Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Traintastic traincontrol  (gelezen 2862 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Traintastic traincontrol
« Gepost op: 02 januari 2023, 08:12:22 »
Kent iemand dit nieuwe gratis traincontrol systeem?



Het is ontwikkeld door Reinder Feenstra. Je kunt het downloaden via zijn website. Helaas ontbreken schermafbeeldingen om een eerste indruk te krijgen.

Zie: https://traintastic.org/en-us

Gr, Hans

VvKan

  • Gast
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2023, 11:46:03 »
In weerwil van andere lopende zaken toch even naar gekeken.
In de lijst van mogelijk aan te sluiten apparatuur staat bij Lenz alleen de LS110.
Dat is een schakeldecoder die al heel lang niet meer verkocht wordt, terwijl de nu wel verkrijgbare niet genoemd worden.
Dat betekent voor mij dat de ontwikkelaar niet bij de tijd is.

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2023, 12:22:28 »
Ik heb in een eerder stadium deze software al eens geïnstalleerd en met een DCC-EX centrale getest. Reinder heeft naar aanleiding van mijn getest ook aanpassingen gedaan, om de intergatie van DCC-EX te verbeteren.

Traintastic is nog (lang) niet af, maar biedt toch best wel leuke mogelijkheden. Het lijkt mij ook een andere opbouw/structuur te hebben dan b.v. Rocrail. De ontwikkelingen zijn veelbelovend, maar gaan niet hard.

Wil je NU een kant en klaar besturingssysteem hebben, dan is Traintastic geen optie.

Vind je experimenteren met nieuwe software leuk (en eventueel een bijdrage leveren) dan is het een leuke instap.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2023, 12:41:21 »
Vind je experimenteren met nieuwe software leuk (en eventueel een bijdrage leveren) dan is het een leuke instap.

@Rico,

Daar heb ik wel zin in, maar ik krijg het niet geïnstalleerd op mijn Windows 11 PC.
Heb jij trouwens wat schermprints van e.e.a.?

Gr, Hans

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2023, 12:50:17 »
Daar heb ik wel zin in, maar ik krijg het niet geïnstalleerd op mijn Windows 11 PC.

Leuk, doen!

Zoek voor je installatieprobleem even rechtstreeks contact met Reinder Feenstra (bv via facebook). Mijn ervaring is dat hij zeer behulpzaam is.

Citaat
Heb jij trouwens wat schermprints van e.e.a.?

Nee, die heb ik niet. Als de vakantieactiviteiten het toelaten , kan ik ze heel misschien maken. Dat hangt even af of mijn reislaptopje e.e.a. kan draaien. Ik beloof dus niks  ;D

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2023, 12:58:05 »
In weerwil van andere lopende zaken toch even naar gekeken.
In de lijst van mogelijk aan te sluiten apparatuur staat bij Lenz alleen de LS110.
Dat is een schakeldecoder die al heel lang niet meer verkocht wordt, terwijl de nu wel verkrijgbare niet genoemd worden.
Dat betekent voor mij dat de ontwikkelaar niet bij de tijd is.

Ik vind dat nogal een baude uitspraak.

De software is open source. Dat betekent dat een ieder die functionaliteit mist, de vrijheid heeft om deze zelf te implementeren (of te vragen aan iemand anders om dat te realiseren. De programmeur (Reinder Feenstra) zal de hardware die hij op de plank heeft liggen als basis nemen voor het ontwikkelen van de software. Uitbreiden kan altijd nog.

Privé alle hardware aanschaffen die je "moet" ondersteunen volgens mogelijke gebruikers is een zeer kostbare zaak. Denk alleen maar aan wat een Marklin CS3 (plus) kost of een volledig ingericht Dynamo systeem, of ....(vul zelf maar in)
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

gerhards

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2023, 13:27:56 »
Draait deze sofware   ook op windows  xp   ik de baan op zolder op win xp  en beneden waar ik speel met sofware  op win10 en dan weer terug zetop de oude pc op zolder waar koploper opstaat
kan ik dit hiermee ook  heb nu koploper

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2023, 13:44:22 »
Draait deze sofware   ook op windows  xp

Dat durf ik niet te zeggen. Ikzelf heb geen pc meer met XP.

ECHTER: in de download sectie ven de site wordt expliciet WINDOWS 10 64BIT genoemd.

Ik heb Reinder Feenstra gevraagd of hij kan inhaken in dit draadje. Hopelijk kan hij je meer vertellen (als hij inderdaad inhaakt).
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2023, 14:45:42 door momfer. Reden: nieuwe info toegevoegd »
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2023, 14:32:02 »
@Rico,

Daar heb ik wel zin in, maar ik krijg het niet geïnstalleerd op mijn Windows 11 PC

Misschien helpt de  unblock oplossing van deze site.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2023, 15:54:31 »
Schermafbeeldingen van de installatie en de eerste stappen in Traintastic.

De eerste stappen in Windows 10 vragen even wat extra aandacht. Windows denkt namelijk dat de bestanden niet vertrouwd zijn, wat overigens nergens op gebaseerd is:



Klik bij het scherm zoals hierboven op "Meer Informatie", waarna het onderstaande venster wordt getoond



Klik op "Toch uitvoeren", waarna onderstaande scherm verschijnt:



Klik op "Ja" en de werkelijke installatie gaat van start.

Kies een taal voor de installatieprocedure:



De gebruikersovereenkomst wordt getoond en moet worden geaccepteerd om verder te gaan met de installatie.



Dan wordt gevraagd om de componenten te selecteren. Traintastic werkt met volgens de client-server methode. De server KAN op een andere computer computer (en ook een ander besturingssysteem) worden uitgevoerd, maar dat HOEFT niet.



Daarna kun je extra keuzes instellen, zoals het tijdens de installatie automatisch aanpassen van de firewall voor het toestaan van het Z21 protocol en  Traintastic Client:



Als laatste stap voordat de installatie/setup daadwerkelijk gaat plaatsvinden, wordt nog een overzicht van de gemaakte keuzes:



Tijdens de installatie wordt de voortgang getoond met een statusbalk:



Als de installatie en setup succesvol verloopt wordt het  onderstaande venster weergegeven:



Na de installatie heeft Traintastic 2 icoontjes, 1 voor de server en 1 voor het clientprogramma. Als je ervoor gekozen hebt om ze op het bureaublad te plaatsen dan staan ze daarop, meestal bij elkaar. Zo niet, dan staan zijn ze vindbaar in het startmenu.



De normale gang van zaken is dat eerst de server wordt opgestart en daarna pas het clientscherm. Als de clientsoftware is opgestart, wordt het onderstaande scherm weergegeven, waarin verbinding kan worden gelegd met de server:



Via het Tools-menu is  (o.a.) de taal in te stellen. Na het instellen van de taal moet de client software opnieuw gestart worden om alles nederlandstalige menu-items te krijgen.



Als er verbinding is gemaakt tussen client en server, ziet het maagdelijke opstartscherm er zo uit:



Maak een nieuwe wereld aan en kies je juiste schaal:



Een weergave van een layout heet bord. Je kunt in een bord je sporenplan tekenen als  het bord juist is aangemaakt, waarna je rechtsboven op het potloodje klikt (bewerken aan/uit)

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2023, 18:12:42 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2023, 17:15:05 »
In weerwil van andere lopende zaken toch even naar gekeken.
In de lijst van mogelijk aan te sluiten apparatuur staat bij Lenz alleen de LS110.
Dat is een schakeldecoder die al heel lang niet meer verkocht wordt, terwijl de nu wel verkrijgbare niet genoemd worden.
Dat betekent voor mij dat de ontwikkelaar niet bij de tijd is.

@VvKan, die lijst bevat hardware die ik getest heb (en is ook niet helemaal actueel), er is uiteraard veel meer hardware die werkt :)

Welke hardware zou je willen gebruiken? DCC accessory decoders zouden moeten werken, de meeste Lenz (XpressNet) centrales zullen het ook wel doen vemoed ik.

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2023, 17:27:09 »
Nog een beetje algemene info.

Ik ben in 2019 begonnen met het ontwikkelen van Traintastic als open source project. Omdat het me leuk leek een open source project te starten. Er is natuurlijk al veel software beschikbaar om modelspoorbanen aan te sturen. Ik wil er graag een gratis open source alternatief aan toevoegen. Gezien het aantal mogelijkheden van de bestaande pakketten is het meer een 10 jaren plan, maar dat maakt ij niet uit, ik vind het erg leuk om te doen, als ik zelf de enige gebruiker ben is het ook prima. (Natuurlijk hoop ik dat meer mensen het gaan gebruiken in de toekomst.)

Op dit moment ben ik de laatste hand aan het leggen aan de Traintastic 0.2 "Berlin" update die weer nieuwe fuctionaliteit toevoegt, zie: https://traintastic.org/en-us/roadmap

Mocht je de laatste ontwikkel versie willen gebruiken, dan kun je het beste de "master" downloaden op: https://traintastic.org/en-us/download/develop

Mochten er vragen/wensen/ideeen zijn laat gerust een bericht achter :)

VvKan

  • Gast
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2023, 17:31:08 »
@reinderlf
Ik heb zelf 100% Lenz en een andere baan op BiDiB.  Alles op Lenz rijdt zonder besturingsprogramma en de BiDiB baan rijdt met/zonder iTrain.
Met dat laatste bedoel ik (als ik het goed zeg), dat de baan volledig op iTrain kan draaien, maar dat die, op grond van wat problemen met de hardware, ook handmatig bediend kan worden, waarbij iTrain alleen een plaatje op een beeldscherm geeft.  Dus zonder aansturing, hooguit bediening van de wissels via het beeldscherm. Zo functioneerde dat op OnTraxs 2022.

Ik heb dus voor mezelf niks nodig.  Het viel/valt me alleen op, als er een stuk hardware opduikt, dat allang niet meer leverbaar is.  Vind ik dus geen reclame voor iets waar je net mee begint. 
(PS ik stam nog uit de tijd dat de Commodore 64 "state of the art" was, maar daar hoor ik je gelukkig niks over zeggen  ;D)

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2023, 18:15:30 »
Hallo Reinder,

Fijn dat je bent aangehaakt!
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Traintastic traincontrol
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2023, 23:08:14 »
Draait deze sofware   ook op windows  xp   ik de baan op zolder op win xp  en beneden waar ik speel met sofware  op win10 en dan weer terug zetop de oude pc op zolder waar koploper opstaat
kan ik dit hiermee ook  heb nu koploper

@gerhards Helaas Windows XP werkt niet, Windows 7 64bit misschien nog wel. Al ligt mijn focus op Windows 10/11, ik heb hiervoor gekozen omdat Microsoft deze oudere versies ook niet meer ondersteund. Oudere versies van windows ondersteunen kost extra (schaarse) tijd, die steek ik voor nu liever in nieuwe functionaliteit voor Traintastic.

@reinderlf
Ik heb zelf 100% Lenz en een andere baan op BiDiB.  Alles op Lenz rijdt zonder besturingsprogramma en de BiDiB baan rijdt met/zonder iTrain.
Met dat laatste bedoel ik (als ik het goed zeg), dat de baan volledig op iTrain kan draaien, maar dat die, op grond van wat problemen met de hardware, ook handmatig bediend kan worden, waarbij iTrain alleen een plaatje op een beeldscherm geeft.  Dus zonder aansturing, hooguit bediening van de wissels via het beeldscherm. Zo functioneerde dat op OnTraxs 2022.

Ik heb dus voor mezelf niks nodig.  Het viel/valt me alleen op, als er een stuk hardware opduikt, dat allang niet meer leverbaar is.  Vind ik dus geen reclame voor iets waar je net mee begint. 
(PS ik stam nog uit de tijd dat de Commodore 64 "state of the art" was, maar daar hoor ik je gelukkig niks over zeggen  ;D)

@VvKan
BiDiB lijkt me een mooi systeem, dat wil ik zeker gaan ondersteunen met Traintastic, voor nu heb ik daar nog geen test mogelijkheid voor net als voor Marklin CS 2/3, dat is voorlopig nog iets voor de toekomst.

Als iTrain werkt zou ik dat lekker blijven gebruiken :) Traintastic kan zoch voorlopig nog lang niet meten met iTrain.

Dat hardware niet meer geleverd wordt zegt niet dat het niet meer gebruikt wordt, er zijn ook nog een hoop mensen die rijden met "de eerste" Intellibox. Anyway marketing technische is er ook nog wel wat te doen :)

Ja de good-old C64 die heb ik zelf nooit gehad, ben begonnen met programmeren op de oude ZX spectrum van mn vader op mn 9e in BASIC. De C64 zal niet ondersteund worden, dat gaat em niet worden, de Raspberry Pi wel :)

Hallo Reinder,

Fijn dat je bent aangehaakt!

@momfer Yes, thanks for the heads up. En de uitleg die je geeft aan anderen :)
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2023, 23:18:20 door reinderlf »