Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Poll

Ik rij als voorbeeld:

Nederlands
48 (49%)
Belgische
0 (0%)
Duits
23 (23.5%)
Engels
2 (2%)
Frans
2 (2%)
Zwitsers
10 (10.2%)
Zweeds
0 (0%)
Amerikaans
0 (0%)
Grens van landen
5 (5.1%)
Overige
8 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 88

  

Auteur Topic: Land als voorbeeld  (gelezen 10060 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #30 Gepost op: 26 August 2006, 09:38:50 »
Dit dio naar aanleiding van een vacantiereis in Kenia met de "Lunatic express" van Nairobie naar Mombassa.

Die naam intigreert me. Waarom heet die trein de Gekkenexpress?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #31 Gepost op: 26 August 2006, 09:47:32 »
Gezien de voorgeschiedenis van deze trein, en de kans opgegeten te worden door leeuwen (tijdens de bouw zeker 120 personeb) was je wel knettergek om met deze trein mee te gaan. Vandaar de naam Gekken Express of gekken lijn.
(Passagierstreinen (2 heen en 2 terug) rijden nog steeds alleen s'nachts)

Zal in het weekeind wat dieper op deze lijn ingaan.

SK
« Laatst bewerkt op: 26 August 2006, 10:01:35 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #32 Gepost op: 26 August 2006, 13:27:45 »
Ik boemel van Belgie Via Luxemburg Duitsland binnen en weer terug met passagiers en goederen.
En laat mijn verbeelding de vrije loop ;D
Je eigen baan, je eigen wereldje.

DJMusic

  • Gast
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #33 Gepost op: 26 August 2006, 16:10:06 »
Ik heb niet gestemd omdat ik met verschillend materieel rij. 1 tram komt uit San Francisco en 2 komen uit Wenen. Ik heb nog wel wat treinen maar ook verschillend. Maar de baan die ik aan het bouwen ben ligt tegen de grens van Duitsland aan en is dus Nederlands maar je vind er ook Duitse winkels e.d.!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #34 Gepost op: 27 August 2006, 10:28:10 »
De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest danook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werdt een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. Binnen een paar kilometer vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn binnen 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwenlijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende 9 maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuite men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken, leeuwen belaagden de arbeiders constant en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers waarvan de meeste werden opgegeten. De brug staat en stond bekent als "Men Eaters bridge" Er staat bij de brug nog steeds een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN" t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen die vanuit Mozambique het meer probeerde te bereiken , het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd.
Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers.
Ik hoop dat jullie met deze uitleg tevreden zijn.
Informatie komt uit folder meegenomen uit het spoorwegmuseum in Nairobi.

SK
« Laatst bewerkt op: 27 August 2006, 13:13:36 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Ko

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #35 Gepost op: 27 August 2006, 18:42:20 »
In aanvulling op het verhaal van Sobat:

Over met name de bouw van de brug over de Tsavo river bestaat een door Peterson geschreven boek "Man eaters of Tsavo (zie http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html) Dit boek is in 1996 ook verfimd: THE GHOST AND THE DARKNESS. Als je van Afrika en spoorwegen houdt een must.
Overigens varieert het aantal doden in diverse documenten tussen bijna 100 tot ruim 200......

Hans Kolkman


direstraits

  • Gast
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #36 Gepost op: 27 August 2006, 18:45:59 »
Mag ik iedereen een tip geven, als je een link op het forum zet controleer eerst de link die je plaats (klik op bekijken) en kijk of het adres bestaat.

Gr martijn

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #37 Gepost op: 27 August 2006, 22:03:39 »
Ik rij Nederlands met voorliefde voor oude electrische tractie (1000, 1100, 1200, 1300). Thema museumspoor.
Henk
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #38 Gepost op: 28 August 2006, 09:03:23 »
Ik rij veel zaken door elkaar,
ik heb van de NS een motorpost, en een dieselloc
en ik heb een stoomloc waarvan ik het niet weet,
ik heb allerhande vrachtwagons,
ns-personenwagons, en zwitserse/duitse treinen,

ik koop gewoon wat als ik het mooi vind (en niet veel kost),
niet echt van 1 land...

ik bouw banen met marklin voor de hobby,
en door een verhuizing van de treinbaan van overloop naar eigen kamer ben ik nu weer bezig de baan te maken
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Land als voorbeeld
« Reactie #39 Gepost op: 30 August 2006, 00:11:12 »
Ik rij duits rond 2001, vrij modern en heel kleurrijk alle huisstijlen vanaf blauw/beige zijn door elkaar te zien.

Ik bouw een modulebaan samen met een vriend.

Groetjes Michiel

Ps; intresse zie ook mijn web-log; http://neudalhausenstadbahn.web-log.nl/
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.