Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Martin Welberg
Vandaag om 10:08:31
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Een vergeten spoortje (26 x 14 cm)  (gelezen 7864 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2022, 18:14:57 »
Jazeker heb ik een voornaam  ;D

wat betreft het kleuren; ik vind de "instructie" filmpjes van Martin Welberg en collega's ;) ook wel heel leerzaam!
Ik heb die voor het gemak even gelinkt op het punt dat hij een gips variant gaat kleuren maar een hoop er van werkt gewoon hetzelfde ;)
hopelijk kun je er wat mee.

Ferenc
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2022, 19:22:11 »
Hallo Ferenc  ;)

Die challenge ken ik, maar dat stuk waar jij naar linkt, heb ik nog niet gezien. Dat ga ik vanavond eens op mijn gemak bekijken.
Ik ben nu wat teststrookjes met zilverpoets aan het doen.
Maar nu eerst eten.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2022, 12:49:35 »
Jazeker heb ik een voornaam  ;D

Ferenc

Zeau hééy,...
Durf je er mee uit te komen?!?
Èn bevalt het??  ;D ;D ;)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #18 Gepost op: 06 september 2022, 16:56:49 »
Om met de conclusie te beginnen: styrofoam muurplaten zijn niet mijn ding. Het is een crime om ze te behandelen. Onbehandeld zien ze er wel mooi uit (maar wel egaal van kleur), maar dat is het dan ook.

Het langere verhaal. Ik heb verschillende suggesties uitgeprobeerd. Zie het bijgaande resultaat.


De stenen zelf hebben zoveel reliëf, dat de kleuren voor de voegen daar veel te veel hechten. De oorspronkelijke kleur raak je daardoor helemaal kwijt. Er blijft een voegenwaas overheen hangen. Als dat je bedoeling is: prima. Maar ik krijg het liever niet opgedrongen door de eigenschappen (beperkingen)  van het materiaal.

Voor mijn gebouwtje op het diorama ga ik nog wel wat vervuilen/verouderen, maar de voegen laat ik voor wat ze zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #19 Gepost op: 06 september 2022, 21:07:21 »
Heb je dat spul wat Ries aanraad,in die spuitbus ook 1st losgelaten op je foam muur ?
Die afkorting m.i.d.d. ken ik nog niet :-\
Grapjas  :P
Heb in het originele berichtje van mezelf, wat extra spaties en een komma bij ingemikt,wellicht helpt dat  ???

*had zelf persoonlijk dat foam spul al lang overboord gemikt,zeker als je het naar je eigen smaak wil aanpassen qua kleuren,dan is het nagenoeg hopeloos,doe mij maar styreen muurplaat  8) *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #20 Gepost op: 06 september 2022, 22:10:36 »
Jammer dat het voor jou niet werkt Peter, maar alles is vrij persoonlijk natuurlijk.
Belangrijkste is bouwen met de materialen die je liggen, doe ik ook  (y)

Groetjes Ries

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #21 Gepost op: 06 september 2022, 23:00:52 »
Heb je dat spul wat Ries aanraad,in die spuitbus ook 1st losgelaten op je foam muur ?[..]
Nee, want dat had ik nog niet in huis. Ik wil ook niet teveel geld meer aan dat foam besteden, maar als ik het ergens zie staan, probeer ik het wellicht nog eens.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #22 Gepost op: 07 september 2022, 10:05:12 »
Wat een recept, zeg, inkleuren met potloden. Wat een werk. Dat doe ik veel sneller met Vallejo en zilverpoets:

1. Basiskleur Vallejo 137 Cavalry red of 138 saddle brown
2. Lukraak wat dotjes van twee verschillende kleuren die de steentjes weergeven: 036 Beige Red en 149 Choco. 136 Red leather is ook een goeie, kan er ook nog bij.
3. Zilverpoets mixen met een flinke scheut Vallejo Beige. Even testen op een proefstukje wat het beste resultaat geeft, want na droging ziet het er heel anders uit. In mijn ervaring moet er toch wel circa 20% beige bij.
4. Compleet insmeren met de zilverpoets mix en na 5-10 minuten met een licht vochtige doek afvegen. Als je onregelmatig afveegt, krijg je leuke, verouderende effecten.

Binnen een half uur voor elkaar. Gegarandeerd succes.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #23 Gepost op: 29 september 2022, 02:15:29 »
We zijn al weer zo’n drie weken verder, waarin ik in stukjes en beetjes verder ben gegaan met het Vergeten spoortje. Ik ben het dus niet vergeten 😉
Allereerst de kwestie van het behandelen van de foam-muurplaten. Uiteindelijk heb ik met een heel klein kwastje de muren van het fabriekshoekje gevoegd met grijze verf. Niet voor herhaling vatbaar op grotere stukken. Maar in het vervolg zal ik ander basismateriaal nemen en bijvoorbeeld de zilverpoetsmethode gebruiken, waarvan Sven hierboven zo’n mooie toepassing laat zien. Na het voegen ziet het er zo uit:



Ik vind het goed zo. Wat je ook ziet is zijn de stelcon-platen op het fabrieksterrein en een tegelpaadje langs het pand richting de voormalige laad- en losplaats. Beide zijn van karton waarbij de voegen zijn ingekrast en met een 0.05 mm pigment liner zijn ingekleurd. Alles is met grijze gesso gegrond. De voegen van de stelcon-platen zijn vervolgens nog aangezet met een bruine stift voor de ijzeren banden.
De volgende stap is een schutting tussen het fabrieksterrein en het spoor. Ik heb gekozen voor zo’n jaren 50 betonnen schutting. Eerst dacht ik deze te gaan maken van wat houten roerstokjes, maar nadat ik de maten had opgezocht, bleek dat veel te grof te worden. Het is nu polystyreen van 0,5 mm geworden. De palen heb ik met stripjes van 1,5 x 0,5 mm gemaakt; aan weerszijden geplakt levert dat dus vierkante palen op. De platen heb ik aangeduid d.m.v. licht kerven en intekenen met de fine liner.





Ondertussen ook de bouwkeet in elkaar gezet en geschilderd. Past er wel mooi bij, vind ik.



Deze kan natuurlijk niet zomaar in het zand staan, dus aan deze kant van het spoor komt een werkterrein van kasseien. Ook uit karton gemaakt op dezelfde manier als de andere bestrating. En ook aan deze kant van het spoor komt een afscheiding; hier in de vorm van een simpel hekje. Dat heb ik gemaakt van de al genoemde roerstokjes, die ik in de lengte heb gesneden tot vierkante paaltjes. Deze heb ik op een roerstokje gelijmd. Die basis zal onder de aarde en begroeiing verdwijnen.





Dan het stootjuk. Ik heb een eenvoudige vorm gekozen, gebaseerd op enkele voorbeelden die ik online en in het boek van Roef Ankersmit gevonden had. Gemaakt uit stukjes oude rails en wat styreen voor de verbinding en de balk.



Tijd om de aarde te storten. Deze heb ik gemaakt van fijn zaagsel, dat ik met acrylverf in de kleur gebrande omber en met acrylbinder tot een dikke pasta heb gemaakt.



Vervolgens ben ik in de weer gegaan met poeders, washes, dry-brush en airbrush om de zaak op kleur te brengen. En nadat ook het stootjuk is geplaatst, ziet het er nu zo uit:



Nu is het tijd om te gaan tuinieren. De begrasser staat klaar, op OnTrax heb ik goed rondgekeken en veel goede raad gekregen, o.a. van Martin en Lars, en heb ik ook wat materiaal van beide heren gekocht. Dus alleen mijn eigen onervarenheid staat nog een mooi resultaat in de weg.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #24 Gepost op: 29 september 2022, 07:24:08 »
Peter om gevels te kleuren (incl. voegen) kun je ook de WV kleurenpotloodmethode gebruiken.
Succes verzekerd! Kijk maar op mijn topic.
Maar dan moet de muur wel van plastiek zijn.
Met vriendelijke groet,
Wim

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #25 Gepost op: 29 september 2022, 08:03:56 »
Lekker bezig!
Toch het overdenken waard om eens een keer iets tussendoor te maken wat ook daadwerkelijk af komt  ;)
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #26 Gepost op: 29 september 2022, 14:13:24 »
Zeker, en ook heel nuttig om een aantal technieken uit te proberen.

@Wim, dat ga ik ook proberen. Moet ik idd wel een plastic model onderhanden hebben. Kijken wat mij het beste bevalt. Ik kan me ook voorstellen, dat het afhankelijk is van het soort gebouw. Voor zo’n oud huisje met uitgeslagen muren is de zilverpoetsmethode wellicht handiger. Terwijl de WV-methode meer geëigend is voor die grotere industriële panden zoals bij jou op de baan.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #27 Gepost op: 30 september 2022, 00:43:11 »
Het tuinieren dus, oftewel het aanbrengen van het groen en wat daarbij hoort.
Op een proefstukje ben ik aan het kijken, hoe ik mooi wat groen in de voegen tussen de kinderkopjes en de tegels kan laten opkomen. Dat moet in ieder geval met superdunne lijntjes lijm. Een cocktailprikker is eigenlijk al aan de grove kant. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.
Voor het groen hier gebruik ik Woodland blended turf, in twee tinten. Dat kan nog aangevuld worden met 2 mm polletjes hier en daar. Steeds meer naar het einde, waar geen verkeer meer is.



Vandaag heb ik de eerste schreden gezet met de RTS Greenkeeper. Ik ben maar eens begonnen met een paar polletjes en stroken op bakpapier om te kijken wat er gebeurt. En om de lijm uit te proberen. Op Ontraxs vertelde Martin mij, dat flexlijm hiervoor het allerbeste werkt, maar dat dat voor consumenten eigenlijk niet te krijgen is. Wordt alleen grote verpakkingen verkocht. Bij Anita Decor zag ik vervolgens kleine bakjes met het spul. Daar ging er een van mee naar huis. Onderstaand heb ik twee stukjes gemaakt. Links met flexlijm, rechts met Mod Podge. Flexlijm doet zijn naam eer aan, want met name de strookjes zijn na droging super flexibel en ook iets elastisch. Aan de andere kant lijkt Mod Podge iets transparanter na droging. Maar dat kan ook komen, doordat ik die partij als tweede gedaan heb, waarbij ik de begrasser nog dichter bij het oppervlak hield. Die partij is ook iets dichter begrast.
Het gras is van Lars op t Hof, 2 mm in twee tinten gemengd.



Op de plek waar de struiken komen, heb ik de aarde verrijkt met afgevallen blad. Dit heb ik gemaakt van, inderdaad, afgevallen blad uit eigen tuin. Nadat het volstrekt droog was (niet zo moeilijk, want ik heb het verzameld tijdens de zomerhitte) heb ik het in een koffiemolentje vermalen en uitgestrooid op de grond. Als lijm heb ik hiervoor Mod Podge gebruikt.
Als dit volledig droog is, gaat eerst het bodembedekkende groen er op. Maar dat komt nog.




Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2022, 01:50:14 »
Zo, op macroniveau is het ongeveer af. Op microniveau is nog het nodige doen. Wel een goed moment dus om weer wat foto’s te delen.
Allereerst mijn eerste struikje, gemaakt van een stukje uitgebloeid hortensiabloemscherm, bekleed met Noch vlokken en blaadjes. Ik ben voor zo’n eerste keer best tevreden. Wel valt me op, dat de lijm toch een wat witte waas achter lijkt te laten, hoewel deze volgens het boekje transparant zou moeten opdrogen. Het is de ‘Sprühkleber’ van RTS, die ik op OnTraxs gekocht heb. Dat leek me wel een fijne, omdat ik dan geen spuitbus hoefde te gebruiken. Eens kijken, of ik er met de airbrush nog een keer lichtjes overheen ga. Dan is de vraag natuurlijk wel: met welke kleur? Wat oker, om het wat op te lichten? Wat olijfgroen om het wat donkerder te maken? Zo groot is mijn verzameling airbrushverf ook niet.



Dan hier de foto’s. Het zijn foto’s met de telefoon, dus nog geen statieportretten. Ik heb er even een oude sik op geplaatst. Vind ik hier wel passen. Het is de bedoeling, dat er uiteindelijk een flink vervallen wagon komt te staan. Maar dan moet ik me eerst nog verdiepen in het weatheren.
Het vooraanzicht. (Het overige struikgewas is van MBR.)



De achterkant (minus de binnenkant van het fabriekspand. Die is geen gezicht. Wellicht afdekken met een neutraal plaatje karton o.i.d.



Wat meer van boven.



Het bovenaanzicht.



Het aanzicht over het spoor, met het sikje recht op de kop gefotografeerd.



Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een vergeten spoortje
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2022, 10:44:11 »
Echt een leuk diorama, zeker de titel ervan is al leuk  ;)

Het is echt een leuk idee voor de lange winteravonden