Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 19:03:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: Andere frontplaat NS 1100 ??  (gelezen 12885 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2008, 09:58:16 »
De foto komt over een frans boekwerkeje over de 8100 serie en zijn buitenlandse varianten. Was zelf vrij verbaasd dit aan te treffen, aangezien ik dit nergens was tegen gekomen.

Kijkend naar de commentaren, denk ik dat het een "mock-up" van de NS 1100 serie betreft. Ziet er naar uit dat ze een 8100 van de voorgestelde kleurstelling en nummerplaat hebben voorzien.

Groet,

Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2008, 12:07:36 »
Naast de al genoemde dingen heeft deze loc ook andere stroomafnemers/pantograven dan de 1100'en.

Dat is niet zo. De sleepstukken zijn idd anders, maar de eerste 1100'en werden met deze Franse sleepstukken afgeleverd.

Jeroen, staat er ook een datum bij de betreffende foto?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 08:21:41 door Peter van der Leek. Reden: Citaat uit verwijderd bericht weggehaald »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2008, 14:07:28 »
Ik heb voor het eerst eens niet weggezapt. Dit was echt top!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2008, 16:04:42 »
Stonden nog mooie foto's van de BB 8051 in ... niet in blauwe kleurstelling, maar groen met lichtblauwe bies. Helaas geen foto's van de dakopbouw ...

Groet,

Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2008, 20:00:13 »
Jeroen, als je die foto's van de BB 8051 wil inscannen en mailen/plaatsen; Graag! :D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2008, 21:00:30 »
Maarten,
Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Blad is in bezit van een kennis van me.

Groet,

Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #21 Gepost op: 03 May 2008, 17:16:47 »
Jeroen, heb je al scans kunnen maken?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2009, 16:07:47 »
Ik heb nog eens goed naar de foto gekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat de foto hoogstwaarschijnlijk in 1949 gemaakt moet zijn. Waarom?

- Er zitten draaistellen van de serie BB 8100 onder. De 1100-draaistellen waren nog niet gemaakt.
- Er zit geen knik in de aluminiumstrip bij de frontseinen. In het boek Treindesign staat een ontwerp van een serie 1200-achtige lok met zulke sierstrips met ronding (ontwerp uit 1942 van Paul Arzens, die ook o.a. de 1100 en 1300 heeft ontworpen).
- Op het dak zijn nog geen dakdelen geplaatst voor aanvoer van lucht voor de ventilatoren. Vergelijk maar eens met deze foto:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151104

Verder natuurlijk de afwijkende frontnummerplaat en de Franse seinhouders en frontseinen.

De lok lijkt op de foto volledig geschilderd, en was dus turkoois i.p.v. een (grijze) grondverflaag met rode bufferbalken en witte bufferplaten.

Mocht iemand trouwens een Roco 1100-kap in de aanbieiding hebben, dan hoor ik het graag! ;)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2009, 17:39:30 »
Oorspronkelijke tekst verwijderd:
Zo, nu wel de eerste prent in dit draadje kunnen zien. Onderstaande foto is als historische voorganger aardig maar voegt in dit draadje verder niets meer toe.


uit Het Utrechts Archief

Beschrijving:
catalogusnummer   163821
datering   10/03/1949 (10 maart 1949, 20e eeuw)
beschrijving   Afbeelding van de electrische locomotief nr. BB 0401 van de S.N.C.F. die model heeft gestaan voor de ontwikkeling van de electrische locomotieven serie 1100 van de N.S.
vervaardiger   Nederlandse Spoorwegen (fotograaf)
opmerkingen   Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater.Reproductiefoto
« Laatst bewerkt op: 15 February 2009, 21:11:48 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2009, 20:14:22 »
- Op het dak zijn nog geen dakdelen geplaatst voor aanvoer van lucht voor de ventilatoren. Vergelijk maar eens met deze foto:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151104
Volgens mij staan de lokken allebei andersom, en wat jij volgens mij ziet als luchthappers, zijn de isolatoren voor de HS leiding van de stroomafnemers...

Daarnaast iemand al opgevallen dat op de franse foto de luchtslangen aan de kopkranen missen, en er ook geen ophang haken voor op het draaistel zitten?
Lijkt er inderdaad op dat het niet bijmekaar hoort...

EDIT:
Ik kijk net nogeens goed, maar op het draaistel zit op de eerste as linksvoor een asgever voor de snelheidsmeter, echter zit die bij de NLse machines rechtsvoor in de cabine en als ik zo de lok inkijk, lijkt daar rechtsvoor ook inderdaad een snelheidsmeter te zitten...
« Laatst bewerkt op: 15 February 2009, 20:17:35 door Thom »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2009, 21:30:14 »
Kijkend naar de commentaren, denk ik dat het een "mock-up" van de NS 1100 serie betreft. Ziet er naar uit dat ze een 8100 van de voorgestelde kleurstelling en nummerplaat hebben voorzien.

Dat lijkt me ook: klopt ook prachtig met Overlast's theorie dat het 1949 is. De fabriek wilde al iets laten zien, een echte 1100 was er nog niet, dus dan dit als voorbeeld gemaakt van hoe-t zou worden. Het NS-frontbord was blijkbaar nog niet in z'n definitieve ontwerp aangekomen.
Prachtige vondst! Welk tijdschrift en jaar was dat?

Jan

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #26 Gepost op: 18 February 2009, 08:42:08 »
Thom, ik zie de isolatoren zeker niet aan als luchthappers. De happers die ik bedoel zitten net boven de luchthappers die over de hele breedte van de loc zitten.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #27 Gepost op: 18 February 2009, 23:45:05 »
Aah OK, sorry...

Maar bedoel je dan de twee stroken luchthapers naast de stroomafnemers, of de bak die ertussen staat, want die zie ik toch bij allebei de loccen hetzelfde?

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2009, 16:15:07 »
Toch niet. Kijk maar eens naar deze vergelijking:



Bron: www.hetutrechtsarchief.nl en www.railfaneurope.net

De 1100 links heeft luchthappers die doorlopen tot de zijkant van het dak. De BB 8100 ernaast heeft wel luchthappers, maar deze zijn niet doorgetrokken tot de dakzijkant. Bij de 1108 is het dak qua luchthappers hetzelfde als de BB 8100. Overigens hebben heeft de BB 8100-serie later wel tot de zijkant doorlopende happers gehad, maar deze waren anders qua model als bij de serie 1100.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Andere frontplaat NS 1100 ??
« Reactie #29 Gepost op: 21 February 2009, 02:50:56 »
Oeh, klein fototje...  ;)

Maar ff gekke gedachte nu ik er zo ff kort naar kijk opdit tijdstip, is wat jij bedoeld niet verschillend per kant?

Ik zie bij de een foto nl wél de HS leiding over het dak en bij de andere niet?

Als ik het niet vergeet zal ik morgen ff een elfje bekijken..  ;)