Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Pijpen en buizen  (gelezen 1506 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Pijpen en buizen
« Gepost op: 28 april 2015, 19:55:43 »

000
Op weg naar Key en Kramer in Maassluis trekken de  NS 2444 en 2526 een beladen buizentrein door Vlaardingen-C. De uit R-essen bestaande trein is beladen met onbewerkte aardgasbuizen die bij Kei in MSluis bewerkt te worden.

Platte wagen (K-, R- en S-type)[
De 4 assige platte en open wagen wordt veel gebruikt voor het vervoer van metaalproducten (profielijzer, betonijzer, buizen, staalrollen), bosbouwproducten, machines, tractoren enz. De zijboorden van deze wagens kunnen worden neergeklapt waardoor laden en lossen eenvoudig is. De R-type hebben draaistellen en zijn extra lang. De S-type hebben ook draaistellen en vervoeren afhankelijk van de uitrusting containers, bomen of rollen plaatstaal
De wagen die het meest in aanmerking komt voor het transport van pijpen en buizen zijn de vierassige plattewagen S-HTS, tegenwoordig Sssy 716. Korte buizen/pijpen kunnen een plaats vinden op de nog in het commerciële wagenpark aanwezig zijnde tweeassers van het  K-type. Voor een goede bedrijfsvoering (laden en lossen)vraagt dit soort vervoer aangepaste los- en laadplaatsen met een vaste of mobiele kraan zoals o.a bij Key & Kramer in Maassluis. Kei, zoals de sluissers het noemen, is gespecialiseerd in het coaten van “ruwe pijpen en buizen voor de gas en olie industrie. De buizen komen kaal aan en gaan netjes van een witte jas voorzien weer de deur uit.  Een andere grote gebruiker van het spoor is Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht. Van Leeuwen is gespecialiseerd in de distributie van koolstofstalen buizen en aanverwante artikelen zoals fittings, flezen, lasbochten en staafstaal.
Dan zijn er ook nog de  aluminium pijpen en buizen. Doch deze vallen buiten het bestek van dit artikel


001
Een SNCF Remms te Essen (B)

002
Detail van de Remms


Een Snps met verzwaarde rongen te Essen
003 en 004





005, 006, 007 en 008
In dit document zijn de voorschriften voor het vervoer  van metaalproducten vastgelegd.
De voorgestelde S-HTS van de NS



009 en 010
Beladen wagens bij Solines  in Moerdijk
Voorheen stonden deze wagens aan de losweg van ASA

011
Een Snps beladen met kale gaspijpen op de losweg bij Key en Kramer.

012
De lading recht over de kop gezien

013
Detail van de verzwaarde rongen van de Snps, tussenliggers en sjorrings. Bij dit type wagen mag tegen de rongen geladen worden (zie ook boomstammen) en zijn klampen aan het uiteinde van de liggers niet nodig.

014
Een lege losse wagen heeft ook zijn charme. Na het lossen blijft er altijd wel wat rommel achter incl. de gebruikte klampen.

015
Tekening van de gebruikte klampen

016
Als er geen directe retourvracht is gaan de geloste lege wagens terug naar de stelplaats of een ander karwij. De trein, met achteraan een Gs onder de oude 3 puntsportaalmasten op de Hoekselijn tussen Vlaardingen en Maassluis.


017 en 018
Er worden niet alleen 4 assers voor het trasport van de buizen gebruikt. In een nog niet zover verleden werden de 2 assige S-LWO , later de K’s, massaal ingezet voor het buizen vervoer. In principe gaat het niet om het gewicht van de lading maar is de lengte en het volume de bepalende factor. De S-LWO van NS

019
 Bij Key & Kramer gebruikte men nog heel lang de Collins mobiele kranen om de wagens te laden en te lossen. Let eens op de nog aanwezige armseinen op het station van Maassluis

020
Deze uit voornamelijk twee assers bestaande trein is beladen met gecoate buizen die bestemd zijn voor het transport van Russisch aardgas.!~! Key & Kramer heeft de laatste controle toegepast. ~

021
Voor het intern transport van de buizen naar de los- en/of laadplaats, naar de fabriek of opslagplaats, zijn dit soort transportwagens ontworpen. Als trekker fungeert een gewone tractor. Mag op de baan dan ook niet ontbreken.

022
Voor het imiteren van buizen en pijpen gebruiken de in de handel verkrijgbare gekleurde limonaderietjes van 5.5 mm rond met buigbaar stukje en die van 3 mm rond als strakke pijp Het buigbare deel in de 5.5 mm rietje kan gezien worden als een expansiestuk in de pijpleiding. Hier mee zijn hooguit 1 a 2 wagens te beladen, daar er tov gewone buizen niet zo heel veel van deze expansie stukken gebruikt worden. Gaan we uit van onbehandelde pijpen dan zijn deze roestbruin van kleur. Doe het roestbruin maken op de kwast daar dit een mooi werkelijkheidsgetrouw effect aan de pijp geeft. De door de fabriek behandelde pijpen zijn voorzien van een dikke witte laag coating. De uiteinden van de pijp blijven schoon en onbehandeld daar zij anders niet meer te lassen zijn. In het veld worden de pijpen aan elkaar gelast en  ter plaatse van een coating voorzien.  De coating kan je imiteren door de buizen in te smeren met bij typex of met een witte plakkaatverf. Het oppervlak mag natuurlijk niet glad zijn!!

 023
Voorbeeld van zuinig werken









024--031
Als de rongen van de wagens zijn opgezet worden op ongeveer gelijke afstanden, te beginnen op 1 cm van de koppen, onderliggers op de wagenbodem gelegd. Bij gebruik van de R moeten er aan het uiteinde klampen worden geslagen. Men mag immers niet tegen de rongen laden! Daarom zijn de sjorrings ook niet van de rongen vertrokken maar direct vanaf de wagen bodem! Op de onderliggers word de eerste laag buizen gefixeerd. Hierna komt op iedere laag de zgn. tussenliggers van 0.5 x 3 x 32 mm te liggen. Stapelen is voor de 5.5 mm buizen 4 lagen en voor de 3 mm pijpen zijn dat er vijf. Op de S-en worden de buizen in twee bundels gestapeld zoals de tekening en foto’s laten zien. De ruimte in het midden tussen de bundels word opgevuld met vulhout . Bij de S-en is het de bedoeling dat de pijpen zo klem komen te zitten tussen de rongen en het vulhout. Om de zaak nog stabieler te maken komen over de pijpen/buizen sjorring te lopen. Bij de kale onbewerkte exemplaren gaan de sjorings direkt over het object, maar bij de behandelde buizen worden eerst om schade aan de isolatie te voorkomen, plasticbanden gevuld met stro aangebracht. Hier overheen lopen dan de sjorings, Deze banden zijn te imiteren door zwart vilt te gebruiken..




032--035
Elektrapijp levert ook goed model gasbuizen.


036—037
Voorbeeld van bv kunststof hogedrukdrinkwatertransportleidingen. Wegen niets maar hebben wel volume.

 038

Een bundel onbehandelde pijpen. Het roest komt uit een potje?!!
Hier onder laat Bas van Heiningen zien hoe hij een  Marklin Kls wagen van een lading buizen voorziet


Foto 122
Bas gebruikte voor het vervoer van zijn buizen ook een kleine lage bakwagen met een te hoge vloer.

Foto 123
Door zijn geringe laadvermogen mag deze kleine E maar een (1) buis vervoeren. Bas maakte van luciferhoutjes een speciale constructie op de bodem van de wagen.

Foto 124
Pijp en wagen vragen nog wel enige afwerking. Zoals sjorringen, verf en gebruikssporen.
De buis is een opmaat gezaagde 3/8 elektrapijp.

Foto 125
De drie buizen in de Kls zijn op maat gezaagde 3/8 elektra pijp. De buizen zijn onderling verlijmd en rusten op elkaar. Dit is niet conform de werkelijkheid. In 1 op 1  moet er een zadel tussen de 1e en 2e laag gebruikt worden. Optie is het nog opkleur brengen van de buizen en sjorings aanbrengen.

Hoewel het hier hoofdzakelijk gaat over het transport per trein wil ik u ook het transport per schip niet onthouden. Wagenborg uit Delfzijl is zo’n transport onderneming. Regelmatig zijn er buizen transporten per trein  van naar de Eemshaven.


2758
 Vier Wagenborg schepen, de 'Humberborg', de 'Flevoborg' en de twee zusterschepen 'Aragonborg' en 'Amstelborg', varen meerdere reizen tussen Izmit en Skikda en Djen in Algerije. Het aantal pijpen aan boord van de schepen varieert per reis tussen ongeveer 280 tot 2700 aangezien de pijpen van verschillende grootten gemengd worden voor elke zending. , de kleinste met een diameter van 50 centimeter, de grootste tot 5 keer zo groot met een diameter van 2,50 meter










« Laatst bewerkt op: 30 april 2015, 11:44:23 door Peter Spruit. Reden: onnodig woordgebruik verwijderd »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2015, 20:06:16 »
Dag Hans,

Heel nuttig en buitengewoon informatief en leerzaam draadje (y).

ik sluit me hier volledig bij aan.
Dank je voor deze bijdragen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2022, 13:18:16 »
De tijd staat niet stil ;D Hieronder nog wat nagekomen plaatjes van het transport van grote pijpen. De eerste vier zijn van een wel bijzonder "grensoverschrijdend" vervoer. Als de lading langer is als de laadvloer dan moet er iets op verzonnen worden, en zie hier wat.
De twee laatste plaatjes zijn van Johan de Reuver en geschoten in Gremberg Koln.





[/url]ttps://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/002-IMG-0322-63a2f97218dd5.jpg][/url]









« Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 14:44:01 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2022, 13:57:09 »
Mooie aanvulling Hans  (y)

Er viel me ook nog wat anders op ...
Foto 124
Citaat
De buis is een opmaat gezaagde 3/8 elektrapijp
Daar ga je héél lang naar zoeken ;)
Het is 5/8"(16mm) of 3/4"(19mm) :)

Voor hen die zelf buizenladingen willen maken, PVC installatiebuis is er o.a. in de volgende maten [x 87] en (kleuren):
- 12mm (1/2") [1044mm] (creme)
- 16mm (5/8") [1392mm] (creme, grijs, zwart en wit)
- 19mm (3/4") [1653mm] (creme, grijs, zwart en wit)
- 21mm (3/4 schuifbuis) [1827mm] (creme)
- 25mm (1") [2175mm] (creme, grijs, zwart) Wit in de aquariumsector.
- 32mm (1 1/4") [2784mm] (creme)
En dan is er natuurlijk nog de grijze PVC buis in 32mm [2748mm], 40mm [3480mm] en 50mm [4350mm]
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2022, 14:02:23 »
Fotos zijn van Gremberg Koln Hans.

Mooi die schutwagons, komt dat veel voor?

Mvg Johan

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2022, 14:04:18 »
Door de einden van de PVCpijpen wat uit te schuren kan men een kleinere wanddikte suggereren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2022, 14:08:54 »
Dat is een mooie aanvulling Jacob  (y)
Een getrapte boor kan daarbij ook goede diensten verlenen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2022, 14:43:48 »
Hoi Hans,

Mooi en inspirerend artikel!\Weet je hoe en waarvan je de spanbanden bij foto 038 gemaakt hebt?
Toch niet stiekum een ijzerdraadje op de rails gelegd? ;D ;D ;D

groeten jandcargo

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2022, 16:03:49 »
In N-spoor kun je rietjes goed gebruiken om buizen van te maken (deze zijn nog gemaakt van plastic rietjes).


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2022, 16:12:47 »
Leuk stuk Hans, hier nog een keer het grote voorbeeld, gasbuizen die overgeladen worden op Bentheim noord. Ben benieuwd of ze nog in gebruik zijn genomen...
De laatste foto is een uitsnede van nr4, toch wel handig, een 36mp camera.

http://fotorob.nl/BentheimMaart2020/#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Pijpen en buizen
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2023, 17:56:50 »



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.