Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen  (gelezen 1017 keer)

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Gepost op: 24 juni 2022, 11:20:14 »
Het draadje "Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?" is al een tijd stil dus ik start maar een nieuw. Ik ben ook bezig met de vraag uit het onderwerp.

Mijn eerste opzet is een rangeerbaantje. Als voorzichtige (en langzame) starter heb ik ooit gekozen voor kadee-koppelingen. Door experimenteren met allerlei magneetjes vond ik een oplossing waarbij mijn wagons mooi koppelen en ontkoppelen zonder naar de magneet toegetrokken te worden.
Tevreden boemel ik op mijn metertje spoor met een wissel, een sikje, een hippel en wat goederenwagens. Heerlijk, totdat het sikje de geest gaf. Motor en decoder stuk!
De reparatie zou veel meer kosten dan het locje had gekost, dat werd even piekeren.

Toen viel ik voor een nieuw sikje, dat er onweerstaanbaar uitziet en veel meer functies heeft dan het oude. Maar ook een andere koppeling, die via de decoder te bedienen is. Ik heb een paar wagens voorzien van zo'n "universalkupplung" en het aankoppelen gaat eigenlijk best goed. Niet helemaal zoals bij kadee, maar vrij aardig.
Ontkoppelen is dan weer wat anders. De koppeling van de sik gaat electrisch, mooi. Met een breed roerstokje kan ik de wagons onderling ontkoppelen. Dan moet de hippel er ook maar aan geloven en krijgt die ook andere koppelingen.

Er blijven wel een paar vragen, is er iemand die ervaring heeft met deze koppelingen?
- voorontkoppelen heb ik nog niet helemaal begrepen. Is dat mogelijk met deze universeelkoppelingen?
- wat is een goede mogelijkheid voor een ontkoppelmechanisme tussen de rails?

De ontkoppelrails uit de catalogus vind ik niet zo mooi. Ik gebruik rails zonder ballastbed en wil best wat knutselen tussen de biels.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2022, 11:31:23 »
Grappig, exact hetzelfde pad heb ik ook doorlopen. Eerst Kadee, toen een nieuwe Roco Sik aangeschaft waarbij het een desinvestering zou zijn om de ontkoppelfunctie daarvan niet te gebruiken. En toen vond ik een manier om Roco Universal koppelingen als een Kadee koppeling te laten gedragen.

Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99408.msg3222245237#msg3222245237
en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99408.msg3222244690#msg3222244690

Ik ben er sindsdien nog niet actief mee bezig geweest, maar het begin was veelbelovend. Misschien heb je er wat aan.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2022, 11:31:52 »
Hallo Theo,
Korte terugkoppeling op je vraag  ;D

Voor zover ik weet is het niet mogelijk met voorontkoppelen te werken bij de universeelkoppelingen. Dat voorontkoppelen betekent: bij een ontkoppelrail laten de wagons vast los, en dan kun je ze nog verder door-duwen tot een plek of opstelspoor waar je ze wilt hebben.

Dan hoef je niet op die plaats te ontkoppelen: zodra je van richting verandert, (dus dan duwt de loc niet meer, maar zou trekken), blijft de wagon staan.

Dat kan doordat een deel van het koppelmechaniek om hoog geduwd wordt, en dan geen grip meer heeft op de koppeling van de locomotief.

Ik ken het voorontkoppelen vooral van Fleischmann profikoppelingen. Het werkt wel aardig, maar niet helemaal bedrijfszeker. Door de trilling van het rijden (en de zwaartekracht) zakken de stukjes van de koppeling weer naar beneden waardoor de klauwtjes elkaar toch weer vastgrijpen.

Ben je toch weer handmatig aan het ontkoppelen op de plek waar je de wagon wilt hebben.

De reden dat de universeelkoppelingen dit niet kunnen, is dat die metalen beugeltjes veel te makkelijk terugvallen als je het roerstaafje of de ontkoppelrails weer laat zakken...

Hopelijk helpt dit een beetje?

Succes en plezier met de hobby!
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2022, 13:15:20 »
Voor zover ik weet is het niet mogelijk met voorontkoppelen te werken bij de universeelkoppelingen.
[...]
De reden dat de universeelkoppelingen dit niet kunnen, is dat die metalen beugeltjes veel te makkelijk terugvallen als je het roerstaafje of de ontkoppelrails weer laat zakken...

Ik vermoed dat je een andere koppeling bedoelt dan de Roco Universal koppeling, want voorontkoppelen kan wel degelijk.
Mijn inspirator Juroen maakt er zelfs gebruik van bij zijn magnetische ontkoppelaar: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80195.msg3221860981#msg3221860981

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2022, 13:29:34 »
Märklin kortkoppelingen en beugelkoppelingen (relex) hebben ook voorontkoppeling. Die beugelkoppelingen zijn ook enigszins vergevelijk. Een beetje hoogte verschil of een flauwe bocht is geen probleem voor deze.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2022, 13:36:24 »
Die werken echter niet samen met de (ont)koppeling van de nieuwe sik, dus daar is TS niet mee geholpen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2022, 13:46:44 »
Passen die beugelkoppelingen daar echt niet op  ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2022, 13:58:31 »
Die roco sik van m'n msv doet het prima met beugelkoppelingen.

Is die sik uitgebracht in meerdere varianten koppeling ofzo?

https://youtu.be/-_CMiYDC7f8
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4140
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2022, 14:10:29 »
De af fabriek digitale sik koppelt prima met beugelkoppelingen. Dat is nou net het grote voordeel van de Roco universeelkoppeling!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2022, 14:16:55 »

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: rangeerbaantje, koppelen en (voor)ontkoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2022, 10:21:03 »
Wat een nuttige reacties, dank. Dat geeft vertrouwen om met de universeelkoppelingen door te gaan. Ik vind ze nog een beetje op kleine vorkheftruckjes lijken maar allez, dat went wel. De kadees zijn ook een beetje raar tenslotte.

Eerst maar eens een zakje koppelingen kopen.
De magnetische trucs van Juroen vragen om een nieuw baantje, daar ben ik nu niet aan toe.
Ik denk er aan om voor de andere locs, en voor wagons, ontkoppelplaatsen in te bouwen van het looppad-model. REPA of Herkat is dan een kandidaat. Het is misschien een raar idee om her en der looppaden te hebben maar misschien vallen die voor het aanzicht mee als ik ze de kleur van de ballast geef.
Zelf iets bouwen zie ik niet snel gebeuren want ik weet niet hoe ik dat stabiel en betrouwbaar zou kunnen maken.