Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?  (gelezen 864 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Gepost op: 11 oktober 2022, 21:13:46 »
Hallo,

Voor mijn nieuwe Piko BR189 heb ik een Digikeijs lichtset aangeschaft.
Deze heb ik ingebouwd na het inbouwen viel mij op dat het rangeerlicht aan een kant niet werkt. Ieder rangeerlicht heb ik aan een aparte functieuitgang hangen. Om uit te sluiten dat de functieuitgang van de decoder kapot is, heb ik de rangeerlichten omgedraaid bij de functieuitgangen om te kijken of het niet-brandende lampje dan wel aan gaat. Dat was echter niet het geval. Die lamp gaat niet branden.

Ik ben toen op onderzoek uitgegaan met de multimeter om de fout op te sporen.
Zonder schema is dat nog best lastig maar ik meen een duidelijk verschil te zien bij een diodetest tussen de LED en de diode die er rechts naast zit.

Hierbij een paar foto's. De rode plus houdt ik telkens op dezelfde plek, ik ga alleen met de zwarte min naar de andere kant van de eernaast liggende diode (dat ding er rechts naast is een diode toch)?
Allereerst de print die wel werkt (lampje doet het)




En dan de niet werkende print:




Dus wanneer ik aan de zwarte pen aan de kathode-kant van de diode zet, gaat het lampje uit.

Nu neem ik aan dat beide printjes hetzelfde zijn en dat er geen verschil zit tussen de componenten.

Is de diode kapot?
Ik kom er niet helemaal uit als ik deze handleiding erbij pak. Ik meet namelijk in beide richtingen op de diode spanning, hoewel de spanning verschillend is. En op die website staat dat niet beschreven als een situatie die fout zou kunnen zijn.

Behalve terugsturen, wat kan ik doen als de diode kapot blijkt? Heb ik hem nodig of zou ik die er ook tussenuit kunnen halen?


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2022, 23:03:14 »
Ik heb nooit met deze printjes te maken gehad, ze zijn zelfs kennelijk nog uit de DigiRAILS tijd.

Maar suggestie: Diode kan er ook verkeerd om op zitten. hij ziet er ook niet uit alsof hij er machi9naal opgesoldeerd zit. Zou dus best kunnen dat daar iemand het niet helemaal goed gezien heeft bij de assemblage ;)

Grtzz,
Karst

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2022, 08:29:45 »
Ik heb nooit met deze printjes te maken gehad, ze zijn zelfs kennelijk nog uit de DigiRAILS tijd.

Maar suggestie: Diode kan er ook verkeerd om op zitten. hij ziet er ook niet uit alsof hij er machi9naal opgesoldeerd zit. Zou dus best kunnen dat daar iemand het niet helemaal goed gezien heeft bij de assemblage ;)

Grtzz,
Karst

Dat klopt Karst, na nog een keer goed meten zag ik dat de diode er verkeerd om op zit.
Ik heb de diode kunnen lossolderen maar ik krijg die er niet weer op. Ik heb geen spullen om te SMD-solderen.
Met een iets grotere SMD-led lukt het mij wel om die er met een normale soldeerbout er weer op te solderen, maar dit is echt te klein voor mij.
Daarnaast blijft de tin niet plakken op een van de pads waar eerst flux of tin zat. Dat is momenteel het grootste issue waar ik tegenaan loop.

Weet jij iemand of ken jij een bedrijf in Amersfoort of omgeving die dit kan solderen?
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2022, 08:48:15 door erikkral »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2022, 08:58:16 »
Modelbouwled.nl Bunschoten ?

Die fabriceren zelf allerlei led-toepassingen.

Je kunt er altijd een belletje aan wagen ;)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2022, 13:54:13 »
Goede tip! Ik ken ze wel maar ze waren me niet eerder te binnen geschoten.
Ik heb ze gebeld en ze willen het best doen. Ik probeer er zaterdag langs te gaan.

Wordt vervolgd!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2022, 17:39:07 »
Dat klopt Karst, na nog een keer goed meten zag ik dat de diode er verkeerd om op zit.
Ik heb de diode kunnen lossolderen[...]
[..]
Daarnaast blijft de tin niet plakken op een van de pads waar eerst flux of tin zat.
[..]
Weet jij iemand of ken jij een bedrijf in Amersfoort of omgeving die dit kan solderen?
Ik vrees dat je gebrek aan ervaring en/of gereedschap het printje onherstelbaar beschadigd heeft en je met het verwijderen van de diode ook een pad meegetrokken hebt. Oftewel: op die plek zul je nooit meer tin kunnen laten vloeien en zal de verbinding op een andere manier hersteld moeten worden (als dat kan, daar kan ik de print niet goed genoeg voor zien).

Andere optie is dat de diode zelf gewoon kapot was. Zeldzaam, maar niet onmogelijk.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2022, 14:56:58 »
Wat Menno hier zegt is me inderdaad het geval. Ik heb de pad kapotgemaakt bij het weghalen van de diode.
Ik ben nog wel gisteren bij Modelbouwled in Bunschoten geweest en de beste man heeft de diode er op de juiste manier opgezet echter dat mocht niet baten (bleek thuis).

Voordat ik de print in de prullenbak gooide, heb ik als laatste poging de SMD-diode thuis losgesoldeerd en heb er daar waar de diode tussen wordt aangesloten twee keer dun decoderdraad aan gesoldeerd. Deze decoderdraad heb ik naar de achterkant van de print gebracht en met secondenlijm een normale diode aan de achterkant van de print gelijmd en daar vastgesoldeerd.
Die diode valt nu in de lege ruimte aan de achterkant van de print en de houder waar de print in vastzit.
Helaas heb ik er geen foto van maar hoop dat jullie het kunnen voorstellen.

Het is niet de allersjiekste oplossing maar het werkt en zit netjes vast.
En het scheelt me weer een nieuwe lichtprint kopen en de kapotte zou op de vuilnisbelt belanden. En dat is nu gelukkig niet nodig.
Een laatste update over het inbouwen zal ik zometeen in het andere topic plaatsen.

Bedankt voor de tip om bij Modelbouwled langs te gaan. We hebben er een prima uurtje zitten kleppen over modeltreinen. En ik heb meteen een Yamorc spoelenwisseldecoder meegenomen.  :)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Diode Digikeijs lichtset DRC189-P kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2022, 15:14:05 »
voor SMD solderen van die dingen gebruik ik  superglue om ze te bevestigen.Laten drogen en dan met een goede fijne bout snel solderen.Zet best een mondmasker op want de lijm kan nogal stinken en dampen vrijgeven.
PS: ik vertin wel eerst de uiteinden van SMD dingen. Heb wel een superloep om goed te zien :)
Greetings,salutations,groetjes,