Maar… wat zijn nu echte must haves voor de DRG? Wat voor treinen zijn echte klassiekers? Hoe zagen stations er toen uit? Wat was gebruikelijk en wat weer niet?
Beste Lezers,Na een tijdje niet weten in welk thema ik mijn baan wilde heb ik besloten om het te maken met de drg in gedachten. Deze keuze is gemaakt door mijn rijdend materieel wat ik heb.
DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR.Kijk maar eens op Wikipedia
In niet juist en daarom is in dit geval de verwijzing naar Wikipedia wel relevant, want daar staat ook dat bovenstaand citaat niet juist is.Overigens beschouw ik (misschien gezien mijn leeftijd) de afkorting DRB als een modernisme, want tot voor een aantal jaren is deze afkorting naar mijn (misschien beperkt) inzicht nooit gebruikt. Dus daar heb ik enigszins twijfel over de juistheid van Wikipedia. Als in Wikipedia een onjuistheid opgenomen wordt, ontstaat er een nieuwe "waarheid". Misschien komt "tot voor een aantal jaren" wel precies overeen met het opnemen van DRB in Wikipedia.
....Ik begrijp niet in hoeverre muggenziften over de geschiedenis van de Duitse spoorwegen Gabriel verder helpt met zijn treinbaan.Albert
Heeft dus niks met een nieuwe waarheid te maken.
Maar vertel eens wat je allemaal al gevonden hebt over de DRG
Als ik zo naar je foto kijk zie ik geen DRG materieel eerlijk gezegd.52Kon waren ten tijde van de indienststelling (1943) grijs tot einde WO2. Hierna zijn ze opgelapt en in zwart/rood weer in dienst gesteld. Dit in de DB/DR periode.In de DDR werden de loks al snel (1949) tot gewone versies omgebouwd. Bij de DB werden ze ook nog maar kort ingezet en daarna gebruikt als verwarmingsinstallatie.
Wat ik voornamelijk zie liggen is DR Ost materiaal (en een NS1200). Dat is eigenlijk allemaal van na 1949. Ook daarover is het internet een echte 'Fundgrube' om maar een Duits woord te gebruiken.
Hoi Gabriël,DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR. Dat is tijdperk 2. Tijdperk 2 (Epoche II in het Duits) is grofweg van 1920 tot 1945.Kijk maar eens op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_ReichsbahnWaar je naar op zoek moet gaan is "Hoe ziet een modelbaan er uit met als thema 'Tijdperk 2' ". De meeste Duitse stoomlocomotieven vinden wel een oorsprong in dat tijdperk dus een Duitse stoomlocomotief is al gauw goed. Verreweg de meeste zijn zwart met rood. Het is aan jou hoe belangrijk je het vind of een kleur of nummer precies goed is. Als je het zelf mooi vind is het goed. Wat een "echte kenner" er van vind is voor mij bijzaak.Ben je een beetje goed in Duits?Kijk hier eens : https://www.lokomotive-online.com/tfz.lokomotive-online.com/index9bef.html?page_id=54En hier: http://www.epoche2.de/Op de Faller website staat ook een verhaaltje over de verschillende tijdperken in het Nederlands:https://www.fallerstore.nl/blog/modelspoor-tijdperken-uitgelichtSucces met je zoektocht! Heb je nog meer vragen, stel ze hier dan gerust.Albert
Vooral veel themaspecials van Duitse bladen over deze DRG periode lezen. Flinke bron van inspiratie over materieel en de foto's leveren veel ideeën op van de bebouwing, stationsomgeving, infrastructuur etc.
Citaat van: Scratchbuilt op 31 maart 2022, 16:01:25DRG is Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Meestal aangeduid met gewoon DR.Kijk maar eens op WikipediaIn niet juist en daarom is in dit geval de verwijzing naar Wikipedia wel relevant, want daar staat ook dat bovenstaand citaat niet juist is.Overigens beschouw ik (misschien gezien mijn leeftijd) de afkorting DRB als een modernisme, want tot voor een aantal jaren is deze afkorting naar mijn (misschien beperkt) inzicht nooit gebruikt. Dus daar heb ik enigszins twijfel over de juistheid van Wikipedia. Als in Wikipedia een onjuistheid opgenomen wordt, ontstaat er een nieuwe "waarheid". Misschien komt "tot voor een aantal jaren" wel precies overeen met het opnemen van DRB in Wikipedia.
Wikipedia heeft het goed. De afkorting DRB werd altijd al gebruikt om aan te geven dat het geen "Gesellschaft" meer was maar een staatsbaan. Die wijziging was dus in 1937. Zelf ken ik de benaming DRB al vanuit de tachtiger jaren. Ook Railhobby besteedde toen eens aandacht aan de afkortingen DRG/DRB en DR (met de laatste word de DDR staatsbaan bedoeld).Heeft dus niks met een nieuwe waarheid te maken.
Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft.
En ik sluit me aan bij: Daarom nogmaals mijn vraag aan Gabriël welke periode hij precies voor ogen heeft. Want ook ik zie hooguit alleen wat DR materiaal op de foto.