Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?  (gelezen 12242 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #45 Gepost op: 22 mei 2022, 15:08:02 »
Voordat ik verder ga, ga ik eerst weer even oefenen met de spuit, da's inderdaad wel een goed idee. 1,2 bar was met de Fengda prima, maar voor de H&S is het mij wat teveel geweld. Eens kijken op welke druk ik met een 0,2 mm naald het gewenste resultaat krijg.

Zo'n begrenzer vind ik handig omdat ik te weinig spuit om er echt fingerspitzengefühl voor te krijgen. Dan is vooraf afstellen voor mij wat makkelijker, maar goed, da's toekomst, heb de begrenzer nog niet.

Die ultrasoonreiniger lijkt me ook wel wat, die komt er ook nog wel een keer. Voor nu eerst het ding maar een beetje onder de knie krijgen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2022, 15:08:05 »

Overigens, autospuiters zijn ook vakmensen.

https://www.nonpaints.com/nl/motip-spuitkopset-van-6-stuks?sqr=motip%20spray%20set

Tsja, die spuiten ook niet met een knikkerbus.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #47 Gepost op: 23 mei 2022, 15:10:11 »



Huh...   ik mocht een krasje maken op mijn boot bij het aanleggen ( spot on repair ) werd toch echt wel met een spuitbus gedaan.


Gr. Jos

Das ook geen auto...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #48 Gepost op: 23 mei 2022, 15:36:31 »
Volgens mij moeten we Tom binnen Team Mitropa eens een opleiding geven voor airbrushen :)

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht en kan alleen spreken uit ervaring met 5 typen airbrushes:

Revell blaaspistool ( zo'n ding die over een nozzle blaast en dan verf uit het reservoir eronder aanzuigt en verstuift. In 1991 mijn eerste messing model (Philo 2400) mee gespoten en nog altijd niet de neiging om dat over te doen. Model heeft wel een keer of 3 in de thinner gehangen voor ik tevreden was

Badger 150, enorme verbetering tov de Revell (nozzle naar dual action) en heeft mij 15 jaar dienst bewezen en toen was deze echt kapot: het schroefdraad van de nozzle en de kap was zodanig versleten dat het allemaal los ging zitten. Nadeel van de 150 vond ik de gevoeligheid voor niet goed schoonmaken en dat deze vrij gevoelig is voor de juiste verdunning. Als je dat niet goed deed werden het spetters (te dik) of druipers (te dun).
Maar in 15 jaar veel modellen prima gespoten

in 2010 een Iwatha BCS Eclipse gekocht met 0,5mm naald. Een wereld van verschil: fantastische spuit, super resultaat, niet gevoelig voor niet juist verdunde verf en heel makkelijk schoonmaken met goed reflux mogelijkheden door rechte kop. Mijn absolute winnaar tot nu toe, tot het moment dat de hele zaak verstopt raakte door dayglow orange van Modelmaster en/of de Philofinish melk. Niet meer schoon te krijgen tot een tip van Almere om de kop en de spuit in een potje met thinner in een ultrasoonreiniger te stoppen. Sindsdien weer super.

Voor het fijne werk in 2016 een Sparmax (heette anders, andere naam huismerk Harolds R'dam) 0,3mm gekocht. Leuk speelte, maar niet degelijk genoeg. Snel een kromme naald en beschadigde nozzle.


In 2020 bij de verstopte Iwatha en ik wilde toch door een H&S Evolution 2in1 gekocht zoals Tom nu ook heeft aangeschaft. Is een leuke airbrush, leuk dat je 2 naalden hebt en je kunt best snel wisselen en de 2 reservoirs bevallen mij ook goed (bij de Iwatha gebruik ik nog altijd de bottom feed cup van de Badger 150), maar ik vind ze iets minder degelijk en minder makkelijk schoon te houden van de Iwatha.

Gewoon wat praktijkervaring.

Ook wel spuitbussen gebruikt. Favoriet is de zwarte primer van Motip voor stoomlokwielen. Geen grijze randjes meer met afplakken met de definitieve kleur  ;).


Voor mij: Iwatha nummer 1.

mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #49 Gepost op: 23 mei 2022, 16:01:06 »
Lijkt me leuk!

Maarre, aurbrushen gaat niet onaardig, kom steeds een stukje verder. Nu de finesses onder de knie krijgen en de werking van de verschillende spuiten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 16:48:30 door Duikeend. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer" knop gebruiken ipv "citaat" knop »
Spoor 0 adept

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #50 Gepost op: 23 mei 2022, 16:18:03 »
1. Volgens mij moeten we Tom binnen Team Mitropa eens een opleiding geven voor airbrushen :)

2. .... mijn eerste messing model (Philo 2400) mee gespoten en nog altijd niet de neiging om dat over te doen.....

ad 1. Ik heb ook een 'opleiding' (lees: 'n dag cursus) gehad bij Airbrush Services in Almere, maar het echte spuiten leer je toch pas in praktijk door het veel te doen.
Daardoor -net als Tomasso zegt- kom je steeds een stukje verder.

ad 2. Schitterend! Ik had zo'n Badger blaaspistool en ook een gebruikt op een Philo bouwkit van een 2400. Resultaat is nog steeds prima.
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #51 Gepost op: 23 mei 2022, 16:46:37 »
Citaat
Volgens mij moeten we Tom binnen Team Mitropa eens een opleiding geven voor airbrushen

Ow, das geen probleem  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #52 Gepost op: 23 mei 2022, 22:24:47 »
ad 1. Ik heb ook een 'opleiding' (lees: 'n dag cursus) gehad bij Airbrush Services in Almere, maar het echte spuiten leer je toch pas in praktijk door het veel te doen.
Daardoor -net als Tomasso zegt- kom je steeds een stukje verder.

ad 2. Schitterend! Ik had zo'n Badger blaaspistool en ook een gebruikt op een Philo bouwkit van een 2400. Resultaat is nog steeds prima.

 :) (y). Tsja, ik heb nooit een airbrush cursus gehad. Gewoon trial and error en veel doen. Wel de handleiding doornemen, maar trial and error is een beetje mijn handelsmerk. Daarom bouw ik ook kits van Erwin Werps zonder handleiding. Lukt meestal vrij goed. Leuk overigens dat jij op dezelfde manier een Philo 2400 hebt gemaakt!

mvg,
Ivo

*

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #53 Gepost op: 24 mei 2022, 10:45:05 »
Ik kwam net dit filmpje tegen hoe je een goedkopere airbrush "verbeterd".
ik vond het best leerzaam.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #54 Gepost op: 24 mei 2022, 11:00:32 »
Inderdaad. Na al dat werk doet het ding het nog steeds niet fatsoenlijk. (y) ;D

Bart

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #55 Gepost op: 24 mei 2022, 22:14:05 »
Nadeel van de 150 vond ik de gevoeligheid voor niet goed schoonmaken en dat deze vrij gevoelig is voor de juiste verdunning. Als je dat niet goed deed werden het spetters (te dik) of druipers (te dun).
Dat bedoel ik. Ik heb jaren geklooid met de Badger 150, moeilijk om de juiste mix te krijgen. Met de Evolution vanaf het begin geen probleem. Wat een opluchting was dat. Supergemakkelijk. Ik vraag me af of supporters van de Badger 150 wel eens met de Evolution hebben gewerkt. Je weet pas wat je gemist hebt als je het ervaart. Ik begrijp niet waarom de nadruk op "goedkoop" moet liggen, want €110 voor de Evolution, waar je de rest van je leven plezier van gaat hebben, vind ik geen geld. Scheelt veel tijd en frustratie. Dan maar een treintje minder.

Een ultrasoon apparaat om het schoon te maken vind ik persoonlijk overbodig. Ik vergeet het nooit dat, toen ik jaren geleden in Almere was, ik een snelle les in airbrush schoonmaken kreeg. De eigenaar moest nogal lachen omdat hij kon zien bij mijn Badger welke kleur ik het laatst gebruikt had. De Evolution is zo eenvoudig schoon te maken, ook al heb ik 'm door de jaren veel gebruikt, hij ziet er nog als nieuw uit (behalve het nozzlebeschermkapje, die maak ik niet schoon).

Tom, het klinkt alsof je vol gas geeft bij het spuiten. Ik heb mijn druk op 1.8 bar staan, bij het spuiten in hoekjes 1.2 bar. En de spuit staat eigenlijk nooit vol open, gewoon beetje trekken en rustig laagjes opbouwen. Als ik rond het model ben gegaan, is het begin vaak al droog.

Andere tip is om er een haardroger bij te hebben, als je met acrylverf werkt. Hoef je niet te wachten op het drogen, kun je na 10 seconden al weer verder.

Nog een andere aanwijzing: als je met de 0,4 mm naald werkt, zie je de verfstructuur meer als je met een loupe kijkt. De 0,2 mm naald geeft een fijnere structuur. Maar je bent dan wel iets langer aan het spuiten. Tegenwoordig is dat wel iets om rekening mee te houden, gezien de resolutie van de huidige digitale camera's.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #56 Gepost op: 24 mei 2022, 23:22:08 »
Ha Sven,

Ik heb nu de 0,2 mm naald er in en de druk op 1,2 bar. Ik wilde het maar eens proberen ik de druk te verlagen naar 0,8/0,9 bar.

Maar goed, feitelijk komt het er inderdaad op neer dat ik het nu gewoon te fors vind; teveel verf in te weinig tijd. Dus dat wordt proefondervindelijk uitdokteren en daarna onthouden (in mijn geval: opschrijven).

Ik hou ervan als het langzaam en secuur gaat, liever dat dan lange halen, snel thuis.

Maar goed, deze week volgt er weer een spuitsessie, maar eens kijken hoe en wat. Het relaas zal ik hier uiteenzetten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #57 Gepost op: 26 mei 2022, 01:02:07 »
Druk verlagen om een te kleine sproeier te compenseren is de verkeerde weg. Je spettert dan de verf op je object.

Eerlijk gezegd...voor jouw doel hebben ze je de verkeerde spuit geadviseerd.
Je had een spuit met onderbeker en een forse (0.3 of beter 0.4) nozzle moeten hebben zodat je met ongeveer 1.5 bar “nat” en dekkend kunt spuiten. Bovendien (en vandaar de onderbeker) met ruim voldoende verfvoorraad zodat je tussentijds niet bij hoeft te vullen.
Voor thinnergedragen verf is bijvullen (net als te dun spuiten) funest voor het resultaat.

Bart
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2022, 01:04:20 door Bahn-AG »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #58 Gepost op: 26 mei 2022, 09:07:22 »
Ah, kijk, dat zijn berichten. Hoe dan ook, ik heb 'm nu en mòèt en zàl 'm onder de knie krijgen

Ik ga gewoon net zolang airbrushen tot ik een ons weeg en ik het idee heb dat ik 't enigzins snap en er ook feeling mee heb.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #59 Gepost op: 26 mei 2022, 10:24:33 »
Aha,   ;D  ben dus niet de enige die de verfbeker(s) erg klein vindt.

@ Tomasso
Nou heb ik al jaren niet meer gespoten maar vlgs mij ben je er niet als je alleen de naald verwisseld, de nozzle moet je vlgs mij ook vervangen voor het type welke bij de naald dikte past.

Ook zijn er verschillende luchtkappen te koop, met een smalle en iets bredere spuithoek.

Tja, met alleen een spuit kopen ben je er niet, heb inmiddels een hele ijzerwinkel aan accessoires in de HS box liggen. ( vandaar ook mijn opmerking over een knikker bus  ;) )

Gr. Jos


Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !