Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ga weer verder met waar ik nu mee bezig ben.  (gelezen 8238 keer)

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Ga weer verder met waar ik nu mee bezig ben.
« Gepost op: 17 augustus 2022, 17:43:53 »
Inderdaad, gewoon verder gaan met waar ik mee bezig was.
Nu de temperatuur weer wat aangenamer is geworden maar hier ook eens wat vertellen waar ik nu mee bezig ben.
Een rangeerbaantje gemaakt met een knipoog naar epoche III ergens een verdwaald stukje Duitsland wat meer in het Oosten lag dan in het Westen.

Dagelijks worden kolen, olie en andere goederen gelost en bevoorraad van en naar de kolenmijn, de haven en het goederenstation.

Eerst maar een overzicht van enkele maanden geleden.



Zal binnenkort nog wat meer laten zien van het baantje en mijn gepruts.  :D
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 12:29:10 door Tom1946 »
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2022, 17:56:33 »
Hoi Tom, welkom op het forum! Je baan ziet er leuk uit, zo te zien mooi afgewerkt. Meer foto's zijn altijd welkom hoor  (y)

Vr. groet, Martijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2022, 18:03:30 »
Inderdaad welkom.

En.... naast het moois aan de bovenkant mag je ook best wat van de onderkant laten zien :) De ondersteuning lijkt deels met metaalprofielen gedaan te zijn? Dat zie je niet heel vaak - en is dus interessant. Komt vast een keer, heeft geen haast.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2022, 18:38:52 »
Welkom Tom  (y)
En kom maar op met de foto's  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2022, 18:50:02 »
Een leuke oplossing voor de ondersteuning van de "bakken".  :angel:

De stalen stellages uit de DIY winkel?

Ronald Visser
(welkom hier)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2022, 19:28:20 »
Wauw… dat ziet er goed uit  (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was.
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2022, 19:33:25 »
Welkom

Ik zie graag meer

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2022, 20:25:50 »
Ruim 12 jaar geleden was onze kleinzoon van toen 4 helemaal weg van Thomas de Trein.
Net als veel andere knulletjes in die tijd werden de filmpjes helemaal stuk gekeken en werd er best veel Thomas speelgoed gekocht.
Op een zomerse dag zijn we met ons kleine mannetje naar Rotterdam Miniworld geweest en terug gekomen bleek dat niet alleen kleinzoon de kriebels van het modelspoor had gekregen maar bij mij was het ook weer gaan opborrelen.
Al snel werd besloten om weer eens een treinbaan te gaan bouwen. De laatste keer was in 1983 en al snel kwam ik er achter dat in 2010 de treinenhobby wel iets anders was geworden.
Daarom besloten om een digitaal setje aan te schaffen en dat werd uiteindelijk een Märklin setje.
Ik was wel onder de indruk van wat zo'n locomotief kan, het was de BR86 met telex-koppeling. Verlichting schakelbaar en bleef ook gewoon branden als de Loc stil stond.

Er moest dus een baan gebouwd worden en in mijn onwetenheid dacht ik dat de baanbediening gewoon leuk zou zijn met knopjes en schakelaars. Maar al snel kwam ik er achter dat kinderen dat helemaal niet leuk vonden dus dan ook de baan maar digitaal en met de PC aan sturen.
De bouw van de baan was begonnen, een idee uit een boekje van Noch gaf voldoende inspiratie.
Na een aantal jaren bouwen was dit het bijna resultaat, baan was zo goed als af.









Nu is een baan meestal nooit helemaal af maar ik ben er niet meer mee verder gegaan.
Er werd thuis een mantelzorg beroep op mij gedaan en het genieten van de hobby zakte weg.
Besloot de baan te verkopen maar helaas ging dat niet door, baan ging niet door de trap.

Afbreken dan maar en de zaag er in.
Ik weet het, schokkende beelden maar het was niet anders.







De mantelzorg was op dat moment mijn grootste zorg.

DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2022, 20:36:01 »
Dat is een hele modelbouwgeschiedenis.

Je leest het wel vaker dat er door omstandigheden gestopt wordt met de hobby en dat het jaren later als de rust wederkeert weer de hobby opgepakt wordt.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:18:26 »
Hallo Tom, Welkom! Kan het zijn dat ik die laatste baan een aantal jaar terug bij de buren van het de 3railforum heb zien staan? Hij komt me ergens bekend voor! Ik vond dat altijd een erg mooie baan om te zien.
Gr,

Jan Willem

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:19:50 »
Gelukkig ging de mantelzorg goed en na enkele maanden was er niet veel zorg meer nodig en begon het treintjes4rus weer te borrelen.
Een baan plannen was een eerste stap. Het idee was om zo mijn mogelijk onder de baan te moeten kruipen.
Bakken gemaakt van 120x60cm en deze werden langs de muren geplaatst.
Bakken waren licht en op te klappen. Veel nieuwe dingen uitgeprobeert maar iets zei me dat dit het niet zou worden. Herkenbaar denk ik. Het idee was wel iets uit mijn jeugd, met mijn ouders zomers kamperen bij Altenahr. 6 weken op de camping was toen zeker geen straf en Altenahr had ik in mijn hart gesloten. Later nog vaak enkele dagen naar terug geweest. Daarom Altenahr gebruikt als inspiratiebron.



Toevallig vond ik op een beurs de Pola steenfabriek als bouwpakket en deze zou een soort centraal punt moeten worden.



En wat hoger boven de steenfabriek de ruïne die over was gebleven van het vorige baantje.



De baan werd groter en groter, nou ja moest wel in het kamertje van 3,50mtr x 2,25mtr blijven passen.



En de Ahr stroomde rustig verder en de vissers en badgasten vonden hun vertier.





En er kwam een klein schaduwestation bij waaruit de treinen dan weer of via een pendelroute of een keerlus te voorschijn kwamen. Schaduwstation zou onder een bergwand komen.



Maar achter een bergwand kan problemen veroorzaken dus werden er 2 gaten in de muur gezaagd.
Op die manier kan ik vanuit de andere kamer altijd bij de treintjes komen en zag ik soms ook af en toe mijn vrouw druk bezig met strijkgoed. (y)



En de kant in het treinenkamertje.
De gaten netjes afgesloten met schuifpaneeltjes.



Uit eindelijk de boel afgebroken, mijn oog was op het h0e gevallen en daarom alles van h0 verkocht en de baan afgebroken.

Op naar de h0ebaan. Maar nu even niet. Morgen weer verder.




« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 21:26:16 door Tom1946 »
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:22:17 »
Jan Willem, dat klopt, je zal wel meer tegenkomen wat op het 3 rail forum was en is te zien.
Bedankt voor je compliment, altijd leuk om te horen en te lezen dat men de bouw al eerder/elders heeft gevolgd.
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2022, 10:52:06 »
Leuk om te volgen  (y) We gaan het zien  :)  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:05:31 »
Wat een leuke reacties.

Na het afbreken volgt het bouwen.
Er begint al wat schot in te komen, nog even en dan kan ik aan het treinbaantje beginnen.
Eerst het onderstel natuurlijk en dan de baan er op.

De werktafel is er klaar voor, werkblad staat lekker in de epoxy en kan dus wel wat hebben.





Hier kan ik ook nog genoeg opslaan.



Hier in deze hoek komt het treinbaantje.



Hier moet nog wel wat worden opgeruimd, bovenop wordt een werkblad waar ik ook aan de modelschepen kan werken.
Het spaanplaat wordt ook nog geïmpregneerd met een paar lagen epoxy.



Verder nog de raamsponning en de radiator in de verf zetten.



En de andere kant.



Het wordt nog wat.

Ondertussen was het meeste van mijn bestelling h0e rails aangekomen, dus dan maar i.p.v. het autootje wassen naar het winkeltje en de bestelling ophalen. Op de wissels na heb ik alle rails compleet, veel zal gebruik worden gemaakt van flexrails.

Het autootje kon de volgende dag ook nog gewassen worden, zo groot is ie nu ook weer niet maar ziet er uit als een kolenbootje.
Word dus hoog tijd dat er eens een spons overheen gaat en een stofzuiger de binnenboel onder handen gaat nemen.
Gelukkig was dus de binnenboel nog niet gedaan en zo heeft ieder nadeel weer een voordeel en kon ik nog wat hout gaan halen om het onderstel van het treintafeltje in elkaar te zetten.

Ook toen was het redelijk warm weer en dan maar de korte mouwtjes aan en met het raam open was het best lekker werken.
De tafel had ik extra hoog gemaakt, hoef ik niet zo te bukken en kan er van alles worden onder geschoven.
Zo ziet de hoogte er uit en met mijn postuur werkt dat wel lekker.  :-)



Kastje met de laptop past er ook goed onder, ik weet alleen nog niet of de laptop daar blijft staan, staat wel lekker uit de weg zo.





De duimstok van 1 meter even er voor gezet.



En de hoge stoel (soort van barkruk alleen hebben we geen bar) past er ook perfect onder en is dan ook geen sta in de weg.



En ook lekker, als je er wieltjes onder zet dan kan het geheel makkelijk ergens anders gezet woden waardoor er ook aan de zij- en achterkant gewerkt kan worden.



Later komt er een schuifbaar gedeelte op waar dan uiteindelijk het baantje opgebouwd gaat worden.
De nieuwe centrale, inmiddels al goede ervaring mee.



De voorraad doosjes met rails voor h0e.



En zo was het begin van mijn smalspoorbaantje.


DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:18:00 »
Vervolgens bezig geweest met het gedeelte waar uiteindelijk het baantje op gaat komen.
Schuifbaar en kantelbaar, lekker om straks de bedrading aan de onderkant weg te werken, geheel op zijn kant zetten zodat ik niet onder de baan hoeft te komen. Natuurlijk moet dan wel alles vast staan en anders merk je dat vanzelf.









Gelukkig had ik van het baantje St. Barbara de geleidingswieltjes bewaard welke hier weer goed van pas komen.



Ondertussen een paar baantjes getekend, het komt al snel op het zelfde neer in dit formaat.
Maar het treintje rijden vind ik wel leuk maar minder belangrijk, de scenery is meer mijn ding.
Heb ooit weleens gezegd, mocht ik op mijn ouwe dag nog eens een treinbaantje bouwen dan zonder treintjes  :-) :-) maar ja, er moet toch iets bewegen op het baantje.

No. 1




No.2



No. 3



De laatste is met een wat hoger gelegen pendelbaantje maar dat hadden jullie vast al door.  ;)
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet