Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)  (gelezen 1937 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2022, 10:42:51 »
Er kan altijd een nieuwe batch gemaakt worden dan natuurlijk, maar weer met bepaalde minimum aantallen, dus alleen bij forse vraag

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2022, 10:59:17 »
En die vraag wordt groter als je spreidt (denk ik).

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2022, 11:03:17 »
Nogmaals dan, dat kán dus alleen als je je producten langer in je magazijn laat liggen dan nodig. Dat wil geen enkel bedrijf

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2022, 11:11:17 »
Het alternatief is modellen een tijd op de plank laten liggen, maar het produceren moet in één keer. Het is geen Roco of Marklin of Piko die dezelfde aantallen van één model laat maken en dus elk jaar maar een of twee varianten kan uitbrengen als ze dat willen.

Maar je zegt net zelf dat grote merken dat wel doen. En zij zijn ook een bedrijf en willen dat dus blijkbaar wel.
Ik snap dat een bedrijf liever geen spullen op de plank wil hebben liggen, maar even voor alle duidelijkheid; heb je het nu over complete modellen of over mallen?

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2022, 11:19:43 »
Nee, grote bedrijven laten het niet jaren op de plank liggen in magazijnen. Grote bedrijven laten gewoon na een aantal jaar weer een nieuwe batch maken.

Bor

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2022, 11:31:09 »
Inderdaad, ik weet niet waar ik onduidelijk was, maar:
- elk bedrijf wil van z'n voorraad af, zo snel mogelijk (opslag = duur, plus geen inkomsten over voorraad)
- een model moet altijd in minimale aantallen gemaakt worden
- bij een groot bedrijf is dat aantal door de omvang van de productiecapaciteit lager, en zij zetten grotere hoeveelheden van één variant weg - dus zij maken per batch vaak maar een of enkele varianten
- bij een klein bedrijf zijn aantallen vele kleiner en moeten alle kosten over dat ene model verspreid worden, vandaar alle varianten in de eerste batch en alleen als de vraag zo groot is dat een volledige tweede batch uit kan komen er meer varianten

Als je dus model X van een grote variant jarenlang aangeboden ziet worden zijn dat telkens nieuwe batches (met nieuwe varianten) van een bestaande mal

Eigenlijk heb je als consument alleen pech als de vraag precies zo groot is als die ene batch, of iets groter. Dan komt er gene tweede batch, maar de eerste is zo weg. Is de vraag veel groter kun je wachten, is de vraag veel kleiner blijven de modellen lang beschikbaar
Je hebt hoogstens dat de kosten ook bij een klein bedrijf wat lager zijn voor een tweede batch dus dat het dan mogelijk in wat kleinere aantallen kan
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 11:33:13 door Sicco Dierdorp »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2022, 11:37:21 »
ik zit reacties hier te lezen en vooral dat er een strijd tussen ET en PB ontketend word, vind ik vreemd, ik gun het PB en ET, maar @Floris denkt daar anders over, neem aan dat deze @floris is als de Floris de Leeuw op facebook die ET een faillissement toewenst, vind ik een ongezonde reactie. Koploper is de icoon van de Nederlandse spoorwegen dan is het toch logisch dat ET en PB ermee komt, dat heet gezonde concurrentie, word je normaal gesproken alleen maar beter van. Ik kan de gunfactor voor PB wel voorstellen, Chris toch al jaren lid van deze forum en heeft toch veel voor veel leden betekend heeft, alleen moet er gestopt worden om de ene of de ander compleet zwart te maken, kijk als ik bedrijfsleider was van een fabrikant en zie dat er al 2 met een bepaald model komen en je eigen model is nog maar in beginfase , tekentafel zeg maar, dan zou ik overwegen om met een ander gewild model te komen. Het is natuurlijk wel zo dat dit een 2 flater kan zijn, ik zou daar niet op gokken, een VIRM wil ook iedereen om maar een voorbeeld te noemen, maar ik ben ET niet. Maar ja zo krijgt de Nederlandse rijder jaren lang niks en nu kan je als Nederlandse rijder een bank beroven om de vele uit te komen modellen te bekostigen. Ok ik heb een kritiekpunt op PB, waarom alle koplopers te gelijk, nu moet de meeste met een kleine beurs keuzes maken en dat is jammer

Wat een absolute onzin dit! Ik WENS ET zeker geen faillissement toe. Ik ben er alleen bijzonder bang voor. Wees eerlijk. PB laat alleen tekeningen zien en iedereen buitelt over elkaar om te bestellen. Er komt een slechte foto van een ET ICR naar buiten en meteen beginnen de criticasters met het afbraak proces.
Nu de op het eerste oog fraaie ICR van Piko er bijna is en alle ontwikkelingen maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
Maar ik verwacht dat de PB koplopers het goed gaan doen en wens PB er alle succes mee!

Het lijkt mij wel beter dat de Nederlandse kleinspoor fabrikanten voortaan beter afstemmen wat ze van plan zijn. Het lijkt mij veel beter voor iedereen.....
Het doet mij denken aan de strijd om de Belgische dubbeldekkers. Volgens mij bestaat een van de twee toenmalige leveranciers inmiddels niet meer.....
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 12:00:11 door Floris »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2022, 11:47:20 »
Maar niet iedereen kan even veel sparen. En ik snap best dat een klant denkt dat bij een uitgesmeerde productie hij/zij twee of zelfs meer, stellen had kunnen kopen en nu maar één of in ieder geval minder.
tja, Daan! Dat valt onder keuzes maken. Kan/wil je centjes aan de kant leggen voor de hobby of besteed je je centjes aan belangrijkere zaken. Levensonderhoud bijvoorbeeld.
Groeten Joop, machinist Lls

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2022, 11:52:13 »
En ik ben dit gejank eigenlijk wel een beetje zat. Kijk eens naar de titel van dit draadje.

Mensen die een mening hebben over dubbel-ontwikkelingen en zorgen hebben over de financiële posities van deze bedrijven: Richt een club op, open een eigen draadje, ga in kringgesprek zitten op Maasvlakte 3 of ga er naar zoeken.

Dit draadje gaat over specifiek over de Koploper de uitgebracht gaat worden door een bedrijf waarvan zeker 1 persoon al een decennia lang zijn giraffennek (figuurlijk dan) uitsteekt voor ons modelspoorders. Waardeer dat eens en als je wat hebt te klagen doe dat ergens anders, zolang je maar niet de zorg belast want de premies zijn al zo hoog.

De koploper valt te prijzen, en als zelfs iemand die een paar jaar geleden bij mij nog huilie huilie deed dat hij onder financieel bewind stond hier weet te melden dat hij er 4 gaat bestellen is dat al een signaal dat het model nu al aanslaat.

Enige kritiek: Psychologische prijsstelling (579.95 ipv 580) is zo 1983, daar trapt niemand meer in. Alsof je er dan ineens 2 gaat bestellen  ;D

En ik ga dit draadje niet vervuilen met de ICR van Piko. Daar is op Drehscheibe al een draadje over, gestart door een zichzelf ophemelende hobbyist.

EDIT: Joop, niet aan jou gericht.

Edit 2 algemeen: Ik hoef hier geen PM over trouwens. Ik ben geen maatschappelijk werker.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 11:54:51 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2022, 11:53:16 »
Vele jaren geleden, toen de overgang kwam van Fabrikanten die gewoon één variant maakten en aan bleven bieden naar wat we nu al lang kennen, elk jaar ene nieuwe variant, was dezelfde discussie er ook al. Toen moesten wel, begrijpelijk, ook hele erg wennen aan modellen die niet meer verkrijgbaar waren op een gegeven moment. De variatie groeide, maar de verkrijgbaarheid daalde. Het is jammer, maar realiteit, dat je tegenwoordig snel moet beslissen bij nieuwe modellen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2022, 13:32:48 »
tja, Daan! Dat valt onder keuzes maken. Kan/wil je centjes aan de kant leggen voor de hobby of besteed je je centjes aan belangrijkere zaken. Levensonderhoud bijvoorbeeld.
Dat klopt, maar daarom raakt iemands mening niet kant noch wal.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2022, 14:02:39 »
Deze weet ik niet zo zeker:

- bij een groot bedrijf is dat aantal door de omvang van de productiecapaciteit lager, en zij zetten grotere hoeveelheden van één variant weg - dus zij maken per batch vaak maar een of enkele varianten

Volgens mij ligt dat voornamelijk aan de afzetmarkt. Een (technisch, lengteschaal) gelijkwaardig en binnen marges gelijk geprijsd Nederlands (of Tsjechisch, Belgisch etc.) model van een Marklin of Roco heeft in potentie net zoveel afnemers als van een kleinseriefabrikant als PB, ET, LSM etc.

Voor Duitse modellen is dat anders, omdat ook buiten Duitsland veel modelspoorders met een Duits thema een baan bouwen. Voor andere landen is dat anders, niet heel veel buitenlandse modelspoorders hebben een Nederlandse/Belgische/etc. baan .

Wat betreft ET maak ik me minder zorgen dan sommige anderen, ze hebben ook nog diverse andere producten voor andere afzetmarkten in hun assortiment.

Over roeptoeters, die zijn er hier, maar nog meer in de rest van de modelspoorwereld genoeg. Dus laat beschuldigingen hier maar weg.

En over die prijs/kosten discussie, het enige wat ik niet leuk vindt bij de huidige trend van nu produceren/nu kopen anders is het jammer, is dat modelspoorders die pas over een paar jaar starten de keuze niet meer hebben. En vaak aangewezen zijn op Marktplaats etc., waar door schaarste de prijzen soms erg uit de hand lopen.
Ook de opmerking breng verschillende modellen over meer jaren uit, dan kan ik ervoor sparen en hoef niet ineens een heel groot bedrag op te hoesten snijdt in dit verband zeker wel hout.
Daarom bevalt me de opmerking van Piko die ik ergens las wel, dat de modellen langere tijd in productie blijven. Het zal Piko kennende dan wel over -2, -3, -4 nummervarianten met een ander rijtuignummer gaan, maar het blijft op die manier te koop.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 14:07:47 door Albert.H0. Reden: dyslectisch typen »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #27 Gepost op: 07 december 2022, 15:48:48 »
Ergens heb ik opgevangen dat ook marklin (en trix) met de IC III gaat komen.
Als dat zo is zal de schaal waarschijnlijk overeenkomen met de vierdelige versie.
Voor sommigen kan dit een reden zijn om daarvoor te kiezen.

Spoorfan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #28 Gepost op: 07 december 2022, 15:53:30 »
Sorry, maar dat is allang algemeen bekend hier.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De koploper discussue over gunfactor en fabrikantkeuze(s)
« Reactie #29 Gepost op: 07 december 2022, 16:18:12 »
Inderdaad, ik weet niet waar ik onduidelijk was, maar:
- elk bedrijf wil van z'n voorraad af, zo snel mogelijk (opslag = duur, plus geen inkomsten over voorraad)
- een model moet altijd in minimale aantallen gemaakt worden
- bij een groot bedrijf is dat aantal door de omvang van de productiecapaciteit lager, en zij zetten grotere hoeveelheden van één variant weg - dus zij maken per batch vaak maar een of enkele varianten
- bij een klein bedrijf zijn aantallen vele kleiner en moeten alle kosten over dat ene model verspreid worden, vandaar alle varianten in de eerste batch en alleen als de vraag zo groot is dat een volledige tweede batch uit kan komen er meer varianten

Als je dus model X van een grote variant jarenlang aangeboden ziet worden zijn dat telkens nieuwe batches (met nieuwe varianten) van een bestaande mal

Eigenlijk heb je als consument alleen pech als de vraag precies zo groot is als die ene batch, of iets groter. Dan komt er gene tweede batch, maar de eerste is zo weg. Is de vraag veel groter kun je wachten, is de vraag veel kleiner blijven de modellen lang beschikbaar
Je hebt hoogstens dat de kosten ook bij een klein bedrijf wat lager zijn voor een tweede batch dus dat het dan mogelijk in wat kleinere aantallen kan

Ik snap ook zeker dat een bedrijf niet met voorraden wil blijven zitten. Volgens mij is dat ook helemaal het punt van de discussie niet. Maar stel een batch moet bestaand uit 1000 stellen en PBM produceert 2000 stellen verdeelt over 15 varianten. Daarmee hebben ze de constante kosten (waaronder ontwikkelingskosten) en de variabele kosten terugverdiend en winst gemaakt.
Maar er kan ook gekozen worden om nu 5 varianten aan te bieden. Daardoor verkopen ze geen 2000 maar 1500 treinstellen. De constante kosten zijn dan terugverdiend, maar van echte keiharde winst is nog geen sprake. Echter, de andere 10 varianten komen in de volgende twee jaar. Daar worden er ook 2x1500 van verkocht. Totale verkoop dan 4500 stellen en winst groter.

Bovenstaande getallen zijn fictief en hoe ze precies liggen weet ik niet. Het gaat me om het principe dat door de productie uit te smeren er uiteindelijk meer winst gemaakt kan worden. Want ik denk echt niet dat er heel veel mensen zijn die nu meer dan vier stellen in één jaar aanschaffen.
Artitec, reken ik onder de kleinseriefabrikanten, produceerde ook niet altijd zoveel verschillende varianten volgens mij.
Als ik naar mezelf kijk; ik rijd na 2000 dus zou ongemoderniseerde en gemoderniseerde kunnen aanschaffen. Echter omdat ze allemaal tegelijk komen, ga ik keuzes maken.
Daar komt dit jaar dan ook nog eens ICR en Wadlopers bij (dan heb ik het alleen over PB) en dat dwingt om nog scherpere keuzes te maken.
Ik kan me niet voorstellen dat dat voor anderen ook niet geldt.

Neemt niet weg Sicco, dat ik je theorie snap en dat dat in de praktijk ook zo werkt.
En het neemt ook niet weg dat ik blij ben met de stappen die PB Models zet. Het is een gat in de markt en een hele logische stap.