Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door Olaf
Vandaag om 15:52:49
Digitaal maken Roco 43450 door Herb73
Vandaag om 15:36:59
"Rushbrook" een BMB branchline module door Biessendorf
Vandaag om 15:34:25
wandvitrinekastjes door bellejt
Vandaag om 15:32:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 15:30:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:57
Marklin rolbrug hapert door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:23
Nieuw boek Blauwe Brabanders door pullmanneke
Vandaag om 14:59:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:27:04
Bijzonder benzinestation door hervé
Vandaag om 13:37:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Bahn-AG
Vandaag om 13:36:50
Besto Tierfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 13:08:52
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:17:00
De spoorhaven van Zuidbarge. door spoorijzer
Vandaag om 10:39:18
Stekkertjes voor huisjesverlichting door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:32:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 10:29:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:22:06
10de Modelspoor Expo 2024 (28 en 29 September te Wieze) door tothebeach
Vandaag om 10:01:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 09:28:49
Märklin K-rail probleempje door PkAlfisti
Vandaag om 09:27:21
Wenskaarten Beneluxforum. door Wim Vink
Vandaag om 09:05:45
Eigen tekst en logo aanbrengen op containers door MOVisser
Vandaag om 08:59:20
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:33:04
Frans/Belgisch H0e baantje door spoorijzer
Vandaag om 08:26:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:23:11
Afmetingen sproeicabine op sproeitrein door De eerste Ivo
Vandaag om 08:19:24
Raadplaatje door Nullem
02 October 2024, 23:16:33
Doornvliet door Wim Vink
02 October 2024, 22:05:31
Piko NS 1000 door jurrie-burrie
02 October 2024, 21:20:45
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
02 October 2024, 20:56:21

Auteur Topic: Haandrecht materieel  (gelezen 20225 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Haandrecht materieel
« Reactie #45 Gepost op: 13 September 2023, 16:57:35 »
Als je geen genoeg van knutselen krijgt: ik heb ooit voor Railhobby zo’n Piko coupérijtuig verder aangepast zodat het meer in de buurt kwam van een originele C10c. Ik weet alleen niet meer wanneer dat is geweest. Ik kan wel eens kijken of ik ‘m kan vinden, dan plaats ik er een fotootje van. Even geduld dus… ;D

Rob
Edit 14-09: gevonden

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #46 Gepost op: 14 September 2023, 11:18:30 »
Hoi Adriaan,

Klopt, er mist nog wat. Het gietdeel is eraf gevallen tijdens het schoonmaken. Mijn kit was zwaar geërodeerd en vuil waardoor sommige soldeerverbindingen net niet lekker zaten. Goed schoonmaken met CIF is belangrijk! Zo te zien ook bij jouw kit. Anders vloeit de tin echt niet lekker.

Na het schoonmaken had ik het even snel op elkaar gezet voor een foto. Blijkbaar zat de wc pijp inderdaad niet goed, dat heb je scherp opgemerkt!. Als ik hem na het spuiten in elkaar schroef moet ik even extra goed opletten  ;)

Ik heb bij MKmodelbouwstudio’s een NEM mechaniekje gehaald. Het lijkt een kwestie van een etsplaat vouwen en dat aan de onderzijde solderen. Ik moet er echter nog wel aan beginnen. Ik verwacht dat de balk immitatie geen problemen gaat opleveren, maar dat moet ik nog gaan ervaren. Ik lijm liever geen kunststof op messing of op verflagen na het spuiten. Daarom kies ik voor een messing mechaniek.

Ik stuur je deze week nog even een pb over opschriften en eventueel wat foto’s. Je hoort van me.

Groet, Mathyn

Mathyn,

Ziet er goed uit! Mis je nog een vaas ventilator?
Klopt het dat je het onderstel en bovenbouw 180graden moet draaien? volgens mij zit de stortpijp bij het raampje dat open kan :)

Benieuwd naar het eindresultaat. Opschriften hou ik me voor aanbevolen als dat mag ter zijner tijd.

Heb je er trouwens nog koppelingen onder gemonteerd (symoba oid)?

Het lijkt trouwens dat ik andere sluitijzers heb bij de kit. Weet niet welke er op horen vrij weinig foto's gevonden van deze dg.

Gisterenavond nog het een en ander los gesoldeerd aan de onderkant zodat de boel een beetje schoongemaakt en fatsoenlijk vast gezet kan worden.

MVG,

Adriaan
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 14 September 2023, 13:20:55 »
Mathyn,

Welke Cif gebruik je? Maakt dat nog uit? Met een tandeborstel of iets dergelijks? Ben tot nu toe met mijn glasvezelpotlood een eind gekomen.

MVG,

Adriaan

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #48 Gepost op: 14 September 2023, 13:34:10 »
Ik gebruik zelf altijd nog VIM poeder, met een tandenborstel krijg je de modellen goed schoon.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #49 Gepost op: 14 September 2023, 22:39:27 »
Nee dat maakt denk ik niet uit, zolang het maar fijn schuurmiddel is. En inderdaad met een tandenborstel.
Ik ga VIM ook eens proberen.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16 September 2023, 16:39:19 »

Wederom dank voor alle adviezen. De deconstructie is begonnen.

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 18 September 2023, 21:10:43 »
Hi,

Avondje poetsen.

Sluit niet uit dat het nog een keertje moet maar gaat de goede kant op!

Mvg,

Adriaan

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #52 Gepost op: 19 September 2023, 07:38:07 »
Hij knapt er goed van op  (y)

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #53 Gepost op: 06 October 2023, 10:43:28 »
Ik moet zeggen, VIM poeder is wel een uitkomst. Het maakt net even beter schoon dan Cif. Dank voor de tip, Arjen.

Maar Adriaan, de reden dat ik hier een bericht plaats is vanwege de kortkoppeling. Jij vroeg je af hoe je dat kan oplossen en zoals ik al schreef heb ik bij Maykel een etsplaatje met een mechaniekje gekocht. Deze heb ik nu onder het model geplaatst. Normaliter hoort de rand van de NEM schacht gelijk met de bufferbalk te vallen, maar de oude Philotrain buffers zijn wat grof en een stukje langer dan de hedendaagse geveerde buffers die je kan krijgen. Ik had de buffers natuurlijk kunnen vervangen, maar een oude Philotrain kit mag van mij ook zijn oude buffers wel hebben. Tegenwoordig hebben ze daar het woord 'vintage' voor uitgevonden. Ik bouw de Philo grotendeels zoals ze dat in de vorige eeuw bedacht hadden. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Daarom steekt de nemschacht bij mij onder de bufferbalk uit. Ik hoop daarmee de langere buffers te compenseren zodat ik geen in elkaar grijpende buffers krijg. Ik moet het nog gaan testen!

Zie hieronder het resultaat.

Groet, Mathyn

Nu ook op instagram

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 16 December 2023, 07:28:43 »
Mathyn,

Dank voor de input. Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan.

Ik ga het proberen met symoba koppelingen. De buffers en remblokken zijn van mk modelbouwstudio. De remblokken waren best slecht aan toe en ik miste er wat. 1 van de buffers was afgebroken dus die heb ik ook maar vervangen.

Ik moet even gaan kijken hoe ik met het remmechanisme uitkom.

Mvg,

Adriaan

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 11 January 2024, 22:24:44 »
Hi,

Beetje tijd over voor wat decal oefeningen op de donderdagavond. Zijn hier mensen die eens kritisch kunnen kijken naar de decals die ik wil maken voor een bagagewagen serie Div 6101-6107?
Wil van een duitse fleischmann 7080 een nederlandse bagagewagen maken. Als het goed is was deze serie ook zonder batterijen dus hoef ik er geen accubakken onder te hangen.

Mocht het er een beetje fatsoenlijk uit zien heb ik geen probleem de opschriften te delen vooral met zij die nuttige feedback geven :)

MVG,

Adriaan

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2024, 10:46:21 »
Je bent weer goed bezig Adriaan! Mooi om te zien dat je eigen decals wilt tekenen, dat geeft veel vrijheid. Weet wel dat Maykel Kastelijn ze ook al heeft aangekondigd. Ik was er zelf ook al mee bezig. Ik twijfel dus of ik het afmaak. De serie 6101-6107 is in 1942 tot stand gekomen nadat de rijtuigen 7578-7584 uit de internationale dienst zijn gehaald. Daarbij werd de vouwbalg afgenomen en de deuren vergrendeld. Alleen serie 7566-7573 van de totale serie had elektrisch licht. De opvolgende rijtuigen 7574-7584 weer gas. Er zitten tussen de diverse deelseries wel kleine verschillen! In het topic wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de edelweiss op pagina 2 heb ik er meer over geschreven.

Overigens bedoel je denk ik Fleischmann model 5080 en niet 7080?

Ik kan je getekende opschriften helaas net niet beoordelen. De foto is niet scherp genoeg. Of het ligt aan mijn mobiel? We kunnen anders wel even per pb/mail contact hebben. Wellicht kan ik je verder op weg helpen.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2024, 15:04:00 »
Mathyn,

Ik heb je een berichtje gestuurd en je mailadres gezien waarvoor dank. Zal het later even opsturen.
Mooi stukje over CIWL bagagerijtuig. Het meeste wat ik weet komt uit:
"de erfenis"
railmagazine 2013-304 "De vierassige houten bagagerijtuigen van de SS, NBDS en NS; Gemeten en vergeleken" BLZ 60

Binnenlandse bagagewagen is voor mij goed genoeg en het maakt de ombouw makelijker door een 6101-6107 te maken die hadden geen accubakken, de andere series volgens mij wel (en dus ook andere dakopbouw) .
Het gaat inderdaad om een Fleischmann model 5080. Heb de belettering er al met microsol af gehaald van de opbouw.
Dakopbouw wil ik nog even naar kijken die wijkt een beetje af volgens mij van het flischmann model.

Alles gepland op betere tempraturen om te gaan spuiten samen met GLY en wat andere projecten in mei ofzo ;D.

MVG,

Adriaan

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 15 January 2024, 09:38:35 »
Hi,

In Rijswijk wat mooie buffers gescoord voor mijn postrijtuig bij Piet Peetoom.

Wellicht zijn ze een vlag op een modderschuit, maar maken het geheel toch wel veel geloofwaardiger.

Verder nog een mooie slooptigerli gekocht om vanuit een berg tigerli's 1tje te kunnen bouwen ;D

En een HSM dg kit. Ik twijfelde om een groentewagen te kopen met een ombouwset van piet peetoom. Maar een groentewagen van 25 euro met een kitje van 48 meen ik vond ik toch wat aan de prijs in plaats van een mooie ets van 45euro.

Verder was het leuk verschillende forum leden in het echt te zien.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 08:34:14 door orientexpress »

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 17 January 2024, 08:43:02 »
Hi,

Weer een stapje verder met de DG alle dakversiersels er maar een opgesoldeerd. Alles zit goed vast en goed genoeg wat betreft orientatie voor mij. Echter de torpedo's en schoorsteen heb ik van boven gesoldeerd en op sommige plekjes zit toch nog een beetje teveel soldeer.

Mijn vraag is dus; wat nu?

dremel met borsteltje? vim/jif borstelen? met een vlammetjes wat verder laten uitvloeien?

Adviezen zijn welkom.

MVG,

Adriaan