Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
Vandaag om 20:35:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:27:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door steven346
Vandaag om 20:25:06
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 19:42:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 19:12:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door AndréDev
Vandaag om 19:01:13
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door AndréDev
Vandaag om 18:48:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 18:39:24
L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS) door hervé
Vandaag om 18:27:29
NVWA Wet miniatuurtreinen het ‘Y’ Spaarnwoude door Remco_Nzo
Vandaag om 18:07:46
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door bosje77
Vandaag om 18:06:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door lrrw
Vandaag om 18:04:54
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 17:57:55
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door dennie
Vandaag om 17:56:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 17:27:03
Welke besturingssoftware kies ik? door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:29:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:33
Di 20 en do 23 juni Venice Simplon-Orient-Express door Seinhuis
Vandaag om 14:57:59
Round the Fox and Hen door GD
Vandaag om 14:42:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mispoes
Vandaag om 13:43:11
NS 2400 serie in spoor 0 door DH1-3104
Vandaag om 12:45:04
Doe het zelf overweg door laurent
Vandaag om 12:25:14
LS Models / Models World 2021 door Albert.H0
Vandaag om 11:36:43
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:25:49
Raadplaatje door Rody v. G.
Vandaag om 10:18:58
Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9 door MartOnTheWeb
Vandaag om 10:00:00
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 09:47:10
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:15:27
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
Vandaag om 08:37:05
Voedingen door Patrick Smout
Vandaag om 08:14:55
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 30020 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5319
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #150 Gepost op: 29 maart 2023, 09:48:33 »
Bedankt voor de maten. Ga er mee aan de slag. Nu nog precies de tekst vinden. Deels zichtbaar: Beyer Peacock ? Ltd ?, Manchester. Eens kijken wat er op de wielkappen van de 3700 staat. Vermoed dat dat hetzelfde is.

Ik dacht uit je 3d tekening op te maken dat het peilglas open was met 4 verticale staven op de hoeken en één in het midden. Maar dat heb ik niet goed begrepen. Wordt vast te klein. Ik zie het wel als ik het gietdeel in mijn vingers heb of het nog open met ruitjes te maken is.

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 09:51:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #151 Gepost op: 29 maart 2023, 11:17:23 »
Het verhaal van de peilglazen is nog maar net begonnen en Ivo....je moet nog kiezen welke je in je model gaat zetten. Ik schreef al, er gaan nog varianten volgen.
Wat we hierboven in 3D tekenen zijn de peilglazen van de SS-1200 rond 1914 (waarvan vooralsnog geen model in Schaal-1 gemaakt gaat worden).
Zijn die er bij de overgang begin jaren 20 naar de NS op blijven zitten....zeg het maar. En in de jaren 30?

Op zoek naar meer informatie, beschik ik over hetvolgende:
Duidelijk wordt wel, dat de afmeting van het materiaal glas in de loop van de tijd in omvang minder is geworden en het gehele peilglas gedraaid en kleiner kan zijn.
En omdat ik het antwoordt op de vraag "welk peilglas op mijn model" op dit ogenblik nog niet heb beantwoord, maken we ze vooralsnog maar allemaal. Het antwoord op de juiste variant komen we in de loop van het verhaal denk ik wel te weten. Het maken van een model blijft een ontdekkingsreis. ;D

Wie meer informatie heeft, roep maar. Daar is het forum voor bedoeld...... delen van kennis

Merk ook op :
1. de houder voor de twee lampjes ook veranderd is.
2. alleen op de eerste foto (SS-1200) een tekst in de bodemplaat van het gietdeel van de regulateur  (etsplaatje staat volgens mij dus ter discussie)

SS-1200 in 1914


NS-3700 in 1921


NS-6100 in 1929


NS-3900 jaren 30


NS-3700 in 1995


10740
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 11:25:54 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #152 Gepost op: 29 maart 2023, 12:03:27 »
In Labrijn staan tekeningen van de Engelse en de NS variant.
Op de 1200 (een Engels ontwerp) lijkt dus ook een Engelse variant te zitten

Het gedeelte boven/onder het glas is dus anders van vorm en afmeting als ik zie wat we nu getekend hebben en wat ik op de Labrijn tekening zie.


De NS variant.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 12:05:27 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #153 Gepost op: 29 maart 2023, 14:16:02 »
Laten we eens gek doen en kijken wat het gaat opleveren....2 soorten materiaal en 2 verschillende stukjes "hardware"

Eerst hebben we gekeken of het getekende zowieso printbaar is.... dat was zo want de Heat-Vieuw was helemaal groen.
Hier zie je het rechter peilglas. Links in Messing  en rechts in FDP


Dit is de messing variant. Vier rechthoekige balken (volgens 1:1 te groot maar kleiner kunnen ze niet) waar je zelf glas tussen kan zetten. Peilglas in het midden.


De FDP variant waar je L-profiel 0,5x0,5 over de hoeken moet zetten. Peilglas in het midden, jammer dan. Zie je denk ik door de weerspiegeling toch niet.


10792

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #154 Gepost op: 29 maart 2023, 14:32:46 »
En om het ingewikkeld te maken laat ik de twee varianten ook nog eens in elkaars materiaal printen en ook nog in een toegevoegd materiaal (Clear Ultra Fine)



10802

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #155 Gepost op: 29 maart 2023, 16:04:53 »
Om het verhaal wat aan te vullen.... de lampjes op de beugels bij een 3900.


en nog een aanvulling op peiglazen/kranen elders op dit forum.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96449.msg3222180770#msg3222180770
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 23:51:56 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #156 Gepost op: 30 maart 2023, 11:40:59 »
Onderdelen getekend, gecontroleerd (helemaal groen in de Heat Vieuw) en besteld.



en dan komt de "handmatige" controle door een medewerker van Shapeways. ...
Lang verhaal kort: De "wires" zijn te dun terwijl ze in de heatview goed waren. ???...ik ga niks opdikken want dan kloppen de verhoudingen/schaal niet meer  :'( Dus gekozen voor de optie: Print it anyway.... en hopen op het beste. Voor "klanten" zal dit artikel niet in het Shapeways winkeltje beschikbaar komen. Hopelijk in de andere kunststof meer succes.
Positieve is...de messing variant is wel goedgekeurd. :D
Nee, zo'n model ontwerpen gaat allemaal niet vanzelf. Triall and Error

Your model "6000.32.V1.0_Engels_FDP_Peilglazen" from order number 4514616 was taken out of production by one of our 3D printing engineers due to design issues.
To get your model back into production, you can Repair and Update the model yourself or grant permission to Print it Anyway.
Additional details:
•   Rejection issue: Thin Wires
Rejection description: The highlighted areas in the attached picture are at risk of breaking. The wires in your model are too thin for the current geometry and cannot withstand our manufacturing process without breaking. The design may be more successful if the weak areas are thickened. We encourage you to alter your design to ensure a successful print. Please consider these options: 1. Thicken the minimum supported wires to be greater than or equal to 0.6 mm. 2. Thicken the minimum unsupported wires to be greater than or equal to 0.8 mm. If the wire is bearing weight (like a sprue) it must be greater than or equal to 1.0 mm. 3. Reorder the model with the “Print it Anyway” option selected, in which case will ship as is. In this option, we will print the model trying our best to create it to your specifications. There may be possible fragmented or missing geometry depending on the thinness of the wires. Please be aware that the “Print It Anyway” option is only available for orders of your own models. This is not an option for models purchased by customers via the Marketplace. Always consider the size of your model and reinforce your wires if it is needed. Please remember that the minimum guidelines are insufficient for larger models. Be advised that there may be other areas falling below recommended guidelines, apart from the ones indicated in the rejection image. Inspect your model thoroughly and update it according to the guidelines To learn about 3D model printability checks please follow: http://shpws.me/MdWT For more information on design tips and guidelines, visit: https://www.shapeways.com/materials/fine-detail-plastic
Reference image(s) attached.
Affected materials:
•   Smoothest Fine Detail Plastic
•   Smooth Fine Detail Plastic
•   Frosted Detail
If no action is taken, this model will be removed from your order in 7 calendar days. If you would like to remove this model from the order now, you can visit the model update page and get the rest of your order back into production.
Have more questions? You can contact our customer service team for more information.
Best,
Shapeways Team






10918
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2023, 11:43:53 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #157 Gepost op: 31 maart 2023, 18:58:55 »
Na mijn bevestiging "Print it Anyway", kreeg ik te zien dat het ontwerp weer in productie is genomen.

Ook kan je aan deze pagina zien dat "de variant Clear Ultra FDP" al geprint is en klaar staat voor verzending. Dat gebeurd pas als de messing variant ook klaar is en je ziet... dat is nog niet zo.



11620

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #158 Gepost op: 03 april 2023, 16:51:13 »
Nu zijn er ook peilglazen van de NS. :D
Het gietdeel van een enkel peilglas bestaat uit 2 delen, de beschermkap en peilglas. De beschermkap kan aan de achterzijde voorzien worden van een doorzichtig strookje kunststof. Met 2 boutjes (klinknagels zijn kleiner) bevestig je ze weer aan elkaar. Alleen zelf 2 gaatjes boren.
Deze uitvoering is qua afwerking niet lastig zodat alleen de messing uitvoering beschikbaar zal komen.

ter info:
-Hier zit met 2/3 man 5/6 uur werk in.
-In Schaal-0 zijn we bezig met een vergelijkbaar gietdeel. Die is alleen qua maatvoering ietsje aangepast.



11841
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 16:56:24 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5319
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #159 Gepost op: 03 april 2023, 19:33:31 »
Stomme vraag: ik snap dat het 2 delen zijn en dat je de glazen sponning van de achterkant los moet halen en aan de voorkant terugzetten. Maar mis ik nu iets en is het nu niet meer vierkant of moet dat ook niet, maar driehoekig of bekijk ik het plaatje verkeerd (laatste zal wel  :)).

Wel hoe dan ook fraaie details op het ketelfront.


mvg,
Ivo

*

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #160 Gepost op: 03 april 2023, 19:54:37 »
Ivo, de beschermkap zit eigenlijk aan de achterkant, die moet je los halen, en aan de voorkant, met glasimitatie.   Het messing deel is in een hoek van 90 graden. Eigenlijk zit in het echt daarachter weer een plaat blik, van 1mm dik, wit, zodat je het waterpijl  makkelijk kunt zien.   Maar dat stuk zou dus als je dat meeprint lelijk dik worden....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5319
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #161 Gepost op: 04 april 2023, 10:52:06 »
Snap het nu. Dank voor de uitleg. Eerste deel had ik al gezien. Ik was me niet bewust van de messing kap, maar dat is helemaal duidelijk.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #162 Gepost op: 04 april 2023, 22:55:28 »
We zijn bijna waar we wezen willen, maar het eindreusltaat komt in zicht. De lamphouders zouden draaibaar zijn en daardoor is er nog een aanpassing van de aansluiting op de kraan nodig. Nu blokkeert dat op de gemonteerde beschermkap. Toch handig als je je model in 3D kan draaien en schuiven en vanaf alle kanten kan kijken of de passing klopt. Waarschijnlijk nog een half uur werk, maar dan heb je ook wat. ;D
en Neeeeee....... de lamphouder gaat (kan) in model niet draaibaar zijn, maar moet wel de illusie wekken dat het kan.

Maar we hebben de handmatige controle van Shapeways nog voor de boeg, dus niet te vroeg juichen. Overigens..alle vertrouwen dat we het goed doen.

De linker kraan staat rechts en de rechter links. Als gietdeel is de ruimtebesparend.


12154
« Laatst bewerkt op: 04 april 2023, 23:03:11 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #163 Gepost op: 04 april 2023, 23:32:26 »
Moet ik dit als een gietdeel zien ?
Als dat zo is staan de handels dan niet verkeerd, bij dit aanzicht kijk ik voor mijn gevoel tegen de achterkant

Cor

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8557
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #164 Gepost op: 05 april 2023, 08:16:02 »
@Cor,

Zoals je het gietdeel nu ziet wordt het NIET gemonteerd. De twee peilglazen en twee driehoekige beschermkappen moeten van elkaar worden losgesneden en dan houdt je dus 4 onderdelen over. De kranen van positie wisselen (links naar rechts en andersom) en de driehoekige kappen komen er 180 graden omgedraaid tegenaan als je er eerst glas in hebt gezet en gaatjes hebt geboord voor een verbindende bout/klinknagel.

Laten we alle 4 de delen los, dan berekent Shapeways ook 4x de basiskosten  van circa 15 euro.
Laten we links ook links en rechts op rechts dan neemt dat meer machineruimte en ook dat kost geld.
Iedere vierkante kubieke millimeter kost geld, dus ook aan de dikte (met een duidelijk aangegeven ondergrens) en lengte van de verbindende delen moet je aandacht besteden.
en dat staat nog los van de minimale dikte van de wanden die Shapeways aanhoudt.
Het is dus altijd een puzzel hoe je de onderdelen als gietdeel construeert en dat gaat in 3D anders dan gieten in rubber mallen. Daar werk je in een (redelijk) plat vlak langs een lange aangietboom.

Was voor ons ook een proces van vallen en opstaan, maar na 3 jaar beginnen we het te leren. En dan nog...zie de afkeuring van de andere peilglazen zoals boven beschreven. Daarom schreef ik...we moeten nog langs de handmatige controle van Shapeways en dan pas.........
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 08:35:56 door FritsT »