Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:44:04
Heroplage Artitec Plan W? door Petertje
Vandaag om 19:24:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20

Auteur Topic: Nieuwe Lok + nieuwe dekoder.Lok rijd niet  (gelezen 5500 keer)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Nieuwe Lok + nieuwe dekoder.Lok rijd niet
« Gepost op: 27 March 2008, 22:48:07 »
Hallo medespporders.

Ik heb nieuw aangeschaft de Minitrix Taurus lok. In deze lok zit een stekkerverbinding van Minitrix voor een decoder. Algemeen is bekend dat deze stekkers geen best contact geven. Ik heb dit opgelost door de draadeinden van de decoder vast te solderen. Geen probleem. Ik kan de decoder volledig programmeren.  Na deze werkzaamheden de lok op de baan gezet en de lichten wisselen netjes naar gelang de rijrichting die ik aangeef op mij IB. Toch rijdt hij geen centimeter vooruit. Ikl heb allerlei verschillende CCV's geprobeerd. Ook de decoder vervange van een Selextrix naar een Kuhn. De lok blijft stil staan.

Nu bn ik in de gelukkeige omstandigheid dat ik nog een spinternieuwe Minitrix lok heb. De ES 64 U2080. Het binnenwerk is exact gelijk aan de Taurus. Ook in deze lok de decoders geprobeerd. Hetzelfde resultaat. Zowel de Selextrix als de Kuhn zijn te programmeren, het licht werkt. Tijdens het programmeren lichten zelfs de lampjes op, maar rijden... niet.

Wie kan mij een suggestie doen waar te kijken of heeft dezelfde problemen gehad en dit opgelost.

Bij voorbaat dank.

Fred.

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Weerd

• Offline Offline
Re: Nieuwe Lok + nieuwe dekoder.Lok rijd niet
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2008, 22:52:43 »
Fred,

Koppel de motoraansluiting even af en sluit op de grijze en oranje draad eens een klein gloeilampje aan. Als deze wel netjes gaat branden, dan weet je dat het probleem bij de motor ligt en niet bij je decoder.

Gerard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2008, 22:58:25 »
Is het juiste digitale formaat gekozen bij het decoder adres op of in je Intellibox, en zijn de juiste snelheidsstappen daarbij gekozen?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2008, 01:32:50 »
Hoi,

heb je de decoder er per ongeluk op de kop ingezet? (weet niet of dit iets uit zou moeten maken, maar zou zomaar kunnen)

Bart

Fred

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2008, 09:03:04 »
Goedenmorgen.

Op de eerste plaats nu al vast bedankt voor het "meedenken".

Wellicht ten overvloede; ik heb al zo'n 12 digitale loks rijden met diverse decoders. Ook heb ik er een aantal zelf "gedigitaliseerd". Dit om even het plaatje duidelijk te maken. Zowel Selectrix als DCC rijden gewoon normaal door elkaar. En dat hoort natuurlijk ook.  :)

@ Gerard (Weerd)  Dat gaat dus niet. Het is een NEM-stekkerverbinding. Loskoppelen is dus niet mogelijk.

@ Wim. Ik heb bij de Selectrix dekoder gekozen om te programmeren via Selectrix / de IB + programmeerspoor.  Zoals je weet is de keuze bij Selectrix zeer beperkt om te kiezen. Ik had bv.snelheidsstap 5, puls 2 seinschakeling 1 ingegeven.
Bij de Kuhn geprogrammeerd via de DCC optie ook via de IB+ programmeerspoor.
Bij snelheidstappen heb ik niet gekekeken naar de CV67-94 variant. Ik heb via CV 2,3,4,5 en 6 de instellingen ingegeven,

Overigens deze Kuhn dekoder (de Viesmann 5243 ?) heb ik afgelopen zaterdag in Houten aangeschaft. Dus nieuw.

@ Lokpaint. Natuurlijk kan dit. Alleen denk ik dat als dat het geval zou zijn de term "fout" op de display zal verschijnen. Of is dit niet juist ?

Ik heb even met een schuine blik gekeken op de site van "MTKB" (www.mtkb.de). Op deze site staat, met foto's zeer uitvoerig beschreven hoe je tientallen N-loks kunt digitaliseren.  Ook voor deze loks.
Daarin staat aangegeven dat je de condensator die dwars loopt over de printplaat tussen de 2 motoraansluitingen moet verwijderen en vervangen door een draadje.
Ook dat heb ik gedaan. Zonder resultaat helaas....

Wellicht dat hier nog aanknopingspunten liggen voor meerdere suggesties van jullie kant ? Ik "zie" het nl. nog steeds niet.

Groetjes.
Fred.

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 March 2008, 10:20:21 »
Fred,

Als je de parallel geschakelde condensator vervangd door een draadje maak je daarmee volgens mij een volledige kortsluiting.
Volgens mij moet je de condensator losknippen maar niet overbruggen.
De decoder kan dan door de kortsluit belasting ook wel eens overleden zijn.  :-|

groet, Albert.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2008, 10:37:50 door Albert Bas »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #6 Gepost op: 28 March 2008, 10:42:23 »
Ik heb even met een schuine blik gekeken op de site van "MTKB" (www.mtkb.de). Op deze site staat, met foto's zeer uitvoerig beschreven hoe je tientallen N-loks kunt digitaliseren.  Ook voor deze loks.
Daarin staat aangegeven dat je de condensator die dwars loopt over de printplaat tussen de 2 motoraansluitingen moet verwijderen en vervangen door een draadje.
Ook dat heb ik gedaan. Zonder resultaat helaas....

Als dat er werkelijk zo staat kun je die lui gevoeglijk afschieten.
En inderdaad, als je dat zo gedaan hebt is het resultaat gegarandeerd een opgeblazen decoder....

Om met een dropfabrikant te spreken: Het zou verboden moeten worden!
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Fred

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2008, 10:54:03 »
Hallo Albert , Louis. (en anderen nattuurlijk)

De lok en ombouw zoals ik het gedaan hebt staat dus hier:
www.mtkb.de.
Dan de optie "Lok-Decoder-Eibau" kiezen (rechts in het menu).
Daarna de optie "Minitrix" en dan even zoeken in het lijstje naar :

Minitrix ES64U2 - 024 Siemens Dispolok Umbaubeschreibung mit Fotos DHL 100

Daar staat e.e.a heel duidelijk beschreven en gedocumenteerd. Ik dacht, maar misschien heb ik het helemaal mis, dat je een "drossel"( = condensator) altijd moet verwijderen bij het digitaliseren.

Ik heb in ieder geval bij het "ombouwen van oudere loks" altijd, volgens de voorschriften, de condensatoren en weerstanden verwijderd.  Is dit dan wellicht een andere visie bij deze loks ? Ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden wat de "andere"kenners"- en die zijn er op dit forum - deze visie ook delen. Hoewel ik jullie redenatie, Louis en Albert, beslist niet wil kwalificeren als "waardeloos"of zo.

Ik ben nl. behoorlijk verward geraakt, daar dit een zeer gerenomeerde site is wat betreft ombouwen, dach ik,  en ik al heel wat keren gebruik heb gemaakt hiervan om om te bouwen, wat altijd lukte. Is dit dan echt een "foutje ?"

Groetjes,
Fred.

Groetjes.
Fred.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2008, 10:56:44 »

Gegarandeer opgeblazen hoeft niet, dekoders kunnen vaak wel wat hebben.
Maar een condensator zorgt er niet voor dat een lok niet rijdt, hooguit dat hij slecht rijdt. Heb je de dekoder al om gedraaid?  Dat lijkt mij het meest waarschijnlijke.
Welke selectrix dekoder heb? de 66838 of 66836

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2008, 11:00:49 »
Fout vertaald, Fred. Een drossel is een smoorspoel, en dan klopt het verhaal wel. Er staat ook vlakbij: condensator ausloten, oftewel verwijderen. Doorknippen mag ook.
Dus nu is de vraag: heb je de condensator overbrugd of de spoel?

Fred

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2008, 11:16:50 »
Louis,

Dat "koperen" spoeltje verwijderd en overbrugt. Zit dan even verder op op de printplaat een platte   "condensator "?

Die zit er nog op.

@ Peter.

Zowel de Selectrix (nummer weet ik zo niet,ben op mijn werk) als de Kuhn werken beiden niet.

Groetjes.
Fred.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2008, 11:21:54 »
Fred,

Een smoorspel wordt in serie gebruikt, die kun je gerust overbruggen.
Een condensator parallel mag je niet overbruggen, alleen loshalen.
In je verhaal staat: condensator tussen de motoraansluitingen verwijderen en vervangen door een draadje, dat is volledige kortsluiting.

succes  >:(
« Laatst bewerkt op: 28 March 2008, 11:39:30 door Albert Bas »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #12 Gepost op: 28 March 2008, 11:31:29 »
@Albert: nee, hij heeft iets fout vertaald. Hij dacht dat het een condensator was, maar het is een smoorspoel (drossel).

@Fred: als je de draadbrug zo gezet hebt als op de bovenste foto, is het OK. Daarmee wordt je spoel kortgesloten. Dat wat onduidelijke groene platte ding rechts moet dan de condensator zijn. Die kan er uit, maar als ie er nog inzit zou het spul in principe wel moeten werken.

Ik weet niet hoe foolproof de 6-polige NEM-stekker is, maar je zou kunnen proberen de decoder 180 graden te draaien, zoals al eerder is gezegd.
Bij een 8-polige is de bedrading foolproof, je stroomopnemers en motoraansluitingen worden dan compleet gewisseld en werkt het nog steeds, alleen je licht niet meer. Hoe dat bij een 6-polige zit weet ik zelf niet, maar het is gewoon te proberen.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 March 2008, 11:59:56 »
Hoi,

In principe verwissel je dan de motor en lichtaansluiting om.

Ik zou het gewoon proberen, kwaad kan het niet.

Bart

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2008, 13:59:15 »
Fred, je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je bij het lokadres wat in oproept op je Intellibox, ook het juiste digitale format heb opgegeven.
Jij gaf als antwoord hoe je hem op de programmeerrails hebt behandeld. Maar dat is niet de vraag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net