Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:09:22
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 01:10:06
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ferdinand Bogman
31 August 2025, 23:54:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Minder wissels door Dave.......
31 August 2025, 22:43:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Tjalling
31 August 2025, 22:27:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 August 2025, 22:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
31 August 2025, 21:45:37
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
31 August 2025, 18:35:53
Fleischmann Anna ombouw. door Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen door Ben
31 August 2025, 18:13:06
Minibaan Visserskaai H0 door sdz1976
31 August 2025, 17:42:09
Raadplaatje door V200-G2000
31 August 2025, 16:50:58
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
31 August 2025, 16:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
31 August 2025, 15:57:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
31 August 2025, 15:55:41
  

Auteur Topic: Piko 2023  (gelezen 20124 keer)

Dennis94

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Piko 2023
« Reactie #105 Gepost op: 02 December 2023, 21:59:43 »
Duidelijk verkeerde tint roze. Zonde hoor.

IRP G1206 in de bewolking:

https://flic.kr/p/2e7uqUk


IRP G1206 in de zon:

https://flic.kr/p/2iKbLBt


In beide gevallen ligt de kleur roze veel meer richting rood dan het harde roze dat Poki heeft gebruikt. Wat dat betreft is het plaatje op de doos beter gelukt dan het model zelf als ik af ga op de hier getoonde foto….

Jeroen


Dat hij beter oogt op het plaatje van de doos had ik ook al gezien idd!

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Piko 2023
« Reactie #106 Gepost op: 03 December 2023, 13:35:23 »
Als ik naar de afbeelding van het model kijk, ontbreekt er het een en ander op het cabinedak. Hier een plaatje van het origineel (Amsterdam Westhaven, 310580). Wellicht kan Sicco, als expert,  dat verklaren?



Eigenlijk klopt geen van de piko 2200-en op het cabinedak. Bij de bruine hoort gezien de revisie datum geen antenne en geen schoorsteentje van de webasco. Ook bij de 2240 hort dit gezien de revisie datum niet. Daar waar een antenne er wel op hoort moeten het er 2 zijn.

Spoorfan

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Piko 2023
« Reactie #107 Gepost op: 03 December 2023, 14:52:00 »
Conclusie:
Piko gebruikt bij de 2200 een beperkt aantal mallen. Meer mallen betekent waarschijnlijk een duurder model…..
Er blijft nu dus wat te knutselen over.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 14:54:07 door Noud »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Piko 2023
« Reactie #108 Gepost op: 03 December 2023, 14:57:12 »
Nou in dit geval ligt het denk ik net even anders. Voor dit soort zaken is het niet perse nodig om verschillende mallen te maken, maar je moet wel in de ontwikkeling rekening houden met de opties van al die verschillende onderdeeltjes. Dus de mal zo maken dat al die verschillen in losse onderdeeltjes te doen zijn. Dat is toen niet gedaan, ik denk omdat de NS 2200 net is van voordat Piko die extra stap in detaillering heeft gemaakt.

Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Piko 2023
« Reactie #109 Gepost op: 03 December 2023, 15:09:04 »
Sicco,
Meerdere voorbereidingen en/of handelingen kosten geld. Daar wordt een model weer duurder van. De 2200 ontwikkeling is idd al weer een paar jaar oud. Tegenwoordig zal het vast wel weer beter kunnen.
Maar hoeveel heeft de modelspoorder  op deze kleine Nederlandse modelspoormarkt dan nog over voor een model?
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 15:12:33 door Noud »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Piko 2023
« Reactie #110 Gepost op: 03 December 2023, 15:40:33 »
Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.

Die opmerking had ik van toch niet van jou verwacht; juist de lengte van de handgrepen op de huifdeuren maakt het verschil tussen een loc uit de serie 2404-2451 en een uit de serie 2451-2529. Al zijn er in de loop der tijd ook veel deuren onderling gewisseld. Zo had de 2500 bijna alleen maar lange handgrepen bijvoorbeeld.
Ik vind het juist lovenswaardig dat Roco dit verschil erkent. Anderzijds hadden ze de mal van de kap ook met wat minder gaatjes kunnen uitvoeren zodat beide versies te maken zijn (de andere gaatjes zouden er dan naar behoefte ingeboord kunnen worden, wat natuurlijk wel meer arbeid kost en dus de prijs verhoogt. Datzelfde geldt voor de Piko 2200; geen standaard gat voor de Webasto uitlaat, maar alleen als die versie er een (of twee) nodig heeft. En dat had ook met het cabinedak gekund.
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Piko 2023
« Reactie #111 Gepost op: 05 December 2023, 14:53:11 »
Nou ja ik zou niet weten waarom, bovendien heb ik het al eerder gezegd dus een echte verrassing.... :)
Ik kies liever voor meer variatie in versies en nummers dan blind staren op iets wat in mijn ogen iets weinig significants is en, je geeft zelf dat argument al, niet eens consistent gebleven is.
Met andere woorden, je beperkt jezelf (en onze keuze) omwille van iets wat daar niet tot in verhouding staat