Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU locprogrammer door Nohome
Vandaag om 08:44:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 08:36:26
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:03:49
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:59:14
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:13
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:53:25
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:47:48
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 07:35:08
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
  

Auteur Topic: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?  (gelezen 2282 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Gepost op: 19 March 2008, 11:14:38 »
Beste mede spoorders,

In de afgelopen weken heb ik weer regelmatig staan "dromen" op stations in de regio. Maar wat me toen opviel was dat een aantal ICK rijtuigen "afwijkt" van de rest.

Even ter uitleg: (van Wikipedia)

Elke stam heeft zijn eigen nummer; er bestaan drie soorten stammen:

losse B (tweede klas rijtuig) genummerd in de 5000-serie
BD(+B) (twee of één keer tweede klas, waarvan altijd één met invalidentoilet) genummerd in de 5300-serie
B+A+B (tweede klas, eerste en tweede klas) genummerd in de 5400-serie
Het stamnummer is naast het rijtuignummer op de stelbalk aangebracht.


Het gaat mij om de 5300 serie.
En het viel me bij deze serie op, dat zowel het B als het BD rijtuig geen zoals ik het maar even noem "snelheden tabel" heeft.

Foto van tabel rechts in beeld.

Bron: martijnhaman.nl

Vraag 1
Heeft deze tabel ook een naam? Zodat ik 'm in het vervolg juist kan noemen.
Vraag 2
Waarom staan er juist bij deze serie op bijde rijtuigen geen tabel terweil alle andere ICK rijtuigen dat wel hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #1 Gepost op: 19 March 2008, 12:01:22 »
Da's het Ric raster, en dat ie ontbreekt op sommige rijtuigen heeft vaak met graffity reiniging te maken....

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #2 Gepost op: 19 March 2008, 12:29:55 »
Nou ik heb dus 5 ICK treinen voorbij zien komen van de week en er extra op gelet en iedere keer precies bij de 5300 serie miste het Ric raster. (Dank voor de naam, by the way  ;))
Bij de andere rijtuigen niet.
Niet dat ik je verklaring meteen in twijfel trek maar het is wel heel toevallig dat mensen die graffiti spuiten het alleen gemund hebben op de 5300 serie  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 March 2008, 12:33:53 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2008, 17:13:32 »


Het RIC-raster komt zoals Thom al stelde ook bij de rijtuigen voor met een stamnummer in de 5300-serie. Twee foto's als 'bewijs': B 22-37 985 en BD 82-37 066.

Martijn

Lokpaint

  • Gast
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2008, 17:47:03 »
Hoi,

Weet iemand waarom deze rijtuigen maar voor 140 toegelaten zijn?

Volgens mij hebben ze magneet en schijfremmen, dus 160 zou wel het minste zijn

bart

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2008, 17:48:19 »

Ik weet niet waarom dat is, maar ik weet wel dat icl wel toegelaten is voor hogere snelheid, ik meen zelfs 200km/u. Ik zal morgen is opletten op het station.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2008, 18:01:47 »
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.

Martijn


[1] M. van den Toorn, 'NS-rijtuigen type ICK; Tweedehands rijtuigen verminderen het materieeltekort'. In: Op de rails, jaargang 2001, nr. 11, blz. 417-420.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2008, 18:11:57 »
Martijn, Tnx voor je foto's

Wel super toevallig dat ik dan op 1 dag 5 ICK treinen heb gezien waar precies bij de 5300 serie het RIC raster ontbreekt.  :-[

Zodra ik de kans zie (kwestie van tijd hebben) ga ik er zeker nog eens goed op letten!!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2008, 20:21:44 »
Het verschil zit in de toelating: buurland of binnenland.

dus oude nummers 700 (binnenland) en 800 (buitenland) qua 2e-klas rijtuigen.

mvg,

Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ICK BD+B 5300 serie zonder "snelheden tabel"?
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2008, 20:54:26 »
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.

Ik zal eens in de pc graven, ik meen ergens nog een foto te hebben staan van een ICK die 160 mocht, wat in het raster stond. Of heb ik het nou niet in de pc staan... IIG tegengekomen met zomertoer afgelopen jaar.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de