Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen  (gelezen 1232 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen

(ISBN 978-90-830033-9-9 plaatje van internet. Boek is te dik voor mijn scanner)

Ook ik heb het boek in mijn bezit. Ergens op het forum werd naar de inhoud gevraagd, dus hierbij een soort van recensie.

"Soort van..." omdat ik geen opmerkingen kan maken over de feitelijke inhoud. Ik wist dat er een 'paar' Duitse locs waren achtergebleven en wist dat ze een NS-nummer kregen en dat ze meestal na een korte tijd weer terug richting rechtmatige eigenaar gingen. Maar in detail wist ik niets. Dus daarom het boek gekocht. Wie mij kent, weet dat ik geïnteresseerd ben in "spoorwegen & WW-2" en dat ik van de Engelse en Amerikaanse kant wel wat meer kennis heb opgedaan. En dus wil ik ook graag info over de 'andere' kant weten en past het boek prima in mijn collectie.

Het boek bevat 224 pagina's, is rijk geïllustreerd met, uiteraard, zwart/wit foto's, tekeningen en (spoornet)-kaarten. Het is verdeeld in de hoofdstukken:
- Inleiding: de bevrijding van Nederland
- Deutsche Reichsbahn in Nederland
- Het locomotiefpark na de bevrijding
- Dienstuitvoering
- Duitse locomotiefseries bij de NS
- Geraadpleegde bronnen
- Bijlages

In het hoofdstuk "de bevrijding van Nederland" zie je op de foto's voornamelijk de schades die men aantrof na 5 mei. Ook worden o.a. Hommersum Junction en Forest Loop besproken en zijn er foto's te zien van sterk vernielde stroomlijntreinstellen. In het hoofdstuk over de Deutsche Reichsbahn, veel opnames van stoomlocs in camouflage-uitvoering. Naar mijn mening onzin, want een (stoom)loc blijft zijn vorm houden en rijdt nu eenmaal op rails... Wat kromme strepen verstopt zo'n ding echt niet. "Vorm breken" is mij bijgebleven uit de diensttijd, dus dan hadden er netten overheen gemoeten op stokken die de lengte en hoogte 'verstoppen'. Maar ja, dat rijdt zo moeilijk  ;D

Uiteraard komt ook de Spoorwegstaking aan bod wat er vooral voor heeft gezorgd dat er vele Duitse militairen het spoorwegbedrijf overnamen, en die reden met Duitse locs. Door schades aan NS-materieel en spoorbaan door het verzet, moesten de Duitsers ook wel. Over die Duitse organisatie wordt veel verteld, voor mij nieuwe informatie.
In het hoofdstuk over het locomotiefpark na de bevrijding komen ook (verrassing!) de Britse (WD), Amerikaanse (2000), Zweedse (hoezo komt er geen boek over de 46 en 47-ers???? ) en Zwitserse locomotieven aan bod. Kort, maar het boek gaat ook over de Duitse stomers, dus naar mijn mening, prima. Wie echter nu het verhaal over de kanonnen (en onderstellen) uit/te Sluiskil en de 'befaamde' dieselloc L5 zoekt, vind ook in dit boek daar informatie over. Weer heb ik nu daarover meer info die ik nog niet had. Persoonlijk wordt het zelfs op pagina 106...

Het boek voldoet voor mij onder andere prima door de tabellen in de hoofdstukken met de vele vernummeringen die hebben plaats gevonden. Van DR (of NMBS of SNCF of...) > NS > en soms terug naar de oorsprong maar ook zijn er nog weer verder vernummerd naar weer een andere eigenaar. En de overzichten van het aantal locs, waar in depot, wat reden zij, en wanneer gingen ze weer terug zijn erg nuttig en allemaal nieuw voor mij. De bont samengestelde treinen achter de locs zijn soms nog leuker om te bekijken. En de eerste trein van Goes naar Vlissingen werd dan weer gereden door... Sik 212 (met Duits sneltreinrijtuig, dat dan weer wel). Echt verbaasd was ik over de inzet van Franse stoomlocs 'in' Nederland, dus niet alleen dicht bij Roosendaal of Maastricht. Opnieuw persoonlijk voor mij leuk is dan de inzet in/rondom Amersfoort en Utrecht waarbij het verhaal erover rijkelijk met foto's wordt aangevuld!

Om Mr. Cruijff niet te niet te doen, ook wat nadelen van het boek. De tabellen in de bijlages achterin op de pagina's 212-215 en 220-223 zijn echt te klein afgedrukt. Als het op de pagina's 207 t/m 211 wel goed kan (groter lettertype) dan kan het op de volgende pagina's ook. Dan maar wat meer bladzijden toegevoegd. Nu moet ik (persoonlijke mening!) die bewuste pagina's eigenlijk in gaan scannen zodat ik ze daarna weer vergroot kan bekijken om de gegevens te lezen. De korrels van sommige foto's komen wel erg 'door' in de afdrukken maar ik snap best dat de kwaliteit van de film toen, niet al te best was. Kan door mijn beperkte kennis ook niet beoordelen of het druktechnisch anno nu wel te repareren is zodat het niet zo opvalt. Of het nu nut had om te vertellen over de vernielde bruggen op slechts 1 pagina? Ik had het niet gemist als het was weggelaten. Een overzicht van wat er nu echt stuk was in geheel Nederland ontbreekt echter nog steeds. Door de kennis uit verschillende publicaties te halen is er wel wat terug te vinden.

Ik ben voor 98% blij met het boek. Veel nieuwe kennis gelezen en veel nieuwe foto's bekeken. Voor als je het onderwerp interesseerd: KOOP! Je valt er geen buil aan. Tenzij je alles al weet... Hopelijk komt er nog een boek: over de inzet van al het materieel van al die andere maatschappijen. Ik zag wéér die foto van de USATC S-160 voor de loods te Heerlen. Echt, alleen maar 1 foto van die serie? En ook (nog) niets van de S-100 ? (in het boek staat een foto van zo'n loc in Hazebrouck en da's niet in Nederland). Maar een foto van de WD 33 in actie in Nederland of Duitsland vóór 5 mei 1945 heb ik ook nog niet in mijn verzameling. Er moet nog veel meer zijn. Maar ja, zie het maar te vinden...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2022, 14:38:14 »
Hallo Raymond,


Staan er in het boek foto's in van stoomloks in Twente na de oorlog?
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2022, 17:26:21 »
Bedankt voor de boekbespreking!

Qua titel had ik de indruk dat het alleen over de achtergebleven loks zou gaan, maar het is dus duidelijk breder. Goede reclame, want nu wil ik 'em ook hebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2022, 18:57:36 »
Zweedse (hoezo komt er geen boek over de 46 en 47-ers???? )

Uquilair wil er niet meer aan, de belangstelling voor boeken over stoom loopt terug. Maar ik heb te interessante info om te laten liggen. Dus ik blijf lobbyen  ;D

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2022, 19:12:28 »
Hallo Raymond,
Staan er in het boek foto's in van stoomloks in Twente na de oorlog?
Eenmalige service:
Hengelo: 20
Enschedé: 1 (Zuid: 1)
Oldenzaal: 1
Almelo: 2 (één foto staat er 2 keer in: het zijn de schutbladen....)
waarbij ik uiteraard niet ga zeggen wat er op staat en geen garantie dat ik er niet een heb gemist. Enkele foto's laten niets van de omgeving zien en ga ik puur af op de fotobijschriften. Depot Hengelo wordt apart besproken in +/- 2 pagina's tekst. Vandaar ook het groot aantal foto's uit die plaats.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2022, 19:16:04 »
Uquilair wil er niet meer aan, de belangstelling voor boeken over stoom loopt terug. Maar ik heb te interessante info om te laten liggen. Dus ik blijf lobbyen  ;D
Boeee!! Belangstelling is er dus al minimaal door 2 man  ;D ;D. En met print-on-demand moet het toch mogelijk zijn om ook met een lage oplage uit de kosten te komen. Klinkt bij mij meer als "we hebben er geen zin meer in, dus verzinnen we maar een reden om er vanaf te zijn"... Nee, "domme" TV maken, dat trekt lezers.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2022, 19:17:26 »
Bedankt Raymond.
Jeroen

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2022, 21:56:18 »
na 10 maanden wachten op het boek wilde ik de bestelling annuleren. Toch blij dat ik het niet gedaan heb. Maar het is tot nu toe bij doorbladeren gebleven. Veel te druk met Oekraine: eigen hulpactie en activiteiten van/voor vluchtelingen bij gastgezinnen organiseren. En nog wat open eindjes van een verbouwing & verhuizing afmaken  :)
Met vriendelijke groet
Hans

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Boek: Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2022, 06:50:21 »
Dat is een mooie en waardige bespreking , het zet mij over de streep als het gaat om het aanschaffen ervan !!.