Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: Trix loc met MÄ multiprot.-dec. niet te programmeren in DCC  (gelezen 1904 keer)

saskia

• Offline Offline
Trix loc met MÄ multiprot.-dec. niet te programmeren in DCC
« Gepost op: 03 September 2022, 17:06:30 »
Hallo ,
beste medespoorders
Ik ben in het bezit van eer Trix Br 38 DCC-MFX-Sound
Nu is het zo dat ik het loc-adres niet kan aanpassen in DCC ,
zomin met mijn IB IR als met mijn IB-II
Het is zelfs zover dat ik na de zoveelste poging het klaar heb gekregen dat de loc helemaal niet meer start.
Het geluid is wel aanwezig.
Wat doe ik fout. ( er zit een nieuwe Mä-multiprot-dec. in )
grtjes,
saskia

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Trix loc met MÄ multiprot.-dec. niet te programmeren in DCC
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2022, 17:29:40 »
Hoi,

Welke adres wil je programmeren? Welk artikelnummer van de decoder is het? Je weet dat alles boven de 99 (soms 127) bij DCC een lang adres is? Dan moet je het even anders doen dan bij een adres onder de 99 (of soms 127, ligt aan de fabrikant en centrale)

En zit je niet toevallig het Motorola-protocoladres aan te passen in plaats van het DCC-adres? Je kan nog bepaalde protocollen in en uitschakelen zodat hij niet luistert naar Motorola of MFX.

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

saskia

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2022, 18:26:46 »
Ronald,
welke decoder dat erin zit staat nergens beschreven,
maar ik vermoed dat het een mSD/3 ,stoomlocgeluid , is
Ik had al eens een poging ondernomen om alle protocollen , behalve DCC & DC , te blokeren in CV 50.
In de documentatie ( onderdelen-lijst ) staat bestel nr. 358777 , maar verder niets.
grtjs,
saskia
« Laatst bewerkt op: 03 September 2022, 18:29:04 door saskia »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2022, 18:56:07 »
Multiprotocol decoders negeren DCC en mm2 als er ook mFx signalen aanwezig zijn. mFx staat hoger in de rangorde.

Je moet je trein of via mFx inregelen of mFx uitzetten in de centrale. Dit kan het oplossen als ik hier gelijk heb.

Als je kan programmeren, moet je op zoek gaan om mFx in de decoder uit te zetten zodat je loc altijd goed op DCC zal werken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2022, 20:18:39 »
hoi,

welke decoder dat erin zit staat nergens beschreven, maar ik vermoed dat het een mSD/3 ,stoomlocgeluid , is Ik had al eens een poging ondernomen om alle protocollen , behalve DCC & DC , te blokeren in CV 50. In de documentatie ( onderdelen-lijst ) staat bestel nr. 358777 , maar verder niets.

Omdat je aangeeft "Nieuwe Märklin multiprotocol decoder" dacht ik dat de oude decoder vervangen was. Normaal luistert een Trix-decoder standaard ook naar DCC. Welk Trix Artikelnummer is het?  En welk adres wil je in prgorammeren?

Kijk even in de handleiding Handleiding 22891 Dampflokomotive Baureihe 38 . Daarin staat dat je CV50 kan instellen voor het protocol (waardes optellen en die waarde schrijven) Voor adressen boven de 127 mag je aan de gang met CV29, CV17 en CV18.

Je moet je trein of via mFx inregelen of mFx uitzetten in de centrale. Dit kan het oplossen als ik hier gelijk heb.

De IB en de IB2 weten allebeide niets van het bestaan van MFX. Daar zit geen probleem. Het zal meer
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

saskia

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2022, 20:27:21 »
Ronald ,
Het is de 22895 , ik had CV 50 al geprogrammeerd met 2 , zodat alleen DCC & DC kan werken
Echter na het programmeren van de CV's , komt er altijd de melding " fout "
Ik kan met de IB lange adressen programmeren, daar had ik 3808 in geplaatst , maar dezelfde melding.
Rijden doet hij wel op adres 3 ( standaard ) en de geluiden zijn ook OK.
Nu eerst wat eten,
grtjes,
saskia

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2022, 20:50:44 »
Hoi,

Doe je het via POM (op het hoofdspoor) of op het programmeerspoor? Het kan zijn dat de decoder niet altijd een bevestiging geeft waardoor het lijkt dat het fout gaat.  En als je bijvoorbeeld adres 38 programmeert? Doet hij dat wel? Voor lange adresssen moet je in de decoder wel CV29 aanpassen. Dan pas een lang adres erin zetten. Ik heb hier ook een Trix (köf) waarbij je eerst CV29 moest aanpassen. Dan pas een lang adres.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2022, 22:41:12 »
Citaat
en de IB2 weten allebeide niets van het bestaan van MFX
Dat weet ik niet zeker. Er staan referenties naar in de handleiding. Maar alle referenties gaan wel over programmeren  :-X, verwarrende handleiding imo. Ik zie ook niks over het uitzetten er van dus ik denk dat je gelijk heb... Maar voor alsnog vind ik het apart dat mFx dan 5x vermeld wordt...

Citaat
Doe je het via POM (op het hoofdspoor) of op het programmeerspoor? Het kan zijn dat de decoder niet altijd een bevestiging geeft waardoor het lijkt dat het fout gaat.
Een decoder bevestigt iets door stroompjes te trekken wat de centrale kan detecteren. Op het hoofdspoor zijn vrijwel altijd wel stroomverbruikers waardoor decoders geheid niks bevestigen bij POM programmeren.

Een ander verschil is dat bij POM programmeren het lok adres wordt gebruikt. Bij programmeren op het hoofdspoor wordt een algemeen broadcastadres gebruikt. Dan maakt het niet uit waar de lokdecoder op ingesteld staat. Als je bij POM programmeren "denkt" dat je het goede adres gebruikt terwijl dit niet zo is omdat het adres programmeren niet goed gegaan is, dan kan je feitelijk niks met de decoder doen.

Citaat
Rijden doet hij wel op adres 3
Andersom gaat dit ook op. Als je een lok op het programmeerspoor zet dan maakt het niet uit welk adres je gebruikt, want zoals ik net zei. Met dat broadcast adres, zullen alle treinen rijden ongeacht wat hun adres is. Zo kan je denken dat een loc adres 3 heb terwijl het een heel anders adres zou kunnen zijn.

Dus de volgende stap is Ronalds vraag beantwoorden. Zeer belangrijk detail in dit verhaal ;D
Citaat
Doe je het via POM (op het hoofdspoor) of op het programmeerspoor?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2022, 23:25:34 »
Uhlenbrock schrijft wel MFX decoders, maar ze bedoelen er het motorola gedeelte van de decider mee.
Oude generatie MFX decoders die nog geen DCC hebben.

Protocollen uitschakelen bij marklin decoders heb ik nog nooit hoeven doen. Die raken nooit in de war bij mij. (Intellibox, CS2 of 6021 en zelfs nog een arnold 6036).

Bij de IB geven de decoders op het programmeerspoor inderdaad vaak de melding “mislukt”, maar nemen het commando wel aan. Er is een SO om dit te verhelpen maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd.
En oppassen. De IB (IB2 weet ik niet zeker) staat standaard op motorola. Het is dus vaak zo dat je nieuwe adres in de IB op motorola i.p.v dcc staat. Controleren dus en nog beter ; zet de IB standaard op dcc en geef hem daarna een reset.

Beste optie is natuurlijk om dcc de prullenbak in te mieteren en gelijk een mfx centrale te kopen. Heb je allemaal die adres en cv onzin niet meer...of niet Bas.  :-* :angel:

Bart

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2022, 00:02:46 »
Citaat
Beste optie is natuurlijk om mFx de prullenbak in te mieteren

Je hebt mFx en DCC omgedraaid.  ;D. mFx moet je juist de deur uittrappen om meerdere vage zeldzame problemen te voorkomen. mFx werkt in 98%van de gevallen prima, maar die overige 2% heeft wel eens pech. Ik neem aan dat jij bij die 98% hoort?  ::)

Ik heb er meerdere klaagmuren aan toegewijd, je hebt er vast wel eens eentje gezien  :P. In kort:
1). Dat aanmelden werkt niet in 100% van de gevallen.
2). Een lok moet zich vaak re-registreren als hij lang is weggeweest van de centrale. Die CS2 van jou, die heeft ergens een pagina genaamd: 'verloren mFx loks terugvinden'. Die bestaat met een rede en nu mag jij raden wat die reden is ;)
3). Als je hiermee pech heb, en er staan nieuwe loks op de centrale kunnen ze nog hetzelfde adres krijgen ook (<== mij overkomen).
4). Doen loks wel eens wisselen van centrale (je neemt er een mee naar een vriend of MSV), dan stijgt die 2% en heb je grotere kans op bovenstaande problemen.
5). Die rangorde die bestaat bij multiprotocol decoders kan soms tegen je werken. Als je dus die 2% pech heb, en je lok registreert niet, kan je hem ook niet op DCC aansturen omdat de lok mFx zal verkiezen boven DCC... en dan kan je alsnog niet rijden.

En je hebt nog steeds CVs hoor. Ik bij mFx loks ook wel eens de remvertraging en topsnelheid aangepast. Alleen de werking tijdens het programmeren is iets anders.

Ik ben wel legitiem blij voor je dat jij geen problemen heb ervaren met mFx  ;) Thuis heb ik het zelf ook nooit ervaren, op de club dan weer wel. Nu gebruik ik het niet meer.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

saskia

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2022, 01:22:23 »
Bas,
ik doe het op het programmeerspoor en mijn centrale staat ingesteld op DCC,
Het rijden gaat wel met adres 3 ( wat standaard is voor nieuwe 2-rail (DCC) geprogrammeerde decoders ), dus ik veronderstel dat de centrale die toch herkent.
grtjs,
saskia

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2022, 07:17:41 »
Kan je wel een lager adres in programmeren? dus 0 tot en met 99 (voor de zekerheid).

Het is trouwens geen herkennen: Je zal het goede adres moeten selecteren op de IB (en IB2) om het treintje te laten rijden.

saskia

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2022, 11:48:06 »
Ronald,
ik heb die tip nu eens gevolgd en inderdaad, ik kan in CV 1 wel het adres veranderen naar bvb 10, dan reageert de loc op de centrale.
Mogelijks moet ik dan via CV 17 & 18 een ander adres programmeren ipv langs de instelling " lange adressen programmeren " ?
alleen weet ik niet meer hoe dat werkt, ik zal dat eens moeten opzoeken.
grtjes,
Saskia

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2022, 12:07:51 »
Voor het gebruik van lange adressen moet je bit5 in cv29 aanzetten. Daartoe moet je cv 29 uitlezen. Als die lager is dan 32, dan 32 optellen bij de waarde. Is de waarde hoger dan 32, dan is cv29 hoogstwaarschijnlijk al goed ingesteld voor het gebruik van lange adressen. Bit6 en bit7 worden meestal niet gebruikt.

Er zijn overigens centrales die dat automatisch doen indien wordt gepoogd een lang adres te programmeren, maar van de IB weet ik dat niet.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2022, 12:21:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2022, 13:42:49 »
De IB heeft een functie “lange adressen” programmeren.
Ronald schrijft echter dat hij bij zijn Köf eerst CV29 moest aanpassen, daarna 17/18.
Kan zomaar dat de IB dit andersom doet.

Bart
« Laatst bewerkt op: 04 September 2022, 13:45:58 door Bahn-AG »