Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS models ICR door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:47:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door tothebeach
Vandaag om 15:45:52
Fleischmann rijtuig openen door Hondekop2007
Vandaag om 15:41:01
Labbern in Rotzbach Allerlei door Hans_omBC
Vandaag om 15:10:02
Artitec, nieuws van de fabrikant. door NS 1100
Vandaag om 15:02:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 15:01:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:00:53
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 15:00:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Besselspoor
Vandaag om 14:55:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:49:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jelmer
Vandaag om 14:43:02
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 14:28:56
Voordelige treinkaartjes door Remunj
Vandaag om 14:21:52
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door BartvD
Vandaag om 13:15:21
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 12:57:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:00:53
Dordrecht jaren 70 door tijgernootje
Vandaag om 11:55:04
Station Markelo in schaal 0 door tijgernootje
Vandaag om 11:49:17
Belgische aanhangwagens in Trondheim door tijgernootje
Vandaag om 11:37:30
Spoor 0 scenery: dozen gezocht door bollen neus
Vandaag om 11:24:10
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model door Mar-Cas
Vandaag om 11:23:15
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Quinzeedied
Vandaag om 11:13:00
Rivarossi 2022, nieuws van de fabrikant door marco
Vandaag om 10:55:06
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tijgernootje
Vandaag om 10:46:15
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door tijgernootje
Vandaag om 10:43:16
Spoor op industrieterrein Lage Weide door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:11:23
0e Ponorka door Huup
Vandaag om 08:58:10
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 01:31:18
Modelbaan Beltheim. door DJV
30 juni 2022, 20:55:58
  

Auteur Topic: functiemappen decoder Doehler & Haass  (gelezen 1059 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
functiemappen decoder Doehler & Haass
« Gepost op: 21 mei 2022, 18:29:20 »
Is er iemand die ervaring heeft met het functiemappen van een decoder van Doehler & Haass?

In mijn geval gaat het om een FH22A. Ik rij DCC.
Hier is de gebruikershandleiding.

Op bladzijde 92 en 93 staat summier uitgelegd hoe je te werk moet gaan.

Wat ik allereerst wil is dat de front- en sluitseinen beide richtingsafhankelijk geschakeld worden via F0.
Ik begrijp dat daartoe in CV 33 aan de defaultwaarde 1 AUX 2 =8 moet worden toegevoegd: 1 + 8 = 9
Vervolgens CV 34 default 2 + AUX 1 = 4 is in totaal 6
Daarbij gaat het al direct mis.
Het resultaat is namelijk dat front- en sluitseinen per rijrichting gelijktijdig aan dezelfde zijde branden.

Dus heb de erbij op te tellen waarden omgedraaid:
CV 33 wordt dan 1 + 4 = 5
CV 43 wordt dan 2 + 8 = 10
En zowaar: dat gaat goed.

Maar nu wil ik de verlichting per zijde uit kunnen zetten met F2 resp. F3 volgens het voorbeeld van de gebruikershandleiding.
Volgens het voorbeeld op bladzijde 93 zou dat mogelijk moeten zijn met CV 113 t/m 116
En daar kom ik dus niet uit.
Als ik in CV 113 (voor de frontseinen) de waarde 1 invoer. Dan lukt het om de frontseinen te doven met F1 (en niet F2). Om dan ook de rode sluitseinen van cabine 1 in de inverse richting met dezelfde functietoets te doven, dat krijg ik niet voor elkaar.
Waarschijnlijk heb ik de tekst van de gebruikershandleiding op bladzijde 66 over CV 113 t/m 116 niet goed begrepen.
De exacte vraag is:
Welke waarde moet ik invoeren in CV 113 wil ik het frontsein doven met F2 (of F1 of F3, maakt niet uit)?
(Er staat dus wel in welke bit je moet zijn, maar niet welke waarde van toepassing is)

Is er iemand die kan helpen?
Alvast dank.

Groet, Bas

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2022, 18:52:22 »
Misschien kun je eerst wat meer info over de loc en de decoder geven? Anders weet ik niet welke led(s) aan welke draad/decoderuitgang hangen? Wat voor connector zit er aan de decoder? Heb je de decoder er zelf ingebouwd?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2022, 20:25:31 »
V200.1 Piko
Plux22
decoder: D&H DH22A (geen sound)
gebruikt protocol: DCC

Default:
F0 -> 3-punts frontsein rijrichtingsafhankelijk
Sluitseinen separaat -> AUX1 en AUX2  (F1 en F2)
Cabineverlichting -> AUX3 en AUX4  (F5 en F6) (voor mij niet relevant omdat er niets gemapt hoeft te worden)
Volgens mij is het allemaal nogal standaard.

Voor de duidelijkheid heb de van toepassing zijnde bladzijden van de gebruikershandleiding van D&H er even bij gezet.

Mijn vraag betreft op dit moment met name hoe CV 113 t/m 116 moeten worden "ingevuld".
Stel dat je de frontseinen aan de voorzijde wilt doven met bijvoorbeeld F7, wat voor waarde moet er dan in CV 113 worden ingevuld?
(Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Of heb ik het sowieso niet begrepen?)







Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2022, 22:20:08 »
Inmiddels heb ik zelf het antwoord gevonden op mijn basisvraag hoe je CV113 t/m 116 moet invullen:
Het is gewoon een kwestie van de juiste bits aan- of uitzetten.

De uiteindelijke numerieke waarde wordt door de centrale bepaald. Dat kun je zelf ook uitrekenen, als er tenminste bij staat welke bit welke waarde heeft.
Dat vermeldt de gebruiksaanwijzing van D&H echter niet en dat is tamelijk summier, vind ik.

Nu er nog achter zien te komen welke bits er moeten worden geactiveerd.
Dat bewaren we voor een later moment.

Groet, Bas

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2022, 08:18:57 »
Citaat
Stel dat je de frontseinen aan de voorzijde wilt doven met bijvoorbeeld F7, wat voor waarde moet er dan in CV 113 worden ingevuld?

Dan moet je in CV 113 bit 6 aanzetten, oftewel de waarde 64 er inzetten.

Citaat
Nu er nog achter zien te komen welke bits er moeten worden geactiveerd.
Wat wil je dan verder nog bereiken / instellen?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 08:21:32 door VAM65 »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2022, 20:16:54 »
Dank voor je reactie!

Na veel uitproberen heb ik de functies nu ongeveer zoals ik ze hebben wou.

Voor wat betreft de link naar de gebruikershandleiding had ik wel wat duidelijker kunnen zijn.
Het gedeelte dat voor de decoder DH 22A voor DCC van toepassing is loopt van bladzijde 58 t/m 73. Tevens is de bijlage vanaf bladzijde 92 van toepassing. Voor mijn geval alleen bladzijde 92 en 93.

Wat was wat ik wilde?
- Sluit- en frontseinen beide richtingsafhankelijk met F0.
- Mogelijkheid om sluit- en frontseinen aan de zijde van de trein te doven met één en dezelfde functietoets
- Frontseinen beide zijden gelijktijdig aan (als rangeerverlichting)

Piko V 200.1
LV/LH -> 3-punts frontseinen
AUX 1 -> sluitseinen
AUX 2 -> sluitseinen andere zijde
AUX 3 -> cabineverlichting
AUX 4 -> cabineverlichting andere zijde

Wat heb ik gedaan?

Sluitseinen worden tezamen met de frontseinen richtingsafhankelijk geschakeld:
CV 33 F0 (f) default =1 + AUX 1 =4 -> samen 5
CV 34 F0 (r) default =2 + AUX 2 =8 -> samen 10

En verder:
CV 37 F3 default AUX 3 =16 cabineverlichting voor gewijzigd -> 0
CV 38 F4 default rangeergang =128 -> niet gewijzigd
CV 39 F5 default AUX 4 =32 cabineverlichting achter -> niet gewijzigd
CV 40 F6 default 0 (geen functie) gewijzigd naar AUX 3 = 16 (oftewel bit 5 actief volgens systeem Lenz)

Het doven van de seinen kostte de nodige hoofdbrekens. Ik wilde dat realiseren met F1 en F2, maar dat lukte niet. Vermoedelijk vanwege een mij onbekende dubbelfunctie? Het lukte gelukkig wel met "hogere" functietoetsen.
Wat de verwarring vergrootte is dat Lenz een afwijkende nummering van bits hanteert, namelijk van 1 t/m 8 i.p.v. 0 t/m 7.
Ik heb bij het invoeren via mijn Lenz-systeem gebruik gemaakt van het activeren van bits.

Dat leidde voor de loczijde met (modelkoppeling) tot:
CV 114 bit 7 aan -> frontsein dooft met F7
CV 115 bit 7 aan -> sluitsein dooft met F7

Voor het andere locfront waar zich geen modelkoppeling bevindt, is het doven zinloos.
Indien doven wel gewenst was dan:
CV 113 bit 8 aan -> frontsein dooft met F8
CV 116 bit 8 aan -> sluitsein dooft met F8

Ik wenste daarnaast dus ook een optie tot het voeren van rangeerlicht: frontseinen beide zijden gelijktijdig aan.
Daar hoefde ik niet naar te zoeken want, die kreeg ik er onbedoeld gratis bij met F1.
Daar heb ik nog geen verklaring voor.....

Met F2 kan nog steeds het sluitsein aan de voorzijde bediend worden, wat niet echt de bedoeling was. Ik kan nog proberen de functie van F2 inactief te maken. Maar de kans dat er dan andere dingen aan de wandel gaan, is aanwezig.

Het eindresultaat:
F0 -> front- en sluitseinen branden rijrichtingsafhankelijk
F1 -> rangeerverlichting
F2 -> sluitseinen voorzijde -> niet gebruiken
F3 -> vacant
F4 -> rangeergang
F5 -> cabineverlichting achter
F6 -> cabineverlichting voor
F7 -> doven front- en sluitseinen achterzijde.

Om het verhaal compleet te maken nog de CV's voor het dimmen (van 31 max naar ca. 10):
CV 52 -> LV/LH
CV 54 -> AUX 1
CV 55 -> AUX 2

Als iemand vragen en/of opmerkingen heeft dan houd ik me aanbevolen.
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van het mappen van decoders van Doehler & Haass.

Groet, Bas

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2022, 00:11:55 »
Ik heb ook enkele D & H decoders klaar liggen om in te bouwen. Echter ik zie bij die D&H decoders CV... en dan daarachter PAR....,  wat willen ze met die PAR... zeggen ?
saskia

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2022, 14:50:04 »
Waar zie je dat "PAR" staan, Saskia?
Ergens in de handleiding?
En zo ja, waar?
Gebruik je de Engelstalige versie of de Duitse?

Groet, Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
  • Veroniek
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2022, 15:27:51 »
wob, oftewel Bas:
staat in je eigen reactie 2 in de Duitse handleiding.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2022, 17:22:23 »
Scherp Veroniek!

Ik heb het even opgezocht ;D
Het gaat volgens mij over het programmeren volgens het protocol van Selectrix (SX2). In plaats van "CV" heeft men het over "par".
Zie handleiding vanaf bladzijde 78.

Groet, Bas

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2022, 00:29:35 »
ook gevonden, bedankt.
in mijn handleidingen ging het nog maar tot pagina 60.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2022, 21:49:18 »
Voor de liefhebber nog wat nadere details.

Het lukte me aanvankelijk niet om de seinen te doven met F1 en F2.
Bovendien bleef het sluitsein aan de voorzijde nog steeds te schakelen via F2.
En dat was natuurlijk precies de reden dat het doven via F2 maar niet wilde lukken.

Daarom heb ik CV 35 en 36 die de respectievelijke sluitseinen toewijst aan F1 en F2 beide maar eens op 0 (nul) gezet.
Daarna bleek het mogelijk de seinen wel degelijk te kunnen doven met F2. Dit door in CV 113 en 116 bit 2 te activeren.
Om het doven via F7 weer ongedaan te maken heb ik bit 5 gedeactiveerd.

Eigenlijk heb ik het nu helemaal zoals ik het hebben wil:
F0 -> front- en sluitseinen branden rijrichtingsafhankelijk
F1 -> rangeerverlichting
F2 -> doven front- en sluitseinen achterzijde
F3 -> vacant
F4 -> rangeergang
F5 -> cabineverlichting achter
F6 -> cabineverlichting voor

Niettemin blijven er raadsels.
Rangeerverlichting via F1, ik ben er blij mee, maar geen idee hoe dat tot stand kwam. Ik heb het er gratis bij gekregen. ???
Wat ik ook niet begrijp is dat de frontseinen iets feller gaan branden via F8.

Wie weet kom ik er ooit nog eens achter.
Vind het altijd wel een prettig idee te begrijpen hoe iets werkt.

Tot slot.
Na reclamatie bij de winkel (online) over iets anders kreeg ik tot mijn verrassing een gebruikershandleiding van D&H toegestuurd.
Wel zo handig. Hoef je niet steeds op je computer te kijken en te scrollen (of bestanden dubbel te moeten openen om het overzicht niet kwijt te raken).
Ik ben in ieder geval blij te weten dat Doehler & Haass ook papieren gebruikershandleidingen kent.

Groet, Bas

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2022, 23:11:19 »
Ja hoor, al jaren. Die doen wij altijd standaard bij de D&H decoders.

Althans als ze voorradig zijn, want doehler kan de manuals nooit heel veel tegelijk uitleveren. Soms vragen we of iemand ze al heeft.

Kleine tip, programmeer via DecoderPro van JMRI, daar is functiemappen van Doehler heel gemakkelijk en kan je ook de rangeerstand gewoon aanvinken ;)

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2022, 21:01:04 »
Eerlijk gezegd verbaas ik me erover hoe ik de decoders van Doehler & Haass toegestuurd gekregen heb.
In zo'n klein afsluitbaar zakje, zonder opschrift of wat dan ook. Ook geen type-aanduiding. Niets. Enkel de decoder zelf. Ik kreeg in eerste instantie dan ook een verkeerd type toegestuurd.
En dus ook zonder gebruikershandleiding, waardoor ik was aangewezen op internet.

Ik heb dat bij andere fabricaten nog nooit zo meegemaakt. Niet bij ESU, Lenz, Uhlenbrock, Digitrax, Kuehn, Tams, noch Digikeijs.
En dat terwijl mijn Doehler & Haass FH 22A DH22A-4 minder functies en minder instelmogelijkheden heeft dan een vergelijkbare ESU Lokpilot die ook nog eens flink minder kost.

Maar het functiemappen van de D&H is me vanuit enkel de gebruikershandleiding (dus zonder hulpprogramma's) tenslotte wel gelukt. En dat was een van de redenen dat ik eens een D&H decoder wilde uitproberen :)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2022, 20:05:48 door wob »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7265
  • Spoor N
Re: functiemappen decoder Doehler & Haass
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2022, 08:21:06 »
In zo'n klein afsluitbaar zakje, zonder opschrift of wat dan ook. Ook geen type-aanduiding. Niets. Enkel de decoder zelf. Ik kreeg in eerste instantie dan ook een verkeerd type toegestuurd.
Dat had ik ook met een DH10C, ik dacht eerst een decoder van de 2e generatie te hebben gekregen maar toen de loc niet reed bleek het een functiedecoder te zijn. En ruilen ging niet want het ding lag al maanden in de la te wachten.

Citaat
Doehler & Haass FH 22A minder functies
Dat klopt, zo heeft die geen motoruitgang want het is een functiedecoder.  :P

Van die boekjes heb ik laatst een stapel weggegooid, als ik wist dat die zeldzaam waren...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.