Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: bouwtekeningen station Delft  (gelezen 10830 keer)

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
bouwtekeningen station Delft
« Gepost op: 22 augustus 2006, 14:09:50 »
Al enige tijd ben ik aan het broeden op het zelf maken van een model van het station Delft.
Vanochtend in het Utrechts Archief geweest om hun gegevens te bekijken maar dat viel tegen.
De overzichtstekeningen daar zijn van het eerste station (van vóór 1885) en van het huidige station zijn er slechts een paar detailtekeningen van het uitwendige te vinden.
Weet iemand nog een adres/lokatie/website waar ik meer kan vinden ?

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2006, 15:14:28 »
Ha Ton,

dat is ook toevallig. Ben jij waarschijnlijk diegene aan wie ik vanochtend heb uitgelegd hoe dat apparaat werkt.  :)

Mvg Hannes.

Als het station er nog staat kom je ook ver adhv foto's.
zie ook: http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=delft&vraag=delft
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2006, 15:25:08 »
Dat is inderdaad toevallig zeg !
Klein wereldje.

Stationsweb had ik al gevonden (toch bedankt) en goede foto's, zeker met een flinke telelens, zal ik gaan maken zodra de restauratie van de gevels klaar is, volgens verwachting ergens in november.
Tot die tijd hangt het station in de bekende doeken.
Maar voor de maatvoering zou het wel zo prettig zijn als ik goede tekeningen had, ipv. zelf schattingen te moeten maken.

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

arjen

  • Gast
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:03:41 »
Voordeel van station Delft is dat je het relatief gemakkelijk kunt fotograferen. En in een stad vol bouwkundestudenten zijn ze wel wat gewend, dus waarschijnlijk stelt niemand vragen. Neem een stok mee met rode en witte strepen van een bekende lengte, bijvoorbeeld 25 cm, en iemand die met die stok tegen het station aan gaat staan terwijl je het fotografeert, dan krijg je foto's met ingebouwde schaalverdeling.

Als je het echt professioneel wilt doen, en je hebt voldoende geld, probeer dan http://www.delfttech.com/.  Die hebben een techniek in huis waarmee ze 3D-objecten kunnen omzetten in een AutoCAD-bestand, met een speciale camera die bij elke pixel de afstand tot het object meet.  Ik weet zeker dat ze ooit het Delftse stadhuis hebben gebruikt als demo. Zou wel mooi zijn als ze ook het station hebben geprobeerd...

Arjen (ook uit Delft).

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6099
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2006, 20:56:56 »
@Arjen,

Het stationsgebouw van Delt is inderdaad schitterend. Ik denk dat er heel veel collega's zijn die dit staion ook zouden willen hebben. Alleen heeft niet iedereen het geld voor de professionele aanpak. Maar misschien kunnen we elkaar helpen.

Ik denk dan aan de methode van Gerco van Beelen, lid van de Hollandse Spoor Modelbouwgroep (HSM). Hij gebruikt CAD files als input voor een snijplotter. Da's wel een heel duur apparaat, maar misschien kunnen we binnen onze kring eens de eventuele mogelijkheden onderzoeken.

Hieronder staat een mooi voorbeeld van Gerco:



En kijk verder ook eens op de discussie over het VAM station:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=697.msg8141#msg8141

Inmiddels heeft zich trouwens een CAD tekenaar gemeld... Wie volgt?

groetjes,

Hans van de Burgt

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2006, 21:29:54 »
Als je het echt professioneel wilt doen, en je hebt voldoende geld, probeer dan http://www.delfttech.com/.  Die hebben een techniek in huis waarmee ze 3D-objecten kunnen omzetten in een AutoCAD-bestand, met een speciale camera die bij elke pixel de afstand tot het object meet.  Ik weet zeker dat ze ooit het Delftse stadhuis hebben gebruikt als demo. Zou wel mooi zijn als ze ook het station hebben geprobeerd...

Die camera die jij bedoelt denk ik is een 3D laserscanner, echt een mooi apparaat. Heb tijdens mij stage bij Fugro-Inpark ook met een landmeter met een 3D laserscanner gewerkt  :D

mvg,

Matthijs

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:30:42 »
Klinkt wel heel erg duur, die 3D laserscanner.
Voordeel is dat je met 1 scan iedere belangstellende kan bedienen, zeker als de 3D plotter in een van de andere draadjes voor de hobbyist te betalen is.
Ondertussen ben ik via-via doorverwezen naar het spoorwegmuseum.
Wordt vervolgt !

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6099
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 13:14:04 »
@Ton,

Hoe je het ook wendt of keert, we praten hier over enorm dure apparaten.

En toch... we kunnen hier wel wat voor elkaar betekenen. Het meeste werk zit hem in het tekenen en het maken van de machine-instructie. Dat is expert-werk dat door een aantal van ons gedaan kan worden (of geleerd kan worden).
De vraag is nu kunnen we vanuit het forum ook de juiste hardware inzetten.
Je kunt op een plotter immers heel veel werk laten uitvoeren...

groetjes,

Hans van de Burgt

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2006, 13:30:28 »
nou ja, ik heb ooit een plot-tekening van de NS 2000 gemaakt en die is er probleemloos uit komen rollen... Dat betekent dus dat elke koppige idioot die eventjes de basisprincipes van autocad doorneemt wel zo'n tekening kan maken, ik bedoel, je hebt echt geen ingewikkelde functies nodig. Ok, erg snel en efficient ging het niet, maar als je wilt lukt het wel. Online-hulp van meer ervaren autocadders op MSN is ook niet verkeerd trouwens ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:54:03 »
Het mooie voorbeeld van Gerco lijkt verdacht veel op de Amsterdamse grachtpanden van de HSM welke gemaakt worden/zijn door Thom Raven.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2006, 19:24:24 »
Hans,

het was ook niet m'n bedoeling om een plotter te kopen, meer om andermans plotter te gaan gebruiken.
Maar wellicht is het handiger om de discussie hierover in een nieuwe draad te vervolgen.
De tekeningen van station Delft heb ik alsnog gevonden, ze bleken toch aanwezig in het Utrechts Archief.
Er blijkt op twee plaatsen tekeningen te bestaan : "Particuliere aanleg: hoofdspoorwegen" en "Nederlandse spoorwegen".
De in eerste instantie gevonden verzameling in "Particuliere aanleg" betrof het eerste station en een deel van het huidige station.
Alsnog verder zoeken onder "Nederlandse spoorwegen" leverde zowaar de gezochte overzichtstekeningen op.
Blijkbaar zat ik op de overgang uit die tijd van particulier naar NS.
Wellicht ook iets voor anderen om in de gaten te houden bij hun zoekakties.

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6099
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2006, 10:03:27 »
@Ton,

De tekeningen die je nu gevonden hebt moeten in CAD berwerkt worden, volgens de instructies van Gerco. Zoals je elders kunt lezen zijn hier een aantal ristricties aan verbonden. O.a. kleurgebruik voor de snij- respectievelijk graveerlijnen, en de beperkingen in minimale afstanden.

@Sobat,

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Ik weet dat je meer ingewijd bent in de groep achter de HSM dan ik. Maar... voorzover ik geinformeerd ben, gaat het uiteindelijk toch om de "methode" die Gerco van Beelen toepast binnen de HSM. En juist deze methode zou onze stichting graag wat meer willen uitventen onder onze forumleden, op een dusdanige wijze dat hij voor velen bereikbaar wordt.

groetjes,

Hans van de Burgt

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2006, 12:10:45 »
Hans,
Waar zijn de instructies van Gerco te vinden?

Groet,

Jeroen

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6099
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2006, 12:53:13 »
@Spoors,

Met excuses... De instructie van Gerco moet (nog) een plekje vinden in de encyclopedie.
Verder is de Stichting samen met Gerco voorbereidingen aan het treffen voor het organiseren van workshops op dit gebied.

Maar om de eerste honger naar info te stillen:

Maak met Autocad light 98 (of een vergelijkbaar CAD programma) een tekening. Teken niet het model, maar de lijnen die je wilt snijden of wilt graveren. De snijlijnen moeten 0,8 mm uit elkaar liggen Gebruik daarbij lijnen in twee kleuren. Een kleur die gesneden moet worden en een andere kleur die gegraveerd moeten worden. Als de tekening klaar is, dan maak je er in Autocad een plotfile van met de optie printen.

Dat plotfile wordt vervolgens in een programma geladen dat de plotter aanstuurt en daar gaat de snijplotter dan mee aan de gang.
Gebruik een styreenplaat van maximaal 0,5 mm. Om deze voldoende door te kunnen snijden, moet de plotter vier keer hetzelfde project doorlopen. Om te graveren volstaat een keer.

Na het "snijden" moet je het werkstuk handmatig bijsnijden en verder afwerken.

De Stichting probeert nu enerzijds CAD tekenaars te mobiliseren, en anderzijds de eventuele beschikbaarheid van snijplotters in beeld te brengen.

Je hoort er binnenkort meer over...

groetjes,

Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2006, 20:08:40 door Hans van de Burgt »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: bouwtekeningen station Delft
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2006, 10:15:06 »
Hans,
Je geeft aan dat de snijlijnen 0,8 mm uit lekaar moeten liggen. Geldt dit ook voor de graveerlijnen of kunnen deze wel dichter bij lekaar liggen?

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2006, 12:20:32 door Spoors »