Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022)  (gelezen 3437 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden.

Niet opgemerkt worden door omwonenden?

https://youtu.be/8pO1RQ4VAq4

https://youtu.be/DPTyOjUjy6s

Stephan.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Ik zeg niet dat omwonenden Tata niet zien, maar dat de stoomtrein niet zichtbaar/merkbaar is voor omwonenden, juist door die grote installaties die hem aan het oog en oor onttrekken.

Alsof je tijdens een popconcert de bezoekers vraagt hun telefoon uit te zetten, om overlast voor de omwonenden door ringtones te voorkomen  8)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
De Hoogovens stoomtrein is, zover ik gehoord heb van een vrijwilliger, eigendom van Tata en is bedoeld om bezoekers op een gecontroleerde wijze het terrein te laten zien. Of het treintje vervuilend is of niet, een foto van de milieubeweging van een rijdende stoomtrein op het Hoogoventerrein zal veel negatieve aandacht opleveren. Dan is het verstandiger voorlopig niet te rijden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Met verstand heeft dit geen bal te maken.
Het gaat puur om de emotie helaas.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking over autistische stoomliefhebbers. Dat is niet hoe ik ze bekijk, maar wel hoe een deel van de media ze afschildert. En hoe treinenliefhebbers, terecht of niet, door het publiek worden gezien.

Het stilleggen van die Hoogoventrein is een eenvoudige manier voor Tata om goodwill te kweken bij omwonenden, media, provinciale en landelijke politiek.

Want reken maar dat Hoogovens zich serieus bedreigd weet in het voortbestaan op termijn. En dan helpen alle beetjes, in dit tijdsgewricht waarin iedere influencer zich een autoriteit waant.

Dat die stilgelegde stoomtrein geen enkele bijdrage levert aan welk probleem ook, doet niet terzake.

Het gaat om de beeldvorming, niet om de inhoud.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden. De uitstoot van wat dan ook tijdens die enkele ritten is NIETS vergeleken bij de uitstoot die Tata in totaal doet. Symboolpolitiek van de bovenste plank.

Inderdaad, pure symboolpolitiek. De uitstoot van die paar stoomtreinen valt in het niet bij wat Tata dagelijks zelf uitstoot.

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Hoe vervuilend is een stoomtrein?

De meeste uitstoot is waterdamp. Dat is niet echt vervuilend.
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal (https://youtu.be/eQOWKxHMpvc vanaf 4.45). Dan hou je alleen iets slijtage van metaal (zoals remblokken) over, maar die kan ter plaatse gemaakt worden. Scheelt weer een vrachtwagen. En voor het houtwerk kan je bamboe gebruiken.

Je kunt een groen bord ophangen met de tekst wij vervoeren u CO2 neutraal.

Natuurlijk ben ik niet neutraal (ik had graag mee gewild). Maar had de directe deze ritten kunnen gebruiken voor het werven van personeel? Aan de andere kant, op welke andere plek kan je op het terrein van een commerciële bedrijf een dagtocht maken? Het zijn in ieder geval heel erg weinig.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Heb net even gebeld met Frans T. in Brussel. Het voorstel om houtpellets te gebruiken viel bij hem in zeer goede aarde. Sterker nog; hij wees enthousiast op de reeds gesubsidieerde bulkladingen die al onderweg zijn en waarvan Rob J. te 's-Gravenhage zeker dacht te weten dat het sprokkelhout is.

Het kappen van bamboe mag alleen nog maar dienen voor bestek en wattenstaafjes, aldus Frans.

De hoogoventrein zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de doelmatigheid van het reeds uitgegeven geld aan niet meer terug te draaien subsidies. Bovendien zou het zonde zijn van al dat sprokkelhout als dat niet gebruikt zou worden voor een stoomlokomotief. Ook een goed idee voor de Britten trouwens, die per ongeluk hun laatste kolenmijn hebben gesloten.

Goed. Ik ga mezelf maar weer aangeven bij het moderatorteam.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 10:34:07 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Ik heb juist vorige week  het Terschellinger Smalspoor te koop gezet...met daarbij een ACCU-locomotief. Voor zover ik weet geen stikstof probleem.

Zie rubiek "Vraag en Aanbod" op dit forum.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 09:05:55 door FritsT »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Hoe vervuilend is een stoomtrein?

De meeste uitstoot is waterdamp. Dat is niet echt vervuilend.
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal (https://youtu.be/eQOWKxHMpvc vanaf 4.45). Dan hou je alleen iets slijtage van metaal (zoals remblokken) over, maar die kan ter plaatse gemaakt worden. Scheelt weer een vrachtwagen. En voor het houtwerk kan je bamboe gebruiken.

Je kunt een groen bord ophangen met de tekst wij vervoeren u CO2 neutraal.

Natuurlijk ben ik niet neutraal (ik had graag mee gewild). Maar had de directe deze ritten kunnen gebruiken voor het werven van personeel? Aan de andere kant, op welke andere plek kan je op het terrein van een commerciële bedrijf een dagtocht maken? Het zijn in ieder geval heel erg weinig.
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat een Stoomlok zomaar op houtskool gestookt kan worden...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal.

Grapjas ;D

Als ik een boom die 30 jaar CO2 heeft opgeslagen vervang door een nieuwe boom, dan zal ik weer 30 jaar moeten wachten tot deze boom weer net zoveel CO2 heeft opgeslagen.
Houtstook, in welke vorm dan ook, is dus verre van CO2 neutraal.

Bart

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Hangt ervan af hoeveel bomen je plant.
En in welk tempo.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Er worden wereldwijd meer bomen gekapt dan er aangeplant worden. Al is het maar om ethanol te produceren om onze benzine zogenaamd groen te krijgen.
Dus...begin maar eens eerst om je eigen tuin vol te zetten. Daarna praten we weer eens verder  ;D

Bart

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Dan kunnen we onze conversatie meteen voortzetten.

Ik stook namelijk al zo'n15 jaar wilgenhout dat ik met de handzaag uit de singel rondom mijn moestuin zaag en minimaal 2 jaar laat drogen.

Die singel groeit elk jaar weer terug naar de oude omvang.
De as wordt onder de singel uitgestrooid en vormt een uitstekende bemesting.

Interessanter dan elkaar afkatten, is het om eens te berekenen hoe groot het bosperceel moet zijn, dat een museumlijn kan voorzien van duurzame brandstof.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
De gedachte achter dat hele houtpelletverhaal was natuurlijk dat het zou moeten gaan om dood sprokkelhout. Als je dat laat wegrotten, komt alle opgeslagen CO2 sowieso weer vrij.

Inmiddels blijkt in de praktijk dat het zo niet werkt omdat er bomen voor gekapt worden.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 10:35:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Interessanter dan elkaar afkatten, is het om eens te berekenen hoe groot het bosperceel moet zijn, dat een museumlijn kan voorzien van duurzame brandstof.

Hallo

Ik denk dat je een aardig perceel nodig hebt om een museumlijntje van sprokkelhout te voorzien. En dan nog..het is weggegooide energie die je ook zinvol had kunnen gebruiken als je het vanuit een millieuactivistisch standpunt zou bekijken :angel:

Bart