Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein en wissels doen het niet door spoorijzer
Vandaag om 08:22:36
Maasmuiden Haven door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:21:21
Huisvuil Rome naar Amsterdam door Rick
Vandaag om 08:17:02
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:04:34
Artitec Ford 5000 door C-rails
Vandaag om 05:59:57
Piko NS 2000, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 05:57:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 00:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2023, 23:54:01
Daz door Huup
28 maart 2023, 23:50:09
Delft NGSF door GerardvV
28 maart 2023, 23:27:32
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
28 maart 2023, 23:19:20
Personen rijtuigen door Knootje
28 maart 2023, 23:02:57
Module MOx door basjuh1981
28 maart 2023, 22:37:08
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
28 maart 2023, 22:34:38
Digikeijs? door Martijn193
28 maart 2023, 22:24:34
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
28 maart 2023, 22:12:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
28 maart 2023, 21:57:13
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
28 maart 2023, 21:41:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
28 maart 2023, 21:29:11
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2023, 21:21:12
25 jaar geleden door timtrein
28 maart 2023, 21:14:37
Haandrecht zolderdam H0 door orientexpress
28 maart 2023, 21:07:01
Puttense treinkelder door phdirk
28 maart 2023, 21:03:19
Fotoimpressie van mijn HO baan. door HST
28 maart 2023, 20:42:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
28 maart 2023, 20:38:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
28 maart 2023, 20:25:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Golfer
28 maart 2023, 20:01:05
Wageningse gasfabriek 1920 door ingenium
28 maart 2023, 19:57:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
28 maart 2023, 19:53:22
US dieselmaterieel H0 door Ronald Halma
28 maart 2023, 19:49:17
  

Auteur Topic: Roco Railpro 604 inbouw condensator  (gelezen 2561 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20988
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #30 Gepost op: 01 december 2022, 10:11:04 »
Mijn Roco 500 heeft een PP samen met een ESU Lokpilot Micro. Het geheel neemt uiteraard minder ruimte in beslag. Is een optie voor het geval het niet lukt. De Micro kan voldoende stroom leveren voor dit model. Het aansolderen van de draden is wel een heel gepriegel.

Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.

Volgens mij klopt dat, omdat het een drierailmodel is. Maar je kan natuurlijk aan iedere kant een aparte stroomafnemer aanbrengen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 10:19:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3067
    • nederlof.net
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #31 Gepost op: 01 december 2022, 13:24:03 »
Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.

Als het wel werkt lijkt het een zeer eenvoudige verbetering.

Oeps, dit is een echte 3-rail oplossing ja. Bij 2-rail kan je eventueel 1 van de kanten wel doen maar dan heb je dus maar een halve oplossing.
Aangezien je bij 2-rail geen sleper hebt kan je mogelijk wel weer iets doen met een klein print plaatje oid op de plaats van de sleper en daar iets met fosforbrons.
Als ik me niet vergis heb ik daar ooit hier of ergens anders op internet wel een voorbeeld van gezien.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #32 Gepost op: 03 december 2022, 12:21:14 »
Hoewel het niet mijn topic is, ben ik wel blij met de reacties. Wellicht dat het aanbrengen van een fosfordraad aan een zijde al iets doet. Dat is zo te proberen en volgens de beschreven methode totaal niet iets omonkeerbaar. Op de volgende beurs maar wat fosforbrons halen.

 (y)
Groet,

Mark

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • Mijn van-alles website
Re: Roco Railpro 604 inbouw condensator
« Reactie #33 Gepost op: 03 december 2022, 22:02:03 »
Nog even iets rechtzetten van de eerste pagina:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een powerpack van Esu en een simpele condensator (met een weerstand ervoor)? Ik gebruik het tweede al een hele tijd op verschillende locomotieven en zie geen reden om voor zo een veel duurdere powerpack te gaan...  ???
De capaciteit om stroom op te slaan is een paarhonderd tot duizend keer groter (honderduizend keer is wel erg veel Wijbe  :)).
Het is een samenspel tussen electronica en capaciteit. Bij slechts een elco neemt de spanning gewoon af naarmate er stroom getrokken wordt en die spanning wordt aan de decoder aangeboden.
Daarnaast zit je met de spanningsval over de diode, waardoor je ook wat (nogal) broodnodige spanning verliest.

Zou je een elco met dezelfde capaciteit als een ultracap/supercap aansluiten, dan zit je nog altijd met datzelfde probleem: de spanning neemt gewoon af zodra je stroom uit de condensator gaat trekken, tot de spanning zo laag is dat je daar niets meer mee kunt.

Bij een powerpack zit er niet alleen een printje dat op commando van de decoder laden toestaat of verbied, maar ook een schakelende regelaar die van de erg beperkte spanning (2,5 Volt) op de capaciteit, weer iets van 12 of 14 Volt (en misschien zelfs nog hoger) maakt, ook als de spanning op de ingang (de spanning van de ultracap dus) daalt, terwijl er ook nog flink stroom geleverd kan worden (waarschijnlijk ongeveer 1 Ampère). Daarop draait een motor veel beter door én het is de reden dat de ultracap op een powerpack een speciaal type is met een erg lage inwendige weerstand, omdat er anders niet voldoende stroom uit getrokken kan worden.

Vind je dus een ultracap met een grotere capaciteit bij dezelfde spanning in dezelfde afmeting, dan is de kans erg groot dat 'ie totaal ongeschikt is voor dit werk, omdat de spanning door de hoge inwendige weerstand meteen inzakt. Dergelijke ultracaps zijn gemaakt voor het op spanning houden van CMOS-klokken bijvoorbeeld, waar het stroomverbruik hooguit 500 uA tot 1 mA bedraagt.
Overigens is het verhogen van de capaciteit, zelfs als je daar wél de ruimte voor hebt, waarschijnlijk weinig zinvol, omdat het opladen van de 1F op het Train-O-matic pack al 5 tot 6 minuten kost. Een grotere capaciteit vereist ook langer opladen.

Wat betreft de Train-O-matic variant: dank! Daar ga ik er een paar van bestellen! Ik heb wel zelf wat ultracaps en converters besteld om hetzelfde te doen en heb zelfs overwogen om het geheel zelf te bouwen om plaats te besparen, maar dat vanwege de complexiteit toch maar laten schieten.