Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Snelheid van locs bij automatisch rijden  (gelezen 1570 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Gepost op: 02 december 2022, 11:17:42 »
Hallo,

Ik heb een vraag over de snelheid van locs waar van ik niet weet waar ik moet beginnen.
De vraag is gekomen nadat ik zag dat mijn BR212 locje te snel door Rocrail over de baan gestuurd wordt.
De loc vliegt telkens op topsnelheid uit de bocht en ontspoort.

Het probleem is sinds gisteren pas wat concreter geworden omdat ik sinds gisteren de blokken en de bezetmelders heb aangemaakt. Daardoor zou ik nu automatisch moeten kunnen rijden (door Rocrail). Daarvoor deed ik het handmatig.

Enfi, het beest rijdt dus te snel. Kan komen doordat het locje misschien de kortste is van alle loc's die ik heb.

Maar Rocrail doet het dus te snel.
De vraag is waar moet ik beginnen? Want ik weet zeker dat hier meer problemen spelen. O.a. zie ik dat de ene loc veel sneller optrekt of remt dan de ander. En ik zie ook dat de ene in zijn algemeenheid sneller rijdt dan de ander.
Maar in het echt zijn er natuurlijk ook verschillen in optrekken, remmen en de topsnelheid.
Ik heb er in het verleden wel mee zitten prutsen in de CV's van de decoder. Dus een bepaald CV van de ene loc staat inmiddels op waarde X en de andere op Y. Allemaal uit het handje gedaan, totaal niet passend bij de werkelijkheid.

Dus ja, dan wil ik eigenlijk dat de de BR212 niet meer uit de bocht vlieg, maar misschien wil ik ook wel dat de locs mooi remmen en optrekken. Als dat kan tenminste? Waar begin je met het probleem op te lossen? Ga je eerst CV's corrigeren of ga je de kruissnelheid in Rocrail van de betreffende loc aanpassen?

Het is misschien handig om te weten dat het ijken in Rocrail mij niet werkbaar lijkt omdat er geen recht stuk in mijn baan zit met meerdere melders. Op een recht stuk zitten twee melders en na iedere melder volgt meteen een bocht. Ik denk niet dat het gaat lukken om iedere loc op topsnelheid bij de eerste melder aan te laten komen omdat daarvoor dus een bocht ligt.

Hebben jullie advies hoe je mij vraag zou kunnen oppakken? Misschien iets van een stappenplan?

Groet,

Erik

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2022, 11:34:07 »
Voor automatisch rijden moet je rem en optrek vertraging laag zetten. Dat zijn CV3 en CV4 respectievelijk. Zet daar maar iets van 2 in. De optrek/rem vertraging werkt niet goed samen met computer programma's

Omtrent snelheid kan je meerdere dingen doen. Trein ijken, maximum snelheid in programma instellen (dit zit in rocrail hoop ik?)

Zelf zou ik simpelweg CV5 max snelheid aanpassen tot iets wat je tolerabel vindt als maximum snelheid. De loc wordt ook met 126 snelheidsstapjes aangestuurd. Dit ligt zo vast in het DCC protocol. Als je je max snelheid verlaagt, dan is het snelheidsverschil per snelheidsstapje ook kleiner en dat is gunstig. Echter met zoveel stapjes maakt dat niet zo heel veel uit. Vroeger toen we nog maar 14 en 28 stapjes hadden, was dit wel een puntje om rekening mee te houden.

Als je CV5 hebt aangepast doe je er ook goed aan om alsnog je trein te ijken. Dan kan je eigenlijk elke trein met een mooie kloppende schaalsnelheid laten rijden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2022, 10:39:12 »
Dankjewel voor de reactie.
Hoe bepaal je een acceptabele topsnelheid van je loc's?
Gewoon wat je zelf mooi vindt?
Begin je met de snelste en langzamere locs bepaal je aan de hand van de snelste?

Het ijken is wel een ding wat me niet makkelijk te doen lijkt op mijn baan, zie mijn eerdere verhaal.
Kan je een loc ijken op een rollenbank?

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
  • Spoor N
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2022, 10:47:01 »
Ik zou de topsnelheid van de locs sowieso dusdanig instellen dat ze daarmee niet uit de bocht vliegen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2022, 10:58:32 »
Citaat
Gewoon wat je zelf mooi vindt?
Ja, zooow  op het blote oog  ;).

Citaat
Begin je met de snelste en langzamere locs bepaal je aan de hand van de snelste?
Maakt niet met welk je begint. Gewoon elke trein een mooie topsnelheid geven, zooow op het blote oog  :police:

Citaat
Kan je een loc ijken op een rollenbank?
Ijken moet op een stuk spoor met 2 melders. Dan geef je aan de computer op hoe lang de melders en het stuk spoor er tussen is. De computer laat de trein dan van links naar rechts rijden telkens met een andere snelheid en hij legt vast hoe lang de trein over doet. Zo weet de computer hoe snel een trein daadwerkelijk rijdt bij een bepaalde snelheidsstap.

Je kan hier ook een apart plankje voor maken. Het hoeft geen lang plankje te zijn. Maar je kan ook zonder ijken leven  ;D. Dat doen wij op de club ook

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2022, 11:23:53 »
Ik laat het programma de lok ijken zodat die overeen komt met de werkelijke snelheid. Vind ik dat voor het oog te snel, dan pas ik dat iets aan. Op basis daarvan ijk ik dan de andere loks zodat de snelheden een beetje overeenkomen en je kleine rangeer lok niet de grote sneltreinen voorbij kan schieten.

En dan probeer ik dat de juiste snelheid bij ijken ook in de laatste paar stappen van de lok valt. Dus ergens in stap 25 tot 28 bij 28 stappen.
Dus ijk stap 25, is die veel te hoog, dan CV5 naar beneden, en opnieuw ijken. Is die te laag dan CV5 omhoog.
Is deze snelheid goed, dan ijk ik stap 10 of zo, kijk of die ook goed is, zo niet ( te laag voor aantal stapen nog beschikbaar b.v. ) dan pas ik CV6 aan zodat dit ook goed is.
(ik werk met koploper, en die ijkt per kilometer/uur. Dus in stap 1 is de minimale snelheid 1km/uur. in stap 10 is de minimale snelheid dus 10km/uur., dat regel ik dus met CV6)

Groet,
Roelco

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2022, 14:19:09 »
De afgelopen dagen bezig geweest met het ijken in Rocrail, op mijn bestaande baan.
Leuk klusje om uit te zoeken maar wel een paar hobbels te nemen.

In Rocrail heb ik allereerst aangegeven wat de afstand is tussen twee melders zodat er met die twee melders een snelheidsmeting gedaan kan worden. Maar helaas, die melders liggen in een blok en in de aanloop naar de eerste melder liggen wissels. Een blok is standaard zo geconfigureerd dat de loc wordt afgeremd tot kruissnelheid. Als er wissels zijn worden deze door Rocrail ook maar met een bepaalde snelheid genomen. En ook wacht een lok een aantal seconden voordat deze een blok uitrijdt en doorgaat naar het volgende.
Ook liggen er bochten voor en na een melder en was het dus duimen dat de loc niet uit de bocht zou vliegen.

Dit waren factoren die het behalen van een maximale snelheid (om te kunnen ijken) in de weg staan en met veel proberen is het me gelukt om aan te passen.
Inmiddels is de configuratie van Rocrail en van de baan zover op de schop gegaan dat het ijken nu wel lukt.
Nadat de eerste loc geijkt was op de daadwerkelijke snelheid, vond ik deze nog steeds te hard over de baan zoeven. ik heb de CV's nog iets aangepast en nu is het wel naar mijn zin.

Voorlopig laat ik het even bij deze eerste loc en ga ik weer terug naar de normale configuratie van mijn baan.
In de komende weken ga ik aan de gang met een apart stuk ijkspoor.
Ik heb daarvoor nog 3 meter rails beschikbaar. Van een Arduino met onderdelen zoals een motorshield en sensorshield maak ik een DCC++ centrale, apart voor het ijken. Die spullen heb ik al liggen, ik moet alleen nog een paar infrarood-sensoren bestellen die als melders kunnen dienen.
Die centrale maak ik dan aan in Rocrail samen met een apart baanplan voor het ijken waarin ik alle blokken en alle instellingen zo kan aanpassen zodat mijn normale baan niet aangepast hoeft te worden. De al geijkte loc dient hierbij als basis.

Wordt vervolgd dus....

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2022, 14:44:58 »
Dan gaat ijken in Rocrail toch wel een stuk ingewikkelder dan in koploper.
Daar kun je gewoon 2 melders kiezen, de afstand er tussen invullen, en de schaal, en dan ijken maar.
Als er wisselstraten voor of zelfs tussen zitten is dat geen probleem, anders dan de wissels goed te zetten, maar dat kan zelfs met de hand als je wilt.

Koploper trekt zich vervolgens niets aan van wisselstraten, maar stuurd de lok steeds met de verschillende stappen aan en meet de snelheid.
Zo zou het toch ook moeten voor ijken? een decoder met een bepaalde stap aansturen, dan de tijd meten tussen 2 melders, en op basis van lengte en schaal een berekening uitvoeren.

Is het een optie om koploper te gebruiken, enkel voor ijken, en die stappen dan handmatig in Rocrail invoeren?

Roelco

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2022, 14:56:51 »
Ja inderdaad, maar dat kan ook komen door mijn onkunde met Rocrail of wat voor treinbesturingssoftware dan ook.

Er zou toch een makkelijkere manier moeten zijn om een trein met topsnelheid over de baan te jagen?
Ik was een voor een de issues aan het oplossen waarvan ik van te voren niet gedacht had er tegenaan te lopen.
Misschien is er wel zo'n knopje in Rocrail waarmee je dit in een keer oplost terwijl je niet hoeft te frunniken aan de instellingen van de baan of aan de instellingen van een blok.

Dan doe ik het maar op een apart baantje. Zitten de bochten en wissels ook niet in de weg.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2022, 15:11:26 »
heb je dit ook al bekeken:
https://www.youtube.com/watch?v=VBDYOv-XPyI

weet niet of dit je verder kan helpen?
Maar als ik dat zo zie dan werkt dit inderdaad wat omslachtiger dan bij koploper.
Dan lijkt een apart baantje inderdaad een goede oplossing.

Weet niet of je in rocrail ook een baan kunt "simuleren"
Wat ik hiermee bedoel, maak een paar blokken aan die je alleen voor het ijken gebruikt. Die gebruiken dus dezelfde melders als in andere blokken, waarje geen snelheidsbeperkingen hebt opgegeven. Daar komt de trein ook nooit bij normaal rijden, maar alleen voor het ijken.
Maar dan moet je dus dezelfde melders in meerdere blokken mogen gebruiken. In koploper mag dat, als krijg je er wel een waarschuwing op.

Dan heb je dus ook een soort van apart baantje, alleen gesimuleerd in je echte baan. Hoe je niets aan te passen en kun je op de gewone baan ijken.

Maar goed, als je de mogelijkheid, onderdelen en ruimte hebt voor een apart baantje kun je dat ook doen.

Roelco




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2022, 15:11:33 »
Als na het ijken je snelheid niet goed is, moet je kijken in het programma zelf. Als je namelijk na het ijken de CVs aanpast, dan kloppen de metingen niet meer en moet je opnieuw ijken.

Als jij rocrail je treinen laat aansturen met 200km/u omdat die denkt dat je rangeerloc een TGV is dan is dat ook verklaring waarom je trein te hard rijdt.

Je kan je loc uitsturen met een bepaalde schaalsnelheid, zeg 50km/u, en dan kan je zelf wel redelijk inschatten of dat klopt of dat die 2x te hard rijdt of niet
Als je per ongeluk schaal 0 heb aangevinkt, zal hij je treinen ook 2x te hard aansturen.

Dus afstanden en schaal checken, dubbel checken, oefenen en doorgaan met proberen tot het lukt  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2022, 15:16:09 »
Tip is al gegeven.
Groet, Juroen

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2022, 15:25:54 »
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Dat filmpje heb ik inderdaad al een paar keer bekeken voordat ik eraan begon.
Het verschil tussen de opzet in mijn baan en op het filmpje, is dat er op het filmpje geen wissels tussen zitten en in mijn baan wel.
Daar houdt Rocrail rekening mee voor wat betreft de snelheid (tenzij je dat uitzet).
Ook wordt er in het filmpje niets gezegd over de wachttijden in de blokken, wat ik vreemd vind, want daar had ik wel last van.

Voor wat betreft het simuleren, dat is wel een goede richting om me in te verdiepen. In het filmpje wordt ook gebruik gemaakt van een simulatie. Misschien kan ik daar wat mee en heb ik in ieder geval iets nieuws om me in te verdiepen.

Als ik hier verder over nadenk (over het gebruiken van bestaande melders op een andere manier), zou ik misschien net zo goed in Rocrail een tweede baanplan kunnen maken, speciaal voor het ijken. Dan maak ik in dat baanplan alleen de twee melders aan op een recht stuk rail. En maak ik geen blokken of wissels aan. Die zijn er wel maar die doen niet terzake voor het ijken....

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2022, 17:54:57 »
Hoi Erik,
Ik ben de maker van de Rocrail video's. Ik houd de video's zo eenvoudig mogelijk. Ik leg het principe uit in de hoop dat de kijkers er daarna zelf mee aan de slag kunnen. Als dat niet zo is zijn er gelukkig fora om de vragen te beantwoorden. Ik ga de video na je opmerkingen nog wel even bekijken of ik daar wat mee kan.

Helaas kun je hier op het forum (voor zover ik weet) geen xml bestanden plaatsen om te downloaden.
Kun je hier een printscreen plaatsen van het gedeelte van je baan dat je als ijkspoor wil gaan gebruiken?
Je zou een aparte rijweg kunnen maken die alleen door de te ijken loc gebruikt mag worden. Die rijweg moet dan wel de wissels in de goede stand zetten en eventuele te passeren blokken reserveren.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 17:57:00 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Snelheid van locs bij automatisch rijden
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2022, 18:36:26 »

Je zou een aparte rijweg kunnen maken die alleen door de te ijken loc gebruikt mag worden. Die rijweg moet dan wel de wissels in de goede stand zetten en eventuele te passeren blokken reserveren.

ook even voor mijn info, zou je die rijweg niet voor elke lok beschikbaar moeten hebben? Je moet/wilt uiteindelijk toch elke lok ijken?
Je wilt alleen wel hebben dat die rijweg dan dus alleen gebruikt wordt tijdens ijken, en verder niet meer. Al heb ik het idee dat, mede ook na je video, het ijken in rocrail toch anders werkt dan ik gewend ben.

Roelco