Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56

Auteur Topic: Digitaal/analoog  (gelezen 6673 keer)

Roelof

• Gast
Digitaal/analoog
« Gepost op: 01 April 2008, 18:24:59 »
Ik lees met regelmaat de diverse ingezonden topics van de (her)beginners en de antwoorden van de forumleden over welke keuzes men maakt of aangeraden wordt.

Steevast luiden de antwoorden dat men beter digitaal kan nemen dan analoog gestuurde banen.

Kan iemand dan mij uitleggen wat er zo fantastisch is aan het digitaal rijden, want als ik het één en ander lees over de problemen die anderen hebben met digitaal rijden, dan snap ik even niet waarom keer op keer men digitaal aanraad laat staan over de kosten die men moet maken om dit systeem aan te schaffen, want daar hoor ik niemand over.

Dit zal denk ik een hoop tegen reacties opleveren maar die neem ik voor lief.

Groet Ronald.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Digitaal/analoog
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2008, 18:45:09 »
Ja je vraagt wel om een hoop reacties.
Er zijn twee redenen om digitaal te gaan.
1 op het zelfde spoor kun je meerdere loks/treinen laten rijden waarbij de snelheid of richting verschillend is. ( dus makkelijker aansluiten geen aparte trafo per lok meer nodig)
2 Treinen kunnen tegenwoordig geluid maken. Diesels, stoom , pantograven omhoog omlaag.
opstart cyclus inbouwen , snelheidkarakteristiek aanpassen. alles kan.
3 je automatisering kan eenvoudiger en makkelijker worden gerealiseerd. wel afhankelijk van budget, wens en techische vaardigheden.
4 Vrijwel elke lok die je nu koopt heeft al een decoderaansluiting aan boord. Tenmisnte de nieuw ontworpen loks en treinstellen. De oude " remakes" nog niet.

Mijn overstap naar digitaal had alles te maken met geluid. ( ik heb maar 11 wisseltjes) 4 F7 diesels in tractie maken een fantastisch geluid bij starten, optrekken etc.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2008, 18:53:26 »
Het is een misverstand dat digitaal per se ingewikkeld en duur moet zijn.

De belangrijkste voordelen zijn de echte onafhankelijke treinbesturing en de betere rijeigenschappen.
Wie zich daartoe beperkt heeft aan een goedekope instapcentrale genoeg. Niks duur of ingewikkeld.

Het wordt pas ingewikkelder en duurder als je met digitaal wil automatiseren. Daar gaan de meeste vragen en problemen ook over. Maar dat is bij analoog automatiseren niet anders. Sterker, dat is nog ingewikkelder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2008, 18:54:04 »
Bij de vraag of je beter digitaal of analoog kan gaan rijden is de vraag meteen verkeerd als je het mij vraagt. Dat is hetzelfde als 3-rail of 2-rail.
Naar mijn mening moet je eerst weten wat de achtergrond is en wat de (toekomstige) modelspoorder wil gaan doen met zijn baan, de beschikbare oppervlakte en zijn eigen smaak.

Maar laat ik me beperken tot de vraag digitaal of niet. Ik zelf denk er niet over om over te schakelen, ik heb dusdanig veel materieel dat ik ombouwen veel te duur vind. Daarnaast stuur ik mijn analoge baan dusdanig aan dat de rijkwaliteiten prima zijn.
Daarnaast vind ik het ook leuk om de baan met conventionele electronica aan te sturen, al moet ik daar meteen bij vermelden dat die conventionele electronica weer ondersteunt wordt door een PLC.

Ik snap derhalve ook niet waarom iedereen meteen aanraadt om digitaal te gaan rijden. Ik lees vaak met verbazing de reden waarom door de forumleden een bepaald advies geven. Als we een manifestatie hebben dan krijgen we heel vaak dezelfde vraag, de wedervraag is dan ook altijd "Wat wil je gaan doen met je baan, rondjes rijden of rangeren?" en "Wil je de baan met de computer aansturen of niet?" daarna komen er nog wat meer vragen voor we een advies kunnen geven.

Ik kan je dus niet aangeven waarom digitaal rijden zo fantastisch is. Ik houd mijn baan analoog, want dat vind ik fantstisch en daarbij krijg ik het ook voor elkaar om langzaam op te trekken en langzaam te rijden. Maar zoals gezegd moet ik daarvoor zelf wat electronica uit de kast halen.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2008, 19:06:05 »
De vraag ging specifiek over beginners Rik. Ik kan goed begrijpen dat mensen met een flinke analoge baan, veel locs en een bult electronica om de boel behoorlijk te laten rijden, niet gemakkelijk digitaal gaan.

Bij beginners ligt dat anders. Die kunnen een digitale startset kopen en alleen locs aanschaffen waar je zo een decoder inprikt (kan de winkel ook doen). Kunnen ze hun locs onafhankelijk besturen zonder meerdere trafo's en een berg schakelaars aan te schaffen. Willen ze later gaan automatiseren, dan is dat eenvoudiger dan bij een analoge baan.

Roelof

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2008, 19:06:33 »
Misschien is de vraag stelling ietwat verkeerd weergegeven maar men weet  of begrijpt hopelijk waar ik naar toe wil.

Dit is wat mij betreft ook mijn reden om analoog te rijden, ben zelf lid van een vereniging en inderdaad krijgen wij precies dezelfde reacties van goh, jullie rijden zeker digitaal he en als wij dan antwoorden dat het een analoog gestuurde baan is dan kijkt men heel verbaast.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 April 2008, 19:12:35 »
Nou, eigenlijk begrijp ik niet waar je naar toe wil.  ;)
De vraag lijkt over beginners te gaan en dan weet ik het wel.
Maar als ik al een hele analoge baan had opgetuigd, dan zou ik me ook wel drie keer bedenken. Ik ben pas digitaal gegaan toen ik aan een nieuwe baan toe was. Eindelijk de locs echt onafhankelijk laten rijden. Eindelijk een ingebouwde snelheidsregelaar die ik helemaal op de lockarakteristieken kon afstellen.

Roelof

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2008, 19:21:57 »
Ik mis eigenlijk in alle commentaren de voors en tegens van beide systemen omdat vooral de digitale vraagbaak uitpuilt van problemen met dit systeem, voorbeeld : ik heb dit of dat gekocht en nu werkt het niet of mijn trein begint spontaan te lopen als alles uitstaat etc. etc.

Ik begrijp best wel als je eenmaal een analoge baan hebt deze niet zomaar ombouwd naar een digitale.

@Henk, waarmee stuurde jij je analoge baan aan, met travo's of pulsbreedteregelaars?

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2008, 19:36:23 »
Pulsbreedte Ronald. Prima dingen, maar de instelling van de regelaar blijft altijd een compromis tussen verschillende locs. Een Fleischmann draaistelmotor reageert anders dan een Roco met middenmotor.

Roelof

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2008, 19:41:54 »
Ik neem aan dat je de pulsbreedteregelaars bedoelt die toenertijd in de RH hebben gestaan welke ik overigens zelf gebruik.

Ben er tevreden mee omdat ik in tegenstelling tot de fabrieks travo's er kruipend mee kan rijden zonder dat de locs gaan horten en stoten. Zelfs met hele oude locs of die hardlopers van lima.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2008, 19:52:36 »
Ronald,

Ik ben najaar 2007 overgegaan naar digitaal en ik heb geen moment spijt gehad.
Wat al eerder genoemd is; je kunt op een spoor wel tig treinen verschillende dingen laten doen. Je kunt ze naar elkaar toe laten rijden, dan koppelen en in dubbeltractie weg laten rijden of andersom. Dat is analoog niet mogelijk.
Je moet het zo zien; er staat constand 16 volt op de baan, en je verteld digitaal tegen de decoder wat hij met die 16 volt moet doen. Dat kan b.v. zijn ; maak er maar 3 volt van en laat de trein rondjes kruipen vooruit. Een ander trein kun je vertellen; maak van de 16 volt maar 9 volt en geef dat aan de motor door.

De mogelijkheden zijn oneindig, vandaar dat er ook veel over gepraat wordt, door de vele mogelijkheden ook vele vragen.
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die van digitaal weer terug naar analoog ging.

Je koopt voo nog geen 200 euro een digitale startset van Roco. Je hebt dan alles wat je digitaal nodig hebt. (zelfs de 1e digitale lok). En je kan hier op het forum lezen dat Roco digitaal goed en betaalbaar is.
Je bestaande loks kun je gaandeweg ombouwen of laten bouwen.
Alle nieuwe locs koop je voortaan digitaal of minstens voorbereid.
Zo kun je langzaam overschakelen.
Ik heb al mijn locs zelf omgebouwd, Roco 2200, Roco Hippel, Roco Sik, Marklin/Hamo 1631 en 1139, Fleischmann plan V, Trix 6400 en noem maar op. Al mijn oude Lima loks staan nu net als de echte 1300 en 1200 op een sloopwerf.
Ik hoop dat het helpt voor je keuze of mening.
Groet, Albert.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2008, 20:01:41 »
Ik neem aan dat je de pulsbreedteregelaars bedoelt die toenertijd in de RH hebben gestaan welke ik overigens zelf gebruik.

Ben er tevreden mee omdat ik in tegenstelling tot de fabrieks travo's er kruipend mee kan rijden zonder dat de locs gaan horten en stoten. Zelfs met hele oude locs of die hardlopers van lima.

Met een goede pulsbreedteregelaar kun je locs prima laten rijden Ronald. Daar zijn we het snel over eens.
Bij digitaal heeft iedere loc zijn eigen pulsbreedteregelaar aan boord. Ik vind het leuk om bij iedere loc afzonderlijk de lastregeling, optrek- en afremkarakteristieken, maximumsnelheid etc te kunnen instellen. Een zware goederentrein komt ogenschijnlijk echt heel moeizaam op gang, een stoppertje sprint er vandoor. Bij een analoog bloksysteem met één pulsbreedteregelaar per blok blijft het een compromis.

ps Albert heeft het goed samengevat. Digitaal kunnen allerlei dingen die analoog niet of veel moeizamer kunnen. Veel mogelijkheden leidt tot veel vragen. Digitaal is automatiseren gemakkelijker en dus gaan veel mensen dat ook doen en dus komen daar veel vragen over.

Roelof

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 01 April 2008, 20:02:47 »
Wat betreft mijn keuze is dat niet zo moeilijk, het blijft analoog.

Ik heb er niet zo trek in om voor honderden euro's alles te gaan ombouwen cq. te gaan vervangen. Dubbeltractie is helaas niet mogelijk behalve als je dummy's gebruikt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2008, 20:05:32 »
Als je je baan goed vindt functioneren, dan natuurlijk lekker analoog blijven rijden Ronald.  :)

Maarre, waarom zou dubbeltractie onmogelijk zijn?

Roelof

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01 April 2008, 20:21:53 »
Ik heb e.e.a. eens geprobeerd maar werkte niet doordat de ene loc de andere tegenwerkte.