Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Roco NS Vectron in NS-flow design  (gelezen 20084 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #75 Gepost op: 12 mei 2022, 17:50:34 »
Slechts een enkeling is diehard anti-asb, waaronder ik.  ;D
Ik vervang als het even kan wielen met asb door wielen zonder asb en dus ook zonder inkeping. De meeste locs houden dan nog trekkracht genoeg over. Zelfs een licht model als de Roco 1100 trekt hier zonder asb nog gemakkelijk tien rijtuigen ICR en plan W over mijn baan. Mogelijk wordt het lastiger op serieuze hellingen, maar daar doe ik niet aan. Het verbaast me dus als de Roco Vectron op een vlakke baan niet met zes rijtuigen uit de voeten kan. Problemen ondervind ik alleen bij sommige treinstellen die aandrijving op twee assen hebben, zoals de Fleischmann Lint en de Trix Koploper. Die krijgen dan netjes hun asb terug. Roco Plan V/T en de Artitec plan U en Hondekop kunnen dan weer prima uit de voeten zonder asb.

Dat alles gezegd hebbende, moet het model gewoon met asb worden geleverd. Veel mensen willen niet anders en op veel banen kan het ook niet anders. Ieder zijn lol.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #76 Gepost op: 13 mei 2022, 09:15:11 »
Merkwaardig.
Mijn Vectron zonder asb heeft geen moeite met lange treinen.
Het model werd wel met asb op één wielstel geleverd. Dat is dus de bedoeling. Maar het vervangende wielstel was al in huis.  ;D

Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar die antislipbandjes kan je toch redelijk eenvoudig verwijderen of aanbrengen. Waarom spreek jij dan over een vervangend wielstel?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #77 Gepost op: 13 mei 2022, 09:27:31 »
Omdat het antislipbandje verdiept in het wiel ligt, dus als je het bandje weg haalt heb je geen vlak loopvlak, maar een extra randje aan de buitenzijde, want wellicht gedoe kan geven bij wissels.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #78 Gepost op: 13 mei 2022, 09:52:54 »
Liggen die ASB`s bij alle locs verdiept in het loopvlak van het wiel of is dit alleen zo bij deze Vectron.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #79 Gepost op: 13 mei 2022, 09:56:05 »
Altijd verdiept
Groet Frits

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #80 Gepost op: 15 mei 2022, 03:36:17 »
Bovendien zijn wielen die bedoeld zijn voor banden ongebalanceerd zonder.
Dit kan ook de oorzaak van de slechte trekkracht zijn, een gebrek aan grip door fout wielcontact.
Vaak "zweeft" het wiel zonder band dan min of meer...

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #81 Gepost op: 16 mei 2022, 16:26:47 »
Rij impressie roco vectron met lopi 5.
Rijdt zeer rustig en soepel.
Ik ben helaas niet zo tevreden over het rijgedrag. De loc rijdt (met lopi 4) zonder aanhang op 1/5 van de maximale snelheid ronduit schokkerig. Met een wat zwaardere last erachter wordt het gelukkig wel beter.
En dat terwijl ik een eerder exemplaar dat hetzelfde gedrag vertoonde, al heb mogen inruilen.
Daaruit leid ik af dat de kans vrij klein is, dat het een exemplarische "fout" betreft.
(Mijn vrouw vindt dat ik met die wetenschap verder niet moet zeuren ;))

Toch blijf ik me afvragen waarom een op 4 assen aangedreven loc niet gewoon zijdezacht loopt? Het aandrijfconcept is immers inmiddels klassiek.
Ik zie geen eierende wielen. En de asb's zitten er ook keurig op.

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #82 Gepost op: 16 mei 2022, 17:02:32 »
Bas, hoe reed de loc analoog (zonder decoder)?

Gr, Rob

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #83 Gepost op: 16 mei 2022, 17:08:31 »
@ Wob,

Hoi Bas, ik vind het ook raar dat de 2400 locs van Roco prima rijeigenschappen hebben ( en ik heb nogal wat uitvoeringen ) terwijl deze iets van € 79,- nieuw kostten en een modernere loc die een vanafprijs van ongeveer € 228,- slecht loopt. Ik zou er ook zeker niet tevreden over zijn. Of het gaat om een goedkope, of een dure loc, het moet gewoon goed zijn als het nieuw uit de winkel komt.

Ik lees het graag als je het probleem opgelost hebt.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #84 Gepost op: 16 mei 2022, 18:39:50 »
Hoi Bas,
Ander draadje, zelfde loc  ;D
Je kan de cruisecontrol, oftewel de lastregeling eens uitzetten. Ik meen dat dat bij een standaard Lokpilot4 onder F4 zit (tenzij je hem al anders gemapt hebt).
En dan nog eens kijken naar het rijgedrag. Veelal wordt het schokken door een verkeerd ingestelde lastregeling veroorzaakt. Als het rijgedrag met uitgeschakelde lastregeling beter is dan kan je eens kijken of je de instellingen van de lastregeling kan aanpassen. Overigens kan je ook (eerst) de suggestie van Rob even proberen. Gewoon de blindstekker er weer in en analoog rijden.
Groet Frits

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #85 Gepost op: 16 mei 2022, 19:49:33 »
Analoog reed de loc ook al niet soepel. Dus ik was gewaarschuwd.

Bij m'n Brawa V100 heb ik inderdaad de cruise control uitgezet, wat een flinke verbetering gaf. Overigens niet met F4 maar de instelling van een CV, ik meen 56.

Ondanks dat de Vectron analoog niet echt lekker loopt, zou het uitschakelen van de cruise controle toch tot een beter rijgedrag kunnen leiden.
Het is in ieder geval wel zo dat de loc digitaal kan kruipen, terwijl dat analoog niet lukt. Ook is de loc digitaal beter regelbaar, vooral met 128 rijstappen.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #86 Gepost op: 16 mei 2022, 19:57:57 »
Ik ben helaas niet zo tevreden over het rijgedrag. De loc rijdt (met lopi 4) zonder aanhang op 1/5 van de maximale snelheid ronduit schokkerig. Met een wat zwaardere last erachter wordt het gelukkig wel beter.

Verlaag cv54 eens naar 40.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #87 Gepost op: 16 mei 2022, 19:58:06 »
Dat is geen goed nieuws als de loc analoog al niet goed rijdt.........  :(
De mijne komt eind deze week. Ook de analoge versie waar ik zelf een LP5 in zet. Ik zal hem nu ik dit weet eerst analoog laten rijden.

Klopt dat je de cruise control ook definitief kan uitzetten met een cv. Wist niet dat je dat al gedaan had, Vandaar dat ik voorstelde om het tijdelijk met een functietoets te doen. Overigens moet het wel mogelijk zijn (ook met je Brawa) om hem mét cruise control nóg beter te laten rijden. Volgens mij heeft de ESU decoder daar zelfs een speciaal menuutje voor om de decoder automatisch optimaal in te laten regelen. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar er zijn hier op het forum mensen die precies kunnen uitleggen hoe dat moet. Overigens is het ook in de handleiding te vinden natuurlijk maar ja, dat doen mensen meestal niet.....  ;D ;D
Groet Frits

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #88 Gepost op: 16 mei 2022, 21:54:25 »
Automatisch inregelen is mijn bekend.
Zorgen dat F1 uitgeschakeld is.
Via POM CV 54=0.
Zorgen dat de loc op 2 meter recht vrij spoor staat.
Dan F1 activeren.
Vervolgens sprint de loc weg om 2 meter verderop ingeregeld tot stilstand te komen.

Het is een methode. Maar verwacht er nu ook weer geen wonderen van.

En ook gelijk maar nagekeken:
Cruise control kun je uitschakelen door voor CV 56=0 in te voeren.

F4 heeft een andere functie. Daarmee schakel je de optrek- en remvertraging uit.

Verder sta ik te boek als vrij kritisch. Of dat nu terecht is of niet.
Misschien dat vele anderen zich niet storen aan een wat onregelmatige loop of het niet eens opmerken.
Maar ik dus wel.
Ik blijf benieuwd naar oorzaken van alles wat minder dan zijdezacht loopt. Maar in veel gevallen kom ik de oorzaak niet op het spoor :(

Groet, Bas

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #89 Gepost op: 16 mei 2022, 22:33:23 »


En ook gelijk maar nagekeken:
Cruise control kun je uitschakelen door voor CV 56=0 in te voeren.

F4 heeft een andere functie. Daarmee schakel je de optrek- en remvertraging uit.

Je hebt helemaal gelijk!
Groet Frits