Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Douane formaliteiten Engeland  (gelezen 14828 keer)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #75 Gepost op: 20 februari 2023, 11:10:07 »
Kan de britse ambassade geen uitsluitsel geven? Wij zijn gek op het VK en gaan daar altijd heen met vakantie maar een modelbaan oid nognooit meegenomen. :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #76 Gepost op: 20 februari 2023, 11:14:37 »
Wij zijn gek op het VK en gaan daar altijd heen met vakantie

Hier ook, maar ik ben er wel klaar mee eigenlijk. Zoals hierboven al gezegd: als ze ons en ons geld niet willen, dan niet  :)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #77 Gepost op: 24 februari 2023, 20:21:14 »
Hier ook, maar ik ben er wel klaar mee eigenlijk. Zoals hierboven al gezegd: als ze ons en ons geld niet willen, dan niet  :)

Het wrange van het hele verhaal is dat de organisatie van het 50 jarig bestaan van de 009 society mij bijzonder graag wil hebben maar ook tegen onmogelijke douane formaliteiten aan lopen. Zij kunnen het ook niet helpen. Ik heb hun voorgesteld het ATA carnet a 250 euro voor hun rekening te nemen en dat komt dan boven de aanzienlijke vergoeding ( overtocht Hoek van Holland - Harwich, 3 overnachtingen voor twee personen en v.v. ca. 1000 km) . Daarop heb ik van hun nog geen antwoord mogen ontvangen. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee maar wellicht dat de tijd, per slot vindt het evenement pas op 16 en 17 september plaats, toch nog tot een oplossing zal leiden zo niet dan is het jammer.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #78 Gepost op: 24 februari 2023, 20:27:00 »
 https://www.gov.uk/government/publications/reference-document-for-temporary-admission-eligible-goods-and-conditions-for-relief.

Deze site heb ik al eerder gevonden maar zij verwijzen weer naar een ATA carnet waar je ingeschreven dient te staan bij de KvK. en als zij dat carnet toch willen afgeven bedragen de kosten ca. 250 euro

VvKan

  • Gast
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #79 Gepost op: 24 februari 2023, 22:10:08 »
Uit dezelfde site:

Goods for exhibitions or sale
You can be established in the UK to declare goods to this relief.
Full relief can be given when these goods are:
•   exhibited or used at a public event, not purely organised for commercial sale

Other goods      (omdat modeltreinbanen niet omschreven staan)
Import relief is also available for other goods that are not mentioned in this guidance or do not comply with the conditions in this guidance. These other goods are either:
•   imported occasionally for no longer than 3 months
•   imported without having any economic effect on the UK
Prior authorisation is needed.

Geen sprake van ATA of KvK, gewone particulieren.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #80 Gepost op: 07 maart 2023, 23:46:44 »
Ik heb tijdens deze topic veel aanbevelingen en meningen gezien maar helaas heeft het weinig of niets opgeleverd. Er is kennelijk niemand geweest die na de Brexit Engeland heeft bezocht en ik denk dat de meeste exposanten van  het continent Engeland maar links laten liggen gezien de extra kosten en de douane formaliteiten.
Maar goed nieuws ik ga naar Engeland. De organisatie van de  50 jarige jubileum tentoonstelling van de 009 society tentoonstelling is bereid het ATA carnet, voor 12 maanden geldig, te vergoeden.
Ik moet wel een inventarisatie maken van de goederen die ik wil in -en uitvoeren.
Nu komt de procedure
-Eerst dien ik een ATA carnet vie de KvK te halen.
-Vervolgens kan ik enkele dagen van te voren bij de Nederlandse douane, voor mij Eindhoven Airport,  om de inventarislijst te laten zien en ik een uitvoer document krijg met een stempel daarop.
-Daarna als ik Engeland binnen kom moet ik mij melden bij de douane en dien een invoer stempel te krijgen.
-Als ik vertrek moet ik langs de Engelse douane om een uitvoer stempel te halen.
-Bij aankomst in Nederland moet ik langs de douane om weer een invoer stempel te halen.
Of de douane mijn inventaris lijst gaat controleren is aan hun. Het kan mee of tegenvallen.
Ik dien te zorgen dat alle papieren met de nodige stempels in mijn bezit zijn en vertrouw er maar op dat de douane niet al te moeilijk doet.
Het is allemaal niet leuk maar ik wil de uitdaging aan gaan maar eerlijk gezegd als ik dit allemaal van te voren wist denk ik niet dat ik de uitnodiging voor deelname als exposant zou aanvaarden.
Ik zal jullie wel informeren hoe de reis is vergaan maar de tentoonstelling vindt pas plaats op 16 en 17 september. Dus even geduld. 

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #81 Gepost op: 08 maart 2023, 10:26:30 »
Linksom of rechtsom, het reizen met (in dit geval) niet alledaagse goederen naar een derde land brengt nu eenmaal een douanebezoek met zich mee.

Hoe het ook zij, succes met de reis en de tentoonstelling.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #82 Gepost op: 08 maart 2023, 10:30:18 »
Hugo, controleer dan wel even op Schiphol of zij daar ook de goederen al uitklaren.
Bij het bedrijf waar ik werk worden ATA carnetten regelmatig al eerder aangevraagd en ligt het een paar dagen al op kantoor. Ze zijn dan alwel op Schiphol geweest bij de douane en daar  hebben ze het document officieel gemaakt. Het zogeheten “ geboren laten worden”.
Zodra we de boot op gaan moeten we nog wel bij de douane langs om het eerste
Formulier een stempeltje te geven. Je hebt namelijk 4 pagina’s met nulmmer 1, 4 met 2 enzo voort. Dat is als het ware een pakket. Uitvoer, invoer, wederuitvoer en wederinvoer.
Veel plezier in Engeland

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #83 Gepost op: 08 maart 2023, 23:02:36 »
Dit klinkt allemaal zo als uit de prehistorie. Wat zijn we in dit opzicht toch verwend met de EU!!

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #84 Gepost op: 09 maart 2023, 07:14:02 »
Ja dat was zo’n beetje het idee achter de EU, dit soort geneuzel vermijden.

Anyways, tof dat je de uitdaging aangaat en hopenlijk een opening naar meer uitwisselingen met het VK. Iets met één schaap over de veerpont…
No dress rehearsel, this is our life.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #85 Gepost op: 09 maart 2023, 07:24:43 »
Misschien kan je meteen een potje Carr’s Flux Rood meenemen. Ik ben door m’n voorraad heen. Lees: potje omgestoten.  ;D 

Nee hoor, hopelijk beleef je toch veel plezier aan je bezoek en vertel bij terugkomst je bevindingen, we zijn benieuwd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #86 Gepost op: 09 maart 2023, 09:28:26 »
Misschien kan je meteen een potje Carr’s Flux Rood meenemen. Ik ben door m’n voorraad heen. Lees: potje omgestoten.  ;D 
Als je dit écht wil, wellicht even Tramfabriek Sven contacten. Hij komt naar Ontraxs en kan wellicht wat meesmokkelen.
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #87 Gepost op: 09 maart 2023, 09:33:48 »
Dit klinkt allemaal zo als uit de prehistorie. Wat zijn we in dit opzicht toch verwend met de EU!!

En dat is precies wat veel mensen vergeten. Uit de EU is een makkelijke politieke kreet, maar de consequenties zijn enorm en doorgaans negatief.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #88 Gepost op: 09 maart 2023, 10:55:27 »
Vergeten, of niet willen horen. Precies dat werd in het VK ook uitgebreid voorspeld en uitgelegd door experts, maar de ronkende retoriek van angstzaaierij en zondebokkerij vond het merendeel toch fijner te verteren. Zelfs een politieke moord op een remainer had geen effect. Populisme (van welke kant ook) is doodeng.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #89 Gepost op: 13 juli 2023, 10:41:26 »
Het is mij eindelijk gelukt.
Na ongelooflijk veel ergernis waarbij ik menigmaal heb gedacht, bekijk het maar, heb ik eindelijk het ATA-carnet, wat je moet hebben voor tijdelijk invoer en uitvoer naar Engeland, gekregen.

Wat is het grootste pijnpunt. Het correct invullen van een inventaris lijst conform hun regeltjs . In eerste instantie heb ik 6 PDF files gemaakt ,van  een overzicht foto met plattegrond van de baan, locomotiefjes verduidelijkt met van elke locomotief een foto, wagonnetjes, kist met trafo's en multimaus enz. enz. Maar dat ging niet want met het aanvraagformulier kon ik maar één PDF file versturen. Een welwillende medewerker van het ATA-carnet team heeft mij een voorbeeld gegeven hoe ik het best de Exel lijst kon invullen zoals hun die graag willen zien.Bij ieder item dient vermeld te worden, omschrijving ,aantal,gewicht prijs.
Dat je daar soms met een natte vinger te werk gaat is niet te voorkomen omdat ik nogal wat zelfbouw lokjes en wagonnetjes heb.
De inventarislijst heb ik ingevuld en heb daarop een reactie gekregen met een 7 tal verbeterpuntjes. Die inventarislijst is dienaangaande aangepast en toen is de ellende begonnen.Ik heb de inventarislijst 5 keer opnieuw ingestuurd met in totaal 58 verbeterpunten telkens van een andere medewerker. De meest waanzinnige was dat ik het woord inclusief moest vervangen door incl. Zo kan ik nog veel meer van die onzinnige opmerkingen noemen die kant nog wal raken.
Ik heb Ted Polet , voorzitter van de 009 society Dutch Group, geïnformeerd dat ik het niet meer zie zitten en van deelname af wil zien.Ted heeft toen inventarislijst aangepast en opnieuw ingediend en kreeg daarop bericht dat de inventarislijst op 14 punten moest worden aangepast.
Ik had er schoon genoeg van en wilde er mee stoppen. De brief met mijn afmelding lag al klaar om te verzenden. Maar toch wilde ik graag naar de 50 jarige jubileum show van de 009 society.
Ik heb in alle wanhoop een mail gestuurd naar het ATA carnet team met als kop "Hoe help je een droom om zeep" waarin heb vermeld waar ik allemaal ben tegen aan gelopen. Wonder boven wonder kreeg ik een bericht van degene die mij in eerste instantie zo goed heeft geholpen en die donders goed begreep dat er geen enkel economisch belang bij is. Hij heeft mij gevraagd de laatste Exel file naar hem te sturen, die wilde hij aanpassen omzetten in een in een PDF file. Die zou ik met het aanvraag formulier naar hun moeten opsturen en dan kan het ATA carnet worden verleend. En zo geschiede. Ik hoop dat de tijd en energie die ik hier in heb gestopt resulteert in een fantastisch weekend van de 50e Anniversery of Founding of the 009 Society in Tamworth.
Tenslotte als iemand er nog behoefte aan heeft om met zijn modelbaan naar de UK te gaan wens ik hem veel succes maar ik raad het niemand aan.