Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 20:57:31
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:40:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Spoor- en tramweg parafernalia door dh3201
Vandaag om 13:09:34
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 11:15:13

Auteur Topic: Laptop met Windows7 herkent S88xPressNetLI niet meer?  (gelezen 1909 keer)

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
Laptop met Windows7 herkent S88xPressNetLI niet meer?
« Gepost op: 14 December 2022, 20:40:28 »
Ik heb een heel eenvoudig digitaal testbaantje met 3 wissels en 14 bezetmelders. De wisseldecoder en de bezetmelders zijn van Rosoft, de centrale is een eenvoudige ROCO Multimaus en het baantje draait op Koploper. De verbinding met mijn PC met Windows7 Home edition gaat met een S88xPressNetLI met USB aansluiting.

2 maanden geleden draaide het hele spul zonder problemen. De S88xPressNetLI werd herkend, ik kon een COM poort selecteren, Koploper kon een verbinding maken en mijn treintjes konden automatisch rijden.

Twee weken geleden sluit ik de laptop opnieuw aan (met dezelfde USB kabel) en de PC krijgt geen verbinding meer met de S88xPressNetLI: "Het USB-apparaat wordt niet herkend".
De PC lijkt de S88xPressNetLI wel te zien, maar hij herkent hem niet. Hij wordt genoemd onder Windows apparaatbeheer onder de kop "Universal Serial Bus-controllers" als een "Unknown device" en gemarkeerd met een geel uitroepteken. De Mulitimaus in combinatie met de wisseldecoders en de locdecoders werkt overigens wel gewoon goed.

Ik heb onder apparaatbeheer de drivers proberen bij te werken met drivers van de chipleverancier:
https://ftdichip.com/drivers/
maar krijg daarna de melding: "De beste stuurprogramma's voor uw apparaat zijn al geinstalleerd, er is geen beter of nieuwer stuurprogramma voor het apparaat gevonden"

Als ik de drivers probeer bij te werken met de drivers van Rosoft zie ik daar niet eenduidig windows 7 genoemd (wel de namen: win98_me, win2000_xp_vista_x86_x64, Wince, windows8_7.0_x86_x64 en Windows Server 2003_2008_x86_x64) Als ik  windows8_7.0_x86_x64 probeer te installeren krijg ik opnieuw de melding: "De beste stuurporgramma's voor uw apparaat zijn al geinstalleerd, er is geen beter of nieuwer stuurprogramma voor het apparaat gevonden".

Uit en aanzetten van de PC werkt ook niet, aan de drivers lijkt het niet te liggen maar waaraan dan wel?

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

borotof

• Offline Offline
Re: Laptop met Windows7 herkent S88xPressNetLI niet meer?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2022, 20:59:30 »
Klinkt als een windows dingetje. Ik zou eerst alle drivers eens verwijderen, keer opstarten en opnieuw installeren. Anders windows herinstalleren...

Voske

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2022, 21:23:10 »
beste
Windows 7 is een van de slechtste versie, wat inderdaad kan helpen is de usb poorten in systeem beheer te verwijderen en de pc terug opstarten bij het opstarten gaat hij de poorten terug installeren met dezelfde drivers .
Daarna kun je proberen weer alles aan te sluiten let wel op dat hij dezelfde com poort heeft als vroeger anders eens een andere usb poort proberen   
MVG
Pascal

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2022, 12:59:24 »
Thx, ga ik proberen  (y)

Fred
Alles komt goed!

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2022, 15:37:11 »
Er was voor zover ik mij kan herinneren iets met ftdi en nep versies die geblokkeerd worden door de originele drivers. Volgens mij was het zelfs zo dat die drivers de nep chips ook echt onbruikbaar konden maken. Als ik thuis ben kan ik er wel weer eens naar zoeken hoe het precies zat.

[edit]
Was inderdaad de FTDI waarvan de nep chips met een Windows driver update onbruikbaar werden gemaakt.
https://www.techrepublic.com/article/ftdi-abuses-windows-update-pushing-driver-that-breaks-counterfeit-chips/

Of op dit forum zelf 'Waarschuwing over USB naar serieel kabels': https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61193.msg3221508204#msg3221508204
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 18 December 2022, 13:04:04 door NL-modelspoor »
Johan

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2022, 15:52:11 »
S88xPressNetLI is toch geen echte USB poort maar een conversie 9 pins RS232 naar USB.Verwijderen driver en heropstarten ZONDER het toestel aan te sluiten.Daarna zou de juiste driver geinstalleerd moeten worden.Blz 13

https://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf       
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 15:54:16 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2022, 16:00:31 »
Er is ook een versie met opgebouwde USB-poort.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2022, 16:05:41 »
oh wist ik niet en vond het niet terug op de website.Die FTDI chip heeft wel verschillende drivers maar als zijn PC niet op internet is geweest kan die nooit een update gekregen hebben en zou de oude driver moeten werken.In elk geval als je een usb driver installeert dan MOET het apparaat NIET aangesloten zijn VOOR de installatie van de driver
Greetings,salutations,groetjes,

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2022, 19:31:34 »
... maar als zijn PC niet op internet is geweest kan die nooit een update gekregen hebben en zou de oude driver moeten werken...

Mijn laptop is in de tussentijd wel op het internet geweest maar heeft een paar weken niet aan de baan gehangen, dus er kan wel wat met Windows7 gebeurd zijn in de tussentijd. Enfin ik blijf proberen met de tips van hier...

Fred
Alles komt goed!

Ronaldp

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2022, 09:06:04 »
Heb je hem al eens op een computer geprobeerd.?

Mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2022, 09:57:07 »
Nadat ik ook een andere PC met Windows10 had geprobeerd en het nog steeds niet werkte had ik het sterke vermoeden dat er iets met de S88xPressNetLI aan de hand was óf het kan natuurlijk ook dat Windows heeft besloten niet meer met deze versie samen te werken...?

Daarom heb ik op MP een S88xPressNetLI USB2.0 aangeschaft. Natuurlijk heb ik hem gelijk aangesloten en alles werkte weer direct!!  :laugh:

Links op de foto de S88xPressNetLI (minder dan een jaar geleden nieuw aangeschaft) die NIET meer werkte bij mij en rechts de 2.0 versie via MP die gelijk zonder problemen werkte.

Ik heb er heel wat uurtjes op stuk geslagen maar het werkt gelukkig weer!  Iedereen bedankt voor het meedenken  (y)
Alles komt goed!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2022, 11:01:49 »
[...]
[edit]
Was inderdaad de FTDI waarvan de nep chips met een Windows driver update onbruikbaar werden gemaakt.
https://www.techrepublic.com/article/ftdi-abuses-windows-update-pushing-driver-that-breaks-counterfeit-chips/
Maar dat zou betekenen dat er een Windows Update is geweest, en die is er al een hele tijd niet meer, want Windows 7 wordt in dat opzicht niet meer ondersteund.
In elk geval als je een usb driver installeert dan MOET het apparaat NIET aangesloten zijn VOOR de installatie van de driver
Dat hangt van het USB-apparaat af. Bij sommige moet dat weer wel, bij anderen weer niet en bij (vrij veel) maakt het niet eens uit.
Mijn laptop is in de tussentijd wel op het internet geweest
Daar zou ik dan heel snel mee stoppen als ik jou was, want beveiligingstechnisch begint dat besturingssysteem langzaam een gatenkaas te worden: de ondersteuning is al bijna 3 jaar geleden gestopt en kwaadwillenden zijn maar wat graag op zoek naar die gaten om daar gebruik van te maken.

@ 3dbuildr: USB-problematiek in Windows is vrijwel zonder uitzondering een conflict met een ander apparaat: een gelijkwaardig product ID, gebruik maken van dezelfde hub, zelfs het insteken van een eerder bekend apparaat in een andere poort kan al flink roet in het eten gooien. Zeker USB naar seriëel converters staan bekend om gedonder door het toewijzen van COM-poorten die weer met iets anders in conflict kunnen komen.

Daarom kan het helpen om usbdeview.exe (en dan x86 of x64, afhankelijk van het systeem) eens te downloaden. Dan zie je echt ALLES van je aangesloten USB-apparaten, inclusief apparaten die in het verleden aan je machine hebben gehangen.

Ook 'Toon verborgen apparaten' in Apparaatbeheer (Dat, typisch Microsoft, nooit standaard 'aan' staat) kan je veel informatie verschaffen over het probleem. Ik gok dat er hordes COM-poorten aangemaakt zijn en mogelijk zelfs meerdere (teveel?) USB-naar seriëel converters door het herhaaldelijk inprikken van apparaatuur.

Dat je het expliciet over '2.0' hebt, sterkt mij in de overtuiging dat het over een USB 3.0 aansluiting gaat? In dat geval is het handig om te controleren of de hoofdhub zelf nog goed werkt (das een chip op het moederbord en een software-apparaat in apparaatbeheer, de meeste laptops hebben maar 1 USB 3 hoofdhub, ook als ze meerdere USB3 poorten bezitten).

Als er ook nog iets anders van die hoofdhub gebruik maakt, kan het al snel mislopen, al zou ik dat in dit geval raar vinden, want zo'n zwaar apparaat zal die Xpressnet niet zijn dat de volle specificaties van de USB-3 aansluiting aangesproken moeten worden.

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2022, 13:29:38 »
Het is ook bij mij blijven knagen en daarom heb ik het de oude S88xPressnetLI toch nog eens opengeschroefd. Wat me opviel was dat de soldeerverbinding van het rechterpootje van de USB connector er (te) mat uitzag. Onder de loep leek het alsof er mss geen (goed) contact werd gemaakt, zie pijl linkerfoto.

Met de fijne soldeerbout kort nagesoldeerd... zie pijl rechterfoto

De oude S88xPressnetLI aangesloten, hiji wordt nu zonder problemen herkend en koploper werkt zonder problemen! De fout was dus een slechte USB connector soldeerverbinding!  :D Erg blij dat ik het nu (echt) heb kunnen oplossen!
Alles komt goed!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 25 December 2022, 20:21:07 »
Kijk eens aan, een hardware-probleem, maar niet op de manier die ik had verwacht ;)

Ik vind overigens wel meer dingen op die print raar bedacht: de weerstanden zijn overduidelijk te groot voor de gebruikte footprint (0210 in plaats van 0212 uit m'n hoofd), de LEDs zitten nogal scheef gesoldeerd en ook de USB-connector lijkt niet geheel recht te zitten.

Maar goed, het belangrijkste is dat 'ie weer werkt :D

bask185

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2022, 21:04:57 »
Je zou maar digibeet zijn die net aan een handleiding kan volgen en een soldeerbout kan hanteren  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)