Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Canfranc Estación  (gelezen 2436 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Canfranc Estación
« Gepost op: 04 juli 2022, 20:17:11 »
 Het door Fernando Ramírez de Dampierre tussen 1921 en 1925 gebouwde station Canfranc Estación in de voormalige lijn (Madrid)-Zaragossa-Tardienta-Husca-Jaca-Canfranc-Pau- Toulouse en Bordeaux (Parijs) spreekt bij de liefhebbers nog steeds tot de verbeelding.
In 1853 werd door de Spanjaard Juan Bruil een vergunning aangevraagd om een spoorlijn dwars door de Pyreneeën te mogen aanleggen. Het heeft tot 1876 geduurd voor dat deze toestemming er kwam. Een van de oorzaken van dit lange uitblijven lag in het feit dat er op 1864 km westwaarts van de beoogde lijn al een spoorlijn langs de Baskische kust tussen Frankrijk en Spanje gerealiseerd was. De toenmalige autoriteiten zagen het belang van een tweede spoorwegovergang niet zitten.


001 Omgevingskaartje van Canfranc Estación  en gedeelte van de pas en tunnel de Somport
Na het tekenen van de overeenkomst in 1904 tussen Spanje en Frankrijk, kon eindelijk met de werkzaamheden van de spoorlijn worden begonnen. Het werd een gigantisch project, er moesten meer dan 80 bruggen, 24 tunnels en 4 viaducten gebouwd worden. Het merendeel van de spoorlijn is gesitueerd op Frans grondgebied en moest grotendeels door massief steen gehakt en geboord worden. Op 18 augustus 1928, 24 jaar na de tekening van het contract, werd de spoorlijn gelijktijdig met het station Canfranc en de Trans-Pyreneeën tunnel, die een lengte van 7875 meter heeft, officieel geopend door de Spaanse Koning Alfonso XIII en de Franse President Gaston Doumergue. Canfranc Estación is een prachtig gebouw in de typische art-déco stijl van de jaren ’20 van de vorige eeuw. Het 250 meter lange eilandstation heeft in het midden, boven de centrale hal, een hoog koepeldak met zowel aan de voor- als achterzijde lange vleugels met 75 glasdeuren. Origineel bood het gebouw onderdak aan een Hotel, Restaurant, de Spaanse en Franse Douane, de Grenspolitie en de kantoren van de Spaanse en Franse spoorwegen. Het station was in zijn tijd, het grootste station van Spanje en het op een na grootste station van Europa (Leipziger Hauptbahnhof). Het station heeft twee lange met glas overdekt perrons, een voor de Spaanse- en een voor de Franse treinen. Het station ligt hoog in het Pyreneeënmassief, op bijna 1200 meter. Reizigers komend uit Pau moesten hier, even over de grens, overstappen in een Spaanse breedspoor trein. Ze moesten dan door de grote hal naar de andere kant van het station lopen, waar de Spaanse trein met bestemming Jaca hen opwachtte. Voor de Spanjaarden gold hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting


002 Overzicht van Canfranc Estación  met een grootdeel van de gebouwen behorende bij het stationscomplex


003 Perronachterzijde


004 De perronvoorzijde, Fransekant van het station


005 Aanloop naar de tunnel de Somport. Duidelijhk is hier het grote verschil in hoogte wat overwonnen moest worden.


006 Ingang van de tunnel

Het station Canfranc, wat op een hoogte van 1164 meter hoogte ligt, is er een met een bewogen verleden. Een jaar na de feestelijke opening in 1928 volgde de grote depressie van 1929. Hierdoor liep de onderneming die de spoorlijn exploiteerde al veel winst mis. In 1931 brak er in het station een grote brand uit die veel schade aanrichten en of dat allemaal niet genoeg was brak in 1936 de Spaanse burgeroorlog uit. De tunnel die door de Pyreneeën liep werd zelfs dichtgemetseld door de Spanjaarden om een eventuele invasie van de Fransen tegen te gaan. Tijdens de Tweede Wereld Oorlog werd de tunnel weer geopend en werd deze door zowel de Duitsers als door de geallieerden gebruikt voor hun doelstellingen. In 1940 liet Franco zich triomfantelijk aan Hitlers zijde fotograferen op een van de perrons van Canfranc Estación. Helaas voor Franco namen de Nazi’s al snel de controle over Canfranc en de spoorlijn over en spoedig wapperde de vlag met het hakenkruis van de stationsgebouwen. Om de Duitse Nazi-wapenindustrie aan de gang te houden had Hitler het strategisch gelegen station en de bijbehorende kunstwerken nodig voor de transporten van waardevolle grondstoffen zoals ijzererts en Wolfram(W). Deze grondstoffen werden door de Nazi’s betaald met het zogenaamde ”Plunder goud” .Dit zgn “Plundergoud” was afkomstig van de door de Nazi’s omgebrachte Joden, en gestolen van de diverse Nationale banken in de door hun bezette gebieden. Een wetenswaardigheid die niet zo bij het grote publiek bekent is, is dat via het station Canfranc duizenden Joden hebben kunnen ontsnappen aan de gruwelen van de Holocaust en dat het station na de oorlog een belangrijke vluchtroute was voor veel Nazi’s richting Zuid America. In 1944 was er een grote brand in Canfranc die zeker 117 van de 132 huizen en gebouwen in Canfranc verwoeste. De brand dwong de inwoners van Canfranc te verhuizen naar het wat verderop gelegen Los Arañones, de facto wat veranderd werd in Los Arañones to Canfranc. Zuiver om politieke redenen sloot Franco direct na de oorlog, het station Canfranc Estación. In 1965 is het station weer bescheiden opengesteld en kon de film Docter Zhivago hier opgenomen worden.


007 [1] Hitler en Franco op het perron van Canfranc Estación  Plaatje komt van het internet

noodlottige ongeval
Op een zeer koude 27ste maart 1970, het had gesneeuwd en er zat vorst in de lucht, vertrok een konvooi, getrokken door de BB 4227 en BB 4235, richting Spanje. Op het stijgende deel bij Etsaut (43mm per meter) kreeg het konvooi  moeilijkheden met de bevroren rails en endemische spanningsdalingen in de bovenleiding,. 900 in plaats van de gebruikelijke 1500 volt .Deze spanningsval is mede te danken aan het niet in bedrijf zijn van het onderstation Etsaut. (bezuinigingen). De tractiewielen van de twee locomotieven verliezen hun grip op de rails en draaien door zodat de trein tot stilstand komt. Na dat de opgeroepen monteurs de (elektrisch)remmen geactiveerd hebben, leggen zij stenen uit de ballast op de rails om zo het tekort aan zand in de zandkisten op te vangen. Door het vermorzelen van de stenen onder de wielen hopen zij het ontbrekende zand te compenseren en zo voor meer grip op de rails te kunnen zorgen. Helaas laat op dat moment het onderstation van Bedous het afweten wat tot gevolg heeft dat de werking van de statische rem van de locomotieven wordt opgeheven en het konvooi met niemand aan boord zich in achterwaardse beweging zet en steeds meer snelheid gaat krijgen. De spooktrein denderde nu achterwaarts de helling af en passeerde in volle vaart de stations Lescum en Eycum. Bij de aanloop  van de Estanguet-brug, die de Gave d’Aspe ten zuiden van Bedous overspant , ontspoort door de snelheid de laatste wagen van het konvooi (de eerste in de rijrichting); en neemt de metalen brug en het hele konvooi, inclusief de locomotieven, mee naar beneden Dit betekende het einde van de spoorlijn tussen Jaca en Pau. Veel van de bruggen op het Franse deel werden gesloten en weggehaald en de tunnel werd voorgoed gesloten De sectie Oloron - Bedous werd op zijn beurt in 1980 gesloten voor passagiersvervoer, gevolgd door vrachtverkeer in 1985.
Dit betekende het (voorlopige)einde van deze spoorlijn dwars door de Pyreneeën.


008 BB 4224 uit de zelfde serie als de ongelukslocomotieven.

[/url
009 Plaatje van het ongeluk

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/010-Accidente-linea-de-Canfranc-01-62c327be5117a.jpg]

010 Nog maals een plaatje van de ontsporing die het einde van de lijn inluiden.


011 Canfranc Na de sluiting van de lijn en het station zette het verval al snel in

012 Gras ipv van rails


013


014


015


016


017


018


019 Wat er van de eens zo majestueuze hal is overgebleven


020 Triestigheid alom


021 Niet alleen het stationsgebouw maar ook de bijgebouwen zoals hier de voormalige locloods moesten de tand der tijd toelaten.


022 De tunnel werd dicht gemaakt en de rails en bovenleiding verdwenen uit beeld


023 Niet alleen de gebouwen kregen te maken met het verval, maar ook het achtergebleven materieel ont kwam daar niet aan.

024


025


026


027


028
Maar er gloort hoop achter de bergen!


029 Zo zou het er in de toekomst moeten gaan uitzien!
Het station van Canfranc is nu in 2022 gedeeltelijk gerestaureerd. De keer dat ik er voor het laatst lang reed, dat was in 2015 met de camper over de Pas de Somport, was het nog: roest, graffiti, onkruid en bramen – een surrealistische aanblik! Aan de Franse kant rijden over een deel van het tracé tussen Pau en Bedous weer treinen. Het idee was om ook het vervolg Bedous-Canfranc opnieuw bruikbaar te maken. In het begin 2015 is een officieel rapport verschenen (rapport Spinetti) die dit project dreigt op te blazen. Niet rendabel!!. Aan de Spaanse kant van de Pyreneeën is de laatste tijd hard gewerkt aan verbetering van het spoor. De verbinding Zaragossa-Tardienta-Husca-Jaca-Canfranc Estacion wordt namelijk in etappes omgebouwd van breedspoor naar normaalspoor (1435 mm). Per 23 december 2003 is het 83 kilometer lange traject tussen Zaragossa en Huesca weer in gebruik genomen en het deel van Zaragossa naar Tardienta is verdubbeld. Op dit deel is naast het bestaande breedspoor ook normaalspoor aangelegd en is de baanvaksnelheid opgevoerd tot 220 kilometer per uur. Tussen Saragossa en Canfranc rijden nieuwe dieseltreinen, die net als de Talgo, geschikt zijn voor twee spoorbreedtes. De laatste 20 kilometer naar Huesca bestaat het spoor uit een combinatie van breed en normaalspoor.
In 2015 was er aan de Spaanse kant van de Pyreneeën nog niet veel te merken van enige spoorse activiteiten dit in tegenstelling tot de Franse zijde. Vanaf  de Trans-Pyrenean tunnel tot aan Oloron-Sainte-Marie barste het van de gele mannetjes. Tunnels werden geïnspecteerd en gerenoveerd, bomen en struiken gekapt, bruggen krijgen een roestbikbeurt en een nieuwe laag verf en viaducten worden daar waar nodig hersteld. Alle sporen zijn gelicht en worden van nieuwe dwarshouten en ballast voorzien. Alle oude en bestaande overwegen worden vervangen en gemoderniseerd. Kortom de lijn word weer in gebruik genomen. Het gedeelte Oloron-Sainte-Marie---Bedous wordt in 2016 heropend met het astronomische aantal van 4 treinen per dag.(voor Frankrijk heel normaal) De regio's Aquitaine en Aragon hebben voor de rest van de lijn (Bedous - Canfranc en verder naar Saragosa) een intentieverklaring getekend voor heropening na 2020.


030 Het zichtbare begin is er


031 Toegang tot het Hotel en Restaurant



032 De centrale hal heeft weer zijn ouderwetse grandeur terug gekregen.


033 Ook van bovenaf is goed te zien dat de werkzaamheden gestaag vorderen.


034 Het oude materieel word voorzichtig weggehaald om gerestaureerd te worden.


035


036


037 Ook de viaducten krijgen een grondige opknapbeurt.


038 En zo kunnen ook de toeristische treinen weer terug keren op dit markante stukje Pyreneeën spoorweg


039


040 Is dit een voormalig CIWL rijtuig?




041Tunnel de Somport, kom eens uit je auto en neem de trein!

Hans Reints









Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Canfranc Estación
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2022, 20:27:37 »
Ik had niet gedacht dat ze dit ooit weer tot leven gingen wekken!
Imposant station.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Canfranc Estación
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2022, 21:32:47 »
Kende duidelijk maar een klein deel van dit verhaal, thx for sharing, fraaie beelden!

Grtz Gerard

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Canfranc Estación
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2022, 14:56:31 »
Bedankt voor het interessante draadje.

Over dit stukje heb ik wat langer moeten doen. 
"Endemische spanningsdalingen in de bovenleiding" hielden me wat langer bezig.

(...) moeilijkheden met de bevroren rails en endemische spanningsdalingen in de bovenleiding, 900 in plaats van de gebruikelijke 1500 volt .
Deze spanningsval is mede te danken aan het niet in bedrijf zijn van het onderstation Etsaut. (bezuinigingen).
(...)Helaas laat op dat moment het onderstation van Bedous het afweten wat tot gevolg heeft dat de werking van de statische rem van de locomotieven wordt opgeheven

Weet iemand bijgeval of de TER Aquitaine met buslijn 63 (2012) in 2022 nog steeds de ontbrekende schakel verzorgt?
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:TER_Aquitaine,_carte_du_r%C3%A9seau.png
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Canfranc Estación
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2022, 22:43:32 »
Momenteel op tv zender National Geographic 'Europe from above', iets over de helft, mooie beelden van dit station van bovenaf.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Canfranc Estación
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2022, 23:28:03 »
Interessant draadje. Ik wil daar een keer naartoe op vakantie.

Martijn de Vries heeft er een lezenswaardig boek over geschreven, met een uitgewerkte theorie over het fatale ongeluk.



Bor

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Canfranc Estación
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2022, 08:52:22 »
Op Instagram volg ik een jonge man die
het station in model aan het bouwen is.
Zijn naam is Cesar Lop Perez, zijn instanaam
eltrendecesar. De moeite om te volgen.


Mvh Steef

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Canfranc Estación locloods
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2022, 10:14:28 »
Voor de liefhebber heb ik nog wat plaatjes, zowel van mij zelf als uit mijn verzameling, van de voormalige loc loods.















Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ardin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Canfranc Estación
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2022, 15:28:48 »
Ik heb in 2020 de terugreis van de vakantie zo gepland om daarbij het station van Canfranc aan te doen, erg imposant zo'n bouwwerk midden in de Pyreneeën. Een bezoekje zeker waard zeker nu het (deels) weer in oude glorie hersteld wordt.

Voor diegene die het leuk vinden, en er plaats voor hebben op hun modelbaan zijn er bouwpakketten te koop van dit station, zowel in N als h0.

https://www.modelismodeltren.com/estaciones-escala-n/estacion-canfranc-version-original-escala-n.html

https://sklas.com/tiendaonline/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=canfranc&submit_search=

Ardin


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Canfranc Estación
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2022, 15:49:12 »
boek
Voor de Francofonen is er ook La Ligne de Pau-CanFranc op de Franstalige wikipedia.

Daar vind je ook het verhaal over de BB 42xx serie locs. de BB 47xx serie en meer in het algemeen de Bo'Bo' locs (BB Midi).

Daar vind je ook een draadje over de spoortunnel van Somport, de wegtunnel van Somport, en tal van gearchiveerde sites, zoals Gare de Canfranc et ligne Pau-Canfranc, Archief foto's van verboden gebieden (zoals Canfranc ooit was), Het verhaal van 2011-2016, (met foto's) van het herstel van de lijn van Pau tot Bedous, nog meer foto's van Canfranc (gearchiveerd), en een gearchiveerde foto-poule van het hele traject tussen Zaragoza en Pau (met 795 kiekjes).

Voor wie wil, is er nog zoveel meer te vinden....

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Canfranc Estación
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2023, 11:49:01 »







Er komt schot in, nu maar hopen dat het zo zal blijven!?
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2023, 12:03:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Canfranc Estación
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2023, 12:19:19 »
Zoooooo  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Canfranc Estación
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2023, 16:59:00 »
Voor het eerst het hele verhaal eens gelezen. Buitengewoon interessant. En dan al die mooie foto’s van de voorheen desolate toestand. Mijn complimenten!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Canfranc Estación
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2023, 20:56:03 »
Heel mooi,

Er is er ook eentje die hem nagebouwd heeft maar die zit op Facebook.
Moet ik ff opzoeken.
(Steef heeft de naam al genoemd)

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2023, 20:58:51 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Canfranc Estación
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2023, 21:04:02 »
Wat een verhaal zeg… leuk om te lezen en de bijbehorende oude en meer recente foto’s te zien  (y) (y) (y)