Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: m'n gras, m'n gras!  (gelezen 8489 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #60 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:21:11 »
Ja aliexpress kan mooi vertalen soms  ::)

Citaat
heeft U hier mee al een grasmaster gemaakt?
Niet met die specifiek, wel met een soort gelijk apparaat  die ook van aliexpress komt.

Ik had eerste deze gemaakt.

Ik vond het een mooi ding, maar was wat onpraktisch bij het strooien (mechanische dingetjes)

Toen heb ik deze gemaakt:


En met deze heb ik dit gefabriekt, mijn eerste werk met statisch gras..


En deze ben ik nu aan het aanpassen zodat de zeef in de deksel komt. Dat moet het laden van gras makkelijker maken.

Dit heb ik er mee gemaakt


en dit (ik heb nooit echt een goede foto van dit gras gemaakt...)


Deze werkt op 20kV als ik het me correct herinner.

Als je op deze google search klikt, kan je een hoop vinden over hoe je zelf zo'n ding maakt. Ik kan je vertellen dat het weinig voorstelt. Je moet het alleen even doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #61 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:02:57 »
Hallo Willy,

mij heeft men eens gezegd dat men een  Hoogspanning Elektrostatische Generator Ontsteker Boost Step Up Module Negatieve ion Ontsteking moest hebben.

Het is de vraag of je het moet willen om zo'n ding zelf te maken. Je moet weten wat je doet. Ik heb ooit een opgevoerde vliegenmepper met theezeef gebruikt. Ik ben blij dat ik nu een goede RTS-greenkeeper heb. Ik werd gek van de klappen van de vliegenmepper. Dat gebeurde vooral als je even niet goed oplette. Ook werd het gras niet altijd even goed gezet. Je kan relatief kleine stukjes doen. Ik ben blijf dat ik de keuze heb gemaakt om een goede RTS aan te schaffen. Dat is veiliger, werkt sneller en je kan er ook langere grasjes mee zetten.

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #62 Gepost op: 09 augustus 2022, 00:41:32 »
Ik ben zelf gewoon tevreden met mijn noch, maar wel een vraag over het aanbrengen van de tweede plaatsing van de vezels..

Als ik het goed begrijp wordt er met de kleinste vezel begonnen , zeg 2 mm
Als dit allemaal netjes is aangebracht en mooi rechtop staat komt bijvoorbeeld een vezel van zeg 3,5 mm.

Om dit aan te brengen moet er weer een lijm aangebracht worden (maakt even niet uit welke) op welke manier plaats je de lijm zonder de eerst aangebrachte vezels plat te drukken, je hebt er juist heel veel tijd ingestopt om deze netjes recht neer te zetten.

Als je er dan met bijvoorbeeld een natte kwast overheen gaat worden deze eerst geplaatste vezels weer plat gedrukt toch?
Of is dan een pipet met lijm de beste manier?
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2022, 00:47:09 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #63 Gepost op: 09 augustus 2022, 08:07:14 »
@Barry1972: Als de 2mm goed verlijmd is zal deze niet zo snel weer platliggen. Tussendoor de boel stofzuigen Je moet niet te snel willen werken. Dat is de crux. Alle twee de opties die je aangeeft kunnen.  (y) Vaak wordt gewoon een (oude) kwast gebruikt om de plekken te deppen. Zelf doe ik dat ook. Maar ik gebruik ook wel een pipet.

Gewoon zelf proberen.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #64 Gepost op: 09 augustus 2022, 09:51:17 »
Citaat
Het is de vraag of je het moet willen om zo'n ding zelf te maken
Voor mij was het simpel. Die greenkeeper is meer dan m'n maand budget en die 55kV variant is 2x mijn maand budget.

Citaat
Ik werd gek van de klappen van de vliegenmepper
You made my day ;D

Ik had een tijdje mijn labvoeding gebruikt voor mijn eerste begrasser, maar die metalen behuizing die begon ook 'lichtelijk te tintelen'. Gelukkig was de aan/uit knop van plastic. Met mijn laatste versie begrasser heb ik er geen last meer van. Wel moet ik na gebruik het ding even ontladen anders kan hij een naschok geven. Kan ik wel een knopje voor gebruiken, denk ik  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #65 Gepost op: 09 augustus 2022, 10:02:58 »
Bijzonder, de meesten willen voor een loc wel maanden wachten (en sparen) en iets zeer bruikbaars als een RTS te duur vinden omdat het meer dan je maandbudget is  ???

Elk doet maar wat hij wil maar MIJN RTS doe ik niet meer weg  ;D  Heeft zijn geld al meer dan ooit opgebracht in resultaat, gemak en vooral geen frustraties  (y)

EDIT: Als het je hobby is om dit soort spul in elkaar te bakken... Helemaal prima, ik bouw liever aan mijn baan.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2022, 10:04:44 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #66 Gepost op: 09 augustus 2022, 10:10:16 »
Is niet bijzonder. Je geeft geld maar een keer uit. Ben je tevreden met het resultaat, koop je lekker wat anders van je budget.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #67 Gepost op: 09 augustus 2022, 10:49:54 »
Bijzonder, de meesten willen voor een loc wel maanden wachten (en sparen) en iets zeer bruikbaars als een RTS te duur vinden omdat het meer dan je maandbudget is  ???
Niet zo bijzonder, ik koop mijn loks ook 2e hands omdat ik nieuw niet kan betalen (of er 1 jaar voor moet sparen zonder andere uitgaven).
Daardoor in bezit van een WWS exemplaar (ook wel Peco). En daar meer van tevreden ben, gezien de resultaten :) Het is ook een kwestie van techniek.

groet,
michel

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #68 Gepost op: 09 augustus 2022, 10:56:14 »
Ik heb geen budget, het geeft allemaal beperkingen. En ik heb weer niks met labvoedingen. :P

Maar als geld een probleem is kun je zo'n grasschietert ook samen met vriendjes aanschaffen, zo'n ding gebruik je immers niet dagelijks. Ook dit 9 euro notenhakding is reuze handig om vezels te mixen, met name dan de langere die vaak al snel in bolletjes blijven kleven.




Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #69 Gepost op: 09 augustus 2022, 10:59:12 »
En dan nog een budgetmaaier van de Lidl ook :D
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #70 Gepost op: 09 augustus 2022, 12:06:43 »
Citaat
Bijzonder, de meesten willen voor een loc wel maanden wachten (en sparen) en iets zeer bruikbaars als een RTS te duur vinden omdat het meer dan je maandbudget is
Wat is er bijzonder aan? duur = duur. Een loc kan ik niet zelf maken, een grasstrooier wel en dat leverde me wel ruim 100€ op die ik dan weer aan een gras kan besteden, dat gras groeit immers niet vanzelf  :P.

Citaat
EDIT: Als het je hobby is om dit soort spul in elkaar te bakken... Helemaal prima, ik bouw liever aan mijn baan.
Het is maar een kwartiertje werk hoor. Het is niet zozeer mijn hobby, ik ben er gewoon handig mee. Ik doe hem zelf ook liever gebruiken dan bouwen.

Citaat
En ik heb weer niks met labvoedingen.
Dat was een gegeven paardje  ;) en dan ga ik niet moeilijk doen  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Theo Mol

  • Online Online
  • Berichten: 68
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #71 Gepost op: 09 augustus 2022, 21:24:41 »
De topicstarter meldt zich ook weer even  :) . Ik ben heel blij met de uiteenlopende tips en voorbeelden en verrast dat het onderwerp veel reacties oplevert.

De afgelopen dagen heb ik geoefend op een strookje multiplex uit het rommelhok en ik ben er achter dat er veel bruikbare tips zijn en dat ik nog veel kan oefenen voordat ik het niveau heb van sommige kunststukjes. Maar ja, daar ben je beginner voor.

Ik ben vooral aan de gang gegaan met de raad, eerst een achtergrondkleur op te zetten. Dat werkt (en ik zal nooooit meer groen gebruiken).
Ook ben ik voorstrijkmiddel gaan gebruiken  en tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat de kleur van de verf invloed heeft op het resultaat. Het is niet de kleur zelf die verschil maakt*, maar de verschillende pigmenten (ook bij verschillende kleuren van hetzelfde verfmerk) laten de voorstrijk op verschillende manieren werken. Het waterige spul trok bij een zandkleur in de al aanwezige polletjes, maar bij een donkere kleur bleef het over de ingesmeerde oppervlakte liggen. Dat veroorzaakt een verschil in de verspreiding van de vezels, wat ik helemaal niet had verwacht. Houtlijm is beter te besturen in alle omstandigheden, weer iets geleerd. Geen probleem verder, gewoon nog een keer begrassen.

* ik zie heus wel verschil hoor maar daar gaat het nu niet om

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #72 Gepost op: 09 augustus 2022, 21:39:41 »
Je moet nog wel eerst iets op de ondergrond doen. Dus iets van gebakken (pizza) grond of woodland turf bijvoorbeeld. Een bodem is nooit egaal vlak. Dan zal je zien dat de voorstrijk (lijm) ook beter zijn werk doet. Het nadeel van voorstrijk is dat je bijna een dag moet wachten tot het goed droog is. (en ja ervaring. Zie ook mijn bouwdraadje)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #73 Gepost op: 09 augustus 2022, 21:44:32 »
Citaat
ik ben er achter dat er veel bruikbare tips zijn en dat ik nog veel kan oefenen voordat ik het niveau heb van sommige kunststukjes
Join the club  (y) dat gaat ook voor mij op. Om die reden maken we dus kleine stukje spoordijk zoals die ik hier liet zien.

In ieder geval alvast veel succes en plezier met begrassen  (y)

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #74 Gepost op: 10 augustus 2022, 10:38:38 »
En dat is precies de bedoeling van dit forum. Verder kijken dan je neus (of de neus van één goed bedoelende forumlid) en zoveel mogelijk verschillende ervaringen en tips binnenharken voor een antwoord. En die tips en technieken worden overal op de wereld continu doorontwikkeld. Dus zo breed mogelijk blijven kijken.
En natuurlijk zelf veel uitproberen en dan komt er vast iets uit de bus wat bij jou goed werkt en voor een tijdje jouw techniek wordt.
Tot dat iemand anders weer een mooie aanvulling op jouw techniek heeft. En zo blijf je door leren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander