Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Ronald69
Vandaag om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 20:49:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:38:18
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Fleischmania Nostalgia  (gelezen 36591 keer)

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2022, 17:37:28 »
Albert,

Even een vraag over je reed contact, hoe schakel jij daar je loc (niet deze H0) daarmee?
Een reedcontact geeft toch enkel een puls wanneer er een magneet bijkomt? Of bestaan er ook andere reedcontacten ?

Groet Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2022, 18:16:55 »
Oef, wat is het een priegelwerk. Dat vond ik zelfs al toen ik mijn eerste lok digitaliseerde, waarvan de chip de geest gaf toen ik hem per ongeluk met een schroevendraaier beroerde. Einde decoder, dus.

Zo’n mix van voeding lijkt me voor jou handig. Je schakelt af wat je toch niet gebruikt.

O ja, Spielbahnen en de serieuze variant daarvan boeien me ook. Je kent misschien ‘Die 60er lassen grüßen’, op het Stummiforum. Gewoon Märklin M-rails en materieel uit de jaren 60 en daarop een realistisch spoorbedrijf afwikkelen.

Leuk trouwens om je ‘journaal’ te lezen. Er gebeurt dus al weer van alles in huize Scratchbuilt.

Groeten,
Wolter

Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2022, 19:20:35 »
@Eric,

Dat is juist, het is een doodgewone reed. Dat kan alleen bij een ontvanger die daarvoor gemaakt/geschikt is. Ik ken alleen de Deltang Rx62 serie dat kon. Daarbij schakel je de ontvanger aan met een toverstaf (stokje met magneet op de tip) en uit met een signaal vanuit de zender. Je hoeft dus de loc/voertuig niet aan te raken of op te pakken voor het aan uit zetten. Maar die is niet meer leverbaar want die chip is op en die gaat niet meer geproduceerd worden. Microradiocontrol uit GB is bezig met het ontwikkelen van een vervanger op basis van een andere chip, speciaal voor degenen die deze 62-er gebruikt, om te voorkomen dat men op een ander systeem moet overstappen. ( Wat mij persoonlijk niet zo raakt want ik gebruik toch al meerdere zenders door elkaar.)

Vroeger, toen dit nog niet bestond, deed men het wel met een bi-stabiel reed contact. Die kon je bedienen met dezelfde toverstaf, de reed was de aan uit schakelaar. Maar daar was haast niet aan te komen behalve in grote aantallen en te duur. Toen verzon ik een list: een gewone reed gebruikte ik als aan/uit schakelaar door op de loc, vlak boven de reed, een magneet neer te zetten verstopt in een emmertje, een uitlaat of luchtfilter. Zet het emmertje op de treeplank en de locomotief is aan. Pak het emmertje er af en de locomotief is uit. Een ijzeren sluitring vlak boven de reed zorgt ervoor dat het emmertje blijft staan.

Mijn Piaggio in 1:35 werkt nu nog zo.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2022, 19:35:38 »
Albert,

Dank, met name die laatste oplossing vindt ik echt briljant  (y)
Dank voor de toelichting
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2022, 22:27:31 »
Het heeft wat bloed, zweet en tranen gekost maar het is dan toch gelukt. Het is nog niet af, eerst moet de verf die er nu op zit flink drogen, daarna wil ik proberen er wat subtiele gebruikssporen op aan te brengen. De kolenbak krijgt nog een aanpassing om de plug en schakelaar te verbergen. Ik vond op internet filmpjes van mensen die ook een 89-er hebben opgekalefaterd, daar leerde ik van dat alles onder de, hoe noem je dat, voetplaat? loopplank? rood moet zijn. Ik heb er dus nogal wat rood op gesmeerd, ook op de drijfstangen. Ziet er beter uit vind ik.

De rijeigenschappen zijn geweldig. Alleen dat zou al een aanmoediging om meer H0-locs radiografisch te maken, maar het gepiel en gepruts weerhouden me er (voorlopig) van. Een filmpje volgt als het helemaal klaar is, vast wat plaatjes:








Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2022, 22:30:52 »
Laad aansluiting mooi weggewerkt Albert. Ben benieuwd naar het filmpje  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 22:32:27 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2022, 22:53:24 »
Gij kunt ook niet stilzitten, Albert. Maar mooi wordt het wel.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2022, 09:01:44 »
Gij kunt ook niet stilzitten, Albert.

Dat is i.d.d. het hele eieren eten.

Albert
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 20:35:04 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2022, 20:50:02 »
Bij deze verklaar ik de 89 006 voor gereed. De loc is inmiddels overgedragen aan BW Teutoburg.










De kolenbakverhoger heeft aan de onderkant een stukje magneetstrip. Op de oorspronkelijke kolen is een spijkertje gelijmd. Zo blijft de kolenbakverhoger op zijn plaats.
Het verweren ging heel eenvoudig: drybrushen met wit. De grotere vlakken weer een beetje schoonpoetsen met een wattenstaafje. Daarna met pigmentpoeder (Ik heb die van Asoa) een beetje vies maken. Wat teveel is weer met een wattenstaafje weghalen. Daarna ben ik er met een vochtig penseel nog eens over gegaan om het poeder meer te versmeren. Die lui van BW Teutoburg zijn niet van die poetsers vrees ik, daarom is de loc zo vies.

Hier is het filmpje, geschoten met de telefoon want ik had geen zin om het statief met echte camera op te bouwen en daarna dan weer video-editen enzo.

https://youtu.be/9ZUatygxeCI

Fleischmania Nostalgia gaat nu op pauze want ik ga nu eerst de Ruston in schaal nul afbouwen.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2022, 23:09:43 »
Ruston schaal nul dat klinkt veelbelovend, leuk filmpje trouwens.
Vooral het "ontsporen"  (y)

Edit: ik dacht even de Ruston bucyrus maar het gaat over je Ruston uit je andere draadje  ;D
Ook mooi trouwens
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 23:14:04 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2022, 20:43:08 »
Het gaat verder. Eerst wil ik graag een gebouwtje maken in schaal H0. Ik zou bijna zeggen 'nu het nog kan' gezien de explosieve situatie aan de oostgrens van Europa. Verder gaan we het daar hier niet over hebben, ik wilde alleen mijn ongerustheid kenbaar maken.

Ik ben een fan van de YouTube-er :  https://www.youtube.com/c/Samy-Modellbau . En de baan "Porth Emmet" van Chris Nevard deed de rest. Ik wil proberen deze twee bronnen te combineren in een baantje met dezelfde naam als dit draadje. Mocht ik e.e.a. voor elkaar krijgen dan zal ik vragen dit draadje te verplaatsen naar "banen en diorama's". Dat kan later. Verder heb ik van Britse modelbouwers de gewoonte overgenomen om hun gebouwen van 'kelders' te voorzien. Dat geeft je wat meer vrijheid bij het plaatsen van het gebouw in het landschap volgens de Britten. Zelf vind ik het prettig dat de deur niet op de grond zit maar 2 cm hoger. Dat geeft stevigheid aan de gevel en met het plaatsen van de keldervloer geeft het stevigheid aan de constructie. En je kunt het gebouw bij de kelder beetpakken, dat is makkelijk bij de verdere afwerking en schilderen e.d. We gaan het zien.

Het voorbeeld is een gebouw alhier, genaamd 'De Spieker' (van het Duitse 'Speicher'; vrij vertaald 'voorraadschuur'.) Het is een remake op basis van de originele balkenconstructie uit de 17e eeuw zoals die hier in het dorp bij een boerderij stond. De schuur is vanouds bekend met een planken huid, maar volgens historici moet het een vakwerk gebouw zijn geweest. Mijn creatie zal wat afwijken van het origineel.

eigen foto

Een plaatje van het begin, de kartonnen constructie, nu eens zien of Samy's methode mij ook gaat bevallen.


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2022, 22:15:21 »





De Samy-methode heeft zeker potentie.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2022, 22:26:52 »
Mooi, Albert.

Ik vind jouw onderbouw van steen veel mooier dan die fabrieksstenen onder het origineel. En je  gebouwtje heeft wat meer patina.

Nieuwsgierig geworden zoek ik het filmpje van Samy ook nog even op. Want ik had je vorige aflevering gemist.

Groeten!

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2022, 17:36:07 »
Een soort oom gaat verhuizen naar een flat. Dus het oude vrijstaande huis werd opgeruimd want dat past nooit allemaal in de flat. Komt hij een doos treinenspullen tegen. Of ik het wel wil komen halen. Natuurlijk wil ik dat. (Hij zei er niet bij dat ik ook nog een oude kast moest demonteren en naar de stort brengen. Maar de man is 85 dus natuurlijk help ik die man.)



Het is hoofdzakelijk oude Lima-troep. Maar er is een loc bij die verbazend goed loopt en een rondje Roco rails met die lelijke plastic bedding er aan wat er gelukkig af kan. Lijkt wel code 83 want het is maar 2,1 mm hoog. Kan dat? En twee Roco goederenwagons.  Ik vermoed dus dat de loc ook een Roco is al staat er helaas geen merk op, onder of in. Wel ontbreken er twee buffers en is er een trapje afgebroken. (die kleinkinderen ook altijd.....)



Is dit een fantasiemodel of heeft de NS echt zo'n ding gehad?

Nou ja, behalve de rails en de Roco wagons kan ik er niet veel mee, Lima is echt bagger en de Grote Gele komt in de trofeeenkast. Alleen die oude Wagon Lits rijtuigen, hoewel veeeels te kort, vind ik leuk, die herinneren mij aan vroeger. Die andere twee lange Lima rijtuigen zeggen me niks, de wielstellen kunnen dienen voor zelfbouwprojecten in een grotere schaal en de rest is kliko.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2022, 18:19:41 »
Die loc met die vishaak lijkt erg op een Duitse diesel uit de serie 215 tot en met 218/219. Roco en Piko maken en maakten hem, misschien Lima ook. Haal het kapje er maar eens af, waarschijnlijk kunnen andere forumlezers hem wel determineren.

De versie van de serie 216 kwam zelfs in Delfzijl, Groningen, Leeuwarden en Kampen.
Als hij bevalt, dan kun je hem rood verven, of türkisch-beige, zoals het origineel. Het internet staat vol met plaatjes van die series.

Wat ook kan is er een 0e Triebwagen of diesellok van maken. Dan hoef je je zorgen te maken over de missende onderdelen.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.