Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 08:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 08:23:41
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40

Auteur Topic: Ecos2, Digikeijs 5025 en Multimaus, wat doe ik niet goed??  (gelezen 2400 keer)

Jole

• Offline Offline
Ecos2, Digikeijs 5025 en Multimaus, wat doe ik niet goed??
« Gepost op: 27 April 2022, 16:46:43 »
Dag
ik kom het volgende probleem tegen:
Betreft Ecos 2 en l.net converter (nieuw)
deze heb ik aangesloten op de Ecos, wordt gevonden en geïnstalleerd.
Dan sluit ik een Digikeys DR 5052 (draaischijf besturing) aan met een kabel van een multiMaus, volgens de site is dit een l.netkabel.
Tevens een multiMaus met een zelfde soort kabel.

Dan:  gaan de volgende lampjes op de converter branden:
de power led
de status led
en alleen bij aansluiting van de MM de activiteit led, deze brand niet bij aansluiting van de DR5052 !!
De MM, scherm licht wel op echter werkt niet, ook niet na ingave van een ingevoerd snifferadres.
Beide apparaten worden in de Ecos niet zichtbaar, blijf melding houden : geen module gevonden.
Er dient een artikel nummer ingevoerd te worden( 5052 en MM 10810)  echter daar wordt niet op gereageerd.
Er gaat ook geen vakje veranderen bij het plaatsen van een lok op de draaischijf.

Als ik de massa verbinding aansluit op de 0 aansluiting, middels klemmetjes rails -converter veranderd er wat betreft de MM niets
Echter wel voor de DR5052, het activiteiten ledje flikkert eventjes licht maar na een klein geluidje slaat de Ecos op storing. Ergens dan een foute aansluiting.
NB: ik weet niet of dat uitmaakt maar de Dr 5052 wordt apart van stroom voorzien.

De gebruikte kabels werken op een proefbaan gewoon normaal, daar kan het niet aan liggen.
Verder weet ik niets meer te verzinnen wat ik over het hoofd zie.
Handboeken: Ecos, Converter en DR 5052  heb ik doorgelezen maar misschien toch iets over het hoofd gezien(dat gebeurt me wel vaker)

iemand enig idee?

gr, Leo

« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 17:45:57 door ex44. Reden: Duidelijker vlag op de lading »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wat doe ik niet goed??
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2022, 17:05:58 »
Leo,

De kabel die met een MM wordt meegeleverd is een 6-polige RJ12 kabel.

De kabel zelf is niets anders dan een verbinding tussen de twee stekkers die voor zowel Loco- als Roconet gebruikt kunnen worden.
De MM is altijd Roconet, als je dit aansluit op een Loconet bus zal de MM nooit gaan werken.

Ondanks dat de connector identiek is, is dat niet het geval bij de draadvolgorde in de busspecificatie.
Het kan er zelfs voor zorgen dat een en ander wordt opgeblazen qua voeding, omdat juist de voeding in de connector op een andere pin wordt aangeboden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

• Online Online
Re: Ecos2, Digikeijs 5025 en Multimaus, wat doe ik niet goed??
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2022, 17:58:21 »
De Multimaus communiceert als handregelaar volgens het Xpressnetprotocol van Lenz met de centrale. Dat is een ander protocol dan Loconet. Dus die muis gaat op je Loconetconverter niet werken.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 18:26:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2022, 18:26:30 »
Leo, misschien is dit handig voor je: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf

Bor

Jole

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2022, 19:35:15 »
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. hieronder wat ik op dit forum heb gehaald en wat in de handboeken staat:
Wat betreft kabel:
""hoe herken je crossed / straight - gekruisd / recht: hou de kabel vast met de connectoren naast elkaar in dezelfde oriëntatie, d.w.z bij beide lipjes boven (of onder, maar in ieder geval in dezelfde stand).
kleuren in dezelfde volgorde -> gekruiste kabel
kleuren in gespiegelde volgorde -> rechte kabel

En Loconet (en Roconet) hebben een gekruiste kabel nodig.""

De kabel van de MM is gelijk aan deze,(6 aderig R12 connector)  hierin ook vermelding dat Loconet en Roconet dezelfde kabel gebruikt. Platte kabel en aan de ene kant lipje naar boven andere naar beneden, zelfde volgorde van kleuren.

Wat betreft handboek Ecos:
"" 4. Aansluiting van de apparaten. Het aansluiten van uw LocoNet™ apparaten aan de L.Net converter is eenvoudig : plug deze in één van beide L.Net "T" connectors. Zodra de ECoS ingeschakeld en klaar is, worden de apparaten gevoed. Er kunnen maximaal 48 apparaten worden aangesloten. Als er meer apparaten gebruikt moeten worden, hebt u dan een tweede L.Net converter nodig. U kunt alle gebruikelijke bekende Y-splitters gebruiken wanneer dat nodig is. De L.Net converter levert 250mA stroom voor aangesloten apparaten. Indien talrijke apparaten worden bediend, kan de maximale belasting worden overschreden. In dit geval moeten de andere apparaten via een in de handel verkrijgbare extra LocoNet™ stroomverzorger worden gevoegd. 4.1. Regelaars. Alle bekende regelaars kunnen met de L.Net converter bediend worden. Typische modellen zijn Uhlenbrock® Daisy ®, IB Control®, Fleischmann® ProfiBoss®, Digitrax® DT400 of UT2. ""
Hierin lees ik toch duidelijk dat het een kwestie is van de MM inpluggen op de l.net converter.

Wat zie ik dan over het hoofd?

gr, Leo

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2022, 20:21:15 »
Dat een MM ( MultiMaus ) geen LocoNet- maar een XpressNet Apparaat is.

Jole

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2022, 23:00:15 »
Lekker dan, staat in de beschrijving dat ALLE bekende handregelaars er op aangesloten kunnen worden, o.a. dus Fleischmann, zelfs de bijbehorende schets laat een MM zien.
Maar goed, wat niet kan kan niet.

Echter was mijn bedoeling van de converter om de DR 5052 als bezetmelder te gebruiken, de handregelaar was een extraatje. Het bedienen van de draaischijf zelf  gaat in Itrain perfect.
Waarom krijg ik die 5052  dan eigenlijk niet als aangesloten module te zien ? Dat zou dan toch wel moeten met de gebruikte kabel? En dat is toch allemaal loconet?

gr, Leo

thijs

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2022, 23:41:30 »
Dat kan ook, maar dan via de snifferbus in combi met een centrale...

Thijs
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 23:44:50 door thijs »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2022, 12:21:09 »
Hoi Leo,

Ik heb een paar citaten uit de L.Net Konverter handleiding geknipt: ( te vinden op www.esu.eu )

Citaat van: Jole
Lekker dan, staat in de beschrijving dat ALLE bekende handregelaars er op aangesloten kunnen worden, o.a. dus Fleischmann, zelfs de bijbehorende schets laat een MM zien.

Citaat van: ESU
4.1. Handregler
Alle bekannten Handregler lassen sich mit dem L.Net converter
betreiben. Typische Vertreter sind Uhlenbrock® Daisy®, IB Control®, Fleischmann® ProfiBoss®, Digitrax® DT400 oder UT2. Sie
können auch eine Intellibox® als Handregler verwenden, wenn
Sie diese vorher in den sog. Slave-Modus geschaltet haben. Wie
gewohnt, können Sie Ihre Loks aufrufen und steuern.

Daar staat dus NIET de MultiMAUS tussen... (wel inderdaad dat "alle" handregelaars aan te sluiten zijn...  ???  ::) )

Citaat van: Jole
Echter was mijn bedoeling van de converter om de DR 5052 als bezetmelder te gebruiken, de handregelaar was een extraatje. Het bedienen van de draaischijf zelf  gaat in Itrain perfect.
Waarom krijg ik die 5052  dan eigenlijk niet als aangesloten module te zien ? Dat zou dan toch wel moeten met de gebruikte kabel? En dat is toch allemaal loconet?

Citaat van: ESU
4.3. Rückmeldemodule
Vorhandene LocoNet™-Rückmeldemodule können weiterverwendet werden. Die Rückmelde-Informationen werden in der ECoS genauso behandelt wie von s88-/ECoSDetector-Rückmeldern. Hierzu
blendet die ECoS alle am L.Net converter befindlichen Rückmelder
in den Rückmelder-Adressraum für ECoSDetectoren ein. Es muss
ein Masseanschluss zwischen L.net converter und Gleis hergestellt
werden, wie in Kapitel 5 beschrieben. Die Konfiguration der Rückmelder erfolgt wie in Kapitel 6.5. beschrieben

De L.NET Konverter moet dus nog geconfigureerd worden om de terugmelders "te zien".

Grtzz,
Karst

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2022, 13:34:47 »
De MM kan via een Uhlenbrock Mausadapter worden aangesloten op LocoNet. Deze gebruiken we ook op onze verenigingsbaan en dat werkt prima. Programmeren wil niet (goed) maar daar gebruiken we de ECoS of een Locprogrammer van ESU voor. Het kan dus wel meer met nog een adapter (63840).
Loconet apparaten
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2022, 14:24:48 »
Grappig. Men neme een adapter zodat het werkt met de adapter.  ;D

Er zal wel worden bedoeld dat de MM aangesloten op de sniffer van de Ecos als handregelaar nog heel aardig werkt. Moet de Maus wel de eigen voeding meenemen. Enfin, dat staat allemaal beschreven in de handleiding van de Ecos.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2022, 15:02:20 »

Op welke bijbehorende schets heb jij een MM gevonden? Is dat in deze schets?

Daarin staat volgens mij geen MM afgebeeld...

henk

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2022, 17:13:32 »
Het is een beetje ongelukkige tekst. Er staat “all known handheld throttles”, maar ze bedoelen alleen Loconet handregelaars. Die zijn ook niet allemaal afgebeeld. Ik snap de verwarring wel.

De Multimaus wordt genoemd bij de sniffer. Dan moet je de hele set aansluiten: versterker, trafo, Maus.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2022, 17:26:30 door henk »

Jole

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 April 2022, 17:36:52 »
Dag maar weer.
Wat betreft de MM snap ik nu het verhaal, is voor mij niet het allerbelangrijkste.
Iig wel een voorbeeld van niet alleen lezen wat je wilt lezen en niet alles klakkeloos geloven dat het wel goed zit.

De draaischijf voorzien van een bezetmelder is het eigenlijke  doel.
De hele baan is inmiddels voorzien van een kleine 80 bezetmelders, alleen de draaischijf nog niet. Het besturen van de treinen en wissels  gebeurt via iTain en dat is een openbaring voor mij hoe dat gaat, ook met de draaischijf. Alleen zonder bezetmelder hierop valt net een deel van die leuke mogelijkheden weg.

Eerder via een forum gevraagd hoe hier een bezetmelder op te krijgen, het antwoord was middels een l.net converter.  Hervoor de Esu aangeschaft.
De DR 5052 heeft een eigen stroomadapter. Verder hierop aangesloten de beide stroomaansluitingen vanuit de Ecos en de draaischijf zelf natuurlijk(rij en  draai)
Vanuit het Digikeys programma en vanuit iTrain werkt de draaischijf naar behoren, (niet via de Ecos). Ik kan aanklikken naar welke uitrit en daar draait ie correct naar toe (wel met de bekende klikken)

Wat heb ik nu gtot nu toe gedaan:
Aansluiting converter op Ecos.
Ecos heeft die geaccepteerd, krijg dan in de lijst Eoclink zowel de L.net config als de L.net detector te zien.
Een loconet kabel aangesloten tussen de 5052 en de l.net converter.
Bij aanklikken config bij programmering moet er een artikelnummer ingevoerd worden, volgens handleiding bij onbekend nummer hier 65535 invoeren, handboek 5052 geeft aan modulenummer : 1250, hierbij tussenhaakjes lncv nummer.
Blijft melding geven: Geen module gevonden.
Meerdere kabels geprobeerd.
Dan: stroom Ecos er even af. Massa aansluiting tussen converter op massa rail aangesloten.
Stroom er weer op.
=blijvende melding: geen module gevonden
Activiteiten led flikkert even heel licht, een licht pruttelend geluid uit de converter en daarna valt stroom op Ecos uit.

Wie o wie laat me het licht zien??

gr, Leo

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 29 April 2022, 17:49:24 »
De 5052 heeft geen LNCV‘s , dus daarmee is niets te configureren !
De 5052 wordt enkel en alleen met zijn eigen software geconfigureerd.

De L.Net moet je vanuit de ECoS configureren. En dan met name het terugmelder verhaal ( wat ik je in een vorige post heb laten zien )

Dan moeten de bezetmeldingen uit de 5052 gewoon via LocoNet komen.

Tenminste… als het LocoNet het nog doet nadat je er de MM aan hebt gehad….

Grtzz & suc6,
Karst