Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 09:39:10
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?  (gelezen 4395 keer)

Gabriël Bergsma

  • Begonnen in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Een jonge modelbouwer met grootse plannen
Beste Lezers,

Ik heb het bericht vanaf nu maar wat aangepast.
Ik heb nu al behoolijk wat toffe reacties gekregen met info waar ik wat mee kan en dat ook ga doen. Excuses voor de onduidelijkheid over de dr en drg. Ben echt nieuw in deze wereld maar zo leer ik weer veel!

Mijn vragen even heel duidelijk: (sommigen zijn al beantwoord maar toch)

Wat zijn onmisbare elementen en een baan die is gebaseerd op de DR?

Welke stoomlocs zijn ‘typisch’ DR? Ik heb hier drie analoge treinen liggen. Oudjes van piko, BR 01.5 en twee BR 52 met condenstenders.

Wat was een gebruikelijke stationsopstelling qua wissels en rangeerterrein?

Kan personen  en goederen goed samen?

Wat waren typische dingen die het derde reich had geïmplementeerd? Ik wil deze vermijden waar mogelijk om niet mensen af te stoten.











Wat daar ligt is het prototype. Het wordt nog groter en ik wil achter een stuk gebergte maken en zoveel mogelijk uit de ruimte halen. Daar later ooit eens meer over.


Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden.

Met vriendelijke groet, Gabriël Bergsma
« Laatst bewerkt op: 02 april 2022, 08:35:32 door Gabriël Bergsma »
Met vriendelijke groet, Gabriël Bergsma

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2022, 14:21:24 »
Maar… wat zijn nu echte must haves voor de DRG? Wat voor treinen zijn echte klassiekers? Hoe zagen stations er toen uit? Wat was gebruikelijk en wat weer niet?

Wat heb je zelf al allemaal gevonden? Als je een beetje zoekt dan kom je veel info tegen over de DRG. Dan zal je ook vinden dat de DRG tot ongeveer 1937. Dus alle gebouwen tot 1937 kunnen zeker wel. Zelfde geldt voor treintjes e.d. Je zal eens moeten kijken naar informatie zoals de Miba-tijdschriften, Modeleisenbahner-tijdschrift of op het stummi-forum.

Maar vertel eens wat je allemaal al gevonden hebt over de DRG  :)

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2022, 14:32:18 »
Beste Lezers,

Na een tijdje niet weten in welk thema ik mijn baan wilde heb ik besloten om het te maken met de drg in gedachten. Deze keuze is gemaakt door mijn rijdend materieel wat ik heb.

Hallo

Als ik zo naar je foto kijk zie ik geen DRG materieel eerlijk gezegd.
52Kon waren ten tijde van de indienststelling (1943) grijs tot einde WO2. Hierna zijn ze opgelapt en in zwart/rood weer in dienst gesteld. Dit in de DB/DR periode.
In de DDR werden de loks al snel (1949) tot gewone versies omgebouwd. Bij de DB werden ze ook nog maar kort ingezet en daarna gebruikt als verwarmingsinstallatie.

Bart



Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • Steel is king!
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2022, 14:57:50 »
Beste Lezers,

Na een tijdje niet weten in welk thema ik mijn baan wilde heb ik besloten om het te maken met de drg in gedachten. Deze keuze is gemaakt door mijn rijdend materieel wat ik heb.


Wat ik voornamelijk zie liggen is DR Ost materiaal (en een NS1200). Dat is eigenlijk allemaal van na 1949. Ook daarover is het internet een echte 'Fundgrube' om maar een Duits woord te gebruiken.

Succes,
MB
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2022, 15:58:08 »
Gabriël, kun je misschien verduidelijken wat je precies bedoelt? In de titel van het draadje praat je over de Deutsche Reichsbahn en in je eerste posting heb je het over de DRG maar dat zijn twee niet precies dezelfde zaken. De DRG was de standaard benaming van de Duitse spoorwegmaatschappij tot en met WWII en de Deutsche Reichsbahn (kortweg DR) is de spoorwegmaatschappij van de DDR na WWII. Het is wel een beetje verwarrend omdat de naam Deutsche Reichsbahn vanaf 1937 ingevoerd werd in het toenmalige Duitse rijk maar daarvoor wordt tegenwoordig de afkorting DRB gebruikt. Om welke periode gaat het je?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2022, 16:04:11 door Bert V »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2022, 16:13:12 »
Vooral veel themaspecials van Duitse bladen over deze DRG periode lezen. Flinke bron van inspiratie over materieel en de foto's leveren veel ideeën op van de bebouwing, stationsomgeving, infrastructuur etc.
Groeten,
Richard

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2022, 16:31:18 »
Bert V, dat klopt niet, de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft was tussen 1920 en 1937 de nationale spoorwegmaatschappij van het Duitse Rijk. Op 10 februari 1937 werd de naam gewijzigd in Deutsche Reichsbahn. Die naam is later meegenomen in Oost-Duitsland

Walter

VvKan

  • Gast
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2022, 18:04:34 »
DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR.
Kijk maar eens op Wikipedia
In niet juist en daarom is in dit geval de verwijzing naar Wikipedia wel relevant, want daar staat ook dat bovenstaand citaat niet juist is.

Overigens beschouw ik (misschien gezien mijn leeftijd) de afkorting DRB als een modernisme, want tot voor een aantal jaren is deze afkorting naar mijn (misschien beperkt) inzicht nooit gebruikt.  Dus daar heb ik enigszins twijfel over de juistheid van Wikipedia. Als in Wikipedia een onjuistheid opgenomen wordt, ontstaat er een nieuwe "waarheid".  Misschien komt "tot voor een aantal jaren" wel precies overeen met het opnemen van DRB in Wikipedia.  :police:

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2022, 19:58:07 »
Waarom beginnen we niet met het lezen, en begrijpen, van Gabriels vraag?
Ik probeer een jonge beginnende modelspoorder op weg te helpen. Ik begrijp niet in hoeverre muggenziften over de geschiedenis van de Duitse spoorwegen Gabriel verder helpt met zijn treinbaan.


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2022, 21:09:53 »
In niet juist en daarom is in dit geval de verwijzing naar Wikipedia wel relevant, want daar staat ook dat bovenstaand citaat niet juist is.

Overigens beschouw ik (misschien gezien mijn leeftijd) de afkorting DRB als een modernisme, want tot voor een aantal jaren is deze afkorting naar mijn (misschien beperkt) inzicht nooit gebruikt.  Dus daar heb ik enigszins twijfel over de juistheid van Wikipedia. Als in Wikipedia een onjuistheid opgenomen wordt, ontstaat er een nieuwe "waarheid".  Misschien komt "tot voor een aantal jaren" wel precies overeen met het opnemen van DRB in Wikipedia.  :police:

Wikipedia heeft het goed. De afkorting DRB werd altijd al gebruikt om aan te geven dat het geen "Gesellschaft" meer was maar een staatsbaan. Die wijziging was dus in 1937. Zelf ken ik de benaming DRB al vanuit de tachtiger jaren. Ook Railhobby besteedde toen eens aandacht aan de afkortingen DRG/DRB en DR (met de laatste word de DDR staatsbaan bedoeld).
Heeft dus niks met een nieuwe waarheid te maken.
Groeten,
Richard

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2022, 22:58:25 »
....Ik begrijp niet in hoeverre muggenziften over de geschiedenis van de Duitse spoorwegen Gabriel verder helpt met zijn treinbaan.
Albert

Albert, het gaat om het kunnen geven van goed advies. Daarbij maakt het best veel uit of het gaat om de periode van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (1920-1937), die van de Deutsche Reichsbahn van het Duitse rijk of die van de Deutsche Reichsbahn van de DDR na WWII.
Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft.

Groeten,
Bert 

VvKan

  • Gast
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2022, 02:15:30 »
Heeft dus niks met een nieuwe waarheid te maken.
Dank, heb ik toch weer wat bijgeleerd.  Blijf ik nog wel verbaasd, dat ik de afkorting DRB nooit, of misschien beter gezegd, in onvoldoende mate, ben tegengekomen, niet vóór en niet na de tachtiger jaren.   Alleen de laatste maanden duikt de afkorting op.

En ik sluit me aan bij:   Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft.   Want ook ik zie hooguit alleen wat DR materiaal op de foto.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2022, 02:17:31 door VvKan. Reden: toevoeging »

Gabriël Bergsma

  • Begonnen in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Een jonge modelbouwer met grootse plannen
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2022, 11:07:57 »
Citaat van: Ronald Koerts
Maar vertel eens wat je allemaal al gevonden hebt over de DRG  :)

Beste Ronald,

Ik kwam het vooral tegen in een oude railhobby. Daar kwamen ook de loks die ik al had in terug. Ik zit namelijk op een behoorlijk budget een een baan met rollend materiaal uit hetzelfde tijdperk vind ik erg belangrijk.

In het tijdschrift stond vooral veel in over het ontstaan en zo. Ik zoek echter vooral info over hoe een perron er toen uitzag. Hoe de wissels eruitzagen, hoe seinpalen eruitzagen en soortgelijke zaken
Nog niet echt op teruggekomen qua zoeken. School is even prioriteit, examens komen er aan!

Citaat van: Bahn-AG
Als ik zo naar je foto kijk zie ik geen DRG materieel eerlijk gezegd.
52Kon waren ten tijde van de indienststelling (1943) grijs tot einde WO2. Hierna zijn ze opgelapt en in zwart/rood weer in dienst gesteld. Dit in de DB/DR periode.
In de DDR werden de loks al snel (1949) tot gewone versies omgebouwd. Bij de DB werden ze ook nog maar kort ingezet en daarna gebruikt als verwarmingsinstallatie.

Beste bart,

In een railhobby had ik gelezen dat 52 in gebruik waren bij de drg dus vandaar :).
Ik kan mij natuurlijk ook wat vergist hebben in de tijdperken. Dit is volledig nieuw voor mij dus ik heb de ballen verstand van treinengeschiedenis maar dat komt vast wel.

Citaat van: Montanbahn
Wat ik voornamelijk zie liggen is DR Ost materiaal (en een NS1200). Dat is eigenlijk allemaal van na 1949. Ook daarover is het internet een echte 'Fundgrube' om maar een Duits woord te gebruiken.

Ik plaats de baan een beetje tussen 1920 en 1993. Beetje ver uit elkaar maar ik wil graag wat flexibel zijn qua treinen en zo. Daarom combineer ik de drg en de dr wat. Maar dit gaat voornamelijk over het landschap en de huisjes. Hoe zag dat er allemaal uit in tijdperk 2 en 3. Dan kan ik rekening houden met de kleine details :)

Citaat
Hoi Gabriël,

DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR. Dat is tijdperk 2. Tijdperk 2 (Epoche II in het Duits) is grofweg van 1920 tot 1945.

Kijk maar eens op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Reichsbahn

Waar je naar op zoek moet gaan is "Hoe ziet een modelbaan er uit met als thema 'Tijdperk 2' ". De meeste Duitse stoomlocomotieven vinden wel een oorsprong in dat tijdperk dus een Duitse stoomlocomotief is al gauw goed. Verreweg de meeste zijn zwart met rood. Het is aan jou hoe belangrijk je het vind of een kleur of nummer precies goed is. Als je het zelf mooi vind is het goed. Wat een "echte kenner" er van vind is voor mij bijzaak.

Ben je een beetje goed in Duits?
Kijk hier eens : https://www.lokomotive-online.com/tfz.lokomotive-online.com/index9bef.html?page_id=54

En hier:  http://www.epoche2.de/

Op de Faller website staat ook een verhaaltje over de verschillende tijdperken in het Nederlands:

https://www.fallerstore.nl/blog/modelspoor-tijdperken-uitgelicht

Succes met je zoektocht! Heb je nog meer vragen, stel ze hier dan gerust.

Albert

Ah dit helpt heel wat! Duits doe ik mijn best voor om
Het te verbeteren, en mijn duits docent helpt ook vaak wel wat.

Citaat van: Modellbahnwagen
Vooral veel themaspecials van Duitse bladen over deze DRG periode lezen. Flinke bron van inspiratie over materieel en de foto's leveren veel ideeën op van de bebouwing, stationsomgeving, infrastructuur etc.

Heeft u wellicht enige aanraders?

Citaat van: VvKan
DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR.
Kijk maar eens op Wikipedia
In niet juist en daarom is in dit geval de verwijzing naar Wikipedia wel relevant, want daar staat ook dat bovenstaand citaat niet juist is.

Overigens beschouw ik (misschien gezien mijn leeftijd) de afkorting DRB als een modernisme, want tot voor een aantal jaren is deze afkorting naar mijn (misschien beperkt) inzicht nooit gebruikt.  Dus daar heb ik enigszins twijfel over de juistheid van Wikipedia. Als in Wikipedia een onjuistheid opgenomen wordt, ontstaat er een nieuwe "waarheid".  Misschien komt "tot voor een aantal jaren" wel precies overeen met het opnemen van DRB in Wikipedia.  :police:

Daarom stelde ik vraag ook maar hier. Ik wil de mening en de info van ervaren modelspoorders horen en die vind ik niet op wikipedia, en hier gelukkig wel!

Citaat van: Modellbahnwagen
Wikipedia heeft het goed. De afkorting DRB werd altijd al gebruikt om aan te geven dat het geen "Gesellschaft" meer was maar een staatsbaan. Die wijziging was dus in 1937. Zelf ken ik de benaming DRB al vanuit de tachtiger jaren. Ook Railhobby besteedde toen eens aandacht aan de afkortingen DRG/DRB en DR (met de laatste word de DDR staatsbaan bedoeld).
Heeft dus niks met een nieuwe waarheid te maken.

Hier ben ik het mee eens hoor. Het ging mij vooral om de dingen die drg/dr gebouwen en banen nou drg/dr maken. Ik wil namelijk niet een ‘fantasie’ baan. Nou ja, wel een fantasiebaan maar eentje gebaseerd op echte stations en spoorwegen.

Citaat van: Bert V
Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft.

Beste Bert,

Wat ik voor ogen had is een beetje een combi van de twee. Zo blijft de baan flexibel en kan ik veel experimenteren met huizenbouw en treintjes.

Citaat van: VvKan
En ik sluit me aan bij:   Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft.   Want ook ik zie hooguit alleen wat DR materiaal op de foto.

Mijn bedoeling was een beetje een combi van de twee zodat ik mooie stoomlocs bij elkaar kan laten rijden. Dank allen voor het advies tot nu toe! Hier leer ik ook weer veel van.

Met vriendelijke groet, Gabriël Bergsma 
« Laatst bewerkt op: 01 april 2022, 22:18:55 door ex44. Reden: Geknipt en geplakt en... hoop dat het goed is! »
Met vriendelijke groet, Gabriël Bergsma

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2022, 11:24:54 »
Beste Gabriel,

Je plaatst negen berichten achter elkaar...
Als nog niemand op je post heeft gereageerd en je hebt nog wat te melden, kan je met de knop "verander" je bericht aanvullen. De knop zit rechts-boven je eigen berichten.
Veranderen kan ook al er wel een reactie op je post is geplaatst overigens.


Succes.
Ronald

« Laatst bewerkt op: 01 april 2022, 11:31:22 door hrp »
Groet,
      Ronald

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2022, 12:35:11 »
En nu is het ook niet duidelijke (meer) op welke reactie je reageert. Het zijn nu allemaal lossen antwoorden op eerdere posts maar zonder context.

Geef je een antwoord op een specifieke post dan kan je de citaat knop gebruiken. Dan zien we de originele opmerking en vervolgens jouw reactie daarop.
Dat maakt het wel zo overzichtelijk.
Maar reageer je gelijk op een vorig bericht dan hoef je niet te citeren. Dan is de reactie wel duidelijk  ;D
Gr.
Eric