Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 00:12:02
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 00:09:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
23 februari 2020, 23:53:57
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:39:30
Aanmelden itrain forum door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:37:52
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
23 februari 2020, 23:27:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 februari 2020, 22:58:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
23 februari 2020, 22:50:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Hendrik Jan
23 februari 2020, 22:24:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
23 februari 2020, 22:08:57
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Piet Groot
23 februari 2020, 22:00:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
23 februari 2020, 21:52:09
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
23 februari 2020, 21:51:10
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
23 februari 2020, 21:43:06
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Hendrik Jan
23 februari 2020, 21:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
23 februari 2020, 21:18:13
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
23 februari 2020, 21:05:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 februari 2020, 20:46:54
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
23 februari 2020, 20:45:34
Relais aanpassen door Menno
23 februari 2020, 20:32:25
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
23 februari 2020, 20:20:50
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
23 februari 2020, 20:11:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
23 februari 2020, 19:48:35
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
23 februari 2020, 19:36:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
23 februari 2020, 19:36:23
Projekt 083-338 door KJB
23 februari 2020, 19:02:54
Falcons Baan-Zonder-Naam door Falcon10
23 februari 2020, 18:21:46
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
23 februari 2020, 18:04:12
Haven modelbaantje door olaf99
23 februari 2020, 17:46:39
Baan in Los Angeles door ArjanB
23 februari 2020, 17:41:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 76207 keer)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #315 Gepost op: 22 januari 2014, 22:43:20 »
Het gaat niet zo snel, maar ik heb er geen haast mee. De messing geëtste onderdelen zijn er al een tijdje en de eerste pronken dan ook al op hun plek. Het gaat er nu heel anders aan toe dan met de eerste grote sik. Ik kijk nu beter naar de tekeningen en foto's en heb meer door hoe het eigenlijk zit. Vandaar dat dit model meer op schaal wordt.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #316 Gepost op: 23 januari 2014, 09:44:38 »
Hoi Huub

Welkom terug
Fraai die messing aspotten en dan de houders waar ze in zitten, ik weet hoe klein ze zijn, jij moet wel goeie ogen en een hoop geduld hebben. Compliment.

Build On

Rino
Ride On

Rino

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #317 Gepost op: 07 december 2014, 18:25:06 »
Even netjes afronden dit, na geruime tijd. Op dit forum hou ik me in het vervolg alleen bezig met de bouw van Villefranche in H0m. Grote sikken grazen zolang op de achtergrond verder. Laat wel zien als er weer eentje klaar is.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4756
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #318 Gepost op: 07 december 2014, 21:14:02 »
Laat je op ander forum dan wel meer zien?

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1775
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #319 Gepost op: 08 december 2014, 07:52:06 »
Het gaat niet zo snel,
Gelukkig.. dan ben ik niet de enige.  ;)
Excuus is ben verhuisd, tuin rondom aangepakt, nieuwe bestrating rondom, grote garage gebouwd,  huis van binnen helemaal kaal gemaakt en opnieuw behangen geschilderd en de hobbykamer is net een week klaar. Nu nog (boeken) kasten bouwen, werktafel maken enz, enz, enz...
Hoop toch eindelijk dit jaar de hobby uit de dozen te kunnen halen en weer te gaan bouwen....

Vraag voor Huub; waar heb je die fraaie schildjes vandaan?
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #320 Gepost op: 29 maart 2015, 10:59:05 »
Roadster en Gerrit, ik zie nu pas jullie reacties.

Er is geen ander forum waar ik de bouw verder ga bespreken, maar heb besloten dat toch hier te gaan doen. Ik heb even een jaartje wat andere bezigheden gehad, en nog, ben net als Gerrit druk doende in mijn woning. Maar de bouw van de NS 400 zal ik gewoon hier blijven tonen zodra ik weer verder ga.

De messing aspotten, schilden en toebehoren heb ik van Richard, Dieselloco, Dutzrail, die in het begin van dit topic ook het een en ander heeft uitgedeeld aan de bouwers, hier een kopie van het bericht:

Citaat
Reactie #127

Hallo,
Ik volg dit draad je met genoegen. Leuk dat de grote Sik aan het revivalen is. Ben niet bang voor concurrentie hoor ;).

Een antwoord op een paar vragen.
Citaat van: Gerrit F op 28 april 2008, 14:11:57

    Radstand volgens Sobat: 45 mm.
    Radstand Fleischmann: 40 mm.
    Radstand volgens "mijn" tekeningetje: 47mm.


De radstand (fabrieks/NS tekening) is 4000 mm, dus 1:87 is 46 mm.

Van het schuifdak zijn helaas geen goede foto's. De enige bruikbare staat in het boek Diesellocomotieven in Nederland op p. 138. Gesprekken met personen (waaronder een machinist van toen) bevestigen de uitvoering zoals op de mijn uitvoering (Dutzrail.nl). ook op de tekeningen (Utrechts Archief) staan het luik niet (wat zeer vreemd is). Ook op de tekeningen van de NVM staat het luik niet.

Kleurenfoto's heb ik tot op heden niet gezien; zullen er ongetwijfeld zijn in de (niet toegankelijke of niet ondekte) archieven van deze en genen. Moeten er echt wel zijn.

Ik heb overigens voor de bouwers (5 maal?) in dit draadje nog wel locschilden, werkspoorplaten en SKF logo's ter beschikking. Ik heb er ruim voldoende van. Ook nog decals voor op de bufferbalken.

Als je me een PM stuurt of mailtje naar info@dutzrail.nl stuur ik ze graag (kosteloos) toe.

Succes met bouwen verder.

Met vriendelijke groeten,
Richard

Bij het vervolg van de bouw heb ik Richard gevraagd of hij nog wat had liggen en ik heb het restant van hem overgenomen. Je kunt hem vragen of hij nog wat heeft liggen. Ik heb gisteren met hem gesproken in Houten, en een tijdlang zijn gebouwde NS 400 mogen bewonderen. Een heel fraai model!

Leuk als je weer mee gaat bouwen Gerrit!
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1775
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #321 Gepost op: 29 maart 2015, 17:08:48 »
Bouwen?  Huub ik wou dat ik al zo ver was....  :-\

De ruimte is al op wat kleine details na, wel klaar maar de benodigde boekenkasten zijn nog niet af. Moet ongeveer 2,5 ton aan boeken opbergen en daar is dus veel kastruimte voor nodig. En aangezien die weer een deel van de werktafel gaan uitmaken, wacht min of meer de een op de andere. Maar dit jaar moet het af want nu staat alles in een van de slaapkamers en dat is oorspronkelijk de slaapkamer waar m'n bedje stond. Ben nu logéé in mijn eigen huis.... :)
Hoop eind van dit jaar alles te hebben afgerond want waarschijnlijk moet er ook nog cv in. Heb nu warme-tocht verwarming en dat is duur in gebruik en een volslagen wanhoopsproduct om een aangename temperatuur mee af te regelen.

Maar heb er zin in want er licht inmiddels ook een messing bouwpakket van een NCS 41/NS 7001 op mij te wachten  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #322 Gepost op: 12 juni 2019, 13:56:26 »
Citaat
Waarschuwing: er is al bijna 5 jaar geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
Inmiddels met pensioen, dus hopelijk weer wat meer tijd voor de treinenhobby. Verder met wat ik aan het doen was.
Voor wie geen zin heeft in terugbladeren:

Met deze was ik bezig, het verzaagde Fleischmann 1306 onderstel met de assen op de juiste plek en afstand:

Ook de hoogte en de breedte kunnen nu kloppend gemaakt worden.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 08:34:03 door HuubvG. Reden: aanvulling »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #323 Gepost op: 09 december 2019, 22:13:50 »
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, zijn er nog vorderingen?  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1775
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #324 Gepost op: 10 december 2019, 09:14:47 »
Minimale vorderingen.
Tijdens de grote aanloop van de diverse bouwpakketten van stoommaterieel, dit weekeind de Grote Sik maar eens weer op gediept. Dit om gewoon even iets simpels onder de handen te hebben. 
Ik had al eens 2 waterkeringen op het dak gemaakt maar die waren veel te groot. Tijdje geleden inimini strips van evergreen gescoord en die er maar eens opplakken.


Ga ook nog eens de motorisering eens bewerken. Dit was toen de snelste manier om hem even te kunnen laten rijden maar is niet echt een sterke en bedrijfswaardige constructie
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #325 Gepost op: 19 januari 2020, 13:43:14 »
Na een verhuizing duurt het even voordat ik weer aan de hobby toekom. Eindelijk de boel maar eens uitgestald, werkplaatsje gemaakt en schoorvoetend begonnen met het vervolg.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1775
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #326 Gepost op: 19 januari 2020, 15:01:19 »
Ik zie dat je bij het maken van de zijwand, de achterop zittende kist, als een geheel hebt gemaakt. Ik had bij mijn bouw bij vergissing dit uit 2 delen laten bestaan en achteraf bleek dit ook nog te kloppen met de werkelijkheid.
Een tweetal goede afbeeldingen dat dit twee verschillende delen waren zijn terug te vinden in Rail Magazine 129, blz; 27 en een betere prent in het boek van "De locomotieven van Werkspoor" bladzijde 239.

Bouwtecnisch gezien zou het ook niet echt handig zijn geweest om de zijwand met bak uit een stuk te maken. Veel materiaal verlies en ook te bewerkelijk.
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #327 Gepost op: 19 januari 2020, 15:37:47 »
Laat ik nou nét gisteren de twee deeltjes eraan gelijmd hebben. Op laatste jouw foto is het overigens niet goed te zien, de kist lijkt zuiver in het verlengde te zitten.

Mijn plan was nog enkele grote sikken te maken. Bij de volgende ga ik er rekening mee houden.

Ik heb tekeningen van het Utrechts archief en bij goed kijken blijkt er zeker een verschil. Graag zou ik die RM in handen krijgen, óf de afbeeldingen daarin. PB zou fijn zijn.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1775
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #328 Gepost op: 19 januari 2020, 15:53:29 »
You got PB.
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #329 Gepost op: 19 januari 2020, 17:43:03 »
Ik heb ze binnen. Mooi, bedankt!
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.