Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:48
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
6 en 7 september terug naar toen door Ronald69
Vandaag om 06:49:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23

Auteur Topic: Piko186 Traxx, schakelbare verlichting, schijnwerpers en rangeerverlichting  (gelezen 1676 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Piko heeft de Traxx locomotief 186 in zijn Expert programma. Expert betekent volgens mij dat het een professioneel schaalmodel is. Voor wat betreft zijn looks, in verhouding tot de prijs, mag de loc er best zijn. De verlichting wordt echter door een 8 polige decoder aangestuurd waardoor schakelbare front/sluitverlichting niet (zonder kleine aanpassing) mogelijk is. Laat staan rangeerverlichting, schijnwerpers en cabineverlichting. Nu er binnenkort van diverse leveranciers ICRm rijtuigen komen zou de Piko 186 een mooie trek (- en duw)kracht kunnen zijn. Maar dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat de sluitlichten branden op de trekkende locomotief of de frontlichten op de duwende locomotief. Bij het bekijken van een paar plaatjes van de 186 zag ik dat deze locomotief meestal met schijnwerpers rijdt en bij het rangeren branden de seinen linksonder.

Eerst maar eens de loc open gemaakt en het lichtprintje er uit gehaald

Het goede nieuws is dat het lichtprintje reeds voorbereid is voor schijnwerpers. D.m.v. blauwe rechthoekjes heb ik de plaatsen van de leds en weerstanden aangegeven. D6, D7 en R6, R7. De aansturing kan op C* aangesloten worden.

Het iets minder goede nieuws is dat de 3 frontlichten met elkaar verbonden zijn en aangestuurd worden door soldeereilandje A. Op deze wijze kunnen de schijnwerpers niet branden samen met alleen het topsein. Ook rangeerverlichting is niet mogelijk. Om die reden dienen de twee onderste frontlichten apart aangestuurd te worden. Gelukkig hebben wel alle leds een eigen voorschakelweerstand. Door nu gaatjes te boren en daarmee de printspoortjes te onderbreken kunnen de onderste leds apart aangestuurd worden. De rode cirkels geven de plaats van de boorgaatjes aan en de blauwe pijl de plek waar een extra draadje moet komen.

Op bovenstaande foto zijn de geboorde gaatjes duidelijk te zien

Hier zijn de extra leds en weerstanden voor de schijnwerpers geplaatst en (helaas niet scherp) zijn de draadjes aan de weerstanden van de onderste frontseinen gesoldeerd.

De achterzijde. De blauwe, gele en witte draad zijn standaard. De paarse, grijze en bruine zijn extra geplaatst. Bruin schakelt de schijnwerpers, grijs front links voor en paars rechts voor.

Om al deze leds aan te sturen redden we het niet met een 8 polige decoder. Gelukkig levert ESU de Lokpilot 5, die naast de 4 uitgangen op de 8 polige stekker (F0f, F0r, Aux1 en Aux2) ook nog eens 8 uitgangen, Aux3 t/m Aux10 als soldeereilandjes  op de decoder heeft.

Het nadeel van soldeereilandjes is dat je daar draadjes aan moet solderen en dat is onhandig als je de decoder wil verwijderen. Om dat op te lossen heb ik connectoren aan de eilandjes gesoldeerd.

De afstand tussen de eilandjes op de decoder is 1,5mm. Helaas bestaan er geen connectoren met deze steek. Ik heb connectoren met een steek van 1,27mm gebruikt. Met een beetje goed passen kan er dan een 6 polige connector aan de decoder gesoldeerd worden. Daarnaast ga ik de uitgangen Aux9 en 10 gebruiken voor de cabineverlichting. Daar moet wel een klein trucje uitgehaald worden want de uitgangen Aux9 en 10 zijn onversterkt. Dat betekent dat ze niet veel stroom kunnen leveren maar ook dat ze "hoog" (5V) worden als ze geactiveerd worden. Een led voor de cabine verlichting aansturen is qua stroom geen probleem. De led moet echter niet aan de blauwe draad (15V) maar aan de massa (0V) aangesloten worden. Deze zit gelukkig tussen Aux9 en 10 in.

Om de nieuw aangebrachte stekker te controleren op een goede  werking heb ik een verloopje van de 6 polige stekker naar een PluX22 stekker gemaakt. De paarse draad (Aux2) sluit ik via de groene connector aan op de Prüfstand. Het blijkt gelukkig dat de theorie ook in de praktijk klopt. Ik kan alle ledjes op de Prüfstand apart aansturen.

Dan wordt het tijd om e.e.a. in de locomotief in te bouwen. Ik begin met de cabineverlichting. Eigenlijk wil ik geen draden van de kap die aan het chassis vastzitten. Boven het voorste draaistel monteer ik een strookje experimenteerboard met daarop 3 verende contacten. In de kap komt ook een stukje experimenteer print waar de verende contacten tegen aan komen.

Er zitten reeds twee uitsparingen van 5mm breed in het chassis. deze vijl ik iets dieper (nadat het draaistel tijdelijk verwijderd is).

Close up van de verende contacten

In de kap komen twee kleine printjes met een ledje en een weerstandje

Nog even een blik in de kap, waar ook een klein printje gelijmd is.

Aux2 is op de gebruikelijke manier uitgevoerd als losse paarse draad. Deze draad is om de sluitverlichting van cabine 2 aan te sturen. Van een 1,27mm connector heb ik een stekkertje gemaakt zodat ook deze draad eenvoudig los te nemen is.

Bijna zover om alles samen te bouwen. Alleen de buffer condensator ontbreekt nog.

De buffer condensator krijgt een plaatsje op de plek die voorbereid is voor een luidspreker

Nog één keer passen of de kap er op past.
En dan het uiteindelijke resultaat

Frontverlichting (schakelbaar)

Sluitverlichting (schakelbaar)

Schijnwerpers (samen met top sein)

Rangeerverlichting aan beide zijden

Cabineverlichting

Groet Frits

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Piko186 Traxx, schakelbare verlichting, schijnwerpers en rangeerverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2022, 20:50:02 »
Netjes (y)

Door de hobby panto's, vlakke wielen en de 8-polige stekker vind ik de standaard Piko Traxx 186 eigenlijk nog steeds geen echte Expert loc, maar toch al veel mooier dan de andere hobby locs. Jij tilt hem wel richting een echte Expert loc! ;D

Mvg,

Robert

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2022, 22:17:55 »
Mooi verslag en resultaat Frits !  (y)

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2022, 10:25:54 »
Dank je Robert en Falcon.  Die panty's zijn inderdaad wel een dingetje. Voor de Vectron maakt Piko inmiddels betere modellen. Misschien eens kijken of die passen. Helaas is daar ook geen NL model bij. De remschijven storen mij niet. Die zijn op de zijkant van de loc gedrukt en voor mij volstaat dat
Groet Frits