Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?  (gelezen 12312 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Gepost op: 19 mei 2022, 15:17:59 »
Nu airbrushen hier steeds meer een serieuze vorm begint aan te nemen heb ik me, met behulp van de mannen van Team Mitropa, eens verdiept in wat nu een goede spuit is en waarom de ene spuit beter (lees: duurder) is dan de andere.

Om met het begin te beginnen, ik heb ooit 2 Fengda (je ziet dit merk ook onder andere namen voorbij komen) BD-134 airbrushes gekocht. Superkek, want voor ongeveer € 25,- ben je de man. Wat krijg je? Nou:



- Een double action airbrush
- 3 verschillende naalden en nozzles, namelijk 0,2 mm, 0,3 mm en 0,5 mm
- Een cup en een glazen houder
- Een luchtslang
- Een pipet? (Tsja, die gebruik je een keer en dan...)
- Bijbehorend gereedschap om de nozzle te verwisselen
- Een prima opbergkoffer

Niet gek dus als beginner, want enorm veel waar voor enorm weinig geld.

Nu is Fengda sowieso geen gek merk, want onderdelen zoals afdichtringetjes, naalden, etc., etc., is prima verkrijgbaar en echt ook voor een habbekrats.

Je zou zeggen, waarom zou je dan in hemelsnaam een andere airbrush kopen?

En daar zit het hem nu in, wat deze airbrush doet, ook qua spuit kwaliteit, is echt heel goed voor dit geld. Maar, er zitten toch mitsen en maren aan.

De airbrush hangt aan elkaar van rubberen afdichtingsringetjes. Dat werkt prima, maar het nadeel van rubber is dat als het in aanraking komt met thinner en verf verdund met thinner, de rubbers behoorlijk snel slijten.

Duurdere airbrushes gebruiken vaker teflon in plaats van rubber, dat is veel duurzamer wat dus betekent dat je (net als je een delicaat stukje aan het spuiten bent en je afdichtingsrubber begeeft het) veel minder vaak met 'panne' zit. Ook kan je veel makkelijker schoonmaken, want met rubber moet je gewoon veel voorzichtiger zijn dan met teflon.

Rechtvaardigt dat dan een veel duurdere prijs? Nee, er is meer. Duurdere airbrushes gebruiken ook minder ringen, omdat de algehele bouwkwaliteit beter is. Een voorbeeld:

Bij Fengda zit er een afdichtingsring bij zowel de nozzle (minuscuul rubberen ringetje) als bij de nozzlecap. Dit heeft ermee te maken dat het schroefdraad en de passing van de onderdelen wat minder is. Dat wil zeggen, er zit veel ruimte en dus veel speling op het schroefdraad en daardoor sluiten de onderdelen niet goed aan.

Ik heb sinds kort een Harder & Steenbeck Evolution en dat is toch echt even anders:



In de doos zit helaas minder, namelijk:

- Een double action airbrush
- Een 0,2 mm en een 0,4 mm naald
- 2 verschillende cups
- Prachtig doosje

Maar de kwaliteit is beter. Nog een voorbeeld:

Bij de Fengda zitten alleen al aan de voorkant bij de nozzle en bij de nozzlecap 2 rubberen ringen. Bij de H&S zit er niets. Het schroefdraad is zo goed gemaakt en de passing van de onderdelen zo fijn, dat er geen speling is en daardoor ook geen luchtlekkage is en daardoor ook minder slijtagegevoelige onderdelen nodig zijn.

Dan is er nog wat anders. De naald van de H&S is veel gladder dan de naald van de Fengda. De naald van de Fengda is ruw(er). Maar, het werkt net zo als een stift: hoe mooier de punt, hoe fijner het werk. Dit is het ding waarmee je 'schrijft', dus de kwaliteit van de naald is erg belangrijk.

Maar dan de praktijk. Bij Team Mitropa zitten een paar mannen die al een aantal jaren behoorlijk wat (goed) werk met die dingen verzetten. In de praktijk hebben deze H&S spuiten relatief weinig onderhoud nodig en werken ze gewoon nog steeds prima. Hetzelfde geldt voor Iwata, Sparmax en Badger. Voor het spuiten van modellen heb je over het algemeen niet een vreselijk ingewikkelde spuit nodig, het zijn vaak grote vlakken. Ga je wat meer naar de details, dan is een wat fijner spuitje misschien handig.

Veel mensen hebben daarom 2 of meer spuiten; 1 voor watergedragen verf, 1 voor verf op thinner basis, misschien nog 1 voor de Philo Finish ellende, 1 voor details, etc.

Het mooie van wat grotere merken (Fengda ook), is dat er genoeg reserveonderdelen te krijgen zijn. Daarnaast is er heel veel keuze, cup bovenop of juist aan de zijkant, fijner werk of grover werk, budget, welk soort verf, lichtgewicht of juist een 'normale' spuit, etc.

Al met al genoeg om je in te verdiepen. Wat zou ik aanraden? Voor 4 keer de prijs van mijn Fengda heb ik nu een Harder en Steenbeck die gewoon beter is gebouwd en minder slijtagegevoelig is. Da's 1 keer even wat dieper in de buidel tasten, maar de praktijk leert dat zo'n ding het altijd net begeeft als je ergens middenin een ingewikkeld project zit, dus dan maar wat meer uitgeven voor een betere en meer betrouwbare spuit. Voor iets minder heb je al een Iwata of een Sparmax, beide met teflon afdichtingen.

Dus, ik zou zeggen: voor watergedragen verf en voor die Philo Finish, prima met een goedkoper ding. Gebruik je verf die verdund wordt met thinner, koop dan een betere spuit.

Ter vergelijking heb ik hier een link naar een mooi filmpje op YouTube, daar legt iemand het keurig uit:

https://youtu.be/NHtqbagXHso

Veel spuitplezier toegewenst!

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 15:24:45 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2022, 16:17:15 »
Die Fengda ben ook ik mee begonnen, en
gebruik deze nog steeds. Alleen voor de grote
vlakken, zoals muurdelen en bomen.

Afgelopen jaar heb ik de H&S Infinity CR plus
gekocht. Deze heeft 2 naalden, 0,2 en 0,4.
Ik gebruik voornamelijk Vallejo verf, maar
voeg daar wel flow improver bij. Dat houd de
naald langer schoon tijdens het spuiten.
Verder gebruik ik ook de Airbrush cleaner en
ook thinner, beide van Vallejo.



Nu wil ik er nog een H&S Evolution bij kopen.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 16:44:04 door Stedahult »
Mvh Steef

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2022, 16:53:15 »
@Tom,

Aandelen in H&S   :D ;D

Nadeel van deze spuiten ( heb er 2 ) vind ik het te klein verf reservoir, ja zelfs ook de grote cup. Als ik de spuitboel al uithaal is dat voor
meerdere objecten. ( en niet voor 1 roodbalkje te spuiten  :P )  Doe dun spuiten en dan ff wachten en kan de volgende laag erop.  Natuurlijk kun je bijvullen maar dan moet de spuit weer goed weggelegd worden, bijvullen en dan weer je te spuiten object in je hand nemen pffff .

Om dit te omzeilen heb ik zo'n u balkje gekocht om met een potje naast de spuit te kunnen werken, echter bij mij spuit dat niet lekker.

Maar ehhh...   ook in H&S zitten rubber afdichtringen, wel minder maar toch !

Dat cheapy ding heb ik ook, zelfs nog goedkoper dan de jouwe, zijn links en rechts wel uit te halen voor rond de € 10.   Dit soort spuitjes is in de handel gezet om de doorzichtige kappen van RC autootjes te spuiten.   Voldoen echter ook prima om landschap e.d. mee te spuiten.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2022, 17:18:41 »
Ik heb ook de HS (infinity en evolution). Het allergrootste voordeel vind ik het gebruikersgemak voor schoonmaken en de robuustheid. Ik had vroeger een Aerograph Devilbiss Sprite, niet goedkoop en zeker niet voor een scholier die het met bollenrapen moest verdienen. Het gedoe om die schoon te maken en om de haverklap een kromme naald hebben mij ruim 20 jaar afgehouden van het airbrushen…

Heel veel plezier met je nieuwe airbrush  (y)
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2022, 17:20:45 »
Interessant verhaal. Ik doe grondverf (eerste laag) met een Motib spuitbus autoprimer. Vanwege de hechting. Ik heb nog geen airbrush. Wat gebruiken de airbrush-kenners als primer?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2022, 17:34:01 »
Citaat
Wat gebruiken de airbrush-kenners als primer?

MrHobby Surfacer met leveling thinner.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2022, 17:36:07 »
Oh, en btw heb ondertussen 5 van die H&S spuiten, 2x een Infinity, 2x een Evolution en 1x een AL. Gewoon omdat ik een hekel heb aan het wisselen van naalden.


\
Die is toch wel het meest kicken, via https://www.build-an-airbrush.de/en/
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 17:39:10 door Martin Welberg »

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2022, 18:16:09 »
Nou is al de zoveelste discussie over een airbrush, zelf vraag ik me wel eens af of al deze investeringen wel iets opgebracht hebben.   Hoe vaak gebruik je zo’n ding ( heb geloof ik de mijne al jaren niet meer uit de kast gehaald )

Het houdt ja niet op bij een airbrush daar komen een heleboel toeters en bellen bij.  Om maar wat te noemen, fluister stille compressor, afleg  handeltje om je spuit op te leggen, boekaaltje om je spuit te legen, liefst een goede afzuiging met cabine, veel schoonmaak middelen enz.enz. heb ik het nog niet over het werk om de boel achteraf schoon te maken.

Als ik dan zie en lees hoe Frits ( messingbakker )  het doet met een knikkerbus ben ik snel om.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2022, 18:26:03 »
Het gaat mij om een goed stuk gereedschap.
Dat maakt het bouwen veel prettiger. En
mag van mij best geld kosten. Zo heb ik in
de afgelopen jaren al meer aangeschaft.

Zoals Frits doet is prima, maar een h0
model weatheren met de spuitbus? Nee,
dat gaat hem niet worden.
Mvh Steef

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2022, 18:27:29 »


Je zou zeggen, waarom zou je dan in hemelsnaam een andere airbrush kopen?

En daar zit het hem nu in, wat deze airbrush doet, ook qua spuit kwaliteit, is echt heel goed voor dit geld. Maar, er zitten toch mitsen en maren aan.

De airbrush hangt aan elkaar van rubberen afdichtingsringetjes. Dat werkt prima, maar het nadeel van rubber is dat als het in aanraking komt met thinner en verf verdund met thinner, de rubbers behoorlijk snel slijten.


Dus als je niet met een thinnerhoudende verf spuit, maar verf op waterbasis, dan is dat goedkope ding geen probleem?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2022, 18:39:13 »
Nou is al de zoveelste discussie over een airbrush, zelf vraag ik me wel eens af of al deze investeringen wel iets opgebracht hebben.   Hoe vaak gebruik je zo’n ding ( heb geloof ik de mijne al jaren niet meer uit de kast gehaald )

Het houdt ja niet op bij een airbrush daar komen een heleboel toeters en bellen bij.  Om maar wat te noemen, fluister stille compressor, afleg  handeltje om je spuit op te leggen, boekaaltje om je spuit te legen, liefst een goede afzuiging met cabine, veel schoonmaak middelen enz.enz. heb ik het nog niet over het werk om de boel achteraf schoon te maken.

Als ik dan zie en lees hoe Frits ( messingbakker )  het doet met een knikkerbus ben ik snel om.

Gr. Jos

Yup, maar daar gaat dit topic niet over. Alle spullen heb ik al, het gaat hier om de vergelijking. En met al het spul wat hier nog gespoten dient te worden, is dit geen slechte investering; er ligt hier nog genoeg spuitwerk om me de rest van m'n leven met enige regelmaat bezig te houden.

Knikkerbussen hebben trouwens een enorm nadeel: het neemt enorm veel ruimte in. Mijn flesje thinner en kleine blikjes verf niet. Daarnaast zijn knikkerbussen er vooral voor het 'grove' werk. Met een goede airbrush trek je lijntjes die dunner zijn dan een pennenstreep.

@Huup Watergedragen verf tast de rubbers veel minder aan, net als het schoonmaakmiddel 'water'. Dus voor die doeleinden zeker niet verkeerd.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 18:43:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2022, 19:57:35 »
In plaats van thinner gebruik ik nitro verdunner. Dat is ook de basis van de Weinert verdunner. Ik gebruik een Sata airbrush die vrij gemakkelijk te reinigen is. De afdichting is van teflon.

Voor watergedragen verf heb ik nog een eenvoudige verfspuit.

Rob

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2022, 20:25:17 »
Beneluxers,

Toevallig op dit draadje gekomen en mijn 5 Cents van iemand die elke dag met ( onder andere) de airbrush zijn boterham verdient..... H&S is aardig, net als allemaal fancy fijne spuitjes voor de liefhebber van vlammen en schedels op vrachtwagens en motoren....

Aangezien ik nog wel wat jaren meewil spuit ik nooit met nitroverdunner, ook komt er geen thinner in huis.
Alles acryl van Revell en vallejo, dat is sterk en lichtvast . Geen reden om met die andere giftige zooi te gaan werken.

Dan de spuit; een badger 150 met medium naald en nozzle. Net als een Mercedes c 180 uit de jaren tachtig; niet te slopen robuust. Cupje eronder voor meer verf. Makkelijk te reinigen. Doe ik ong. een jaar mee.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2022, 21:12:57 »
Altijd handig, zo'n topic  (y)

Om even wat linkjes te delen:

Nee joh, gewoon beginnen. Van uitstel komt afstel, hup airbrushen met die handel   ;) 


Ik heb geen ervaring met die specifieke set maar volgens mij verkopen ze daar echt geen rommel, want ze willen juist graag dat je verder gaat in de hobby. In onderstaande linkjes staan ook nog wat tips (ik ben er zelf ook al eens mee bezig geweest):

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66250.msg3221675016#msg3221675016

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58533.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53806.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46652.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23435.0



En zo doe je het dan:

https://youtu.be/jH5OHYfSq5A

https://youtu.be/MDyIq7-6aTU

https://youtu.be/fNU55qMSRP0

https://youtu.be/Uk0oA0PctIA

https://youtu.be/lPB7A5TlUsw?t=16

https://youtu.be/gyte6l1Gokw

https://youtu.be/lbgSM84-3cM



Vr. groet, Martijn  :)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2022, 21:23:08 »
Ik heb een paar maanden geleden een kleine ultrasoonreiniger gekocht van HBM om na een aantal spuitsessies de onderdelen en potjes goed te reinigen. Bevalt heel erg goed, veel eerder moeten doen :D.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)