Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Wohnzimmer Rbf materieelshow  (gelezen 10361 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2023, 22:45:31 »
Ik denk Dapol:


Foto Hattons
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2023, 22:53:08 »
Wauw, dat is snel! Ik kan me van de rest van de kraan niets herinneren, maar de kraanarm is precies dezelfde.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2023, 22:55:54 »
Ik kende het hele ding niet, maar het zag er Brits uit naar mijn gevoel.
Als het Airfix was had je dat waarschijnlijk wel geweten, dus kwam Dapol bij me op.
"Dapol crane" in Google deed de rest  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2023, 23:20:49 »
Vanwege het dak dacht ik dat het seinhuis van Vollmer was, Ronald. Maar ik vind inderdaad de juiste plaatjes bij Faller S208 op het internet.

Grappig ook de verhalen over spoorbanen die aan het plafond hingen (Ronald & Erik). Hebben jullie daar nog foto's van?

Nee, als kleuter fotografeerden we nog niet in de jaren 1959. Moesten we het doen met goed de oogjes te gebruiken en wat je zo signaleerde twonthouden voor later... ;)

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2023, 23:25:44 »
Nu ik toch de dozen aan het uitpluizen ben - deze kraanarm kwam ik ook tegen:



Herkent iemand deze?

Zou best wel eens ook een Airfix mobiele kraan kunnen zijn geweest, oorspronkelijk ook licht grijs. Hadden we volgens mij ook. Of van Kitmaster, een merk dat rond 1961 verdween, sommige  bouwdozen kwamen later op de markt bij Airfix. Airfix had bv ook een draaischijf.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 23:28:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2023, 23:36:16 »
Volgens mij heb je gelijk, Ronald. Want Dapol bestaat pas sinds 1983, volgens hun website. En ze hebben in 1985 mallen overgenomen van Kitmaster en Airfix-modellen. Dezelfde kraan die Eric vond is ook als bouwdoos van Airfix te vinden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2023, 23:39:38 »
Hornby had later ook Kitmaster modellen, oa Pullman dieseltreinstel.
Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2023, 22:26:09 »
We vervolgen de geschiedenis.

Als ik vijf word zijn we net verhuisd naar een rijtjeshuis in Baarn, waar mijn oudere zussen en ik ieder een eigen slaapkamer krijgen! En in de mijne bouwt mijn vader een nieuwe, opklapbare spoorbaan. Op de spaanplaat liggen zoveel mogelijk rails. Het sporenplan is nog een klassieke dubbelsporige ovaal, met middenin een lokomotiefdepot: Fleischmann draaischijf en Vollmer lokloods, en een rangeerterrein. Helaas zijn van deze baan geen foto's bewaard gebleven. De draaischijf en de lokloods zijn er nog:





Tussen de spoorbaan op de zwart-witfoto en daar waar mijn actieve herinnering begint, is het rollend materieel verder uitgebreid. Of het stond al links op de oude baan, het deel dat buiten beeld is. Maar deze treinen lijken er dus altijd geweest:



Bij de Fleischmann stoomlokomotieven is de T3 erbij gekomen, die staat voor de lokaaltrein. Van Rivarossi is een C-tenderlokje verschenen, dat hard rijdt en van mij vaak de sleep kolenwagons meekrijgt. Er is een "olietrein", zoals ik hem noemde. Ik wist toen nog niet dat de zilvergrijze vierassers gasketelwagons zijn. De zwarte tweeassers waren alleen als bouwdoos verkrijgbaar, maar veel andere wagons waren ook een bouwdoos-versie, vermoed ik. Die zwarte ketelwagons liepen zo soepel dat ze een heel rondje liepen als ik ze een zwiep gaf.

Uit nostalgie heb ik de Seefische koelwagon en de drie wagons van Jouef er maar weer bijgekocht. Dat geldt overigens ook voor het Fleischmann CIWL-slaaprijtuig. Daarvan zat in de doos, eerder te zien op de foto's, ooit wel de carrosserie. Maar de ramen vielen eruit en het onderstel was niet meer rijvaardig.
Ook het lokje van Rivarossi is een jaar of twee opnieuw tweedehands aangeschaft, want het was ooit gesneuveld. Ik kan me nog herinneren dat de motoras piepkleine kogellagers had. Er zijn nog wel wat losse onderdelen bewaard gebleven, zoals de drijfstangen en wat boutjes.

Verder zijn nieuw (in Baarn):
  • een Pullmann restauratierijtuig van Jouef. Omdat het voorzien was van interieur heb ik het ooit voorzien van binnenverlichting met rijstkorrellampjes. Ik zal binnenkort eens kijken of die het nog doen.
  • een 1e klas rijtuig van de SNCF, ook van Jouef. Beide rijtuigen hebben nog van die grote haakkoppelingen (in tegenstelling tot de goederenwagons)
  • Drie Plan E's van Lima: twee 2e klasse en een 1e klas. Die hoorden bij de NS 1200. Ik weet niet of die als set verkocht werden?
  • vier zandwagonnetjes, die ik later vuil heb gemaakt.
  • een Von Haus zu Haus-containerwagon, waarschijnlijk weer een bouwdoos
  • het Frico-koelwagonnetje van Liliput
  • de Krupp-kraanwagenset
Op het rangeerterrein was nét genoeg ruimte om alle goederenwagons neer te zetten, terwijl de personentreinen dan hun rondjes reden op de ovalen. Ik sliep ernaast, aan het raam, maar niet voor lang... De spoorbaan werd regelmatig opgeklapt omdat er ook met autootjes en vliegtuigjes gespeeld moest worden.

We onderbreken de materieelshow even voor een paar huishoudelijke mededelingen: de baan wordt opgebroken en onder de bank geschoven. Het Wohnzimmertal moet nodig weer eens gestofzuigd worden  :).

Intussen kan dan in het AW het groot onderhoud beginnen aan deze lokomotieven, want het grootste deel doet het nog maar nauwelijks. Het zou me niets verbazen als ik een spinnenweb tegenkom in een motorhuis.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 22:37:52 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2023, 18:02:02 »
De eerste aanwinsten aan materieel, waarvan ik me de aanschaf kan herinneren, waren van Fleischmann (natuurlijk). Die kochten we in Den Haag, toen we daar op familiebezoek waren. In mijn herinnering - ik was een jaar of tien, denk ik - was het een kleine, donkere winkel op een hoek en de spullen die we kochten waren tweedehands.



In ieder geval de Zwart Anna, de Umbauwagen en het Franse rijtuig komen daar vandaan. Een van de O&K-dieseltjes ook, denk ik. De andere maakte onderdeel uit van een startset, samen met de twee platte wagonnetjes, een trafo en een rondje R1-rails (of was het R0?). Die set hebben we later aangeschaft.
Het ging mijn vader om de trafo, maar de meerprijs voor een extra lokje en twee wagonnetjes was te verleidelijk. De bogen zijn ook nog gebruikt op de baan.

Het Franse rijtuig is niet meer in mijn bezit overigens; het exemplaar op de foto komt uit de Houtens rommelbakken en kocht ik alleen als donor voor wielstellen en binnenverlichting. Ik moet nog een goed exemplaar van de Fleischmann 1526 vinden als vervanging.

De trafo doet nu nog trouwe dienst als teststation in het AW én het Wohnzimmertal. De regelbare gelijkspanning voor de Hauptstrecke en de wisselspanning als voeding voor een handregelaar met PWM van Roco (10727), waarmee lekker langzaam gerangeerd kan worden op het Rbf.

Van de Zwarte Anna is nauwelijks nog iets over. Ik weet niet waarom ik hem gesloopt heb. Wel dat ik plannen had om zo’n Zwitsers railtractortje (Te 2/2) te bouwen. Uiteindelijk heb ik geprobeerd van de Umbauwagen een VT-fantasiewagen te maken, door de complete aandrijving van de Anna (motor met worm en tandwiel op de as) over te zetten. Ik zie nu dat zelfs het gewicht van de Anna in de VT is terechtgekomen. De VT heeft ook een machinekamer, waarvoor een raam is opgeofferd. Met messingdraad heb ik een ventilatierooster gesuggereerd.

Dit speelt zich natuurlijk veel later af, toen ik wat handigheid had opgebouwd in het modelbouwen. Dat geldt ook voor de verbouwing van de O&K-diesels tot een combinatie van koe-en-kalf. De koe is rijvaardig - en deels gereviseerd, het kalf moet nog eens afgemaakt worden.

Voordat het allemaal verbouwd of gesloopt werd, genoot ik als kind van de Zwarte Anna (met zandwagonnetjes) en van de Umbauwagen, die binnenverlichting had én sluitverlichting. Dan deed ik de gordijnen dicht en het licht uit, hield mijn hoofd langs de baan en bewonderde de twee rode pitjes als de trein voorbij reed.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 18:26:04 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2023, 19:04:19 »
Ook dit wagonnetje, bedacht ik, komt uit die winkel in Den Haag:



Artikel nr. 5000 uit de Fleischmann Start-serie. Later voorzien van een likje verf in een soort Länderbahn-kleurstelling.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2023, 22:39:13 »
Het volgende materieel waarvan ik me kan herinneren dat het erbij kwam, kreeg ik voor mijn verjaardag. Van mijn opa (die later nog uitgebreid ter sprake zal komen, maar hier al geïntroduceerd werd) kreeg ik het Fleischmann railreiningingswagonnetje. Een mooi maar weinig effectief ding, want die plakviltjes werden binnen de kortste keren kapotgetrokken op de railovergangen van mijn niet zo nauwkeurig gelegde baan. En draaien wilden de schijfjes ook al niet zo lekker. De laatste keer heb ik er, zo te zien, meubelviltjes ondergeplakt.

Het is voor het verhaal toch wel handig om een schets te maken van de spoorbaan. Zoals eerder beschreven, een dubbele ovaal met daarbinnen een lokdepot aan de voorkant en een rangeerterrein aan de achterkant. Het is een schets; de verhoudingen zijn niet erg nauwkeurig en het sporenplan is een benadering:



Na verloop van tijd breidde mijn vader de opklapbare spoorbaan uit met een extra deel, rechts van de bestaande baan. Dat hing boven mijn bed maar was apart opklapbaar, zodat ik ook nog gewoon kon slapen. Op dit deel bevond zich een berg van hout, kippengaas en papier-maché. Daar doorheen liep natuurlijk een spoortunnel naar een bergstationnetje. Het traject ernaartoe begon aan de linkerkant van de grote plaat, liep over de sporen heen met een steile helling en dan langs de achterwand naar rechts (het rode tracé):



Het langgerekte deel aan de bovenkant van de tekening is een plankenkast, waarop de spoorbaan scharniert. De plankenkast zit vast aan de muur. Om het opklappen mogelijk te maken, moet linksboven een deel van het traject losgemaakt worden.
Dit is van belang, want op een van de volgende verjaardagen krijg ik van mijn vader de BR 94 kado:



Het is niet de Duitse rood-zwarte uitvoering maar de "internationale", want die staat nu eenmaal in de vitrine bij Bart Smit in Baarn. Maar hiermee ben ik als jochie natuurlijk hartstikke blij! De BR 94 is op dat ogenblik het nieuwe supermodel van Fleischmann dat een nieuwe standaard definieert voor hun modellen, een beetje zoals de 01 220 eind jaren 60. Wat rijdt 'ie mooi langzaam, met maar liefst vijf assen en dat drijfwerk!

Een paar dagen later kom ik van school en heeft mijn vader een trieste bekentenis te doen. Hij heeft de BR 94 van de brug afgereden, op de overgang naar de kast... De voorkant is behoorlijk beschadigd, zoals nu nog te zien is: buffers en bufferhouders waren afgebroken, het trappetje linksvoor ook. De boel is zo goed mogelijk gerepareerd, er moest ook een nieuwe koppeling in.

Ik ben ontroostbaar, mijn vader ook een beetje. Om dat te verhelpen, fietsen we naar Bart Smit. Daar staat in de vitrine niet de roodzwarte, maar de "internationale" versie van de BR 55:



Waarom zien we die dan niet? Nou, het is hem wel maar op wat latere leeftijd heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de hele onderkant rood geverfd. Om het frame ook helemaal rood te krijgen heb ik de wielen van de assen getrokken. Het heeft daarna nog een tijdje geduurd voordat ik hem weer goed lopend kreeg, want ik wist nog niet wat kwarteren was...
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #26 Gepost op: 18 april 2023, 16:07:15 »
Mijn eerste kennismaking met het merk Roco is ook te danken aan mijn opa. Ik kreeg van hem een bruine Roco NS 2200, met daarbij een nabootsing van een nummerplaat, op ware grootte.

Op het spoor over het nummerschild laat ik een nieuwe zien. Het oorspronkelijke is kapotgegaan maar heeft jarenlang op mijn kamerdeur gehangen:




Mijn opa zei dat hij de lok had gekregen (!) bij Kuijper's Hobbyhuis. Waarom weet ik niet, misschien omdat het een etalagemodel was (er zat geen doos bij), misschien omdat hij vaste klant was. Ik kan het hem niet meer vragen.

De lok paste niet echt bij de verzameling met voornamelijk Duitse stoom. Maar oh wat was dat weer een mooie aanwinst! En hij knorde als een echte diesel. Hier zien we hem met een (internationale ;)) klompentrein, het Schallplattenwald passerend:




Met messing schildjes is het de 2204 geworden:




Ik weet niet meer waar die schildjes vandaan kwamen. De frontplaten zijn losgelaten maar heb ik nog in een doosje. De fabrieksplaten zitten nog wel vast:




Op de neus ontbreekt ook het nummerschild:




De lok moet nodig eens naar het AW voor onderhoud: hij rijdt nog nauwelijks en er missen nog meer onderdelen, zoals buffers. En waar zijn de sluitseinen gebleven?

De kenner ziet meteen dat er flink aan verbouwd is. Dat gebeurde een tijd later, geïnspireerd door een artikel uit de Railhobby (januari 1984). Daarin wordt het Roco-model wat terug in de tijd verplaatst. Het was helemaal niet de bedoeling om hem helemaal over te schilderen! Ik wilde de vishaak verwijderen en ging aan de slag met een wattenstaafje en terpentine. In het artikel wordt er met geen woord over gerept, dus de methode heb ik daar ook niet vandaan. (In ca. 1984 was er nog geen internet, laat staan BNLS :D.) Hoe dan ook: de bruine verf kwam spontaan en onherstelbaar mee. Ik schrok me wezenloos. Wat nu?

Er zat niets anders op dan de hele kap overschilderen, met een roodbruine kleur van MO-LAK, waarschijnlijk LN-5, Hull Red. De gele biezen heb ik volgens mij met een trekpennetje gemaakt, met Revell 15 matgeel:




Daarnaast heb ik:
  • het toplicht van het A-sein verwijderd
  • de twee andere frontseinen vervangen door LED'jes. Toen nog iets nieuws, en het was moeilijk om warmwitte te krijgen; de mijne waren citroengeel :-\.
  • twee rode sluitseinen toegevoegd (ook LED's)
  • draaistellen en dieseltank volgens instructie mat zwart gemaakt
  • de relingen op de neus en bij de cabinedeur vervangen door metalen versies en alle relingen bruin geverfd
  • het dak grijs geverfd, het luchtrooster en de twee uitlaten matzwart
  • zo te zien ook de raamstijlen en vensterbank van het machinistenhuis mat zwart geverfd
  • de messing nummerschildjes geplaatst en, vreemd genoeg, er opnieuw vishaken opgezet (afwrijftransfers)
Ik vond het niet slecht voor een tiener.

In tegenstelling tot het artikel heb ik de geluiddemper laten zitten. Het toevoegen van de sluitseinen heb ik zelf bedacht, blijkbaar: dat stond er niet in.

Met geluiddemper en zonder A-sein hoort de lok in de periode 1960 t/m 1963 thuis, lees ik nu in het artikel. Zo precies was ik daar toen nog niet mee bezig.

In het artikel wordt ook gesproken over het toevoegen van zelfgemaakte vliegwielen, die over de zwarte cardankoppelingen geschoven worden. Heeft iemand dat ooit weleens gedaan?
« Laatst bewerkt op: 22 april 2023, 17:22:47 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #27 Gepost op: 18 april 2023, 16:17:33 »
Nu ik toch mijn neus heb gestoken in de doos met oude verfpotjes, kan ik net zo goed even vastleggen welke verf ik heb gebruikt als NS-geel:



Volgens mij is dit verf voor modelvliegtuigen. Ik weet nog dat verdunnen met terpentine niet goed ging; het was moeilijk om de verf goed op het lokje te krijgen. Ik had inmiddels een goedkope airbrush van Badger (een gulden of veertig). Maar spuiten ging niet, uiteindelijk heb ik het met de kwast gedaan volgens mij.

In dit bericht zijn de originele, de gele koe en het in aanbouw zijnde gele kalf in meer detail te zien.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2023, 17:20:20 door Ferdinand Bogman. Reden: Typefoutje verbeterd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #28 Gepost op: 18 april 2023, 21:35:56 »
In het artikel wordt ook gesproken over het toevoegen van zelfgemaakte vliegwielen, die over de zwarte cardankoppelingen geschoven worden. Heeft iemand dat ooit weleens gedaan?

Ik heb ze weleens ingebouwd maar omdat ze erg klein waren was het effect minimaal, eigenlijk geen verschil met de loc zonder die toegevoegde vliegwielen.
Groeten,
Richard

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #29 Gepost op: 30 april 2023, 21:25:32 »
Op die eerste spoorbaan heeft ook nog een Jouef NS 1300 rondgereden. Daar is niet veel meer van over:



Ook deze was afkomstig van mijn opa. Hij was vooral op zoek naar lichte rijtuigen en vond de Jouef startset met daarin wat drie slaaprijtuigen (TEN) en een restauratie moest voorstellen. Toevallig plaatste Richard (Modellbahnwagen) onlangs een foto van die set:



Van de hele set hield mijn opa dus alleen de rijtuigen; de rails, de trafo én de lok kwam naar Baarn. En omdat opa veel rijtuigen nodig had, kwam er later nóg een 1300 onze kant op (een tweede trafo kan ik me niet meer herinneren). Die 1300 reed dus niet geweldig (wel hard) maar stond beter bij mijn Lima Plan E's dan de 2200.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf