Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec stopt met hondekoppen door ArjanB
Vandaag om 05:35:24
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:08:05
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Bennis
18 augustus 2022, 23:36:49
Raadplaatje door HIJ
18 augustus 2022, 23:35:35
ervaring met tomy tec rail reiniger door ceuleer
18 augustus 2022, 23:21:13
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
18 augustus 2022, 22:47:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
18 augustus 2022, 22:23:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
18 augustus 2022, 22:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
18 augustus 2022, 21:47:25
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
18 augustus 2022, 21:47:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 augustus 2022, 21:41:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Hans1963
18 augustus 2022, 20:58:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
18 augustus 2022, 20:51:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 augustus 2022, 20:32:39
Modelbaan Beltheim. door BeltHeim
18 augustus 2022, 20:15:54
Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon. door Tom1946
18 augustus 2022, 20:00:22
Roco Geoline exit? door Lolke Bijlsma
18 augustus 2022, 19:52:09
Lasersnijden/graveren met diode laser door 3dbuildr
18 augustus 2022, 19:42:55
NS DH1 Wadloper in spoor 0 door edwin1974
18 augustus 2022, 19:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2022, 18:50:09
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door NS1220
18 augustus 2022, 18:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Frank 123
18 augustus 2022, 18:39:59
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
18 augustus 2022, 18:18:30
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
18 augustus 2022, 17:38:45
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
18 augustus 2022, 16:42:38
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door heuvelbaan
18 augustus 2022, 16:22:58
Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter. door Hans Reints
18 augustus 2022, 15:44:13
Polariteit bepalen van rails door Remunj
18 augustus 2022, 15:40:11
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem door Carel Ruysink
18 augustus 2022, 15:31:45
Snapmaker 3 in 1 door Montanbahn
18 augustus 2022, 15:27:39
  

Auteur Topic: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'  (gelezen 1029 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Gepost op: 03 juli 2022, 21:07:25 »
Zoekend naar fotomateriaal over de 'Zonexpres' zoals deze reed in de jaren zestig, kwam op in de beeldbank van de NVBS deze foto tegen, gemaakt door de heer J. Vellekoop in 1967:



Nu ben ik zelf geen enorme kenner van SNCF materieel, maar kijkend in diverse (online) catalogi van o.a. REE kwam ik bij een voormalig MIDI rijtuig uit, namelijk een A3B5. (REE cat. VB-379?)

- Is er een kenner aanwezig die zit zou kunnen bevestigen of me anders helpen aan de juiste benaming van dit rijtuig?
- Vanaf wanneer is dit rijtuig ingezet in de Zonexpress?

Ik hoor het graag.

Groet,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #1 Gepost op: 03 juli 2022, 23:19:42 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3691
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2022, 09:42:09 »
De Sr 555 is inderdaad een ex-Transat. Een model vind je niet bij REE, maar bij LSM (Of modelsworld). Uit dezelfde serie kwam ook de voiture bar: https://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/voiture_ocem-fl-b3r-mowo.htm. Een ombouw daarvan zou kunnen, of wachten op LS/MW...
In Ferrovissime nr 51 staat een stukje over de wagen (en er was er maar 1).

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3691
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2022, 10:07:12 »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • http://www.amsac.be/
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2022, 10:44:33 »
blijkbaar van dat bestemmingsbord met iets wat wel op de oorlogsvlag van een Aziatisch lijkt zijn er blijkbaar 2/meerdere uitvoeringen zo te zien

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7880
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2022, 12:57:37 »
Klopt, Artitec heeft deze koersborden in hun assortiment:

https://www.artitecshop.com/nl/koersborden-periode-iii-set-a-copy.html




...
In Ferrovissime nr 51 staat een stukje over de wagen (en er was er maar 1).

dirkjan

Zie:  http://fr.1001mags.com/parution/ferrovissime/numero-51-jui-aou-2012/page-76-77-texte-integral



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2022, 17:21:47 »
blijkbaar van dat bestemmingsbord met iets wat wel op de oorlogsvlag van een Aziatisch lijkt zijn er blijkbaar 2/meerdere uitvoeringen zo te zien

Dat koersbord van de Zonexpres (met 1 S!) heeft inderdaad wel wat weg van de Japanse oorlogsvlag uit WO2 (alleen was die rood en wit).

@ Martijn: bedankt! (y)
Rob
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2022, 20:42:14 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2022, 21:37:48 »
Is er iemand in het bezit van een Nederlands spoorboekje, zo rond 1963/64/65 waar de samenstelling van de Zon-Expres in terug te vinden is? Of was er voor dit soort speciale-/forfaitaire een aparte vermelding ?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3691
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2022, 11:43:24 »
Dit is van 1960. aangezien het een gehuurde trein is, zal er in nl niets anders aan hebben gehangen. natuurlijk alleen de wagens voor/van Amsterdam


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2022, 15:32:11 »
He Dirkjan,

Bedankt voor je rijtuigstaatje. Het valt me op dat (als ik het goed zien en interpreteer) er maar 2 couchetteijtuigen-, maar liefst 5 zitrijtuigen en géén WL zijn gesteld. In Maastricht worden er dan nog 2 zitrijtuigen bij geplaatst en de fourgons hangen er voor en achter tussen Nice en Dijon... Ik ben alleen benieuwd of dit voornamelijk al wat ouder materieel was of ook al wat nieuwer (DEV/ INOX?)

Ben en blijf benieuwd of iemand anders op het forum nog een staatje heeft over deze in 1964 en/of 1965.

Rob

PS: Heb inmiddels via Ebay een rijtuig plus los interieur voor de SR555 gekocht. Wordt sowieso vervolgd, maar wordt wel na augustus... ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3691
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2022, 14:39:52 »
De wagens die in deze trein werden gebruikt waren DEV-AO RA, dus doodnormale DEV rijtuigen, te herkennen aan de myfi aanduiding. Ook de aanduiding voor een omroepinstallatie geeft aan dat het geen oude rijtuigen waren. Voor de B9c9 zijn het de korte DEV AO versie:
van REE
Voor de B10 heb je of de korte: weer REE
Of de lange, maar daar heeft Jouef maar 2 (recent) van uitgebracht: HJ4078 en HJ4051.
In 1964 zal er niet veel aan de samenstelling zijn veranderd, want de UIC wagens stroomden pas in 1964 bij de SNCF binnen en die gingen natuurlijk eerst naar het eigen publiek, niet voor les  étrangers.
Een WL zul je er niet zien, want dit is een van de eerste pakketreizen voor het gewone publiek die nog niet veel te makken had. De mensen die een WL konden betalen, maakten geen pakketreis maar kochten gewoon een kaartje in 1 van de reguliere treinen.

Inox werden in 1964 nog in Frankrijk gebruikt en hadden ook een j in de aanduiding zat en er geen couchettes in Inox waren en de B rijtuigen er nog niet waren (dat waren gedeklasseerde A voornamelijk)

dirkjan