Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jan-Peter
Vandaag om 00:57:09
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Station W
Vandaag om 00:08:14
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Luc2000
27 maart 2023, 23:41:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
27 maart 2023, 23:23:19
VERPLAATST: Athaern PA1 of PB1 draaistellen. door Duikeend
27 maart 2023, 23:22:03
Nederlandse Spoordijk in H0 door WouterMarklin
27 maart 2023, 23:18:33
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Ronald Halma
27 maart 2023, 23:01:37
bouwen met modules in marokko door MOVisser
27 maart 2023, 23:00:07
Testdiorama door Cyril Mariën
27 maart 2023, 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
27 maart 2023, 22:56:09
Artitec Ford 5000 door ex44
27 maart 2023, 22:51:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 maart 2023, 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 maart 2023, 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
27 maart 2023, 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
27 maart 2023, 21:18:28
Maasmuiden Haven door Dennis.
27 maart 2023, 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 maart 2023, 21:15:32
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
27 maart 2023, 21:06:44
Digikeijs? door Duikeend
27 maart 2023, 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
27 maart 2023, 20:59:57
Delft NGSF door hrp
27 maart 2023, 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
27 maart 2023, 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
27 maart 2023, 20:40:21
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
27 maart 2023, 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen. door Sander.
27 maart 2023, 19:47:28
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
27 maart 2023, 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
27 maart 2023, 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
27 maart 2023, 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
27 maart 2023, 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
27 maart 2023, 18:33:50
  

Auteur Topic: Draden aansluiten BR 65  (gelezen 543 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Duitsland TP III
Draden aansluiten BR 65
« Gepost op: 10 december 2022, 21:36:36 »
Ik had een BR 65 gekocht via Ebay. Model was blijkbaar analoog want in de advertentie stond niks over digitaal.


Meegenomen naar de club om hem te laten rijden, 0,0 resultaat.(we rijden met dinamo).
Daar de kap eraf gehaald en wat bleek, er zat een decoder in.

en onderop de loc zat ook iets wat op een decoder leek.



Decoder eens nader bekeken en deze was waarschijnlijk doorgebrand.


Rest mij dus niets anders om hem weer even analoog te maken. Rood en zwart naar de motor maar waar moeten de gele en witte draad van de verlichting aangesloten worden?


Wie kan mij helpen?
Grt, Ronald.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2022, 23:12:18 »
Standaard is de Rechter Rail  Rode draad, linker rail zwarte draad.
Als je de loc helemaal analoog wil maken dan moeten de frontseinen (witte draad)
en de sluitseinen ( gele draad) vanuit de rechter rail gevoed worden , elk via een diode, naar het frame=de linker rail.
De diodes zorgen voor de lichtwisseling bij richtingverandering.
Bij Fleischmann zijn de diodes vaak kleine, grijze selenium schijfjes,
maar 'gewone' diodes voldoen ook.
NB: Zonder diodes kan ook, alleen branden dan front- en sluitseinen beide permanent.
Soldeer de rode en zwarte draden wel eerst los van het schild, want die maken zo bijna sluiting met de te lange gestripte draadeinden! Eerst even wat inkorten!
Ik zou eerst even de loc analoog testen met een gelijkstroom-trafo van 12V. Als dat werkt kun je deze loc prima digitaliseren volgens deze handleiding. Je hebt een nog iets moderner motorschild dan daar beschreven, waar de beide motoraansluitingen ( oranje+ grijs) al vrij zijn van de railspanning (rood en zwart).  Althans, zo vermoed ik, wel even testen!).
Als je de loc wil digitaliseren werkt het het prettigste als je daarvoor een 6 of 8 polige decoderprikpunt inbouwt:
Esu 51950 of Esu 51951.
Succes!
François
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 23:19:58 door 008200 »

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2022, 23:16:13 »
Als de blauwe van de decoder niet WAS aangesloten , zie dan onderstaand schema

« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 23:47:40 door saskia »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Duitsland TP III
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2022, 23:35:28 »
Francois,
Ik wil hem eerst weer analoog hebben en later ga ik hem digitaliseren. Dat van de rode en zwarte draden is tijdelijk want ik heb hem eerst getest op werking en hij rijdt zonder kap goed. Volgens mij heb ik wel 1n4001 diodes liggen. Dan moet ik ze dus volgens het schema van Saskia aansluiten toch?

Saskia, hij is voorlopig analoog, decoder is niet meer aanwezig.
Grt, Ronald.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2022, 23:48:11 »
foutje in tekst en tekening aangepast
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 23:49:56 door saskia »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2022, 09:17:39 »
Schema is ok.
Ik vraag me wel af wat dat voor elektronica is, onderaan tussen de wielen.

Als je het echt goed wil doen (en je durft het aan) zou het de motorschild ook nog kunnen verwijderen (2 schroeven).
Eerst voorzichtig de twee dopjes recht omhoog trekken, eronder zitten twee subtiele veertjes en de koolborstels.
Dan de schroeven losdraaien en het schild verwijderen. Daarna kun je de koperen collector van de rotor schoonmaken met een beetje wasbenzine of spiritus.
Let op dat tussen rotor en schildlager een heel dun doorzichtig ringetje op de as hoort te zitten.
Na verwijderen van overtollig grafietslijpsel kun je de motor weer monteren, met een heel klein beetje kogellagervet (fiets!) op de beide asuiteinden.
De koolborstels (als  ze erg kort blijken te zijn nieuwe halen in de treinenshop) weer in de messing hulzen doen, met de veertjes op de iets dunnere bovenkant ervan, en dan de dopjes monteren.
De tandwielen aan de andere kant van de motor schoonvegen en van een beetje siliconenspray voorzien.
De motor zal nu vast veel soepeler draaien.
François

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20987
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2022, 10:26:24 »
Dat printje onder de loc is een Uhlenbrock 68310 Lissy Infraroodzendertje.
Uhlenbrock Lissy is een systeem voor terugmelding met een infraroodzender onder de loc en een ontvanger tussen de rails. Via de zender wordt niet alleen de loc gemeld, maar kan ook informatie over de loc worden verzonden.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 11:49:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2022, 11:47:28 »
Ik zie op de motoraansluitingen hele stukken rood en zwart niet-geïsoleerd eindigen.  Dat is vragen om problemen (kortsluiting).
Iets netter maken ?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Duitsland TP III
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2022, 12:25:04 »
De loc rijdt inmiddels weer. ik wil een ieder bedanken voor het meedenken. Ook alle solderingen zijn weer netjes.
Grt, Ronald.