Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:55:30
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 21:54:43
VERPLAATST: Ringleiding oké of niet (afgesplitst) door Reinout van Rees
Vandaag om 21:53:42
De Achtbaan H0 315x200cm door Reinout van Rees
Vandaag om 21:53:19
Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken. door Ronald Halma
Vandaag om 21:50:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Duikeend
Vandaag om 21:46:30
kortsluiting???????? door Duikeend
Vandaag om 21:45:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:09:04
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Paul552
Vandaag om 21:08:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 21:06:27
Tillig rails door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:17
Fleischmann Plan V geel door Carl
Vandaag om 20:48:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:33:18
Artitec 2024: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door Eelco Storm
Vandaag om 20:32:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:55:20
opbouw treinbaan weer opgepakt door Ben
Vandaag om 19:53:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:36:06
US diorama in H0 door Krazy Dre
Vandaag om 18:46:29
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Edwin2121992
Vandaag om 18:37:20
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door FritsT
Vandaag om 18:37:11
Plaatsing terugmelders op kopspoor door Mark
Vandaag om 17:46:21
Kleur banken Bm-rijtuig DB door martijnhaman
Vandaag om 17:25:21
Modelspoor baan van Einte door cor_b
Vandaag om 17:22:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:18:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:13:27
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:39:27
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:34
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door Biessendorf
Vandaag om 15:06:31
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door klusser
Vandaag om 14:52:18
  

Auteur Topic: Wageningse gasfabriek 1920  (gelezen 6639 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2023, 16:58:37 »
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,

PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2023, 19:01:07 »
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2023, 19:18:23 door CeesJ »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2023, 09:12:52 »
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2023, 13:15:57 »
Ziet er fraai uit!

Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:

  • Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
  • Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
  • Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)

Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?

Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen  ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is  (y)

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2023, 14:19:12 »
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2023, 08:43:44 »
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2023, 13:23:36 »
@ Rogier & alle andere lezers  :angel:

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2023, 16:13:25 »
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.

Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd  (y).

Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2023, 17:06:47 »
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7169
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2023, 18:11:40 »
Die moeite loont wel Hans  :)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #25 Gepost op: 09 maart 2023, 18:54:14 »
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.

Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2023, 01:14:27 »
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 14:59:52 door WimM. Reden: verplaatst »

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2023, 16:19:52 »
Dat doorgezakte dak!  (y)
Groeten, Martien

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2023, 14:35:21 »
 Nu eerst ff de gashouder afmaken, nou ja eventjes...
Die stalen platen waren met duizenden klinknagels aan elkaar geklonken.
Wat moet het een pokken herrie geweest zijn in dat dicht bevolkte stukje Wageningen.
Maar na tientallen proefstukje gemaakt te hebben denk ik dat de oplossing nabij is.
De platen waren ongeveer 5,5 x 1,5 meter dus maar strookje styreen van 0,3 mm gesneden.
En een mal van een stukje messing vol met gaatje geboord.
Daarna met een stalen bolle naald en een standaard klinknageltjes gemaakt,
Het zal wel een poosje duren ik denk ongeveer 4600 keer een nageltje drukken.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2023, 17:41:29 »
Nu de tank zwart gespoten is (RAL 9021)
blijft er weinig over van die 1000 klinknagels  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de