Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: RoSoft produkten  (gelezen 2710 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Marco Roede
RoSoft produkten
« Gepost op: 06 oktober 2022, 15:54:37 »
Ik heb begrepen dat Wim gestopt is met zijn assortiment. Jammer maar begrijpelijk (eens komt die tijd).
Ik gebruik voor mijn K-rails wissels de RoSoft servo-switch. Dacht nog een ontwerp / ontwikkeling van Karst. Een eenvoudig, mooi en betrouwbaar product.
Welke wisseldecoders tbv servo’s zijn vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: RoSoft produkten
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2022, 15:58:16 »
kijk eens naar Yamorc. ongeveer hetzelfde van een identieke medewerker/ontwerper :)
Greetings,salutations,groetjes,

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: RoSoft produkten
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:05:32 »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: RoSoft produkten
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:17:44 »
Citaat van: MRdirect
RoSoft servo-switch. Dacht nog een ontwerp / ontwikkeling van Karst. Een eenvoudig, mooi en betrouwbaar product.
Welke wisseldecoders tbv servo’s zijn vergelijkbaar.

Marco, klopt die heb ik bedacht. Het was/is de allereerste wisseldecoder op basis van RC-Servo's destijds in 2006 :D

Heren bedankt voor het vermelden, maar daar staat servo ;) Die is er (nog) niet bij YaMoRC ;)

Maarr... ik zet me binnenkort aan de "tekentafel" voor een servodecoder. Hint: Artikelnummer wordt wellicht YD8244 ;)

Citaat van: MRdirect
Ik gebruik voor mijn K-rails wissels de RoSoft servo-switch.

K-Rail wissels gaan echter ook heel goed met de originele K-Wisselspoelen en de YD8008 ;)

@marco

"...Een eenvoudig, mooi ..."  wat vind je er eenvoudig en/of mooi aan ?  ( ben nog aan het vissen naar de specs voor de YaMoRC servodecoder :P )

Grtzz,
Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: RoSoft produkten
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:25:42 »
De Digikeijs servodecoder was weer een doorontwikkeling van de Servoswitch dacht ik. Nog te verkrijgen in een set met servo's en verlengkabels.

https://www.digikeijs.com/nl/digitale-modelspoor-accessoires/aansturing.html

Hoeveel Servoswitch heb je nodig trouwens? Ik heb er nog wel twee of drie liggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: RoSoft produkten
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:37:39 »
De Digirails, later Digikeijs servodecoder was weer een doorontwikkeling van de Servoswitch dacht ik.

Zo dus ;) Ja, een soort van. Maar HET kenmerk van de servoswitch, de 2 relais voor het puntstuk, is aan de commercie geofferd... :P

Ikzelf gebruik deze tegenwoordig:










Zelfde als een conventionele servoswitch, echter met solid-state opto-relais ipv de klik klak van de originele. Tevens geheel in SMD uitgevoerd.

Het heeft maar 1 nadeel: De prijs :O De solidstate relais zijn door de chipcrisis vervelend duur geworden :'( meer dan 4 € stuk :O

Commercieel zou deze ongeveer 25-30 Euro moeten kosten :O Gaat hem dus niet worden voor maar 1 wissel ;)


Grtzz,
Karst

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Marco Roede
Re: RoSoft produkten
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:56:51 »
Hoeveel Servoswitch heb je nodig trouwens? Ik heb er nog wel twee of drie liggen.

Ik rij 3-rail en “rij een paar wissels open” . Die wil ik nu van servo’s voorzien, het liefst zelfde type als ik al heb. Heb er maar drie (of misschien vier) nodig. Dus ik heb wel interesse in die jij over hebt. Mag ook zonder de servo’s.

Karst: de puntstuk polarisatie gebruik ik niet (3-rail), heb van de meeste de aansturing van de relais onderbroken.

Groet, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Marco Roede
Re: RoSoft produkten
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2022, 17:07:07 »
Maarr... ik zet me binnenkort aan de "tekentafel" voor een servodecoder. Hint: Artikelnummer wordt wellicht YD8244 ;)

K-Rail wissels gaan echter ook heel goed met de originele K-Wisselspoelen en de YD8008 ;)

@marco

"...Een eenvoudig, mooi ..."  wat vind je er eenvoudig en/of mooi aan ?  ( ben nog aan het vissen naar de specs voor de YaMoRC servodecoder :P )

Grtzz,
Karst

Als je eenmaal met servo’s je wissels gaat uitrusten wil je die spoelen beslist niet meer. Bij de latere zitten wel heel mooie / bruikbare microswitches in.

Spec’s: eenvoudig het adres programmeren (met apart programmaatje). Uitslag afstellen met F1 en F2. Snelheid instelbaar.
Wellicht de optie tbv 3-rail, geen relais bediening en bij power on niet naar de middenstand. Dit laatste kost relatief veel vermogen.

Groet Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: RoSoft produkten
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2022, 17:08:38 »
ik heb daarvoor de esu switchpilot gebruikt.Is nu een nieuwe versie van. Mijn oudere versie werkt prima met de spotgoedkope chinese servo's.Heb ook de MP5 hier liggen als eventuele vervangers maar moet die nog testen
Greetings,salutations,groetjes,

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: RoSoft produkten
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2022, 17:43:47 »
Ik vond configureren van de digikeijs servodecoders altijd een drama.
Je moest op het knopje drukken om elke keer een poort verder te gaan en dat ging bij mij nogal eens fout.
Heb ze allemaal weggedaan en gebruik nu DCC-next modules.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

C_Jabaaij

  • Online Online
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re: RoSoft produkten
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2022, 09:26:58 »
Het voordeel van de Rosoft Servo Switch is dat het 1 printje is voor 1 wissel. Zodat je flexibel individuele wissels of andere objecten met een servo kan bedienen zonder dat je dan meerde uitgangen op een decoder overhoud die je niet gebruikt. Daardoor is het relatief goedkoper per wissel. Het is wel twee in een doosje, maar je kan de printjes los uit het doosje halen en dan heb je de vrijheid om te plaatsen waar je wilt. Ik ben nog geen andere servodecoders tegengekomen met puntstukpolarisatie die 1 i.p.v. 4 of 6 uitgangen hebben.

Koos Jabaaij.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: RoSoft produkten
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2022, 10:39:44 »
Ik heb voor een Arduino een DCC shield gemaakt die werkt.

Die kan je tussen een nano en een IO shield prikken. Deze kan je los kopen. Op dat Io shield kan je direct servo's prikken. Wel moet je dan nog 5V circuit regelen.

Ik heb ook een viervoudig ding gemaakt. Deze kan je wel met AC of DC voeden. Ook hierbij moet dat DCC shield er nog tussen.




Dit is een onderdeel van een groter project. Dat DCC shield is bijvoorbeeld uitwisselbaar voor een Xnet of Lnet shield.

Ik heb nog 2x3cm printjes voor 1 Servo per stuk. Maar die werken alleen met schakelaars en hebben geen DCC.

Als je interesse heb, hoor ik het wel. Ik doe ook custom ontwerpjes als je wat specifieks wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C_Jabaaij

  • Online Online
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re: RoSoft produkten
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2022, 11:27:54 »
Dat bedoel ik niet.
Het gaat om voor iedereen toegankelijk verkrijgbare decoders en niet om zelfbouw hobby projectjes. Veel gebruikers zijn hier helemaal niet toe in staat om zelf iets met Arduinos, IO shields of iets dergelijks te gaan experimenteren of om van een hobbyist afhankelijk te zijn.

Koos Jabaaij.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Marco Roede
Re: RoSoft produkten
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2022, 12:21:40 »
Oei oei wat een discussie deze vraag oplevert!
Ik ben / was best in staat zelf wat in elkaar te knutselen, heb dat ook lange tijd gedaan. Maar aan een (servo)wisseldecoder is weinig eer te behalen. Ik heb daar steeds minder zin in.
Koos zegt het duidelijk, kort en krachtig.

Inmiddels heb ik vier van die printjes besteld bij iemand die ze nog heeft.

Groet, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: RoSoft produkten
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2022, 12:32:15 »
Als je die link aanklikt, krijg je alleen alles in't engels.
Ik vermoed wel dat de 2° taal in NL engels is  want bij jullie wordt blijkbaar véél engels i.p.v. uw moedertaal gesproken ( waarschijnlijk ) maar hier in BE is dat niet , zodoende de helft van de teksten is voor ons onbegrijpbaar. :(