Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
  

Auteur Topic: landing briths  (gelezen 646 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
landing briths
« Gepost op: 15 June 2018, 19:03:45 »
M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)
Het gepantserde voertuig M60A1  AVLB is een voertuig ontworpen om militairen en hun uitrusting snel over niet al te brede diepe hindernissen te helpen. De M60A1 AVLB is gebouwd op een omgezet tankchassis. Door de geschutskoepel te verwijderen kon een 60 voet (19 meter) lange schaarbrug op het chassis worden geplaatst. De brug heeft militaire ladingsklasse 60. Door gebruikte te maken van een tankchassis kan in de AVLB in het zelfde terrein opereren als die van de hoofdgevechtmacht . Het pantser staat de AVLB toe om zelfs in aanwezigheid van vijandelijk vuur te werken. Het plaatsen van de overspanning duurt 2 tot 5 minuten. Zodra het brugdeel over de hindernis is geplaatst, koppelt de AVLB zich los, en gaat dan als eerste voertuig de brug over om aan de andere kant te wachten tot dat al het andere verkeer veilig de brug gepasseerd is. Zodra het laatste voertuig en de infanterist gebruik hebben gemaakt van de brug, gaat de AVBL zich weer met de brug verenigen. Het opnemen van de brug door de twee koppige bemanning vergt, onder pantser bescherming, een kleine 10 minuten. Hierna kan de AVBL zich met gezwinde spoed naar de volgende klus reppen!!!.
Voor de goede orde, de M60A1 AVBL heeft nooit Nederlandse kentekens gekend. Wij moesten het met omgebouwde Centurions doen voor dat de Biber zijn intrede deed.


18 Front aanzicht van de Amerikaanse M60A1 AVLB. Duidelijk is de stempel te zien waarmee de brug wordt afgezet. De tank heeft een Lengte van 9.44 meters en een breedte van 3.66 meters.


19 De achterzijde van de AVLB. De rijwegbreedte van de AVLB is 4 meter. De AVLB is uitgerust met een 12 cilinder diesel motor type Avos-1790-20. Deze krachtbron geeft de tank een snelheid over de weg van 50 kilometers per uur en in het terrein is dit 13 tot 20 km/h. De AVLB heeft een brandstof capaciteit van 1420 liters wat een actieradius geeft van 464 kilometer.


20 Zonder brug  is duidelijk de zware cilinder van het hydraulisch hefsysteem te onderscheiden. Het gewicht van de AVLB is 56.6 ton (51.33 metrische ton)


21 Verplaatsing van de brug op een wielvoertuig. De brug heeft een uitgevouwen lengte van 19.5 meter en kan een gat overspannen van 18 meter. In gevouwen toestand heeft de brug een lengte van bijna 10 meter. Het gewicht van de brug zelf is 14.6 ton.


22 Een geweldig gezicht als de brug in operationele toestand is.


23 Als eerste handeling wordt de tank door ons wat modificeren. De plastic zuigerstangen van het hydrolyse hefsysteem zijn door het veelvuldig gebruik zodanig slap geworden dat zij spontaal afbraken.


24 ook de scharnierpunten worden vervangen door messing exemplaren.


25 De brug bestaat uit twee delen die samen weer een geheel gaan vormen. De brug is ruim buiten het profiel van vrije ruimte. Zonder in te grijpen kan de brug niet op de trein geplaatst worden en moet er dus iets aangedaan worden. Wij gaan, net als in het grootbedrijf, de brug demonteren en zagen alle verbindingen tussen de rijdelen uit.


26 Als dat gebeurd is worden de delen, net zoals op het plaatje, op elkaar geplaatst.


27 Zo gaan de brugdelen vervoerd worden. Alles gezekerd dmv trekbanden en staaldraad tussen de rongen. Alles wordt met trekbanden aan de wagen gefixeerd.


28 De M60A1 AVBL in vervoer toestand. Door het buiten profiel zijn van de tank met brug, moeten deze apart vervoerd worden. De lengte en het gewicht van het pantservoertuig ()bepalen dat voor een zes assige zwaartransportwagen gekozen is.


29 Om de brug op de Rs te krijgen hebben we enige hulpwerktuigen nodig


30 Deze kraan is omgebouwd uit een Kibri model


31 Net als deze. Let even op de overgangen tussen de Demels!


32 De kranen zijn gelijk maar gebruikt om de containers met losse materialen op de Rs te plaatsen.


33 Klaar om zelf geladen te worden. Hier is goed te zien hoe of dat de brugdelen geborgd zijn.


34 De gezekerde AVLB op een DEMEL-wagen tussen de Leoparttanks


35 De AVLB is gereed om de arm in de vervoersstand te plaatsen (achterover op de steun)


36 De steunen zijn al geplaatst. Het is nu zaak de rupsen goed op te sluiten!


37 Wat je allemaal al niet nodig hebt. Blokken en (span)kettingen zijn geleverd door nu Herpa.


38 Geplaatst in de vervoerstoestand. Vanwege het te hoog zijn moet de hydraulische arm zo laag mogelijk geplaatst worden op de spoorwagen.


39 Als laatste gaat de Bergingspantser op de trein. De kraan van deze pantser hebben we aan het front hardt nodig om de brug weer in elkaar te zetten.


40 Alleen de Bergpantser, die op de achtergrond nog bezig is, op de trein zetten, en dan kan de trein vertrekken.

Ps. Roco heeft een mooie Bieber op basis van een Leopard 1 in de aanbieding, hoewel  deze Bieber niet conform is aan de Nederlandse uitvoering,  is het een aanvaarbaar model voor de krijgsmacht in tijdperk  IV/V
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7604
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: landing briths
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2018, 12:58:57 »
Leuke knutsels Sobat :)

Alleen is je Leo-1 berging nu een soort mutant, een berger met het dozerblad van een genietank, het dozerblad van een berger is beduidend kleiner (lager) dan dat van een genie uitvoering.

Zover ik heb kunnen vinden hadden de Nederlandse Centurion brugleggers dezelfde opbouw en brug als de M60, dus daar zou je nog wat mee kunnen doen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.