Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.  (gelezen 8239 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Gepost op: 14 augustus 2022, 20:55:35 »
Naar aanleiding van dit artikel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24060.msg364046#msg364046
Hier mijn ervaringen met het kopen van forum genoten.
Dit is een forum van en door liefhebbers dus je zou denken dat mag geen problemen geven.
En inderdaad over het algemeen gaat het goed maar soms gaat het toch (een beetje) mis.

Via het forum al diverse item aangeschaft waaronder seinen, grassmaster, Faller muurplaten, rails en een aantal locs.
En over het algemeen gaat dat goed maar soms ook niet, hieronder 2 voorbeelden.

Geval 1.
Augustus vorig jaar een analoge loc overgenomen van een forum genoot, een Fleischmann BR 89.
Een leuk locje wat goed in mijn verzameling zou passen.
De loc persoonlijk opgehaald in Nieuwegein (vlak bij mijn werk) maar helaas niet getest.
De loc zag er goed uit en was in de originele verpakking.
Thuis gekomen de loc op een stukje spoor gezet en een trafo aangesloten, helaas gaf de loc geen teken van beweging.
Ik rook echter wel een behoorlijke brandlucht. Loc open geschroefd en zonder kap nogmaals proberen.
Bij de koolborstels was een soort puntlasvereniging aan het werk en alles stond daar roodgloeiend.
Contract gezocht met de verkoper en volgens hem kon dat niet, de loc had altijd zonder problemen gereden en was rijdend van de baan afgekomen.
Ik had geen zin in een welles nietes spelletje en heb mijn verlies genomen, zo duur was die loc nu ook weer niet.
Een nieuwe motor kost meer dan de hele loc dus dan maar als scenery gebruiken.

Geval 2.
Juni dit jaar 2 locs overgenomen van een forumgenoot, een Fleischmann BR 65 en een Fleischmann BR78.
Beide digitaal en voorzien van digitale koppelingen aan beide zijden (dus voor en achter) dus volgens mij 4 digitale koppelingen.
Bij aankomst bleek dat er niet 2 maar 1 digitale koppeling per loc was.
Okay kan gebeuren, niks aan de hand.
BR78 op de rails gezet en zowaar die werkte, helaas de digitale koppeling niet.
Loc een nieuw decoder adres gegeven en op de baan laten staan, morgen weer verder.
De volgende dag spanning op de baan en de BR78 gaat er als een raket vandoor, loc op het programmeerspoor gezet en de decoder is niet meer uit te lezen.
Dus dan maar verder met de BR65, deze op het programmeerspoor gezet en uitgelezen, helaas geen respons van de decoder.
Beide locs open gemaakt en daar ben ik wel van geschrokken, alle bedrading was met papieren afplaktape geïsoleerd.
De BR78 had geen originele schroeven meer maar parkers, daardoor waren de schroefbussen in het lochuis gescheurd en ook gedeeltelijk afgebroken.

Nu maar eens even contact gezocht met de verkoper, volgens hem waren de locs rijdend van de baan gekomen en had hij ze zelf niet omgebouwd.
Degene die de locs had omgebouwd was inmiddels ook overleden.
Hmmm, dan maar nieuwe decoders bestellen en proberen ze alsnog aan de praat te krijgen.
Na inbouw van een nieuwe Zimo decoder lijkt de motor van de BR65 wel te willen maar niet te kunnen draaien, hier bleek de kwartering van de wielen niet goed te zijn.
Na dat opgelost te hebben (wielen zaten trouwens wel heel er los op de asjes) had ik eindelijk 1 rijdende loc.

Nu maar eens verder met de BR78, ook daar een nieuwe Zimo decoder ingebouwd maar helaas, nog steeds geen leven.
Alles doorgemeten en er blijkt sluiting in het zelf geknutselde motorschild te zitten en dus ook weer een decoder overleden.
Dat was toch wel de druppel, dus maar weer contact met de verkoper gezocht, die vond het allemaal ook vervelend maar kon er weinig meer aan doen.
Als tegemoetkoming zou hij me dan toch maar een leuk extra pakketje opsturen.
Dat leek me heel fideel van de verkoper.

Na een week of 2 maar eens geïnformeerd of er inderdaad een pakketje verzonden was?
Dat was inderdaad het geval maar de verkoper gaf aan dat het pakket bij PostNL was zoekgeraakt.
Vervelend natuurlijk dus vroeg ik om de track en trace code zodat ik zelf ook PostNL daar mee lastig kon gaan vallen.
Dat was nou jammer, de track en trace code had de tocht naar de wasmachine niet overleefd.

Ik weet het niet, maar ik kreeg toch het gevoel over me dat ik (een beetje) opgelicht was.

Maar ik heb mijn lesje geleerd, ik laat nooit meer zomaar iets opsturen maar haal het op.
En daar wil ik het dan ook daadwerkelijk zijn rijden en/of functioneren.
lukt dat niet, jammer maar helaas dan gaat de koop niet door.

Ik heb ook heel veel goede koopervaringen hier op het forum hoor.
Maar mijn tweede geval was mijn duurste aankoop ooit en wilde het toch even kwijt.

Tramfan

  • Gast
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2022, 22:55:28 »
Hoi Marco,
Vervelende ervaringen voor jou.

Ik ben nog maar kort op dit forum, en heb 2 dingen gekocht. Bij 1 was er verzendbeschadiging door gooi en smijtwerk. Daarna heeft de verkoper een vergoeding aangeboden, en 'case closed'. Bij de andere was niks mis. Klaar.
Wel valt me op dat iets (wat ik zoek) heel vaak incompleet wordt aangeboden. Het is opletten.

Ik voel wel een opvallend verschil met bijv Marktplaats (waar ik parallel verkoop): hier verwacht men lagere prijs, hier is men kritischer over het aanbod, en hier wil men liefst afhalen. Bij Marktplaats is mijn opbrengst hoger, is men minder kritisch (en geeft toch 5 sterren), en is mijn enige optie 'betalen en verzenden via Marktplaats' meestal akkoord.

Locomotieven koop ik meestal bij een goede handelaar, met garantie. Net als met een auto weet je niet wat er mee gebeurd is. Dus daar heb ik geen forum-ervaring mee.

Mvg
Jac

dwars-ligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2022, 00:05:30 »
Op dit forum sprak iemand over een langzame verkoop.Iets soortgelijks is  mij overkomen,alleen heb ik niets kunnen kopen.Regelmatig kijk ik bij deze advertenties. Maar nu zag ik iets van mijn gading voor een leuke prijs.Het stond er al wat langer op.maar er was niet gereageerd.Dus gevraagd of het nog beschikbaar was.Ja het was er nog,maar er was ook een andere belangstellende die het nog in beraad had.Er was misschien een pb geweest,mij niet bekend. Ik mog er later op terugkomen.Na twee weken geen reacties alsnog een bericht  gestuurd en weg was de advertentie.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2022, 06:25:14 »
Ik heb via het forum best vaak wat gekocht.
Maar nooit geen incompleet spul of iets wat
kapot was. Wel eens een hele trage verzender
gehad. Jaren geleden, en ik was niet de enige.
De adv. stond ook op MP en in die tijd stond
er bij het profiel aldaar nog een kaartje. Via
dat kaartje en wat zoekwerk op internet, heb
ik meneers adres achterhaald. Want na drie
maanden wachten was ik het wel zat. Mijn
toemalige vrouw vond het wel leuk om een
uitje van twee keer 160km te doen. De
verkoper schrok zich iig de pestpleuris toen
hij de deur open deed. Daarna heeft hij
trouwens nooit meer een adv. in het forum
gezet. Inmiddels is de wagon ook allang
weer doorverkocht.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2022, 07:47:38 door Stedahult »
Mvh Steef

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:18:43 »
Ik heb het aankopen van forumgenoten steeds als 'veilig' ervaren en ben daar tot op heden ook niet in teleurgesteld. Dit is dus helaas wel een wake-up-call.

Ik ben zeer benieuwd of moderatoren en/of bestuur in dergelijke gevallen een rol (kunnen/willen) spelen, al is het maar door de verkopende forumgenoot aan te spreken of te verwijderen. Ik heb de forumregels daar nog niet op nageslagen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:21:44 »
Waarom zouden zij daar een rol in moeten spelen?

Het is een aankoop tussen derden.
Net als op een beurs of.......

Maar dat wij er dan een melding van maken zoals gedaan is:  uiteraard.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:32:22 »
Er wordt ook ingegrepen als een topic ontspoort. Hier is het gedrag van een forumgenoot ernstig ontspoord.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:01:13 »
Tot nu toe geen negatieve ervaringen met aankoop van materiaal via dit forum. Het is jammer dat de TS dit wel als dusdanig heeft ervaren. Of het bestuur een rol kan hebben hierin? Nee, zelf vind ik van niet, het gaat immers om een koopovereenkomst tussen 2 individuen.

Ter overweging:
Misschien, mocht dit vaker voorkomen, kan de rubriek vraag en aanbod alleen gebruikt worden door gevalideerde leden? Hierbij zou 'site beheer' een rol kunnen spelen. Leden kunnen dan nog steeds redelijk anoniem zijn maar bij een koopovereenkomst kan dan in elk geval de echte identiteit bekend zijn. Die identiteit is dan niet opvraagbaar voor derden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Tramfan

  • Gast
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:27:38 »
Hier is het gedrag van een forumgenoot ernstig ontspoord.
Dat is mij te snel geoordeeld. Hoor en wederhoor. Bij 2 partijen zijn altijd 2 belevingen en 2 waarheden. En Nederland kent geen jury-rechtspraak of volksgericht.

Overigens heb ik niet de behoefte om hier al die verschillende meningen over conflicten te lezen. Een signaal dat er iets opvallends gebeurt, helpt me zelf nadenken over wat ik zou doen.

Mvg Jac

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:45:31 »
Tom.

Toendertijd hebben het bestuur c.q de mods
niet ingegrepen. Dit na vragen van meerdere
kopers via p.b. En dat is niet zo vreemd.
Zie de opmerking van Ronald.
Mvh Steef

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:47:27 »
Ik vermoed, dat het incidenteel is en met dit topic het risico bestaat, dat het groter wordt gemaakt dan het is.

Zou het schering en inslag zijn, dan deze faciliteit verwijderen van het forum.
Mvg.

Cor

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:57:27 »
Ik deel het vermoeden dat het om incidenten gaat. Reden te meer om actie te ondernemen als het een keer mis gaat, zodat veilig handelen tussen forumgenoten de norm blijft.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:12:46 »
....
Ter overweging:
Misschien, mocht dit vaker voorkomen, kan de rubriek vraag en aanbod alleen gebruikt worden door gevalideerde leden? Hierbij zou 'site beheer' een rol kunnen spelen. Leden kunnen dan nog steeds redelijk anoniem zijn maar bij een koopovereenkomst kan dan in elk geval de echte identiteit bekend zijn. Die identiteit is dan niet opvraagbaar voor derden.


Volgens mij wordt sowieso de identiteit wel bekend bij een gesloten deal. Of je moet het geld overmaken en dan heb je in ieder geval iemands rek.nummer en naam, of je moet het ophalen tegen contante betaling, en dan heb je iemands adres. Ik heb het vermoeden dat er nu al te weinig vrijwilligers zijn voor alle taken zoals onderhoud, moderatie, etc. op BNLS.


Zelf maak ik bij verkoop van een lok altijd ook even een simpel filmpje met mijn telefoon van de rijdende lok. Dat kan de koper krijgen voordat hij een beslissing neemt. Of als hij daar geen behoefte aan heeft en achteraf blijkt de lok bij aankomst helemaal niets meer te doen, dan heb ik in ieder geval nog het bewijs dat hij bij mij op de baan wel reed.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:26:31 »
De meeste leden van dit forum zijn betrouwbaar, we willen toch gezamenlijk met onze hobby verder!

Dat sommigen regelmatig materieel te koop aanbieden tegen marktprijzen, betekent voor mij dat deze leden handelen.
Kijk eerst voordat je hier iets koopt, wat diegene eerder op dit forum heeft geplaatst aan opmerkingen en te koop heeft aangeboden.


Mijn advies is om een forumlid, waarvan zijn meeste plaatsingen eigenlijk verkoopadvertenties zijn;
net zo  te behandelen als een verkoper op Marktplaats en niet als een hobbyvriend.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:32:24 »
Heel spijtig die ervaring van TS.

Heb zelf ook al wat gekocht hier van forumgenoten, en nog nooit problemen gehad.
Wel ga ik het altijd zelf afhalen, wagons zelf check ik enkel min of meer de wagon na vanuit doosje.
Loks wil ik wel steeds even rijdend zien voor ik we mee neem, dat voorkomt gedoe zoals TS bv voor heeft gehad.
En dan kan je ook eens wat lekker ouwehoeren met de verkoper over zijn/haar treinbaan en hoe die de elektronica van de baan voor elkaar heeft gekregen etc. Altijd als aangename uitstapjes ervaren met vrouwlief.