Om te beginnen moet je weten hoeveel stroom de belasting gaat trekken.
The outputs of the SN74LS07 device are open-collector and can be connected to other open-collector outputs toimplement active-low wired-OR or active-high wired-AND functions
Varieert, dat vraag je je schakelaar ook niet toch?
Dat nog niet eens, die hele schakeling klopt niet. Je moet de belasting tussen 5V en Collector hangen. De emitter hang je aan de ground. Die transistor gaat pas iets doen als de spanning tussen Basis en Emitter hoger is dan ~0,7VDan staat er nog iets in de datasheetOpen collector houdt in dat je inverter zijn uitgang of laat zweven of naar 0V stuurt. Hij kan hem niet zelf naar 5V sturen. Je hebt daar een pull-up weerstand nodig die in rust de transistor open stuurt. De inverter kan de transistor dan uitzetten.Dan moet ik opmerken dat de inverter in deze opstelling compleet nutteloos is (tenzij je doel is om een beter begrip van elektronica te krijgen). Als je in software de digitalWrite( 2, HIGH ) vervangt door digitalWrite( 2, LOW ) bereik je exact hetzelfde met minder onderdelen, zie onderste stukje van schemaMvg,Bas
Je BD139 schakelt 1.5A max. Als jij een last aanbiedt van... meer dan 1.5A ontsnapt de magische rook.... en geen elektrisch apparaat werkt zonder deze magische rook Bas
De 1K basisweerstand kan ok zijn maar ligt inderdaad aan de maximale belasting in combinatie met minimale versterkingsfactor van de darlington (40)Met 1K kom ik op 0,2A ongeveer.Zelf gebruik ik veel liever Mosfets om te schakelen, veel minder dissipatie en ingangsstroom nadert 0
1K van het schema van Bas.Versterking heb ik hier vandaan: https://nl.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/BD139?qs=ljbEvF4DwOPW%2FLxHSWYMMA%3D%3DIk zou de 139 volledig in verzadiging sturen, 270 ohm of zo.Maar jij weet vast de belasting? En liever Mosfet….Die hoeft helemaal geen ingangsweerstand al zet ik wel 47 ohm voor als beveiliging
En liever Mosfet….Die hoeft helemaal geen ingangsweerstand al zet ik er wel 47 ohm voor als beveiliging.
......minimale versterkingsfactor van de darlington (40)