Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 17:59:54
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
Vandaag om 17:39:26
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Falcon10
Vandaag om 17:28:19
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 17:23:14
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door Rob Ellerman
Vandaag om 17:21:47
Idee achtergrond door HuubvG
Vandaag om 17:19:36
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door zuylen
Vandaag om 16:53:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door basjuh1981
Vandaag om 16:47:18
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door bask185
Vandaag om 16:15:12
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door Edwin2121992
Vandaag om 16:15:04
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:42
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:46:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
Vandaag om 15:40:19
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 15:34:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:53:06
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:49:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:43:11
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 14:42:29
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
Vandaag om 14:36:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:12
VERPLAATST: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:26:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:24:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 14:08:41
DR4018 of DK50018 door bask185
Vandaag om 13:20:34
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:16:45
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 12:36:55
EZ line door Chris
Vandaag om 12:30:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 12:30:49
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:13:18
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Menno
Vandaag om 12:00:05
  

Auteur Topic: Nieuwe baan 30/4  (gelezen 1655 keer)

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • effe stoom afblazen
Nieuwe baan 30/4
« Gepost op: 21 mei 2022, 09:18:16 »
Dag Allemaal,

Omdat ik niet onder de baan kan, mijn nek werkt niet mee, heb ik besloten om een nieuwe baan te maken met een diepte van 80 cm. Deze wil ik op 3 opklapbare delen gaan maken. Misschien komt er nog een schaduwstation onder.
Rondrijden zal dan niet gaan lukken, daarom een kopstation getekend in Railmodeller.

Misschien willen jullie eens meekijken? Goede adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Midland
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2022, 09:42:49 »
Hoi Jan,

Mooi baanplan. Zeker als je wilt rangeren tussen fabrieken en industrie.
Zou wel aanraden iets minder diep te werken ivm de medische klachten.Dan hoef je niet ver te reiken en kan je mooi module gewijs 60 x 120 uitbouwen.

Ben ook wel benieuwd naar het thema, ik vermoed het stoomtijdperk ;D


Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7538
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2022, 11:18:19 »
Hoi Jan,

Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?

Groet,
michel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10078
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2022, 11:27:12 »
Een diepte van 80cm gaat ook nog een uitdaging worden qua bereikbaarheid. 60cm is wel zo'n beetje de limiet waar je nog fatsoenlijk bij kunt en omdat je het hebt over nekklachten zou ik daar nog eens goed over nadenken.

Qua baanplan sluit ik me aan bij Michel. Zonder enige context van een landschap, thema, land, tijdperk e.d. is het lastig er wat over te zeggen. Wil je hier met moderne treinstellen gaan pendelen in een Duitse voorstad of wordt het een slaperig plattelands stationnetje op het Engelse platteland van de jaren '50?
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2022, 11:29:08 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2022, 12:35:42 »
Hoi Jan,

Zijn het modules van 80x100? Zijn die niet te zwaar om op te klappen?
Qua baanplan kan ik er maar eigenlijk weinig mee, wat is de achterliggende gedachten van dit ontwerp?

Groet,
michel


Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.

Gr. Jan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2022, 20:53:18 »
Hallo,
Ik zit ook te kijken naar het baanplan. Het zijn een hoop wissels met veel korte sporen. Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat het doel is van elk spoor en wissel. Als dat duidelijk is komt er een logisch sporenplan uit wat ook een bevredigende exploitatie geeft
Succes jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22724
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2022, 21:07:03 »
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.

Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2022, 21:20:53 »
In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 21:26:12 door eitreb »

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2022, 21:40:41 »
In de wisselverbindingen tussen beide rechte sporen heb je een stukje recht tussen de wissels gepland. Waarom is dat?
Als je de wissels direct tegen elkaar legt zonder dat stukje recht, dan win je nuttige spoorlengte en je wint ook diepte.

Je hebt nu bedacht om er 3 opklapbare delen van te maken. Maar als je de constructie niet al te zwaar maakt kan het misschien wel in één stuk. Dat scheelt je gedoe op de naden van de secties.


Die overgangen zat ik ook al naar te kijken, wanneer ik de constructie “stijf” genoeg maak zou het moeten lukken om het uit één stuk te maken.

Gr.Jan

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2022, 23:18:14 »
Ik heb voor mijn eigen rangeerbaan ook een variant op de Timesaver gemaakt. Daar is al veel over geschreven en er zijn er nog meer gebouwd, fijn om uit te putten.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7538
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2022, 07:09:30 »

Dag Michel, dit baanplan kan ik kwijt bij een diepte van 62 cm. Dat valt dus mee. Het idee is een verbinding tussen rangeerterrein en fabrieksterrein. Het tijdperk is de jaren vijftig, zodat ik kan rijden met stoom, diesel en (diesel)elektrisch.

Gr. Jan

Dag Jan,

Dan zie ik een restant rangeerterrein links en een fabrieksterrein rechts?
Wat ik vooral zie zijn heel veel opstelsporen. Als ik een fabriek zou hebben met spoor aansluiting, dan zou ik de sporen functioneel willen hebben. Een enkel opstelspoor kan, maar ik zou graag mijn goederen kwijt willen aan het spoor en halffabrikaten en grondstoffen willen ontvangen.
Nu maakt het nog steeds niet uit, wat de fabriek produceert, maar een spoor langs een loods, Een spoor dat een loods ingaat, een spoor dat langs een losweg ligt, of onder een kraan doorloopt. Er is van alles te verzinnen.
Probeer de sporen dus een functie te geven en benoem die in je sporenplan.

Klein voorbeeldje:



Rangeerterrein is rechtsboven, met een soort van inglenook, een plekje waar je een trein samen kunt stellen. Vervolgens kan je met een trein naar het fabrieksterrein, waar de wagens uitgerangeerd kunnen worden. Er is nog een werkplaatsje bij voor een eigen fabriekslok, en eventuele reparaties.
Dit plan is puur ter inspiraties, ik heb diverse baanplannen snel bij elkaar geplakt, dus qua rails klopt het niet (peco/roco, verschillende railstaafhoogtes).

groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 07:49:16 door tothebeach. Reden: plaatje en wat tekst toegevoegd »

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2022, 07:11:14 »
Heel eerlijk moet ik zeggen, dat ik weinig ervaring heb met opklapbare banen, maar gevoelsmatig zou ik nog even nadenken over het feit, dat je links een wissel hebt op de scheiding en midden-rechts twee hele kleine stukjes aan de wissel tot de scheiding. Ben je niet bang, dat dit iets te kwetsbaar is bij het opklappen en/of transport?
Als laatste zou ik ook kijken of je nog iets kunt wijzigen aan die wat vreemd ogende S aan de onderkant.
Mvg.

Cor

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2022, 13:51:45 »
Hallo,
Dit vind ik al beter.
Vanaf de bovenkant kunnen spoor 1 en 2 weg( hebben geen enkele functie)
Spoor 3 kun je dan helemaal naar links laten doorlopen om je trein op samen te stellen.
De bundel links die dan komt kun je vereenvoudigen tot 1 of 2 sporen met iets van industrie als bv landbouwmechanisatiebedrijf met allerlij landbouwvoertuigen die per spoor gaan
Succes jandcargo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7538
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2022, 14:44:11 »
Die bovenste sporen hebben inderdaad geen functie, maar zijn toegevoegd om een rangeerterrein te verbeelden. Zoals de Topicstarter ook vermeldt.  Je kunt er altijd een klein aantal wagons op zetten, zodat het ook wat lijkt.
Het hoeft niet allemaal functioneel te zijn, het gaat ook om de sfeer.

groet,
Michel

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • effe stoom afblazen
Re: Nieuwe baan 30/4
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2022, 23:07:08 »
Dag allemaal,


In de encyclopedie hier op het forum vind je bij john allen's timesaver een combinatie inglenook/timesaver.
Derde plan van boven lijkt me voor jou een goed ontwerp .
Rangeerplan met spelelement.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver
Afbeelding 03

Dit wil ik als uitgangspunt nemen, wanneer het een beetje toonbaar is kom ik weer terug met een baanpan!

Gr. Jan