Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24716 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #60 Gepost op: 06 januari 2022, 17:36:56 »
Of je maakt er een soort Nunspeet van; perronsporen van ruim 2m, met uitrekspoor tussen doorgaande sporen.. En Nunspeet ligt ook op de Veluwe  ;D


http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/gelderland/nunspeet.html
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 17:48:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #61 Gepost op: 06 januari 2022, 21:41:05 »
Ik heb hem even gemaakt in Anyrail. Kom er toch niet helemaal aan, zeker niet met de bovenste sporen.

Ik heb aan de onderzijde (Spoor1) aan toegevoegd. Hier kan een sprinter oid. staan. en kan de VSM uit Beekbergen ook langskomen  ;) en een RAM TEE.

Ik ga toch kijken of ik het station kan omdraaien. 1 nadeel Dat de opstelsporen korter zullen worden omdat de bochten die kant op komen. Is kijken wat het gaat worden.

Voor nu het resultaat:

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #62 Gepost op: 06 januari 2022, 22:16:37 »
Wat mij wel opvalt aan je plannen: het is mij niet duidelijk in hoeverre je consequent rechts wilt rijden en wat de treinenloop wordt..? Voorbeeld: een sprinter  of vsm kan vanaf links op spoor 1 binnenkomen, maar na keren niet het rechter spoor bereiken. En reizigertreinen vanaf rechts kunnen alleen langs perron 3 binnenkomen, maar treinen van links langs 1,2 en zelfs 3. Maar kunnen niet vertrekken vanaf 3 naar rechts, als ze weer op het rechter spoor willen komen ... ??? Doet 'n beetje willekeurig aan... graag een toelichting (y) wellicht mis ik iets.

En niet heel waarschijnlijk dat een west-oost trein spoor 3 aan doet, maar je goederensporen komen ook niet meer terug op het oostelijke rechter spoor
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 22:23:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #63 Gepost op: 06 januari 2022, 23:20:11 »
Vincent,

Ik was vergeten bij spoor 1 aan de rechterzijde die scherpe bocht dat die naar Beekbergen oid gaat. ( die zou gaan pendelen) Dus die hoeft in die zin dan niet van spoor 1 naar 2 in westelijke richting te gaan. Maar uiteindelijk snap ik je wel, hij kan zo nooit doorrijden.

Wat betreft de goederentreinen kunnen inderdaad niet meer op links komen in oostelijke richting, daar ben ik een wissel vergeten....  :( + een driewegwissel bij dat uitloopspoor oost had een alternatief geweest om met kopmaken terug te kunnen naar spoor 2 en 1. Hierdoor wordt het perron tussen 2 en 3 eigenlijk nog langer, of zie ik het verkeerd?

De sprinter zou bijvoorbeeld van west binnenkomen op spoor 1, en vervolgt zijn weg via 2 naar oost.


Ik heb nu een nieuw plan klaar liggen waarbij het station richting noord wordt geschoven en de opstel sporen naar het zuiden. Ik wacht even met presenteren en kijk of elk spoor van elke richting toegankelijk is. En waarschijnlijk zullen jullie ongetwijfeld wat tegen komen maar daar leer ik weer van  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #64 Gepost op: 07 januari 2022, 09:27:28 »
Ik leer hier ook van, hoor (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #65 Gepost op: 07 januari 2022, 15:37:05 »
Hoi Ruben,

Met veel interesse heb ik je draadje gelezen. De veluwe spreekt mij als Harderwijker ook aan  (y).

Ik ben zo vrij geweest het perron aan de linkerzijde ietswat te verbouwen (in Paint, geen zin alles over te zetten in Anyrail oid ;D) te knutselen. Op deze manier kan je denk ik aan de linker zijde een aardig stuk perron toevoegen, wat in elk geval al optisch kan werken. Je hoeft het perron niet ramvol met trein te zetten, dat ziet er vaak minder echt uit. Op deze manier creëer je meer (optische) perronlengte. Aan de andere zijde zou je op dezelfde manier ook wat aan het wissel in het rood kunnen doen.



Tweede punt, het geheel is nu wat recht-toe, recht aan. Mogelijk kan je het station deels schuin leggen, bv van linksachter naar rechtsvoor. Met bv huisjes kan je een scherpe bocht maskeren. Niet uitgeprobeerd, maar doet optisch veel.

Laatste tip, check goed of je van elk spoor, naar elk spoor kan komen. Welke treinbewegingen heb je, wat is logisch qua dienstregeling? Ga je kopmaken? Zo ja, waar, welke kant op (of alleen 1 kant?) waar stal je locs etc.

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #66 Gepost op: 08 januari 2022, 16:28:59 »

Tweede punt, het geheel is nu wat recht-toe, recht aan. Mogelijk kan je het station deels schuin leggen, bv van linksachter naar rechtsvoor. Met bv huisjes kan je een scherpe bocht maskeren. Niet uitgeprobeerd, maar doet optisch veel.

Laatste tip, check goed of je van elk spoor, naar elk spoor kan komen. Welke treinbewegingen heb je, wat is logisch qua dienstregeling? Ga je kopmaken? Zo ja, waar, welke kant op (of alleen 1 kant?) waar stal je locs etc.

Groeten,
Rogier

Dag alle meedenkers. Ik heb even in paint (omdat ik achter een laptop zat zonder Anyrail) wat aangepast. Dit is nog niet de aangepaste variant waarbij ik beloofd had het station te spiegelen.
Het gaat mij even om het volgende. Vele hebben het hier aangegeven. Uiteraard neem ik ieders advies in overweging. Dit was toch veel voorkomende opmerking: '' het ligt er wat statisch/recht toe recht-aan bij''.
Nu gaat het mij even om het aangepaste deel op links. Oftewel Assel. De rest even laten voor wat het is. Zonde van ieders energie  ;D

Als ik vanaf het station de spoor 2 en 3 iets doortrek waardoor deze iets verder naar de rand komen, de bocht iets verder door laten draaien waardoor het traject schuin naar beneden loopt. Hierdoor komt die gelijk goed uit voor het klimspiraal naar beneden waardoor er geen extra bocht onderin nodig is. (wat nu wel het geval is vlak na de overweg). Het enige is dan dat ik van de zandverstuiving iets moet inleveren. Maar welicht met een foto achtergrond een hoop goed kan maken.

Met met zwarte lijnen de 2 sporen ingetekend. Als dit beter is zal ik het toepassen in het nieuw beloofde baanplan waarbij het station gespiegeld is.

Ander voordeel dat het klimspiraal niet buiten of nauwelijks buiten de modules komt. Hierdoor hoeft er niet extra aan vast gebouwd te worden. (Zal de vrouw ook wat meer waarderen denk) ;D



@ Rogier, als ik kop zou maken, zou dat waarschijnlijk alleen spoor 1 zijn. Hier zou dan bijvoorbeeld een museumstel staan. En die vervolgens zijn weg weer vervolgt de hoofdbaan op naar oost. of de wissel rechtuit richting VSM.

Ik wil eigenlijk niet te veel scherpe bochten gebruiken. Op de zichtbare gedeeltes op de hoofdbaan is alles in de lange bochten minimaal R3 en R4. Dit omdat ik veel kort-gekoppeld  rij en een boogstraal R1 niet gewaardeerd gaat wordend door de rijtuigen.


Groet, Ruben

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #67 Gepost op: 08 januari 2022, 16:43:27 »
Wat mij betreft een verbetering. Als de grens van de zandverstuiving parallel met spoor loopt zal de oppervlakte niet kleiner worden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #68 Gepost op: 08 januari 2022, 17:26:01 »
Vraag: Was het je om de bocht op de linkerpoot van de tafel te doen of wil je de klimspiraal binnen de baan houden?

Dat er een bocht na de overweg zit vind ik eigenlijk geen ramp. Op het diepste punt van de ingraving ligt het spoor ook in een boog.

Brengt me bij de ingraving zelf. Vanaf het midden van de U lis het vlak, dan een dijkje, vervolgens het spoor en dan weer de hoogte in. Dat dijkje houdt op bij de overweg en gaat daarna weer verder. De huizen staan weer laag. Al met al een veredelde kerstbaan, zonder het Kerstgedeelte dan.

Je zou ook vanaf het station niet met het spoor, wel met de omgeving de hoogte in kunnen gaan. Dus spoor op gelijke hoogte, de rest er omheen tot "onderkant" linkerpoot optrekken tot een centimeter of 10/15 de hoogte in. Geeft een beter beeld en doet meer recht aan de ingraving. Bovendien is de hoogte dan voldoende om het spoor onder het ecoduct of wat dan ook te laten verdwijnen. 
Het is wel tegenovergesteld aan de werkelijkheid, vanuit Amersfoort loopt het spoor op en de ingraving is gemaakt om het voor de stoomtractie makkelijker te maken, maar who cares.

Betekent wel dat je weg richting de overweg bij vm. halte Assel wat af moet lopen. Gelukkig doet het dat in werkelijkheid ook als je vanuit het zuiden komt.

De nu zwart ingetekende lijnen moet ik nog een beeld bij vormen. De oppervlakte linksonderin de poot wordt dan wel groot. Je zou dan de zandverstuiving kunnen verhuizen. Ligt het ook verder van station/bebouwde kom af, wat het ook weer iets rustiger maakt qua de eerder door mij genoemde "overgang".
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #69 Gepost op: 08 januari 2022, 18:27:10 »
Arjan,

Eigenlijk om 2 redenen dat ik de lijnen schuin heb geplaatst. Allereerst om het rechte wat overal is te doorbreken. en 2e dat het klimspiraal hierdoor toch binnen de baan valt.

Mijn idee is ook om het spoor op gelijke hoogte te houden en de scenery eromheen op te trekken waardoor die dijk ontstaat. en richting station daar vloeiend af te laten lopen zodat daar ook niet alles die hoogte in hoeft. Ook om daar wat huizen en andere gebouwen kwijt te kunnen.

Linker poot bedoel je neem ik aan van het frame? Of van de U de hele lengte?

De oppervlakte van de heide etc. wordt heel groot. Hier moet wel wat afgehaald worden om het niet te overhand te laten krijgen. Dat ben ik met je eens.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #70 Gepost op: 08 januari 2022, 18:59:26 »
Ik ben 'n beetje kwijt wat je wil, dus doe zelf maar weer een suggestie...  :D
Alles binnen de 4x3 meter: extra perron naar buitenkant, passeerspoor voor goederentreinen hiertussen in en geen 'Nunspeet' uittrekspoor. Rangeersporen aan voorzijde (treinen vertekken en komen dus dus niet op binnen op deze sporen!) bereikbaar door uitrekken op vrije baan.

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 19:12:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #71 Gepost op: 08 januari 2022, 19:45:03 »
Vincent,

Ik snap heel goed dat je nu de draad kwijt bent. Daarom zei ik ook in de vorige post, let even niet op het station maar puur alleen even naar het schuine gedeelte thv Assel zeg maar.

Ik merk al dat ik met mijn Paint actie een hoop verwarring heb veroorzaakt.
Ik ga even mijn nieuwe plan droppen met een deel van jou toevoeging erbij en dan gelijk het schuine spoor wat ik met Paint heb ingetekend.

Geen zorgen, wordt vervolgt.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #72 Gepost op: 08 januari 2022, 19:45:21 »
@Vincent,


Dit ziet  er mooi uit. Kan Ruben wel wat mee denk ik (kuch). Ik zit zo nog eens te kijken naar het station en denk dat een flauwe knik erin ook enigszins kan helpen met de "looks".
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #73 Gepost op: 08 januari 2022, 21:33:52 »
... een flauwe knik erin ook enigszins kan helpen met de "looks".

U vraagt, wij draaien.. Zie hieronder. De baan is verder vrij rechttoe rechtaan; dus een ruime boog in het station is denk ik weer teveel van het goede...



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #74 Gepost op: 09 januari 2022, 09:23:38 »
Eigenlijk om 2 redenen dat ik de lijnen schuin heb geplaatst. Allereerst om het rechte wat overal is te doorbreken. en 2e dat het klimspiraal hierdoor toch binnen de baan valt.

Mijn idee is ook om het spoor op gelijke hoogte te houden en de scenery eromheen op te trekken waardoor die dijk ontstaat. en richting station daar vloeiend af te laten lopen zodat daar ook niet alles die hoogte in hoeft. Ook om daar wat huizen en andere gebouwen kwijt te kunnen.

Linker poot bedoel je neem ik aan van het frame? Of van de U de hele lengte?

Linkerpoot bedoelde ik inderdaad het deel Assel mee  ;D

Die dijk vind ik persoonlijk dus juist niet mooi, en ik vrees dat het resultaat er niet fraai uit gaat zien. Reden om voor te stellen er over het hele oppervlak van de linkerpoot een hellend vlak op te maken.

Het rechte doorbreek je eigenlijk niet door er juist een boog uit te halen, maar ik snap je positie van je klimspiraal.

Het voorstel van Vincent vind ik ook niet slecht. Kopspoor aan de "noordkant" zie ik dan weer geen toegevoegde waarde, en de loskade naar rechts. Scheelt een uithaalspoor richting Assel, er lijkt nu te veel Natuur opgeofferd. Die loskade kan ook aan de rechterkant worden geplaatst, en de aansluiting nog worden verlengd, waarbij ik toch weer het Apeldoorns kanaal zou toevoegen. Hoofdlijn over het kanaal, stamlijn er voor.

En geen weg DOOR de zandverstuiving. Dat hebben we hier niet en zou ook niet lang goed gaan ;-)

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT