Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Round the Fox and Hen door Lucien
Vandaag om 16:03:23
mat 24 Mdw jaap uit oude roco blokkendoos door mantaray
Vandaag om 15:55:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:54:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 15:36:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 15:21:37
Rhb treinen door Rody v. G.
Vandaag om 15:18:14
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Harryku
Vandaag om 15:14:02
LSM NS Plan W door NS 1607
Vandaag om 14:59:25
FS couchette rijtuig 2e klasse door nighttrain1
Vandaag om 14:57:16
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 14:47:43
Testdiorama door basjuh1981
Vandaag om 14:45:22
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Ronald69
Vandaag om 14:44:46
PB Models, ICR-rijtuigen door NS 1607
Vandaag om 14:33:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Station W
Vandaag om 14:28:04
handleiding trix 22528 door wol57
Vandaag om 14:20:07
Digikeijs? door Dirk
Vandaag om 14:18:17
koolborstels door Voske
Vandaag om 14:07:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:04:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:02:03
z21 maintanance tool werkt niet door Waalspoor
Vandaag om 12:55:23
La Plaine Saint-Denis [H0, 0.5m²] door Noordernet
Vandaag om 12:45:55
Schaal liniaal voor modelbouw in diverse modelbouw schalen door Menno
Vandaag om 12:45:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:41:47
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Dirk
Vandaag om 11:32:20
Groningen HS 1953 door Luud H
Vandaag om 11:26:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 11:05:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:36:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:09:08
Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation door 1op160
Vandaag om 09:32:58
Modelspoorbeurs en HCC kennisdag Expo Houten 25 maart- de voor- en nabeschouwing door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:12:38

Auteur Topic: Wohnzimmer Rbf materieelshow  (gelezen 2119 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2023, 22:45:31 »
Ik denk Dapol:

Foto Hattons
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2023, 22:53:08 »
Wauw, dat is snel! Ik kan me van de rest van de kraan niets herinneren, maar de kraanarm is precies dezelfde.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2023, 22:55:54 »
Ik kende het hele ding niet, maar het zag er Brits uit naar mijn gevoel.
Als het Airfix was had je dat waarschijnlijk wel geweten, dus kwam Dapol bij me op.
"Dapol crane" in Google deed de rest  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2023, 23:20:49 »
Vanwege het dak dacht ik dat het seinhuis van Vollmer was, Ronald. Maar ik vind inderdaad de juiste plaatjes bij Faller S208 op het internet.

Grappig ook de verhalen over spoorbanen die aan het plafond hingen (Ronald & Erik). Hebben jullie daar nog foto's van?

Nee, als kleuter fotografeerden we nog niet in de jaren 1959. Moesten we het doen met goed de oogjes te gebruiken en wat je zo signaleerde twonthouden voor later... ;)

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2023, 23:25:44 »
Nu ik toch de dozen aan het uitpluizen ben - deze kraanarm kwam ik ook tegen:

Herkent iemand deze?

Zou best wel eens ook een Airfix mobiele kraan kunnen zijn geweest, oorspronkelijk ook licht grijs. Hadden we volgens mij ook. Of van Kitmaster, een merk dat rond 1961 verdween, sommige  bouwdozen kwamen later op de markt bij Airfix. Airfix had bv ook een draaischijf.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 23:28:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2023, 23:36:16 »
Volgens mij heb je gelijk, Ronald. Want Dapol bestaat pas sinds 1983, volgens hun website. En ze hebben in 1985 mallen overgenomen van Kitmaster en Airfix-modellen. Dezelfde kraan die Eric vond is ook als bouwdoos van Airfix te vinden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2023, 23:39:38 »
Hornby had later ook Kitmaster modellen, oa Pullman dieseltreinstel.
Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2023, 22:26:09 »
We vervolgen de geschiedenis.

Als ik vijf word zijn we net verhuisd naar een rijtjeshuis in Baarn, waar mijn oudere zussen en ik ieder een eigen slaapkamer krijgen! En in de mijne bouwt mijn vader een nieuwe, opklapbare spoorbaan. Op de spaanplaat liggen zoveel mogelijk rails. Het sporenplan is nog een klassieke dubbelsporige ovaal, met middenin een lokomotiefdepot: Fleischmann draaischijf en Vollmer lokloods, en een rangeerterrein. Helaas zijn van deze baan geen foto's bewaard gebleven. De draaischijf en de lokloods zijn er nog:

Tussen de spoorbaan op de zwart-witfoto en daar waar mijn actieve herinnering begint, is het rollend materieel verder uitgebreid. Of het stond al links op de oude baan, het deel dat buiten beeld is. Maar deze treinen lijken er dus altijd geweest:

Bij de Fleischmann stoomlokomotieven is de T3 erbij gekomen, die staat voor de lokaaltrein. Van Rivarossi is een C-tenderlokje verschenen, dat hard rijdt en van mij vaak de sleep kolenwagons meekrijgt. Er is een "olietrein", zoals ik hem noemde. Ik wist toen nog niet dat de zilvergrijze vierassers gasketelwagons zijn. De zwarte tweeassers waren alleen als bouwdoos verkrijgbaar, maar veel andere wagons waren ook een bouwdoos-versie, vermoed ik. Die zwarte ketelwagons liepen zo soepel dat ze een heel rondje liepen als ik ze een zwiep gaf.

Uit nostalgie heb ik de Seefische koelwagon en de drie wagons van Jouef er maar weer bijgekocht. Dat geldt overigens ook voor het Fleischmann CIWL-slaaprijtuig. Daarvan zat in de doos, eerder te zien op de foto's, ooit wel de carrosserie. Maar de ramen vielen eruit en het onderstel was niet meer rijvaardig.
Ook het lokje van Rivarossi is een jaar of twee opnieuw tweedehands aangeschaft, want het was ooit gesneuveld. Ik kan me nog herinneren dat de motoras piepkleine kogellagers had. Er zijn nog wel wat losse onderdelen bewaard gebleven, zoals de drijfstangen en wat boutjes.

Verder zijn nieuw (in Baarn):
  • een Pullmann restauratierijtuig van Jouef. Omdat het voorzien was van interieur heb ik het ooit voorzien van binnenverlichting met rijstkorrellampjes. Ik zal binnenkort eens kijken of die het nog doen.
  • een 1e klas rijtuig van de SNCF, ook van Jouef. Beide rijtuigen hebben nog van die grote haakkoppelingen (in tegenstelling tot de goederenwagons)
  • Drie Plan E's van Lima: twee 2e klasse en een 1e klas. Die hoorden bij de NS 1200. Ik weet niet of die als set verkocht werden?
  • vier zandwagonnetjes, die ik later vuil heb gemaakt.
  • een Von Haus zu Haus-containerwagon, waarschijnlijk weer een bouwdoos
  • het Frico-koelwagonnetje van Liliput
  • de Krupp-kraanwagenset
Op het rangeerterrein was nét genoeg ruimte om alle goederenwagons neer te zetten, terwijl de personentreinen dan hun rondjes reden op de ovalen. Ik sliep ernaast, aan het raam, maar niet voor lang... De spoorbaan werd regelmatig opgeklapt omdat er ook met autootjes en vliegtuigjes gespeeld moest worden.

We onderbreken de materieelshow even voor een paar huishoudelijke mededelingen: de baan wordt opgebroken en onder de bank geschoven. Het Wohnzimmertal moet nodig weer eens gestofzuigd worden  :).

Intussen kan dan in het AW het groot onderhoud beginnen aan deze lokomotieven, want het grootste deel doet het nog maar nauwelijks. Het zou me niets verbazen als ik een spinnenweb tegenkom in een motorhuis.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 22:37:52 door Ferdinand Bogman »