Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Schwarzburg door Dave.......
Vandaag om 08:00:43
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Remunj
Vandaag om 07:59:23
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door RBlok
Vandaag om 06:49:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:49:26
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Martin Domburg
Vandaag om 02:09:00
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 00:55:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
07 februari 2023, 22:57:18
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
The Summer of 69 door tuurtje
07 februari 2023, 22:38:16
LIMA ICR-'s veranderen naar FYRA-rijtuigen in H0 door StefanNL_Plays
07 februari 2023, 22:21:37
MRDIRECT op 'moderne' PC door Hans1963
07 februari 2023, 22:16:33
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
07 februari 2023, 22:14:33
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
07 februari 2023, 21:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
07 februari 2023, 21:22:24
Rheinburg, TP V/VI door basjuh1981
07 februari 2023, 21:18:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
07 februari 2023, 21:14:42
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Reinout van Rees
07 februari 2023, 20:55:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VictorPM
07 februari 2023, 20:02:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Reinout van Rees
07 februari 2023, 19:32:05
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 0 door sncf231e
07 februari 2023, 19:22:35
KM1 2023 door FritsT
07 februari 2023, 19:20:20
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door VvKan
07 februari 2023, 19:14:52
Bauarbeiten im gange door 741230
07 februari 2023, 17:55:23
Dieselstadt door V200-G2000
07 februari 2023, 17:48:42
Daz door Huup
07 februari 2023, 17:40:57
Roco 1600 (1611'/1627 e.d.) schokt met ESU decoders door Ben
07 februari 2023, 16:39:47
Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker door everh003
07 februari 2023, 16:10:26
  

Auteur Topic: Roco Railpro 604 inbouw condensator  (gelezen 2420 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20910
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #30 Gepost op: 01 december 2022, 10:11:04 »
Mijn Roco 500 heeft een PP samen met een ESU Lokpilot Micro. Het geheel neemt uiteraard minder ruimte in beslag. Is een optie voor het geval het niet lukt. De Micro kan voldoende stroom leveren voor dit model. Het aansolderen van de draden is wel een heel gepriegel.

Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.

Volgens mij klopt dat, omdat het een drierailmodel is. Maar je kan natuurlijk aan iedere kant een aparte stroomafnemer aanbrengen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 10:19:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3027
    • nederlof.net
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #31 Gepost op: 01 december 2022, 13:24:03 »
Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.

Als het wel werkt lijkt het een zeer eenvoudige verbetering.

Oeps, dit is een echte 3-rail oplossing ja. Bij 2-rail kan je eventueel 1 van de kanten wel doen maar dan heb je dus maar een halve oplossing.
Aangezien je bij 2-rail geen sleper hebt kan je mogelijk wel weer iets doen met een klein print plaatje oid op de plaats van de sleper en daar iets met fosforbrons.
Als ik me niet vergis heb ik daar ooit hier of ergens anders op internet wel een voorbeeld van gezien.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #32 Gepost op: 03 december 2022, 12:21:14 »
Hoewel het niet mijn topic is, ben ik wel blij met de reacties. Wellicht dat het aanbrengen van een fosfordraad aan een zijde al iets doet. Dat is zo te proberen en volgens de beschreven methode totaal niet iets omonkeerbaar. Op de volgende beurs maar wat fosforbrons halen.

 (y)
Groet,

Mark

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
    • Mijn van-alles website
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #33 Gepost op: 03 december 2022, 22:02:03 »
Nog even iets rechtzetten van de eerste pagina:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een powerpack van Esu en een simpele condensator (met een weerstand ervoor)? Ik gebruik het tweede al een hele tijd op verschillende locomotieven en zie geen reden om voor zo een veel duurdere powerpack te gaan...  ???
De capaciteit om stroom op te slaan is een paarhonderd tot duizend keer groter (honderduizend keer is wel erg veel Wijbe  :)).
Het is een samenspel tussen electronica en capaciteit. Bij slechts een elco neemt de spanning gewoon af naarmate er stroom getrokken wordt en die spanning wordt aan de decoder aangeboden.
Daarnaast zit je met de spanningsval over de diode, waardoor je ook wat (nogal) broodnodige spanning verliest.

Zou je een elco met dezelfde capaciteit als een ultracap/supercap aansluiten, dan zit je nog altijd met datzelfde probleem: de spanning neemt gewoon af zodra je stroom uit de condensator gaat trekken, tot de spanning zo laag is dat je daar niets meer mee kunt.

Bij een powerpack zit er niet alleen een printje dat op commando van de decoder laden toestaat of verbied, maar ook een schakelende regelaar die van de erg beperkte spanning (2,5 Volt) op de capaciteit, weer iets van 12 of 14 Volt (en misschien zelfs nog hoger) maakt, ook als de spanning op de ingang (de spanning van de ultracap dus) daalt, terwijl er ook nog flink stroom geleverd kan worden (waarschijnlijk ongeveer 1 Ampère). Daarop draait een motor veel beter door én het is de reden dat de ultracap op een powerpack een speciaal type is met een erg lage inwendige weerstand, omdat er anders niet voldoende stroom uit getrokken kan worden.

Vind je dus een ultracap met een grotere capaciteit bij dezelfde spanning in dezelfde afmeting, dan is de kans erg groot dat 'ie totaal ongeschikt is voor dit werk, omdat de spanning door de hoge inwendige weerstand meteen inzakt. Dergelijke ultracaps zijn gemaakt voor het op spanning houden van CMOS-klokken bijvoorbeeld, waar het stroomverbruik hooguit 500 uA tot 1 mA bedraagt.
Overigens is het verhogen van de capaciteit, zelfs als je daar wél de ruimte voor hebt, waarschijnlijk weinig zinvol, omdat het opladen van de 1F op het Train-O-matic pack al 5 tot 6 minuten kost. Een grotere capaciteit vereist ook langer opladen.

Wat betreft de Train-O-matic variant: dank! Daar ga ik er een paar van bestellen! Ik heb wel zelf wat ultracaps en converters besteld om hetzelfde te doen en heb zelfs overwogen om het geheel zelf te bouwen om plaats te besparen, maar dat vanwege de complexiteit toch maar laten schieten.