Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard  (gelezen 1295 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Gepost op: 16 februari 2022, 10:23:41 »
Er staat in een betrouwbare webshop een refurbished Creality Ender 3 te koop voor € 100,-. Het gaat hier om de eerste versie. Wordt gemonteerd en met garantie geleverd.
Een Ender 3 V2 kost € 229,- (of daaromtrent).

Is de V2 het waard om daar € 129,- meer voor te betalen, afgezien van het feit dat het dan een nieuwe is.
Het gaat mij vooral om de updates / upgrades die er op de V2 zitten t.o.v. de eerste versie.

Ik weet dat je sommige modificaties ook zelf kunt printen maar een nieuwe display en firmware is een ander verhaal.
Dus ik hoop eigenlijk dat er hier iemand is die beide printers heeft gebruikt en kan aangeven of die upgrades het waard zijn om de nieuwe V2 te kopen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2022, 10:25:36 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2022, 10:44:34 »
Ik heb zelf het "tussenmodel", de Ender3 Pro. Toen ik die kocht, was er nog geen V2, dus daar kon ik toen niet voor kiezen.
Mijn motivatie om voor de E3Pro te gaan, was onder andere dat deze een betere, betrouwbaardere voeding had. Deze betere voeding zit ook in de V2.
Mocht de Ender 3 die je aanhaalt softwarematig niet geupdate zijn, dan mist deze de "thermal runout"-functie. Wat neer komt op het uitschakelen van de printer op het moment dat de gemeten temperatuur van de hotend te ver afwijkt van de ingestelde temperatuur. Een goede (zo niet noodzakelijke) beveiliging tegen oververhitting/brand. Als je handig bent met electronica (Arduino's) en een beetje programmeren, kun je de firmware zelf updaten. Sowieso is dat op de V2 standaard gemakkelijker dan met een Ender3.

Verder heeft volgens mij de V2 ook standaard stille steppermotor drivers, wat erg comfortabel is. Ik heb daarvoor destijds een ander "moederbordje" ingebouwd.
update: ja, de V2 heeft volgens de site van Creality die stille drivers. Dat is wel een voordeel.


Mijn inziens is het die extra 129 euro wel waard.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2022, 10:47:56 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2022, 11:20:26 »
Ik heb ze niet allebei, maar ben zelf wel voor de V2 gegaan na wat onderzoek waar mijn conclusie was dat hij het wel waard was.

Een aantal van de update zijn ook zelf te doen door onderdelen uit te printen, dan wel andere onderdelen te bestellen.
Maar zeker bij het laatste wordt het prijsverschil al snel kleiner.
De V2 heeft technisch gewoon wat updates, nieuwe moederbord, stille drivers, nieuwere voeding, wat meer gebruikers gemakt.

En ook voor de V2 heb ik zelf intussen wat kleine upgrades uitgeprint om het allemaal nog wel handiger/mooier te maken.

De conclusie toen was eigenlijk dat je de Ender 3 prima kunt blijven gebruiken, maar als je moet kiezen tussen de twee de keuze toch al snel naar de V2 zou gaan. Zeker als je de Ender 3 dan inderdaad wilt gaan upgraden richting de V2
En ik heb er absoluut geen spijt van dat ik voor de V2 gegaan ben. Die paar euro extra ben ik al lang vergeten, maar het gebruikers gemak is bij deze printer prima.

Maar het is natuurlijk wel 129 euro die je extra moet betalen, en dat moet je wel hebben.

Groet,
Roelco

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2022, 13:49:15 »
Belangrijk voor de refurbished exemplaar is weten, wat de aanpassingen zijn geweest. Het is wel een feit, dat als er door gebruikers upgrades worden verzonnen, Creality er meestal als de kippen bij is om die in volgende exemplaren toe te voegen.

Ik heb een versie 1 en daar heb ik de magneetplaat van het printbed vervangen door een glasplaat (het printbed bleek toch minimaal hol te gaan staan), de extruder vervangen door een aluminium exemplaar, de bowdenkoppelingen door metalen exemplaren en 3 TL-smoothers ingebouwd voor de X, Y en Z. Al met al aanpassingen van van een €50,00.

Als ik nu voor de keuze zou staan om een 3D-printer te kopen zou ik gaan voor de Creality Ender 5 Pro.

Belangrijk is ook om joetjoep een aantal filmpjes te bekijken over het monteren van de machine. Daar worden soms erg handige tips gegeven. Deze zijn ook uit te voeren bij een al gemonteerde machine. Hetzelfde geldt voor de toevoer van het filament.
Mvg.

Cor

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2022, 14:47:43 »
Ik heb zelf nu de V2 hier staan en ben daar blij mee. Er zijn wat hebbelijkheidjes, maar toen ik de keuze mocht maken was in maar 209 eu kwijt voor de V2, dus dat was nog aantrekkelijker.
Ik heb wel wat ervaring ook met wat upgrades, die ik wel heel erg makkelijk vindt, maar de basis V2 blijft voor mij een prima ding, op de microswitches na, na 3 maanden is de z-as al aan vervanging toe vanwege het feit dat de reset niet altijd hetzelfde resultaat opleverd qua positie en fout beginnen is echt funest.
Dingen kjosten weinig, dus besteld, als het daar bij blijft prima ding. Erg leuke dingen mee te doen, met name op gebied van Modelspoor attributen en wagons.
Ik zou zeker de V2 doen of anders de 5, maar das afhankelijk van je printwensen.
Succes!! Hans  :)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2022, 19:46:21 »
ik heb zelf een wat groter broertje van creality. en ook daar best een paar updates op gedaan. een aantal zaken is nu dan ook standaard als je hem nieuw koopt. de belangrijkste vraag is: zitten de updates erop die jij nodig hebt? en kijk wat het kost om zelf te upgraden.. best lastig als je nieuw in de print wereld bent ;)

bij printplaten geldt vaak dat er nieuwere stepper drivers en tl smoothers op zitten waardoor de print kwaliteit beter is. dat achteraf inbouwen is vaak duurder. printbare updates moet je niet teveel naar kijken, die doe je toch wel ;) het gaat meer om updates die je moet bestellen zoals een andere print unit, anti backlash moeren (voorkomt scheefhangen) en de eerder genoemde printplaat met drivers.

kortom, best een hoop dingen die erbij komen kijken  ;D verstandig is inderdaad wat reviews te kijken op youtube en welke upgrades men daar bespreekt. dat geeft vaak een goed idee wat er kan en wat verstandig is om te doen. en vervolgens kijken wat die upgrades je gaan kosten  ;)

edit: net even gekeken wat de v2 heeft en ik zie dat de bltouch een upgrade is. ik heb meerdere sensors geprobeerd maar ik zweer toch echt bij die bltouch!
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2022, 23:36:28 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2022, 08:34:19 »
Iedereen bedankt voor de reacties.
De eerste versie refurbished Ender 3 wordt het dus niet.

Na het zien van verschillende video's op youtube heb ik besloten met de aanschaf te wachten tot het najaar. Ik heb de indruk dat ik er flink wat tijd in moet stoppen om met het apparaat te leren werken en dat past me beter in de winter.
Maar dan weet ik in ieder geval waar ik op moet letten bij de aanschaf.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2022, 09:43:36 »
Albert,

Dat valt wel mee hoor. Bij binnenkomst hem in elkaar gezet en al vrij snel daarna mijn eerste printje draaien. De eerste ging nog niet gelijk goed. Afstelling in het bed had ik nog niet helemaal goed gedaan. Maar de tweede print was wel gelijk goed. Begonnen met wat kleine printjes.

Bovendien, het is toch nog winter nu? Dus waarom wachten tot de volgende winter?

Groet,
Roelco

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Creality Ender 3 of Ender 3 V2, is de V2 de meerprijs waard
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2022, 13:55:41 »
Hoi Roelco,
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad volgens de kalender nog winter maar er staan nogal wat dingen op de planning waar ik ook aandacht aan wil geven.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker