Het alternatief is modellen een tijd op de plank laten liggen, maar het produceren moet in één keer. Het is geen Roco of Marklin of Piko die dezelfde aantallen van één model laat maken en dus elk jaar maar een of twee varianten kan uitbrengen als ze dat willen.
ik zit reacties hier te lezen en vooral dat er een strijd tussen ET en PB ontketend word, vind ik vreemd, ik gun het PB en ET, maar @Floris denkt daar anders over, neem aan dat deze @floris is als de Floris de Leeuw op facebook die ET een faillissement toewenst, vind ik een ongezonde reactie. Koploper is de icoon van de Nederlandse spoorwegen dan is het toch logisch dat ET en PB ermee komt, dat heet gezonde concurrentie, word je normaal gesproken alleen maar beter van. Ik kan de gunfactor voor PB wel voorstellen, Chris toch al jaren lid van deze forum en heeft toch veel voor veel leden betekend heeft, alleen moet er gestopt worden om de ene of de ander compleet zwart te maken, kijk als ik bedrijfsleider was van een fabrikant en zie dat er al 2 met een bepaald model komen en je eigen model is nog maar in beginfase , tekentafel zeg maar, dan zou ik overwegen om met een ander gewild model te komen. Het is natuurlijk wel zo dat dit een 2 flater kan zijn, ik zou daar niet op gokken, een VIRM wil ook iedereen om maar een voorbeeld te noemen, maar ik ben ET niet. Maar ja zo krijgt de Nederlandse rijder jaren lang niks en nu kan je als Nederlandse rijder een bank beroven om de vele uit te komen modellen te bekostigen. Ok ik heb een kritiekpunt op PB, waarom alle koplopers te gelijk, nu moet de meeste met een kleine beurs keuzes maken en dat is jammer
Maar niet iedereen kan even veel sparen. En ik snap best dat een klant denkt dat bij een uitgesmeerde productie hij/zij twee of zelfs meer, stellen had kunnen kopen en nu maar één of in ieder geval minder.
tja, Daan! Dat valt onder keuzes maken. Kan/wil je centjes aan de kant leggen voor de hobby of besteed je je centjes aan belangrijkere zaken. Levensonderhoud bijvoorbeeld.
- bij een groot bedrijf is dat aantal door de omvang van de productiecapaciteit lager, en zij zetten grotere hoeveelheden van één variant weg - dus zij maken per batch vaak maar een of enkele varianten
Inderdaad, ik weet niet waar ik onduidelijk was, maar:- elk bedrijf wil van z'n voorraad af, zo snel mogelijk (opslag = duur, plus geen inkomsten over voorraad)- een model moet altijd in minimale aantallen gemaakt worden- bij een groot bedrijf is dat aantal door de omvang van de productiecapaciteit lager, en zij zetten grotere hoeveelheden van één variant weg - dus zij maken per batch vaak maar een of enkele varianten- bij een klein bedrijf zijn aantallen vele kleiner en moeten alle kosten over dat ene model verspreid worden, vandaar alle varianten in de eerste batch en alleen als de vraag zo groot is dat een volledige tweede batch uit kan komen er meer variantenAls je dus model X van een grote variant jarenlang aangeboden ziet worden zijn dat telkens nieuwe batches (met nieuwe varianten) van een bestaande malEigenlijk heb je als consument alleen pech als de vraag precies zo groot is als die ene batch, of iets groter. Dan komt er gene tweede batch, maar de eerste is zo weg. Is de vraag veel groter kun je wachten, is de vraag veel kleiner blijven de modellen lang beschikbaarJe hebt hoogstens dat de kosten ook bij een klein bedrijf wat lager zijn voor een tweede batch dus dat het dan mogelijk in wat kleinere aantallen kan