Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 15:07:41
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39

Auteur Topic: digitale centrale  (gelezen 2591 keer)

hsoeters

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
digitale centrale
« Gepost op: 10 December 2022, 22:12:30 »
Beste spoorenthousiastelingen
In de wintertijd start ik mijn baan weer op.
Op het ogenblik rij ik Marklin met Intellibox 1 en Koploper als besturingssoftware. Mijn interesse ligt meer in het bouwen van scenerie dan het rijden van de trein. Met Koploper heb ik nog niet 100% automatisch kunnen rijden, 1 spoor teen elkaar in.

Ik heb dan ook een eenvoudige enkels spoorbaan met 5 blokken waar ik 2 / 3 treinen automatisch wil laten rijden.
Ik vind Koploper lastig om te configureren, de Intellibox is duidelijk verouderd, trainen willen soms niet opstarten.

Mijn primaire vraag is: wat is een redelijk goedkoop alternatief voor Intellibox 1, top range van centrales is 6/700 Euro volgens mijn laatste zoektochten.
Welke software zou voor mij geschikt zijn, freeware is uitstekend, maar een redelijk bedrag is is ook OK.

Vriendelijke groet,
Hannes

bask185

• Offline Offline
Re: digitale centrale
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2022, 22:56:51 »
Voor zover ik weet, moet een IB prima werken. Koploper werkt opzich ook prima.

Wat voor centrale je kan nemen, hangt er vanaf wat voor terugmelders je al heb en hoeveel. Als je er maar eentje heb, kan je nog switchen naar een ander systeem. Heb je al 10 terugmelders is dat niet echt meer een optie.  Ik maak voor nu de aanname dat je een S88 heb?

Nu schiet mij te binnen.... Er was 1 centrale waarvan ik me kan herinneren dat die problemen had met onbetrouwbare S88 aansluiting. Ik meen dat dat jouw IB is. Maar voor zekerheid moet ik naar de andere hier kijken dit zeker weten  ::)

Indien dat het geval is, kan je een loconet melder van digikeijs of yamorc er bij kopen. Die kan je dan aansluiten op de loconet bus en op je huidige S88. Die dan hierdoor stabieler werkt. Dat zou je eerste probleem oplossen.

Indien ik hier gelijk in heb en je verder content ben met de IB, zou ik niet van centrale wisselen. Dan kan je misschien nog denken aan een IB2, maar die kost ook veel geld...

Wil je wel een nieuwe centrale. Je kan een z21 setje kopen met multimaus voor grofweg €200,- Dan heb je alleen geen s88 aansluiting en moet je een R-bus melder van digikeijs hebben waar je ook je s88 op kan aansluiten.
.

Die melder kan je dan voor grofweg 70~80€ kopen en misschien (hangt van de z21 af) heb je dan nog een 'freischaltcode' nodig. Dan ben je voor rond de ~300 klaar. Die z21 zelf heeft geen bedieningsknopjes, daarom neem je er een multimaus bij. Je kan die z21 mooi in je baan wegwerken en met de computer rijden. Je kan ook meer multimausen er bij prikken. Maar als je met de computer rijdt, heb je daar niet zo veel aan natuurlijk  :P

Als je 'hem' echt flink wilt uithangen, dan zou ik voor de Tams McII gaan. Ik heb hem zelf niet maar ik vind dat gewoon een mooi ding. En je kan er heel veel dingen op aansluiten.

En niet om je keuze stress te geven. Maar als laatste alternatief kan je dan nog kijken naar een EcOS II. Die heeft 2 geintegreerde rijregelaren en een fancy scherm waarop je een digitaal layout van je baan kan maken om zo wissels ed te schakelen. Sommigen vinden dat geweldig. Ik ben er niet eentje van. Maar dat lijkt enigszins nog een beetje op je IB

En koop onder geen beding een central station van marklin. Als je wilt weten waarom, moet je maar een PB sturen. Denk dat mijn klaagmuren over dat apparatus menig man de neus uit komt  :P

Voor software zou ik simpelweg rocrail kiezen, want = gratis. Dan moet je hier even googelen naar de beruchte rocrail filmpjes van lokale forumheld 'AlbertG'. Ik heb zelf alleen ervaring met iTrain en dat kost zoals je misschien weet €€€. Van wat ik zie, ziet rocrail er wel nice uit.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2022, 08:44:29 »
Ik heb dan ook een eenvoudige enkels spoorbaan met 5 blokken waar ik 2 / 3 treinen automatisch wil laten rijden.Ik vind Koploper lastig om te configureren, de Intellibox is duidelijk verouderd, trainen willen soms niet opstarten.

Ligt een beetje aan hoe je baan eruit ziet.  Vijf blokken is erg weinig om 3 treinen te laten rijden. Dit omdat er minimaal één of twee blokken vrij moeten zijn om naar toe te rijden. Dan heb je eigenlijk altijd 3 blokken bezet voor treinen, dan zijn er nog maar 2 blokken vrij om naar toe te rijden. Dan rijdt er maximaal 1 trein tegelijk. Dus laat eens een tekening van je sporenplan zien.

Mijn primaire vraag is: wat is een redelijk goedkoop alternatief voor Intellibox 1, top range van centrales is 6/700 Euro volgens mijn laatste zoektochten.

Je hebt spoor 1-treinen. Dus de IB zal mogelijk soms tegen zijn maximale vermogen van 4 ampère aanzit. Dan kan het voorkomen dat je treintjes niet gaan rijden. Je hebt een speciale KM uitvoering van het IB. Die is speciaal voor spoor 0 en spoor 1. Deze levert meer vermogen. Roco heeft de Z21XL speciaal voor de grotere schalen op de makt gebracht. Die levert ook meer vermogen. Dus dat zou ook moeten kunnen.

Welke software zou voor mij geschikt zijn, freeware is uitstekend, maar een redelijk bedrag is is ook OK.

iTrain? Die kan je eens uitproberen. Rocrail ook wel. Maar de vraag is: als
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2022, 09:34:42 »
Ik heb nergens gelezen dat Hannes met spoor 1 rijdt. Of zie ik iets over het hoofd? Of weet Ronald iets wat ik niet weet?

Je rijdt met Märklin, maar welke protocollen gebruik je? DCC en MM? Dan zou je inderdaad eens naar de Roco z21 (wit) of Z21 (zwart) kunnen kijken. Die ondersteunen beide protocollen. En je kunt al aardig wat bedienen met de z21 app en een WlanMaus of multiMaus. De z21 startsetjes worden regelmatig aangeboden op marktplaats. Eventueel zou je een extra booster kunnen plaatsen voor meer vermogen.

Wil je automatisch rijden, kijk dan eens naar Rocrail. Ik heb een video gemaakt van het hele proces vanaf downloaden tot en met het automatisch rijden van de eerste locomotief: https://youtu.be/zskt1jX-ty0
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2022, 10:53:27 »
@AlbertG: Ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb  ;D

Op het ogenblik rij ik Marklin met Intellibox 1 en Koploper als besturingssoftware. Mijn interesse ligt meer in het bouwen van scenerie dan het rijden van de trein. Met Koploper heb ik nog niet 100% automatisch kunnen rijden, 1 spoor teen elkaar in.

Goed, Dat zal wel "1 spoor tegen elkaar in" moeten zijn. Met Märklin zal het wel 3-rail H0 zijn. Dan zijn 5 blokken nog niet veel. Dan 4 opstel en 1 er tussen. Om een treintje goed te laten rijden: maximaal 3 treintjes om 2 blokken vrij te houden.

Dan moet een IB helemaal voldoende zijn. Er zit volgens mij meer iets in koploper of de aansluitingen en terugmeldingen dan aan het IB. EVentueel overstappen op andere software kan natuurlijk. Maar een pendelbaantje met 5 blokken stelt niet zoveel voor.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2022, 13:38:54 »
Als je soldeerbout kunt hanteren en enig verstand van elektronica hebt dan kan het redelijk goedkoop.

MDRRC-II / Lite versie https://robertdotevers.wordpress.com/

DCC en MM1 voor locomotieven.

Moet je wel een booster maken / vinden. Booster kan evt met een L298 printje van Ali.

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2022, 16:47:14 »
Hallo Hannes,

Met een IB1 en Koploper kun je je baan prima aansturen. Daar zou ik niets aan veranderen, tenzij je allerlei nieuwe zaken op je baan wil gaan gebruiken, zoals Railcom en dergelijke.
Voor het geschetste baanontwerp is wat je hebt meer dan genoeg. Ik ben het wel met Ronald eens dat 3 treinen in 5 blokken erg veel is. Zelf hanteer ik de vuistregel dat het aantal treinen, dat je op je baan kunt hebben, de helft van het aantal wissels is. Voor drie treinen moet je dan dus minimaal 6 of 7 wissels hebben en dan heb je ook meer dan vijf blokken.
Voor wat betreft Koploper heb je het Koploperforum, waar veel kennis aanwezig is om je te helpen met de vragen die je tegenkomt. Ook de beginnershandleiding van Chris Burger, die op de site van het forum is te downloaden, is een goede start om te beginnen met Koploper.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2022, 16:54:19 »
De Intellibox I heeft een akeligheidje en dat is slechte communicatie over de RS232 poort. Soms bevriest de boel.

Daar is een Uhlenbrock en Rosoft oplossing voor: de USB naar LocoNet convertor. Het is het waard die aan te schaffen (even zoeken) en spaart je een nieuwe centrale.

Gr, Ben.

hsoeters

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2022, 23:10:08 »
Allen,
Hartelijk dank. Ik zal een en ander goed bestuderen. Ter informatie ik heb 11 blokken en inderdaad ik gebruik s88 en rij met Crails van Marklin met Markin locs met MM protocol.

Ik zal een tekening downloaden voor meer duidelijkheid

Met vriendelijke groet

Hannes

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2022, 06:07:23 »
Wat betreft je software vraag: Rocrail zou een optie kunnen zijn. Voordeel is dat het gratis is, nadeel (vindt ik) het is niet heel gebruiksvriendelijk. Je moet veel handmatig instellen. Ben daarom overgestapt op iTrain. Moet je wel kopen (maar kost minder als loc) maar werkt stukken makkelijker.

Maar er zijn er nog meer op de markt.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2022, 08:09:39 »
nadeel (vindt ik) het is niet heel gebruiksvriendelijk. Je moet veel handmatig instellen.

Hoe lang is het geleden dat je overgestapt bent? Rocrail is op dat punt enorm verbeterd (vind ik  ;) )
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 December 2022, 09:22:17 »
Jaar of 2-3 geleden…

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2022, 09:40:51 »
Wanneer heb je voor het laatste de update knop gebruikt?  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Waalspoor

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2022, 10:30:49 »
Rocrail "out of the box", ofwel zo uitgepakt uit het zip-bestand, is na het vullen met de baaninfo en de locinfo direct bruikbaar voor de meeste situaties. Daarna kan je het verfijnen en instellen voor situaties die problemen kunnen geven, seinen, acties op en naast de baan in de scenery. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een oplossing voor.
Ik vind het een schitterend programma en het is nog gratis ook.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV