Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 02:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 02:02:47
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door Gabriël Bergsma
Vandaag om 01:49:30
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 00:18:52
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Bahnstrecke 5867 door Frans Peeters
22 November 2025, 23:59:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
22 November 2025, 22:36:47
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
22 November 2025, 16:37:46
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD door Ben
22 November 2025, 13:44:22
  

Auteur Topic: Trein stopt te snel  (gelezen 3572 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
Trein stopt te snel
« Gepost op: 30 December 2022, 10:17:23 »
Hallo,

Voor mijn analoge baan zoek ik iets waardoor als ik de rijstroom onderbreek de trein nog een paar cm door rolt? Ik maak gebruik van een simpel relais met een reed contact.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2022, 10:19:02 »
Vliegwiel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5163
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2022, 10:29:32 »
Ik heb een fancy ding ontworpen wat misschien wel of niet handig voor je kan zijn. Ik ken je baan niet dus kan ik niks met zekerheid zeggen.

Echt voor de simpelheid: Condensator parallel over het reedcontact met een serie diode. Dat werkt alleen maar in 1 richting. Door een 2e diode antiparallel aan te sluiten, kan je wel de andere kant op rijden.

Ik zal het later voor je uittekenen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2022, 10:52:39 »
Ah bedankt, een condensator is waarschijnlijk wat ik nodig heb. Het probleem is dat nu de trein soms op het contact stil staat en dan werkt de schakeling niet als op het andere spoor een trein aankomt.

Het gaat om deze schakeling.

 


Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2022, 11:31:37 »
Erik,

Je kan ook het stroomloze stuk rail verkleinen en het reedcontact ervòòr plaatsen, daar waar de trein altijd spanning heeft.
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.


Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 11:33:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2022, 12:59:33 »
Ronald, dat zou ik eens kunnen proberen. Alleen zit de rails al vastgelijmd dus dat zal geen makkelijke oplossing zijn.

Wel een goede tip.

Dit is trouwens de hele schakeling.




« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 13:02:12 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5163
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2022, 14:00:18 »
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.
Ik zie dat niet? Als het stuk spanningsloos wordt, wanneer de lok over het reed contact rijdt, zal de magneet altijd achter het contact eindigen.

Ik denk dat deze schakeling moet werken. Hij is in ieder geval makkelijk te proberen  ::)



Als een condensator is aangesloten op de 12V wordt hij opgeladen. Op het moment dat de trein over het reed contact rijdt, wordt de + rail verbroken met de 12V. Op date moment krijgt de rail spanning van de condensator waardoor je trein langzamer uitvalt. Misschien dat een kleine weerstand van ~10R ~ 22R ofzo in serie met de condensators handig is. Als een condensator leeg is, vormt het bij het inschakelen een kortstondige kortsluiting. Het kan misschien zijn dat je dit terug ziet in je verlichting ofzo, of dat je rijdende treinen een hopje ziet maken.

Also, schakelt die wissel nu niet te vroeg?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2022, 15:48:36 »
Bedankt Bas,

De reed contacten die ik nu gebruik zijn nogal gevoelig. En als de loc langzaam rijdt stopt deze meteen nadat je erover bent gereden. Dan staat de magneet nog boven het contact. Een stopsectie maken voor de loc alleen ipv het hele opstelspoor zoals ik nu heb gedaan is ook een oplossing voor het probleem, ik moet dan wel de reed contacten verplaatsen, dat lukt nog wel en ik moet een spoorstaaf doorslijpen met de dremel of knippen als dat lukt en dan iets van isolatie ertussen.

En de reed die de wissels schakelt moet natuuurlijk wel op die plaats liggen waar de hele trein al de wissel is gepasseerd.

Die condensator is dat een gewone condensator? En ewaarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

De meest makkelijke oplossing is de rijsnelheid verhogen, dan werkt het ook goed, maar dan rijden de treinen eigenlijk sneller dan ik wil. Dat toont niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 15:53:41 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2022, 19:59:37 »
Bas, kun je de richting van de condensatoren even controleren? Iemand PB'de dat de rijrichting naar links was en de rechter spoorstaaf in rijrichting dan de plus is. En daar heb jij de min van de condensator aan getekend. Dat zal omgekeerd moeten?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5163
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2022, 20:53:56 »
De polariteit van de condensators is hartstikke prima. Ik heb ook rood gekozen voor de positieve rail en blauw voor de negatieve rail. En ik heb keurig de +12V aangeven en de condensators hebben ook + en -.

Alleen ik had een rijrichting naar rechts in mijn hoofd, ik weet niet waarom, waarschijnlijk omdat ik altijd van links naar rechts lees en denk. it is the order of things.

Bas

« Laatst bewerkt op: 31 December 2022, 14:47:09 door Reinout van Rees. Reden: Vervelende pb-opmerking weggehaald »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2022, 21:05:15 »
Ik kies meestal voor een rijrichting van rechts naar links. Waarom? Dan zit de plus boven en lopen de stromen netjes van boven naar beneden. Vind ik overzichtelijker. Maar het is maar net wat je gewend bent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2022, 22:45:46 »
Het is te overwegen om telkens 2 condensatoren antiserie te plaatsen. Als de polariteit van de rijspanning in het oog gehouden wordt is dit overbodig. Als er gebruik gemaakt wordt van “een rijspanning” dan is een antiserie schakeling voor de leek toch een veiligere oplossing die ook toelaat om in de omgekeerde zin te rijden.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2067
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2022, 08:07:19 »
Bas evengoed bedankt voor het schema. Rijrichting naar rechts dus op dit schema. Ik heb nog wel vragen:

Die condensator is dat een gewone condensator?

En waarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?


Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5163
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2022, 09:45:21 »
Citaat
Die condensator is dat een gewone condensator?
Een elektrolytische als elco. Ik kan je niet vertellen hoeveel uF je moet hebben. Ik zou beginnen bij 1000uF (micro Fahrrad).

Citaat
En waarom precies de weerstand?
Omdat een lege condensator  kortstondig een kortsluiting vormt. Je voeding zou het iets fijner vinden. Maar met slechts 1 of 2 condensators heb je er wss niet eens last van. De weerstand is niet getekend.

Citaat
kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden
Je eigen schakeling zou er voor zorgen dat de wissels en Relais niet goed meehobbelen.

De Elco's zouden exploderen  ;D. Die kan je beschermen met een diode.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2022, 10:42:56 »
En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?
Je kan de schakeling geschikt maken voor 2 richting verkeer door telkens 2 condensatoren in antiserie te schakelen (dus plus aan plus of min aan min, welk van de 2 je kiest maakt niet uit). Door ze zo te schakelen maak je een elco polariteitsongevoelig en kan je trein beide kanten uit met uitloopvertraging. In totaal heb je dan 4 condensatoren nodig. Enige nadeel is dat de totale capaciteit van 2 identiek in serie geschakelde condensatoren halveert. De maximale spanning die het geheel kan hebben wordt dan weer wat groter ( bij identieke condensatoren de som van beiden).

Een enkele diode zal.je schakeling wel kunnen beschermen tegen verkeerd gebruik maar laat nog geen 2 richting verkeer toe.

Ik denk dat Bas het plaatje snel wel kan aanpassen voor je.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout