Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:58:30
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel is verdwenen  (gelezen 23088 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #60 Gepost op: 03 June 2022, 13:10:23 »
Ik zie dat op sporenplan.nl de situatie al is aangepast. (op sporenplannen uitgebreid)
Met het risico dat ik nu off-topic ga (in dat geval misschien afsplitsen...) : als je op dat sporenplan de situatie bij het NSM ziet dan snap ik nog steeds niet zo goed dat die spoorwegovergang in het museum is gehalveerd. Het zal vast niet frequent nodig zijn, maar probeer maar eens iets vanaf spoor 409 de hoofdbaan op te krijgen...

Hier schrijft iemand van de 'stuurlui aan wal', dus er zal vast wel een logische verklaring voor zijn en bewust voor gekozen.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #61 Gepost op: 03 June 2022, 13:15:41 »
Dat heeft er mee te maken dat als er geen juk zou staan een doorschietlengte moet zijn voor als een trein aan het perron halteert.

Dan zou er ook een sein moeten komen te staan om de overweg af te dekken, (terwijl daarachter geen vrije baan en spoorbeveiliging meer is), of de overweg zou elke keer nutteloos moeten sluiten met allerlei overlast van dien.

Iets van spoor 409 bevrijden is op één hand per jaar te tellen, en vergt dan alleen het leegtrekken van spoor 1 en dat even op een ander spoor parkeren.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2022, 13:17:16 door Thom »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #62 Gepost op: 03 June 2022, 13:23:46 »
Wat Thom schrijft had ik intussen ook bedacht. Ze hadden ook die twee jukken kunnen plaatsen zonder het tussenliggende stukje spoor te slopen. Dan hoef je alleen maar die jukken opzij te zetten. Maar zoals altijd zal hier ook wel een diepere bedoeling achter liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #63 Gepost op: 03 June 2022, 15:26:19 »
Dat heeft er mee te maken dat als er geen juk zou staan een doorschietlengte moet zijn voor als een trein aan het perron halteert.

Dan zou er ook een sein moeten komen te staan om de overweg af te dekken, (terwijl daarachter geen vrije baan en spoorbeveiliging meer is), of de overweg zou elke keer nutteloos moeten sluiten met allerlei overlast van dien.
Zie, daar is de logische verklaring al  :) - dank!

Iets van spoor 409 bevrijden is op één hand per jaar te tellen, en vergt dan alleen het leegtrekken van spoor 1 en dat even op een ander spoor parkeren.
Dat leek mij met al die losse items nog aardig wat werk, vandaar. Maar ook al is het wat meer werk: dan nog weegt het ongetwijfeld op tegen de andere zaken die je terecht noemde.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #64 Gepost op: 03 June 2022, 22:07:25 »
Wat het bijzondere van de kruising Blauwkapel was, dat de bovenleiding beweegbaar was.
De bovenleiding zakte voordat een trein erover reed.
Als er daarna een kruisende trein erover reed, dan was boven die twee sporen de bovenleiding gezakt.
Filmpje daarvan is te zien op youtube.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #65 Gepost op: 03 June 2022, 22:42:00 »
Is er nog ergens een plattegrond of schaaltekening van de kruising te vinden?

(Zelf nog geen tijd gehad voor research)

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #66 Gepost op: 03 June 2022, 22:47:39 »
HIer  kan je luchtfoto's van Prorail zien ,
Peter
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #67 Gepost op: 03 June 2022, 23:22:18 »
Dat is al meer dan genoeg. (y)

Van origine zou ik niet weten of die boog rechts origineel is of later bijgebouwd.
Ben d'r in mijn jeugd niet dichtbij geweest.

De flyovers uiteraard later.

In feite een zeer groenrijke ligging voornamelijk door de ligging aan de rand van de stad in een parkachtig gebied richting Bilthoven/Hollandse Rading.

Mede ook door de ligging van Fort Blauwkapel als onderdeel van de Hollandse Waterlinie.
(Waar je overigens mooi kan wandelen.)

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 03 June 2022, 23:24:00 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #68 Gepost op: 04 June 2022, 02:35:42 »
hoi volgens topotijdreis.nl was de kruising er in 1877 al , met de boog richting Amersfoort
de boog Utrecht cs Hilversum verschijnt in 1925
vriendelijke groeten
Gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #69 Gepost op: 04 June 2022, 07:49:13 »
Pfoe, dan halen ze echt een stuk historie weg.

Tijden veranderen.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #70 Gepost op: 04 June 2022, 08:54:10 »
De kruising is natuurlijk ontstaan bij de aanleg van de Oosterspoorbaan. Die werd volgens Wikipedia in 1874 geopend. Volgens dezelfde bron is de verbindingsboog naar Amersfoort pas in 1905 in gebruik genomen. Maar inderdaad, volgens Topotijdreis werd er al gelijk een soort verbinding gemaakt.  ???

Toen nog ver buiten de stad uiteraard.

Op detailniveau moet je erg voorzichtig zijn met Topotijdreis. Er wordt lang van precies dezelfde kaarten gebruik gemaakt. Mijn huis dateert uit 1928, maar volgens Topotijdreis bestaat tot 1948 de hele wijk nog niet.  :D
« Laatst bewerkt op: 04 June 2022, 09:49:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #71 Gepost op: 04 June 2022, 09:08:25 »
Wat me het meeste bij staat zijn de zware erts treinen getrokken door de diesels die dan door het Maliebaan museum trokken.

Die kwamen daar vandaan natuurlijk.

De Betuweroute bestond nog niet.

Een deel van dit traject is fietspad geworden.

Zijn er voor het noordelijke tracé ook plannen?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #72 Gepost op: 04 June 2022, 10:57:42 »
Ik vond het wel wat hebben, die doorrijdende ertstreinen door het Spm .   (y)
De daar stilstaande loks hoorden zo nog een beetje bij het levende spoorbedrijf.
Met een NVBS excursie trein   ( Afscheids rit Benelks treinen ?) zijn we ooit  door het Spm   gereden ,vlak langs het daar staande materieel.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #73 Gepost op: 04 June 2022, 11:02:10 »
Wat Thom schrijft had ik intussen ook bedacht. Ze hadden ook die twee jukken kunnen plaatsen zonder het tussenliggende stukje spoor te slopen. Dan hoef je alleen maar die jukken opzij te zetten. Maar zoals altijd zal hier ook wel een diepere bedoeling achter liggen.
Heb je weleens gezien hoe een juk gemonteerd zit, en wat zo'n ding weegt  ???

Daar ben je toch stief nog wel een paar uurtjes mee aan bezig en heb je allerminst een krol of kraan nodig om dat ding van zijn plek te krijgen.

Ik zie niet echt in hoe dat eenvoudiger is dan even in twee trekjes het materieel van spoor 1 opzij te zetten hoor ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel verdwijnt
« Reactie #74 Gepost op: 04 June 2022, 12:09:19 »
Heb je weleens gezien hoe een juk gemonteerd zit, en wat zo'n ding weegt  ???
Niet op de gram nauwkeurig. Maar ik snap ook wel dat je zo'n juk niet met twee man opzij zet. Ik kwam op het idee omdat ze bij de SGB een juk hebben op het aansluitspoor naar de sporen van Prorail, om te voorkomen dat er wagens het hoofdspoor op waaien. Dat wordt weggehaald als er materieeluitwisseling is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.