Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:31:32
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 10:58:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden  (gelezen 3111 keer)

denobis

  • Gast
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2022, 20:58:47 »
docu is nu te zien op rtv utrecht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2022, 21:04:11 »
Wel opvallend, iig voor mij, binnen 36 uur alles aan de kant geruimd, gerepareerd en weer in dienst...Hoelang zou dat tegenwoordig duren ???

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2022, 21:25:08 »
Mijn opmerking over "niet frontaal" neem ik terug, gezien de diverse links over de toedracht die hier gepost zijn  :)
Ik dacht dat er een kruising zou liggen (dus altijd een hoek tussen de sporen), waar in werkelijkheid twee wissels achter elkaar lagen met de punten naar elkaar toe (5A en 3).

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2022, 23:59:00 »
Wel opvallend, iig voor mij, binnen 36 uur alles aan de kant geruimd, gerepareerd en weer in dienst...Hoelang zou dat tegenwoordig duren ???
Ik denk aanzienlijk langer . . .
Enerzijds omdat men heden ten dage toch wat andere inzichten heeft mbt het bevrijden van beknelde slachtoffers; ongeacht of het een auto, een boot of een trein betreft.
Anderzijds omdat we vandaag de dag iets hebben als een OVV die ter plekke onderzoek zal willen en moeten doen en zolang dat niet gebeurd is, mag er in principe niets verplaatst worden.

En alle economische argumenten ten spijt, terecht ....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4577
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2022, 08:21:25 »
Mijn opmerking over "niet frontaal" neem ik terug, gezien de diverse links over de toedracht die hier gepost zijn  :)
Ik dacht dat er een kruising zou liggen (dus altijd een hoek tussen de sporen), waar in werkelijkheid twee wissels achter elkaar lagen met de punten naar elkaar toe (5A en 3).
Het is om precies te zijn nagenoeg frontaal. Dus wiskundig gezien zat er toch nog een heel kleine hoek tussen. En dat is maar goed ook want anders was de klap nog groter geweest.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #20 Gepost op: 09 January 2022, 11:01:40 »
Ja ,bijna frontaal.
De 1100 ging naar rechts en draaide onderste boven, ik denk dat de  botsing plaats vond boven wissel 5A thv het puntstuk.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Harmelen, grootste treinramp in Nederlandse geschiedenis vandaag 60 jaar geleden
« Reactie #21 Gepost op: 09 January 2022, 11:22:52 »
Er is een boek over deze treinramp. De treinramp bij Harmelen 8 januari 1962.  ISBN 9789491229046.

Gr Hans